Λίγες μέρες αφότου ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση για την μικροκινητικότητα (πατίνια, ποδήλατα) είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε στο πλαίσιο της καθημερινής ραδιοφωνικής εκπομπής μας Alpha Speed (19:00- 20:00) στον Α989 με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη για τα επόμενα βήματα μέχρι να γίνει ψηφιστεί το νομοσχέδιο. Φυσικά αδράξαμε την ευκαιρία ώστε να ρωτήσουμε και για την οδική ασφάλεια, αλλά και τα διπλώματα οδήγησης.
Ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση για τη μικροκινητικότητα, πάρα πολλά τα σχόλια (236), θα κάνετε αλλαγές;
Είναι θετικό ότι έγιναν πολλά σχόλια πάνω στο σχέδιο νόμου που περίμεναν και οι πολίτες και οι φορείς της αγοράς. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα αποκτούμε πλαίσιο για τα ηλεκτρικά μικροοχήματα που εισέβαλλαν με βίαιο τρόπο στην καθημερινότητά μας. Πλέον θα μπουν κάτω από ειδικούς κανόνες. Θα επεξεργαστούμε τα σχόλια και στο πλαίσιο της συζήτησης στην αρμόδια επιτροπή παραγωγής και εμπορίου όπου θα γίνουν τέσσερις συνεδριάσεις θα έχουμε όλο το χρόνο να υιοθετήσουμε και προτάσεις από την αντιπολίτευση εφόσον υπάρχουν συγκλίσεις αλλά θα ακούσουμε και τη γνώμη των φορέων της αγοράς.
Με ταχύτητα στα 25km/h για τα ΕΠΗΟ (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα) και 50km/h για τα αυτοκίνητα, πιστεύετε ότι είναι προβληματική η συνύπαρξη; Μήπως θα πρέπει τα αυτοκίνητα να περιοριστούν στα 30km/h;
Ένας βασικός διαχωρισμός είναι ότι τα ΕΠΗΟ ανάλογα με την ταχύτητα που κινούνται, αντιμετωπίζονται: Σαν πεζοί έως τα 6km/h στο πεζοδρόμιο και έως τα 25km/h, επιτρέπεται να κυκλοφορούν στο οδόστρωμα όπου κυκλοφορούν τα ποδήλατα. Όσον αφορά στα αυτοκίνητα στην ουσία ανοίγετε ένα άλλο κεφάλαιο που αφορά κατά πόσο θα πρέπει να μειώσουμε τα όρια ταχύτητας εντός των κατοικημένων περιοχών, σε μερικά σημεία ίσως. Δεν άπτεται άμεσα του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Θυμίζω όμως όπως έχει πει και ο υπουργός, ο κ. Καραμανλής πολλά άρθρα του ΚΟΚ θα αλλάξουν ώστε να μην βλέπουμε κάποια παράδοξα του παρελθόντος.
Θα ήθελα το κράνος να είναι υποχρεωτικό σε πατίνια και ποδήλατα, τα 25km/h είναι μια υψηλή ταχύτητα που μπορεί να προκαλέσει σοβαρούς τραυματισμούς.
Ακούω ως πολύ σοβαρή αυτή την παρατήρησή σας, θα εξαντλήσουμε ότι διαβούλευση υπάρχει, πέρα από τη δημόσια διαβούλευση που ολοκληρώθηκε, θα ακούσουμε και τους φορείς και τα κόμματα, εγώ είμαι ανοιχτός σ’ ένα μοντέρνο νομικό πλαίσιο, θυμίζω πως η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες παγκοσμίως που θα αποκτήσει κανόνες για τα συγκεκριμένα οχήματα και επίσης κάνουμε προβλέψεις και για μελλοντικά μικροοχήματα, έτσι ώστε να μην χρειάζεται κάθε φορά ν’ αλλάζουμε τη νομοθεσία.
Άκουσα πρόσφατα με μεγάλη χαρά ότι θα γίνουν έργα οδικής ασφάλειας σε όλη την Ελλάδα…
Είχε εξαγγείλει ο υπουργός ο κ. Καραμανλής μια συνεργασία με την Εγνατία μέσω της οποίας έτρεξε μια μελέτη στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας. Έχουμε εντοπίσει 7000 επικίνδυνες θέσεις οι οποίες εκτείνονται σ’ ένα μήκος 2500km του δικτύου, στο οποίο θα γίνουν παρεμβάσεις όσον αφορά στο κομμάτι της οδικής ασφάλειας. Θυμίζω ότι έχει υπογραφεί σχετικά πρόσφατα και μια δανειακή σύμβαση 450 εκ. ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και στην Εγνατία Οδό για την υλοποίηση αυτού του προγράμματος επεμβάσεων για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας. Αυτό είναι ένα από τα βασικότερα κομμάτια μιας στρατηγικής για την Οδική Ασφάλεια που έχουμε υιοθετήσει ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε και την Εθνική Στρατηγική που δεν αφορά μόνο τις παρεμβάσεις στα επικίνδυνα σημεία, αυτό το οποίο εμείς θέτουμε ως βασικό στόχο είναι να μειώσουμε περαιτέρω τα τροχαία ατυχήματα. Ο στόχος μας είναι μια μείωση σε βάθος δεκαετίας με έτος αναφοράς το 2019 (699 νεκροί).
Ας πάμε λίγο στην Κρήτη, την πατρίδα σας, χάνονται πολλοί από τροχαία εκεί, ίσως χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια, τι έχετε εντοπίσει;
Θα ξεκινήσουμε μια συντονισμένη Εθνική Στρατηγική για την Οδική Ασφάλεια. Θεωρώ πως σε ορισμένα σημεία της πατρίδας μας όπως για παράδειγμα η Κρήτη ίσως να χρειάζονται διαφορετικού τύπου παρεμβάσεις. Έχοντας προσωπική εμπειρία από την Κρήτη πράγματι προκύπτει πως τα περισσότερα ατυχήματα δεν οφείλονται σε κακοτεχνίες του δρόμου δυστυχώς οφείλονται στο ανθρώπινο λάθος. Χρειάζονται συγκεκριμένοι τρόποι: Παιδεία, αυστηροποίηση σε κάποιες παραβάσεις ώστε να αποτραπούν και βεβαίως να υπάρχει ένα συνολικό πλέγμα δράσεων ώστε να αποτρέπουμε το ατύχημα. Έχουμε υιοθετήσει το Vision Zero, από τον ΟΗΕ. Το ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να αποφευχθεί. Μπορεί όμως να μην οδηγεί σε θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό. Για να το πετύχουμε αυτό χρειάζεται μια σειρά από δράσεις τις οποίες θα εξειδικεύσουμε και θα τις ανακοινώσουμε. Για παράδειγμα τα στοιχεία στην Κρήτη, πολλές φορές ακούμε για το ΒΟΑΚ που είναι ένα πάγιο αίτημα αλλά αν δείτε τα στατιστικά των θανατηφόρων τροχαίων συμβαίνουν είτε στον αστικό ιστό είτε στο επαρχιακό δίκτυο. Εκεί είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος της παιδείας και δυστυχώς σ’ αυτή θα πρέπει να επικεντρωθούμε σε ορισμένα σημεία της πατρίδας μας.
Με τα διπλώματα οδήγησης τι θα αλλάξει;
Θυμίζω πως ένα από τα πρώτα νομοσχέδια που φέραμε ως κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2019 ήταν για να ξεμπλοκάρουμε την κατάσταση που είχε δημιουργηθεί με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο (τραγική). Τότε για περίπου δέκα μήνες οι συμπολίτες μας δεν μπορούσαν να δώσουν για δίπλωμα, εκκρεμούσαν 105.000 υποθέσεις γι’ αυτό το ζήτημα. Τότε είπαμε ότι θα επαναφέρουμε το παλιό καθεστώς για να ξεμπλοκάρει η κατάσταση και θα φέρουμε μετά ένα σύγχρονο νομοσχέδιο. Στις αρχές του χρόνου θα είναι έτοιμο να βγει προς διαβούλευση. Αποσκοπούμε να χτυπήσουμε τα φαινόμενα διαφθοράς και καλό είναι να το πούμε και δημόσια και να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας (τα έχουν στηλιτεύσει στο Alpha Speed, Σπίρτζης και Καραμανλής). Στο συγκεκριμένο ζήτημα υπάρχουν πολλά θέματα διαφθοράς καλό είναι να το λέμε να μην κρυβόμαστε ώστε να μπορέσουμε να το αντιμετωπίσουμε. Με τις προτάσεις που θα κάνουμε θα χτυπήσουμε το φαινόμενο σε πολύ μεγάλο βαθμό. Θα λάβουμε υπόψη τις συστάσεις της Αρχής Διαφάνειας που θα είναι πολύ σημαντικές. Το Υπουργείο έχει κάνει μια συνεργασία και με την Πανευρωπαϊκή Ομοσπονδία Σχολών Οδηγών οι οποίοι μας έχουν κάνει παρατηρήσεις και θα εφαρμόσουμε τις καλύτερες πρακτικές. Αυτό σε συνδυασμό με μια επικαιροποίηση των εγχειριδιών που είναι απαραίτητη, δεν μπορούμε να δίνουμε θεωρητικές εξετάσεις με εγχειρίδια που είναι 20 ή 30 ετών αντιλαμβάνεστε πως όλο αυτό αφορά ένα πλέγμα ρυθμίσεων προς μια πιο σύγχρονη εποχή.