Το 2010, η Nissan τάραξε τα νερά στην Ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου με το λανσάρισμα του compact crossover JUKE. Μέχρι τότε, δεν υπήρχε τίποτα στην αγορά με τον τολμηρό, διακριτικό σχεδιασμό του, που να προσφέρει μια δυναμική, σπορτίφ αίσθηση, αποτελώντας ταυτόχρονα μια φρέσκια εναλλακτική επιλογή για το αγοραστικό κοινό της εποχής.
Στα χρόνια που ακολούθησαν το λανσάρισμά του, οι πωλήσεις ξεπέρασαν κατά πολύ τις αρχικές προσδοκίες της Nissan. Παρά την είσοδο πολλών ανταγωνιστών μετά από το JUKE, το δημοφιλές μοντέλο αποτέλεσε το σημείο αναφοράς σε αυτή την κατηγορία της αγοράς, πουλώντας από 1,5 εκατομμύριο αυτοκίνητα, τη στιγμή μάλιστα που η δεύτερη γενιά του JUKE έβγαινε στην αγορά, τον Οκτώβριο του 2019.
Η τελευταία γενιά του JUKE διατηρεί πολλά από τα χαρακτηριστικά του προκατόχου του, με μια αναβαθμισμένη “συνταγή”, που προσφέρει μια ποιοτική, συνδεδεμένη και απόλυτα οδηγοκεντρική εμπειρία. Η ξεχωριστή προσωπικότητά του ενισχύεται από μια εκλεπτυσμένη παλέτα χρωμάτων και περισσότερες επιλογές εξατομίκευσης, με 15 συνδυασμούς διχρωμίας. Σε αυτούς περιλαμβάνεται και το χαρακτηριστικό κόκκινο Fuji Sunset, όπως και ο πιο δημοφιλής δίχρωμος συνδυασμός, αυτός του λευκού σε πέρλα με την μαύρη οροφή.
Γιορτάζοντας τη 10η επέτειο του ριζοσπαστικού, πρωτοποριακού JUKE, οι πρωταγωνιστές της Nissan που έπαιξαν βασικό ρόλο στο σχεδιασμό και την ανάπτυξή του, περιγράφουν τη διαδικασία, με τα δικά τους λόγια.
Κεφάλαιο 1: Μια τολμηρή εμφάνιση
“Έπεσαν όλα τα σαγόνια στο πάτωμα… Μιλάμε για θεαματική εντύπωση.”
Alfonso Albaisa, VP της Nissan Design Europe εκείνη την εποχή, σήμερα Ανώτερος Αντιπρόεδρος Global Design, Nissan Motor Co Ltd:
Ήταν άνευ προηγουμένου. Κοιτάζοντας έξω από το παράθυρό μας, δεν υπήρχε κανένα ερέθισμα για να δουλέψουμε, ωστόσο οι δημιουργικοί σπόροι εμφανίστηκαν μάλλον γρήγορα και μας “χτύπησαν” δυνατά. Γνωρίζαμε ότι θέλαμε να δημιουργήσουμε κάτι θεμελιωδώς διαφορετικό και όχι μόνο μια μικρότερη έκδοση του QASHQAI.
Για να ταράξουμε τα νερά στον σχεδιασμό μας, παρουσιάσαμε το πρωτότυπο αυτοκίνητο Qazana το 2009 και η αντίδραση επιβεβαίωσε το ένστικτό μας.
Με το τολμηρό σχεδιασμό, δημιουργήσαμε μια νέα αυτοκινητική κουλτούρα, για κάτι που δεν έχει δοκιμαστεί. Η μαρτυρία της γέννησης και της εξέλιξης αυτής της κουλτούρας, είναι αυτό που είχε το ενδιαφέρον. Υπήρχε ένα αρκετά υψηλό επίπεδο ενθουσιασμού και προσδοκίας σχετικά με την εξερεύνηση αυτού του άγνωστου και η εταιρεία ήταν συναισθηματικά φορτισμένη με αυτό.
Emanuele Berlenghi, Regional Product Manager, JUKE, στην Nissan Europe εκείνη την εποχή, σήμερα Product Marketing Director, Dongfeng Nissan Passenger Vehicle Co.:
Η επιτυχία του QASHQAI στην Ευρώπη έδωσε στην Nissan την αυτοπεποίθηση να είναι τολμηρή προς την κατεύθυνση του JUKE. Είχαμε περισσότερο περιθώριο για την ανάπτυξη του προϊόντος. Αυτό ήταν το σημείο εκκίνησης. Είπαμε ότι πρέπει να στοχεύσουμε στην αναπαραγωγή της επιτυχίας του QASHQAI, αλλά στην κατηγορία Β. Όμως, όλοι συμφωνήσαμε ότι δεν πρέπει να κάνουμε ένα απλό αντίγραφο. Η όλη πρόκληση για την ευρωπαϊκή ομάδα ήταν να ανακαλύψει εκ νέου την ιδέα και να φέρει μια νέα πρόταση στην αγορά.
Lesley Busby, Color Designer, Nissan Design Europe εκείνη την εποχή, σήμερα Senior Color Manager, Nissan Design Europe:
Θυμάμαι να βλέπω το πρωτότυπο Qazana δίπλα στο Nissan QASHQAI, το αυτοκίνητο που δημιούργησε την κατηγορία crossover. Το QASHQAI φαινόταν φρέσκο, αλλά το Qazana Concept ήταν τόσο εντυπωσιακό και διαφορετικό.
Matthew Weaver, Senior Exterior Designer, Nissan Design Europe εκείνη την εποχή, σήμερα Αντιπρόεδρος, Nissan Design Europe:
Θυμάμαι ξεκάθαρα την υποδοχή που είχε το Qazana Concept στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2009. Είπαμε στους δημοσιογράφους ότι πηγαίναμε σε μια νέα κατεύθυνση με το μήνυμα «να περιμένουμε το απροσδόκητο». Δεν μας πίστευαν.
Το 2010, αποκαλύψαμε το αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο. Έπεσαν όλα τα σαγόνια στο πάτωμα. Το Nissan JUKE είχε γεννηθεί και είχε κάνει μια θεαματική εντύπωση.
Κεφάλαιο 2: Ένας κενός καμβάς
«Δεν μπορούσαμε να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε τις δυνατότητες».
Matthew Weaver:
Καθ ‘όλη τη διαδικασία σχεδιασμού του JUKE, η χρήση διαφορετικών πηγών έμπνευσης ήταν το κλειδί. Ήμουν στο τρένο μια μέρα και θυμήθηκα να βλέπω έναν νεαρό άνδρα με καπέλο flat cap και ένα διαμαντένιο κρανίο πάνω του, ένα φωτεινό μπλουζάκι, ένα ριγέ σακάκι και αθλητικά παπούτσια. Ήταν ένα εκλεκτικό μείγμα, αλλά σκέφτηκα: εάν οι άνθρωποι δεν χρειάζεται να ακολουθούν την πεπατημένη, γιατί πρέπει τα αυτοκίνητα; Το διαφορετικό είναι καλό, ξεχωρίζει. Αυτό ακριβώς θέλαμε να επιτύχουμε με το JUKE.
Jamie Maclean Marketability Engineer, Nissan Technical Center Europe εκείνη την εποχή, σήμερα Nismo Product Planning Senior Manager, Nissan Motor Limited:
Σε συνεργασία με τις ομάδες σχεδιασμού προϊόντων, ξεκινούσαμε από ένα εντελώς λευκό φύλλο χαρτιού. Δεν μπορούσαμε να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε τις δυνατότητες! Το JUKE έπρεπε να είναι χρηστικό σαν hatchback, αλλά συναρπαστικό στην οδήγηση, σαν σπορ αυτοκίνητο.
Κεφάλαιο 3: Ένας διακριτικός σχεδιασμός
«Η Nissan έχει όρεξη να εξερευνήσει τα όρια, οπότε θέλαμε να κάνουμε κάτι ριζοσπαστικό με το JUKE».
Lesley Busby:
Η Nissan έχει την όρεξη να εξερευνήσει τα όρια, γι ‘αυτό θέλαμε να κάνουμε κάτι ριζοσπαστικό με το JUKE. Η κεντρική κονσόλα, για παράδειγμα, είχε σχεδιαστεί για να μιμείται το ντεπόζιτο μιας μοτοσικλέτας, συνεπώς το σχήμα και το χρώμα της αποπνέουν μια σπορ αίσθηση και ενθουσιασμό. Συνήθως δεν υπάρχει αυτή η μίξη, αλλά έπρεπε να εξερευνήσουμε, βγαίνοντας έξω από την ζώνη ασφαλείας μας.
Matthew Weaver:
Κάποιος είπε κάποτε ότι ο σκοπός του σχεδιασμού ενός αυτοκινήτου είναι να χρησιμοποιήσει τον ελάχιστο δυνατό αριθμό γραμμών για τη δημιουργία της φυσικής φόρμας. Η πρόκληση για εμάς ήταν να διαμορφώσουμε ένα σχέδιο που ήταν λειτουργικό, αλλά και συναρπαστικό.
Ως αποτέλεσμα, τα πάντα στο JUKE είναι εντυπωσιακά και διαφορετικά, αλλά όλα είχαν ένα σκοπό. Για παράδειγμα, υπάρχει μια ενιαία γραμμή που ξεκινά ως μπροστινή γωνία του αυτοκινήτου και μεγαλώνει για να γίνει ο θόλος του τροχού. Έπειτα ρέει στην πλευρά του αμαξώματος, τονίζοντας τον θόλο του πίσω τροχού. Αυτές οι λεπτομέρειες είναι που έδωσαν στο JUKE μια τολμηρή φόρμα και το έκαναν εγγενώς λειτουργικό.
Κεφάλαιο 4: Μια προκλητική ιδέα
«Το JUKE ήταν μια τόσο διαφορετική ιδέα για όλους μας, γνωρίζοντας ότι το ταξίδι δεν θα ήταν ποτέ εύκολο».
Jamie Maclean:
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις ήταν η προσπάθεια να ταιριάξει η δυναμική, ο χειρισμός και η κύλιση του JUKE με το σπορ στυλ. Ξεκινήσαμε αυτήν τη διαδικασία τον Ιούνιο του 2006. Συγκεντρώσαμε μια ποικιλία διαφορετικών αυτοκινήτων, από hatchbacks έως σπορ αυτοκίνητα και τα δοκιμάσαμε για να καταλάβουμε ποιο χαρακτήρα θέλαμε να επιτύχουμε.
Το JUKE ήταν τόσο διαφορετική ιδέα για όλους μας και γνωρίζαμε ότι το ταξίδι δεν θα ήταν ποτέ εύκολο. Κάθε ομάδα αντιμετώπισε προκλήσεις, αλλά μοιράζοντας τις ιδέες και το πάθος μας μεταξύ μας, αναπτύξαμε ένα σαφές όραμα για το ποιο θα πρέπει να είναι το αποτέλεσμα. Ήταν αυτή η αίσθηση της θετικής ενέργειας που επέτρεψε στην τελική ιδέα να είναι τόσο επιτυχής.
Alfonso Albaisa:
Το JUKE ήταν τόσο γεμάτο, αλλά όλοι ήθελαν να το ζήσουν. Υπήρξε πραγματικός ενθουσιασμός και αποφασιστικότητα από όλη την ομάδα να κάνει το JUKE κάτι επικό. Όλοι ήθελαν να πιστέψουν ότι θα μπορούσαμε να ενσωματώσουμε, μέχρι την παραγωγή, όλα τα χαρακτηριστικά της σχεδίασης, ακόμη και την ασυνήθιστη κεντρική κονσόλα και να κρατήσουμε όλα τα μοναδικά πράγματα. Αυτή ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς και οδήγησε σε πολλές σκληρές διαπραγματεύσεις.
Αρκετά χρόνια εντός του κύκλου ζωής του, η Nissan ώθησε τα παραδοσιακά όρια της φόρμουλας του compact crossover, με το λανσάρισμα του JUKE Nismo, μιας υπερβολικά σπορ έκδοσης. Και τότε, το απόλυτο JUKE, εξοπλισμένο με το κινητήριο σύνολο των 550PS από το θρυλικό supercar GT-R της Nissan, ήρθε στο προσκήνιο.
Κεφάλαιο 5: Ένα φιλόδοξο σχέδιο
«Με το JUKE, είχαμε ήδη αλλάξει τις προσδοκίες των ανθρώπων, αλλά ήταν το JUKE Nismo και το JUKE-R που πραγματικά ξεπέρασαν τα όρια»
Jamie Maclean:
Ήμασταν εγγενώς τολμηροί με την προσέγγισή μας για το πρωτότυπο του JUKE. Είχε μια ξεχωριστή προσωπικότητα και αίσθηση ενέργειας. Θέλαμε να προχωρήσουμε περισσότερο και να δημιουργήσουμε κάτι ξεχωριστό με μια δόση ενθουσιασμού. Η έκδοση JUKE Nismo το 2013 ήταν το αποτέλεσμα αυτής της προσέγγισης, το οποίο στη συνέχεια πήγαμε σε ένα άλλο επίπεδο, με το JUKE Nismo RS το 2014.
Ήταν ένα συναρπαστικό εγχείρημα. Τα πάντα, από την αναβαθμισμένη απόδοση, μέχρι τη βελτιωμένη σπορ κύλιση στο δρόμο και τις επιμέρους βελτιώσεις, ήταν κάτι που δεν είχε ξαναγίνει ποτέ σε crossover.
Satoru Tai, Αντιπρόεδρος της Nissan Design Europe εκείνη την εποχή, σήμερα Εκτελεστικός Διευθυντής Σχεδιασμού, Nissan Motor Co. Ltd.:
Εάν ξεπεράσαμε τις προσδοκίες των ανθρώπων με το JUKE Nismo, τότε με το JUKE-R θα έμειναν άναυδοι. Στη Nissan Design Europe, θεωρήσαμε ότι η δουλειά μας ήταν να κάνουμε κάτι εντελώς διαφορετικό. Να υπερβούμε εντελώς τις προσδοκίες των ανθρώπων, τόσο στην Ευρώπη όσο και με τους συναδέλφους μας στην Ιαπωνία. Με το JUKE-R τοποθετήσαμε τον κινητήρα του GT-R και τα εξαρτήματα χειρισμού του σε ένα αμάξωμα JUKE, βελτιστοποιημένο για να ανταποκρίνεται στις επιδόσεις.
Ήταν μια απίστευτη πρόκληση σχεδιασμού, το να συνδυάσουμε αυτούς τους δύο κόσμους, αλλά δημιουργήσαμε ένα crossover που μαγνητίζει τα βλέμματα, με τις επιδόσεις ενός supercar
Κεφάλαιο 6: Ένα συναρπαστικό μέλλον
«Το JUKE είναι αυθεντικό με όλη την έννοια της λέξης. Η Nissan είναι πολύ καλή στο να φτιάχνει το «αυθεντικό», επομένως έχουμε κάθε πρόθεση να συνεχίσουμε να το κάνουμε ».
Satoru Tai:
Τι σημαίνει JUKE για εμάς; Σημαίνει πάθος. Υπάρχουν πολλοί παθιασμένοι άνθρωποι στη Nissan και όλοι έχουμε πάθος να κάνουμε κάτι διαφορετικό. Από τον τολμηρό σχεδιασμό του, έως το πρωτοποριακό πνεύμα του στη δημιουργία της κατηγορίας B-SUV, το JUKE είναι αυθεντικό με όλη την έννοια της λέξης. Η Nissan είναι πολύ καλή στο να κάνει το «αυθεντικό, επομένως έχουμε κάθε πρόθεση να συνεχίσουμε να το κάνουμε.