Η βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στηρίζεται σε τρεις πυλώνες:
- Παιδεία
- Αστυνόμευση
- Υποδομές
Είναι βέβαιο ότι η σωστή λειτουργία των καμερών θα βοηθήσει μέσω της αστυνόμευσης στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας. Σήμερα κατέστη σαφές ότι υπάρχει η ορθή πολιτική βούληση, μένει να δούμε πως θα υλοποιηθεί το εγχείρημα. Κάμερες έχουν εγκατασταθεί εδώ και πολλά χρόνια στη χώρα μας.
Όπως είπε στην τοποθέτησή του ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου: «Σήμερα, υπάρχουν δεκάδες κάμερες στους δρόμους, ωστόσο είναι παλιάς τεχνολογίας, ακόμα και κάμερες με φιλμ, οι οποίες δεν λειτουργούν. Επίσης, υπάρχει ένα σύστημα το οποίο είναι πλέον παρωχημένο. Η Τροχαία κάνει τη δουλειά της και βεβαιώνει μια κλήση, ωστόσο, η κλήση αυτή θα πάει στον Δήμο, στα όρια του οποίου έχει γίνει αυτή η παραβίαση. Ο Δήμος έχει ως και πέντε χρόνια περιθώριο να τη βεβαιώσει οικονομικά και έως άλλα πέντε χρόνια για να κινήσει όλα τα μέσα τα οποία διαθέτει για να εισπράξει το πρόστιμο.
Καταλαβαίνετε πως δεν είναι σοβαρό να κάνουμε πέντε και δέκα χρόνια να εισπράττουμε μία κλήση. Ο πολίτης έχει ξεχάσει ποια ήταν αυτή η παράβαση που είχε κάνει, άρα δεν έχει και κανένα εκπαιδευτικό ρόλο η κλήση αυτή. Επίσης υπάρχει τεράστιο θέμα, ειδικά στα τουριστικά μέρη, με τις κλήσεις που γίνονται από αυτοκίνητα που φέρουν ξένες πινακίδες. Αυτοί οι άνθρωποι έρχονται και οδηγούν όπως θέλουν.
Να θυμίσω το παράδειγμα του Ιταλού στην Κέρκυρα το καλοκαίρι που για να προλάβει το πλοίο έκανε μια φοβερή μανούβρα, χτύπησε έναν διανομέα και έφυγε ανενόχλητος. Και βέβαια με τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, οι οδηγοί των οποίων επίσης συνήθως κάνουν διάφορες παραβάσεις και δεν πληρώνουν τελικά την κλήση. Όλα αυτά λοιπόν πάμε να τα διορθώσουμε με την πολύ καλή συνεργασία που έχουμε με τα τρία συναρμόδια Υπουργεία. Στην ουσία υπάρχουν δύο συστήματα και είναι και τα δύο εξίσου σημαντικά.
Το πρώτο σύστημα είναι οι κάμερες, για να μπορούμε να καταγράφουμε τις παραβάσεις. Ωστόσο, εξίσου σημαντικό είναι και το νέο πληροφοριακό σύστημα πάνω στο οποίο θα γίνεται όλη αυτή η δουλειά. Διότι μέχρι σήμερα ήταν ένα κατακερματισμένο σύστημα, αφορούσε και ενέπιπτε και όλη αυτή η αρμοδιότητα και στους Δήμους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενιαίος σχεδιασμός.
Για παράδειγμα, για να δούμε πόσες κλήσεις πληρώθηκαν το τελευταίο διάστημα θα πρέπει να συγκεντρώσουμε τα στοιχεία από τους 332 Δήμους διότι δεν υπάρχει κάπου καταγεγραμμένο συνολικά.
Ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση: σήμερα έχουμε 12 σταθερές κάμερες ταχύτητας στον ΟΑΣΑ, κυρίως ελέγχου της λεωφορειολωρίδας, ενώ έχει υπογραφεί η σύμβαση για τις 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής, ενώ υπάρχουν και 17 σταθερές κάμερες ελέγχου ταχύτητας στην Αττική Οδό οι οποίες λειτουργούν. Οι μελλοντικές ανάγκες, όπως έχουνε καταγραφεί στη μέχρι τώρα συνεργασία που είχαμε, αφορούν σε ακόμα 39 κάμερες για τον ΟΑΣΑ και άλλες 1316 κάμερες ελέγχου παραβάσεων και ασφάλειας, όπως μας τις έχει προσδιορίσει η Τροχαία.
Τα 708 από τα σημεία αυτά είναι στην Αττική. Οι κάμερες θα ελέγχουν την τήρηση των ορίων ταχύτητας, παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, παραβίαση διάβασης πεζών, μη τήρηση χρήσης κράνους, χρήση κινητού που αποτελεί μια εξαιρετικά επικίνδυνη παράβαση και αιτία πολλών ατυχημάτων, καθώς και χρήση ζώνης.
Επίσης, ολοκληρώνεται η εκκαθάριση των μητρώων των οχημάτων, δηλαδή αν το αυτοκίνητο το οποίο κυκλοφορεί είναι ασφαλές, έχει περάσει ΚΤΕΟ, είναι ασφαλισμένο ή εάν θα έπρεπε να είναι σε ακινησία και ο οδηγός του το κυκλοφορεί. Την ώρα που κάνεις κάποια παράβαση, παραδείγματος χάριν περνάς με κόκκινο, να σου έρχεται ένα sms στο κινητό που είναι δηλωμένο στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών, το οποίο θα λέει ότι ελέγχεσαι για τη συγκεκριμένη παράβαση. Αναφέρω τη λέξη «ελέγχεσαι», διότι η βεβαίωση των παραβάσεων γίνεται από αστυνομικά όργανα.
Την ώρα λοιπόν που η κάμερα πιάνει την παράβαση, στο πληροφοριακό σύστημα θα γίνεται μία εγγραφή με όλο το ανάλογο υλικό, φωτογραφίες και βίντεο, προκειμένου κάποιο αστυνομικό όργανο σε εύλογο διάστημα το οποίο θα προσδιορίσουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη- να βεβαιώνει ότι πρόκειται όντως για παράβαση. Στη συνέχεια, η κλήση θα πηγαίνει στη θυρίδα του πολίτη.
Έως το τέλος της χρονιάς, η θυρίδα αναμένεται να βρίσκεται σε εμφανές σημείο στο Gov.gr Wallet. Ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να δει τα στοιχεία της παράβασης που έχει κάνει, μπορεί να το αμφισβητήσει και μάλιστα να κάνει ηλεκτρονικά την ένσταση. Άρα και εδώ πέρα ερχόμαστε να απαλλάξουμε την Αστυνομία, την Τροχαία από όλο αυτό τον φόρτο εργασίας που τώρα έχει για τις ενστάσεις.
Οι πολίτες θα μπορούν αν θέλουν να έχουν επαφή με κάποιον αξιωματικό ή με υπεύθυνο άνθρωπο της Τροχαίας μέσω τηλεδιάσκεψης, προκειμένου όλα να γίνονται πιο εύκολα και γρήγορα. Σκεφτείτε ότι θα μπορούσαν να με είχαν γράψει στην Αλεξανδρούπολη, ενώ δεν ζω εκεί πέρα. Αντί πλέον να πρέπει να πάω εκεί πέρα για να κάνω ένσταση, αυτό να μπορώ να το κάνω με ένα ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο θα υπάρχει ενσωματωμένο στην όλη πλατφόρμα. Φυσικά καθιερώνουμε ηλεκτρονικές πληρωμές.
Αν και θα έπρεπε να είναι αυτονόητο, δεν είναι, και έτσι σήμερα οι κλήσεις πληρώνονται στον οικείο Δήμο. Αν ο οικείος Δήμος έχει σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών μπορεί να πληρώσει κάποιος ηλεκτρονικά, αν δεν έχει πρέπει να πάει με κλασικούς άλλους τρόπους. Αυτόματα θα ενημερώνεται και το point system, το οποίο μάλιστα πρόσφατα μπήκε στο Gov.gr Wallet.
Θα προχωρήσουμε και στην αυτόματη ηλεκτρονική αφαίρεση διπλώματος, διαδικασία η οποία είναι σήμερα πολύ γραφειοκρατική, καθώς πρέπει το δίπλωμα το οποίο μπορεί να μου το έχουν αφαιρέσει σε μια άλλη πόλη να πάει ταχυδρομικά στο αστυνομικό τμήμα πλησίον της οικίας μου για να το παραλάβω μετά τη λήξη της ποινής. Εξετάζουμε, ακόμη, τις περιπτώσεις κλήσεων για αλλοδαπούς που έχουν κάνει παράβαση στην Ελλάδα και φεύγουν χωρίς καμιά συνέπεια.
Αναμένεται ο διαγωνισμός για το πληροφοριακό σύστημα να βγει στον αέρα αρχές του 2025, έτσι ώστε έως το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς να μπορέσουμε να το θέσουμε σε λειτουργία στην βασική του μορφή. Σε αυτό, θα ενσωματώσουμε τις υφιστάμενες κάμερες και τις κάμερες τις οποίες σταδιακά, από το τρίτο τετράμηνο του 2025 θα αρχίσει να μας παραδίδει η Περιφέρεια. Κλείνω με το παράδειγμα της Κύπρου, η οποία εδώ και περίπου ενάμισι χρόνο ένα τέτοιο σύστημα, με περίπου 110 κάμερες, 90 σταθερές και 20 κινητές.
Πλέον, υπάρχει πολύ μεγάλος βαθμός εναρμόνισης πλέον με το σύστημα. Έχουν μειωθεί πάρα πολύ οι παραβάσεις. Ήμασταν χθες με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στην Κύπρο και πήραμε για το συγκεκριμένο τομέα πολύ καλά παραδείγματα και από εκεί αλλά και από άλλες χώρες προκειμένου πλέον να πάμε σε ένα καινούριο ενιαίο ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό σύστημα ελέγχου οδικής ασφάλειας. Δηλαδή, σε ένα νέο σύστημα για την ασφάλεια των πολιτών»!
Προφανώς αν όλα αυτά γίνουν σωστά η χώρα μας θα κάνει ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός όσον αφορά στην Οδική Ασφάλεια ειδικά εντός της Αττικής όπου γίνονται και τα περισσότερα ατυχήματα – δυστυχήματα. Από τις ανακοινώσεις γεννώνται μερικά ερωτήματα όπως για παράδειγμα πως θα γίνεται η βεβαίωση μη χρήσης ζώνης ή χρήσης κινητού τηλεφώνου χωρίς να παραβιάζονται τα προσωπικά δεδομένα. Επιπλέον η διαχείριση του όγκου των κλήσεων από την Τροχαία (ακόμη κι αν λαμβάνουν το υλικό επεξεργασμένο) θα είναι μια μεγάλη πρόκληση και θα χρειαστεί τεράστιο ανθρώπινο δυναμικό.
Δε θα με εκπλήξει καθόλου αν προκύπτουν δεκάδες χιλιάδες κλήσεις καθημερινά. Επιπλέον η ενημέρωση μέσω wallet προϋποθέτει υιοθέτηση εκ μέρους του χρήστη της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Προφανώς η ύπαρξη των καμερών σε συνδυασμό με το Intelligent Speed Assist που φέρουν τα νέα αυτοκίνητα θα συμβάλει σημαντικά στην τήρηση του νέου μειωμένου ορίου των 30km/h εντός αστικού ιστού όταν και αν αυτό εφαρμοστεί. Η μείωση του ορίου ταχύτητας και η επιτήρηση αυτού είναι ένα κομβικό σημείο για την βελτίωση των δεικτών Οδικής Ασφάλειας. Υπάρχουν πολλά βήματα να γίνουν, είναι βέβαιο όμως ότι σήμερα έγινε ένα σημαντικό, προς τη σωστή κατεύθυνση.
Διαβάστε επίσης