Το νέο Skoda Octavia με αποδοτικότερα συστήματα μετάδοσης κίνησης, βενζινοκινητήρες, πετρελαιοκινητήρες, αλλά και ήπιες υβριδικές επιλογές.

Η ιστορία της Octavia ξεκίνησε πριν από 65 χρόνια. Την άνοιξη του 1959, η Skoda ξεκίνησε την παραγωγή του όγδοου μεταπολεμικού της μοντέλου στο Mladá Boleslav. Εξ ου και το όνομα «Octavia», που προέρχεται από τον λατινικό αριθμό «octava», που σημαίνει «η όγδοη».

1

Ήταν επίσης το όγδοο μοντέλο της Skoda που διέθετε προηγμένη ανεξάρτητη ανάρτηση παντού και το τελευταίο που κατασκευάστηκε με δομή πλαισίου με κεντρικό σωλήνα υποστήριξης.

Η αρχική Octavia προερχόταν από το δημοφιλές Skoda 440, αλλά διέθετε έναν σύγχρονο μπροστινό άξονα με σπειροειδή ελατήρια, καθώς και άλλες τεχνικές και οπτικές αναβαθμίσεις, όπως παραμορφώσιμο τιμόνι ασφαλείας ή ασύμμετρους παραβολικούς προβολείς.

Ο τετρακύλινδρος κινητήρας του είχε κυβισμό 1,1 λίτρων και απέδιδε 29,4 kW (40 hp), που μεταδίδονταν στους πίσω τροχούς μέσω ενός κιβωτίου ταχυτήτων 4 σχέσεων και επέτρεπε μέγιστη ταχύτητα 110 km/h. Η σύγχρονη Octavia παρουσιάστηκε το 1996 και ενσάρκωσε τη νέα εικόνα της μάρκας, καθώς και τα φιλόδοξα σχέδιά της για το μέλλον.

Με περισσότερες από 7,15 εκατομμύρια πωλήσεις στις τέσσερις σύγχρονες γενιές, αποτελεί βασικό πυλώνα της μάρκας Skoda, αλλά και ένα από τα δέκα αυτοκίνητα με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη.

Η τέταρτη σύγχρονη γενιά του έχει πλέον αποκτήσει μια ανανεωμένη εμφάνιση, που περιλαμβάνει μια αναθεωρημένη μάσκα Skoda και νέους προβολείς LED Matrix δεύτερης γενιάς. Ο πλούσιος βασικός εξοπλισμός προσφέρει χαρακτηριστικά, όπως σύστημα Climatronic δύο ζωνών ή Ψηφιακή Οθόνη 10 ιντσών.

Επιπλέον, έχει αυξηθεί το μερίδιο των βιώσιμων υλικών στο εσωτερικό. Για μια ακόμη πιο βελτιωμένη εμπειρία μέσα στο αυτοκίνητο, το chatbot ChatGPT με τεχνητή νοημοσύνη, θα ενσωματωθεί στη φωνητική βοηθό Laura στα τέλη του 2024. Πρόσθετα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης ενισχύουν την ενεργητική και παθητική ασφάλεια και η νέα διάρθρωση της γκάμας παρέχει πρόσθετες επιλογές εξατομίκευσης.

Εκτός από τα νέα και βιώσιμα υλικά για τα καθίσματα, το ταμπλό και τις επενδύσεις των πορτών, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 10 ιντσών αποτελεί βασικό εξοπλισμό, ενώ το γνώριμο Virtual Cockpit 10 ιντσών με βελτιωμένη λειτουργικότητα εξοπλίσει τις μεγαλύτερες εκδόσεις Sportline & RS.

Διαθέσιμο προαιρετικά παραμένει το head-up display. Και οι δύο εκδόσεις του ψηφιακού πίνακα οργάνων διαθέτουν ανασχεδιασμένα γραφικά, όπως και οι οθόνες infotainment. Μια οθόνη infotainment 13 ιντσών διατίθεται προαιρετικά για πρώτη φορά στην Octavia, ενώ η οθόνη infotainment 10 ιντσών περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό.

Η ανανεωμένη Octavia διαθέτει πλέον επίσης ένα Phone Box με πιο ισχυρή φόρτιση έως 15 Watt και αερισμό, καθώς και τέσσερις θύρες USB-C ταχείας φόρτισης με παροχή ισχύος έως 45 Watt. Η δημοφιλής θύρα USB-C 15 Watt στο πίσω μέρος του εσωτερικού καθρέφτη αποτελεί βασικό εξοπλισμό από το επίπεδο εξοπλισμού Selection και πάνω.

Το βασιζόμενο σε τεχνητή νοημοσύνη chatbot ChatGPT, θα ενσωματωθεί αργότερα στη φωνητική βοηθό Laura ως βασικός εξοπλισμός, εισάγοντας μια ποικιλία νέων δυνατοτήτων που ξεπερνούν κατά πολύ τις προηγούμενες φωνητικές εντολές.

Το Intelligent Park Assist (έξυπνη υποβοήθηση στάθμευσης) κάνει επίσης την πρώτη εμφάνισή του στην Octavia.

Η Skoda Auto έχει επεκτείνει περαιτέρω την εκτεταμένη γκάμα των χαρακτηριστικών ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας: το νέο σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού (Attention and Drowsiness Assist) χρησιμοποιεί πλέον ένα ευρύ φάσμα δεδομένων και παραμέτρων για να αξιολογήσει τη συμπεριφορά του οδηγού.

Επιπλέον, η ανανεωμένη Octavia διαθέτει έως και 10 αερόσακους. Η Octavia διαθέτει τώρα επανασχεδιασμένες μπροστινές και πίσω ποδιές που αυξάνουν το συνολικό μήκος του Grand Coupe και του Sports Wagon κατά εννέα χιλιοστά, στα 4.698 χιλιοστά. Επιπλέον, οι σχεδιαστές έχουν προσαρμόσει τις πλευρές της μάσκας Skoda, ώστε να ταιριάζουν με το ύψος των νέων προβολέων. Οι βασικοί προβολείς χρησιμοποιούν πλέον μόνο τεχνολογία LED ως βασικό εξοπλισμό.

Οι προβολείς LED Matrix δεύτερης γενιάς διατίθενται ως προαιρετικός εξοπλισμός για τα επίπεδα εξοπλισμού Selection και Sportline. Ενώ η εξωτερική μονάδα bi-LED χρησιμοποιείται για τη μεσαία και μεγάλη σκάλα, η εσωτερική μονάδα έχει 36 επιμέρους τμήματα matrix, σε δύο σειρές. Έτσι παρέχεται ακόμη καλύτερος φωτισμός, ενώ οι χρήστες του δρόμου στην αντίθετη κατεύθυνση προστατεύονται ακόμη πιο αποτελεσματικά, όταν ενεργοποιείται η μεγάλη σκάλα των φώτων. Οι προβολείς ομίχλης έχουν αντικατασταθεί από μια λειτουργία παντός καιρού, που προσαρμόζει αυτομάτως τη φωτεινή ισχύ στις εκάστοτε καιρικές συνθήκες.

Τα πίσω φώτα LED – που περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό – διατίθενται σε δύο εκδόσεις. Η βασική παραλλαγή, που χρησιμοποιεί μόνο πηγές LED για όλες τις λειτουργίες της, θα διατίθεται με τα επίπεδα εξοπλισμού Essence και Selection.

Η κορυφαία έκδοση προσφέρει επίσης μια λειτουργία Coming/Leaving Home με κινούμενα γραφικά, καθώς και φλας με κινούμενα γραφικά, που επεκτείνονται στην πόρτα του χώρου αποσκευών, μαζί με το επάνω τμήμα των φώτων σχήματος C. Αυτή η έκδοση θα περιλαμβάνεται ως βασικός εξοπλισμός στα μοντέλα Sportline και RS.

Η γκάμα κινητήρων της ανανεωμένης Octavia ξεκινά με έναν βενζινοκινητήρα 1.5 TSI και έναν πετρελαιοκινητήρα 2.0 TDI, ο καθένας με ισχύ 85 kW (116 hp) και 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο. Ο προηγούμενος τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας των 110PS έχει αντικατασταθεί από έναν νέο τετρακύλινδρο κινητήρα. Όπως και η έκδοση 1.5 TSI με 110 kW (150 hp), ο βενζινοκινητήρας της εισαγωγικής κατηγορίας διατίθεται με ήπια υβριδική τεχνολογία σε συνδυασμό με αυτόματο κιβώτιο DSG.

Η ενέργεια που ανακτάται κατά το φρενάρισμα, αποθηκεύεται σε μια μπαταρία ιόντων λιθίου 48 Volt, χρησιμοποιώντας μια υδρόψυκτη ιμαντοκίνητη γεννήτρια μίζας 48 Volt. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στην Octavia να κυλά ελεύθερα, με τον κινητήρα εντελώς σβηστό. Όταν απαιτείται λιγότερη ισχύς, και οι δύο κινητήρες 1.5 TSI μπορούν να απενεργοποιήσουν δύο κυλίνδρους, χρησιμοποιώντας το ACT+, ώστε να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου. Ο υπερσυμπιεστής καυσαερίων turbo διαθέτει μεταβλητή γεωμετρία στροβίλου.

Στους δύο κινητήρες 2.0 TDI, ο μηχανισμός κίνησης στροφαλοφόρου άξονα με χαλύβδινα έμβολα μειώνει αποτελεσματικά τις απώλειες θερμότητας, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει την ταχύτητα καύσης.

Η πίεση ψεκασμού είναι 2.200 bar, ενώ ο υπερσυμπιεστής turbo επωφελείται από τη μεταβλητή γεωμετρία του στροβίλου, η οποία εξασφαλίζει τη βέλτιστη πίεση υπερπλήρωσης σε ένα ευρύ φάσμα αριθμού στροφών, με αποτέλεσμα μια πιο ομαλή χαρακτηριστική καμπύλη ισχύος. Το βελτιστοποιημένο σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων που μειώνει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) είναι τοποθετημένο κοντά στον κινητήρα και χρησιμοποιεί μια διαδικασία twindosing για τον ψεκασμό AdBlue πριν από δύο καταλυτικούς μετατροπείς SCR τοποθετημένους σε σειρά.

Στην ανανεωμένη Octavia, η Skoda αντικατέστησε το Driver Alert με το Attention and Drowsiness Assist.

Το σύστημα παρακολουθεί τη συμπεριφορά του οδηγού και αξιολογεί το επίπεδο υπνηλίας του. Ενώ το Driver Alert ανέλυε κυρίως δεδομένα από το ηλεκτρομηχανικό υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης, το Attention and Drowsiness Assist έχει πρόσβαση σε πληροφορίες από διάφορους εγκεφάλους του οχήματος, όπως αυτόν του Lane Assist (υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας).

Χρησιμοποιεί έναν καινοτόμο αλγόριθμο για να αναγνωρίζει τη βραχυπρόθεσμη απροσεξία (απόσπαση προσοχής) και τη μακροπρόθεσμη απουσία προσοχής (κόπωση). Ανιχνεύει αποκλίσεις από την κανονική συμπεριφορά διεύθυνσης σε ταχύτητες κίνησης άνω των 65 km/h και αξιολογεί συνεχώς τη συμπεριφορά του οδηγού, ώστε να εξαγάγει συμπεράσματα σχετικά με την ικανότητά του να οδηγεί.

Εάν το σύστημα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο οδηγός είναι κουρασμένος, ενεργοποιεί οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις στον Ψηφιακό πίνακα οργάνων, σε τρία επίπεδα: σύσταση, προειδοποίηση και κλιμάκωση.

Εάν ο οδηγός δεν ανταποκριθεί σε καμία από τις προειδοποιήσεις του συστήματος, το Emergency Assist (υποβοήθηση έκτακτης ανάγκης) θα τραβήξει τις ζώνες ασφαλείας και θα εφαρμόσει τράνταγμα στα φρένα. Στη συνέχεια, το σύστημα ενεργοποιεί τα φώτα αλάρμ, διατηρεί τη λωρίδα κυκλοφορίας και επιβραδύνει μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση. Τέλος, το Emergency Assist (υποβοήθηση έκτακτης ανάγκης) ζητά αυτομάτως βοήθεια μέσω του eCall (emergency call, κλήση ανάγκης).

Διαβάστε επίσης:

Στην Ελλάδα το νέο Skoda Kodiaq!