Την προηγούμενη εβδομάδα πέρασε από την Ολομέλεια το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Τα πρακτικά από τη συζήτηση ανέρχονται σε 521 σελίδες. Τις διάβασα όλες προσπαθώντας για την ιστορία να ξεχωρίσω τα λίγα αναλογικά που ειπώθηκαν για την ηλεκτροκίνηση σε σχέση με τις αντεγκλήσεις για δεκάδες θέματα: ΛΑΡΚΟ, ΟΑΣΘ, Ελληνοτουρκικά, χρηματοδότηση 72 δισ, απολιγνιτοποίηση, Μάτι και άλλα.
Είναι γεγονός πως υπήρξαν ομιλητές επαρκώς προετοιμασμένοι, ενώ ξεχώρισαν για την στοιχειοθετημένη τοποθέτησή τους, τόσο ο Υπουργός Περιβάλλοντος όσο και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Σταχυολογήσαμε όμως και πολλές κοτσάνες, από ανθρώπους που προφανώς δεν γνωρίζουν το αντικείμενο:
Νέα Δημοκρατία, κ. Χριστόφορος-Εμμανουήλ Μπουτσικάκης
Η ενεργειακή απόδοση των κινητήρων εσωτερικής καύσης εκτιμάται στο 20%, ποσοστό που μειώνεται αν συνεκτιμηθεί η ενέργεια που απαιτείται για την εξόρυξη, παραγωγή και μεταφορά των καυσίμων.
Σωστό: Η απόδοση του βενζινοκινητήρα είναι στο 33-35% και του πετρελαιοκινητήρα στο 40%.
Εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Καφαντάρη
Μιλήσαμε σαφώς για ταξικότητα στο νομοσχέδιο με το άρθρο 5 και το περιβαλλοντικό τέλος που επιβάλλεται στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Θα πληρώσουν οι πολλοί που δεν μπορούν να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, συμπληρώνοντας τις επιδοτήσεις του ΥΠΕΝ, για τους λίγους που έχουν χρήματα να τα αγοράσουν.
Σωστό: Δεν κατασκευάζει η ελληνική κυβέρνηση ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ούτε μπορεί να καθορίσει την τιμή τους.
Πρέπει να επανεξεταστεί ο «πράσινος» δακτύλιος όπου ισχύει, να απαγορευτεί η είσοδος πετρελαιοκίνητων οχημάτων στα κέντρα των μεγάλων πόλεων. Αυτό είναι ένα βασικό θέμα αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Σωστό: Οι σύγχρονοι πετρελαιοκινητήρες ρυπαίνουν λιγότερο από τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες. Ο ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας έχει σταματήσει να παράγεται καθώς έχει σημαντικά μειωμένη απόδοση.
Ειδικός αγορητής Κινήματος Αλλαγής, κ. Γεώργιος Αρβανιτίδης
Αναφέρομαι στην απαγόρευση εισαγωγής οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας Euro 1, Euro 2, Euro 3 ή απλώς στην υπερφορολόγησή τους, όπως προέκρινε το Υπουργείο Οικονομικών, ένα θέμα που αφορά πρωτίστως τους πιο αδύναμους οικονομικά αγοραστές.
Σωστό: Αναφέρεται σε αυτοκίνητα τεχνολογίας 20 ετών και άνω
Ειδικός αγορητής του ΚΚΕ και Αντιπρόεδρος της Βουλής, κ. Γιώργος Λαμπρούλης
Η ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί ακόμη να καλύψει πλήρως τις ανάγκες και πρακτικά θα δουλεύει ως δεύτερο αυτοκίνητο λόγω χαμηλής αυτονομίας, ανάγκης ταχυφορτιστών -που δεν θα υπάρχουν-, πολύ υψηλού κόστους, αλλά και διαφορετικού προφίλ χρήσης ανάλογα με τις θερμοκρασίες του περιβάλλοντος, σε πολύ κρύο ή σε πολύ ζέστη.
Σωστό: Αυτοί που κατασκευάζουν αυτοκίνητα, έχουν αποφασίσει ότι η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον.
Ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, κ. Βασίλειος Βιλιάρδος
Ταυτόχρονα, αντί η Κυβέρνηση να επιδοτεί την εγχώρια παραγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επιδοτεί τις εισαγωγές με 100 εκατομμύρια ευρώ, κυρίως, βέβαια, από τη Γερμανία και μάλιστα από την εταιρεία που είναι υπεύθυνη για την απάτη του Dieselgate.
Σωστό: Δεν υπάρχει ελληνική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Αν φτιαχτεί για να πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας της Ε.Ε. το ελληνικό όχημα, δύσκολα θα προσφέρεται σε ανταγωνιστική τιμή.
Εξέταση της δυνατότητας μετατροπής συμβατικού αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό, με κόστος 5.000 έως 7.000 ευρώ. Έκδοση προεδρικού διατάγματος για την παροχή της άδειας μετατροπής, έτσι ώστε να προσφέρεται από τα συνεργεία.
Σωστό: Μια τέτοια μετατροπή δεν μπορεί να πάρει έγκριση Τύπου (crash test, προδιαγραφές ασφαλείας) και να κυκλοφορεί εντός Ε.Ε.
Πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, κ. Κυριάκος Βελόπουλος
Ποιον βολεύει η ηλεκτροκίνηση; Είναι ένα ερώτημα. Βολεύει την Ελλάδα που παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Όχι. Βολεύει την Ελλάδα που έχει παντού φορτιστές αυτοκινήτων; Όχι. Βολεύει την Ελλάδα που παράγει γενικά αυτοκίνητα; Όχι. Ποιους βολεύει; Την Audi, τη Volkswagen, τη Volvo, δηλαδή ουσιαστικά τους φίλους σας τους Γερμανούς, γιατί συμπτωματικά πάντοτε πίσω από κάθε επιλογή της Κυβέρνησης το τελευταίο έτος, κρύβεται η Γερμανία. Όποια πέτρα και να σηκώσεις, είναι η Γερμανία από κάτω. Πάντως δεν βολεύει την Ελλάδα αυτή η επιλογή, κύριε Υπουργέ.
Σωστό: Η Ελλάδα δεν παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παράγουν και οι Ιάπωνες και οι Γάλλοι και οι Ιταλοί και οι Ινδοί και οι Αμερικάνοι. Η ηλεκτροκίνηση βολεύει τους κατοίκους των μεγαλουπόλεων.
Ο αείμνηστος Γουλανδρής, λοιπόν, κατασκεύασε ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στη Σύρο πριν πάρα πολλές δεκαετίες, κύριε Υπουργέ. Διέθετε κινητήρα έξι κιλοβάτ. Η μπαταρία διαρκούσε περίπου για ογδόντα χιλιόμετρα.
Το δικό μου το Mercedes, κύριε Υπουργέ, κρατάει μόνο τριάντα τρία χιλιόμετρα. Ηλεκτροκίνηση με τριάντα τρία χιλιόμετρα στην Ελλάδα που δεν έχει πρίζες είναι άστα να πάνε, Υπουργέ μου. Ρωτήστε εμένα που ξέρω. Δεν ξέρω αν έχετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο εσείς, αλλά επειδή έχω Mercedes 350 το ηλεκτροκίνητο, αν δεν έχω μπαταρία μέσα σε είκοσι χιλιόμετρα έχει τελειώσει. Είναι γερμανική τεχνολογία, ντίζελ κοπανατζήδες και λαμόγια οι Γερμανοί, λαμόγια κανονικά! Για τριάντα τρία λέει το χαρτί, για τριάντα τρία χιλιόμετρα το αγόρασα εγώ και είκοσι με το ζόρι μού βγάζει. Γιατί οι Γερμανοί ξέρουν να κάνουν λαμογιές.
Σωστό: Έχει μπερδέψει το υβριδικό αυτοκίνητο με το ηλεκτρικό. Φύτεψα ντομάτες βγήκαν πιπεριές…Όσον αφορά στα 33km αυτονομίας, ευχαρίστως αν θέλει ο κ. πρόεδρος να δείξω τον τρόπο οδήγησης με τον οποίο επιτυγχάνονται.
κ. Σουλτάνα Ελευθεριάδου από την Καβάλα, ΣΥΡΙΖΑ
Προωθεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των μικρομεσαίων επαγγελματιών και εμπόρων. Αυξάνει τις τιμές των μεταχειρισμένων νέας τεχνολογίας.
Σωστό: Προστατεύει τη δημόσια υγεία
κ. Γεώργιος Τσίπρας, ΣΥΡΙΖΑ
Για το Euro 4 βάζετε περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ και τέλος ταξινόμησης προσαυξημένο κατά 200% από το άλλο νομοσχέδιο του κ. Σταϊκούρα. Στους Euro 5A υπάρχει περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ και τέλος ταξινόμησης προσαυξημένο κατά 100%.
Σωστό: Αναφέρεται σε αυτοκίνητα τεχνολογίας 10 ετών και άνω.
κ. Φωτεινή Μπακαδήμα, Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΜέΡΑ25
Επιπλέον δεν βλέπουμε να δίνεται κανένα κίνητρο από το Υπουργείο, με το προτεινόμενο νομοθέτημα, μετατροπής των ήδη αποκτηθέντων αυτοκινήτων με άλλη εσωτερική μηχανή σε ηλεκτρικά, γεγονός που θα εξυπηρετούσε τους πολίτες αλλά σίγουρα όχι τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Σωστό: Δεν μπορεί να γίνει τέτοια μετατροπή ιδιωτικά. Δεν θα έχει έγκριση Τύπου και δε θα διαθέτει προδιαγραφές ασφαλείας ένα τέτοιο όχημα.
κ. Θεοπίστη Πέρκα, ΣΥΡΙΖΑ
Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να δοθούν κίνητρα για αγορά μεταχειρισμένων Euro4, Euro5 και Euro6 με όλες τις μορφές καυσίμου, ακόμα και Euro4 με φυσικό αέριο ή υγραέριο και υποχρεωτική απόσυρση των παλαιότερων ρυπογόνων τεχνολογιών.
Σωστό: Τα πετρελαιοκίνητα προδιαγραφών Euro 4 ορθά δεν επετράπησαν ποτέ σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη λόγω ρύπων. Το δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου είναι πολύ μικρό.