Είναι ξεκάθαρο πλέον πως η κυριαρχία του Χάμιλτον επηρεάζει αρνητικά την απήχηση που έχει το άθλημα: «Βαριέμαι να βλέπω το Χάμιλτον να κερδίζει…» λέει δικαίως ο μέσος θεατής.
Πράγματι ο 35χρονος Βρετανός το κάνει να φαίνεται εύκολο, πιστέψτε με όμως δεν είναι. Αν παρατηρούσε κανείς χτες πριν το βάθρο την αγκαλιά του με τον πατέρα του Άντονι Χάμιλτον και έμενε στην πίεση της φλέβας του πρεσβύτερου θα μπορούσε ίσως να υποθέσει ότι ο δρόμος αυτής της οικογένειας δεν ήταν στρωμένος.
Με σφιχτά περιορισμένα οικονομικά, χωρισμένους γονείς και έναν αδερφό με περιορισμένη κινητικότητα ο Λιούις κατάφερε να κάνει τη διαφορά οδηγώντας. Θυμάμαι την αντίδραση του πατέρα του όταν ένας συνάδελφος – βέβαιος πως αυτό συνέβαινε – τον ρώτησε γιατί επέλεξαν τα χρώματα του κράνους που είχε ο Σένα: «Επέλεξα το κίτρινο για να τον ξεχωρίζω στην εκκίνηση των αγώνων καρτ» είπε με αφοπλιστική απλότητα ο Άντονι.
Με την ίδια απλότητα το 1997 σε ηλικία 12 ετών στην χριστουγεννιάτικη εκδήλωση με τα βραβεία του Autosport ο Λιούις Χάμιλτον ζήτησε από το αφεντικό της McLaren, Ρον Ντένις βοήθεια. Ο βαθύπλουτος Βρετανός αφού επί ένα χρόνο παρατηρούσε την αγωνιστική ικανότητα του Χάμιλτον στα καρτ αποφάσισε να κάνει επίδειξη δύναμης: «Θα διαλέξω έναν ταλαντούχο έφηβο και χάρη στις οικονομικές μου δυνατότητες και στη δομή της McLaren θα τον κάνω παγκόσμιο πρωταθλητή».
Ο Χάμιλτον το 2007 σε ηλικία 22 ετών πήρε μια θέση στη McLaren F1, προερχόμενος από τίτλο στο GP2 που τον είχε κατακτήσει με την πρώτη το 2006. Ήταν ο πρώτος και μόνος μαύρος οδηγός στη F1. Ο κόσμος της F1 κατάλαβε ότι πρόκειται για κάτι ξεχωριστό όταν στο Καναδικό GP εκείνης της χρονιάς σε μια πίστα που έβλεπε για πρώτη φορά πήρε pole, νίκη και ταχύτερο γύρο αγώνα. Οι παιδαρισμοί του Αλόνσο και η απειρία του στέρησαν τον πρώτο τίτλο το 2007, τίτλο που η τύχη του τον έδωσε στη Βραζιλία το 2008 στερώντας τον από το Μάσα.
Ο Χάμιλτον πήγε στη Mercedes το 2013 και από το 2014 κυριαρχεί σε νίκες και τίτλους στην υβριδική εποχή της F1 με εξαίρεση το 2016 που πήρε τον τίτλο ο Ρόσμπεργκ. Έχει 97 pole, 92 νίκες και 6 πρωταθλήματα. Φέτος είναι βέβαιο πως θα πάρει το 7ο ισοφαρίζοντας το ρεκόρ του Σουμάχερ. Του χρόνου πιθανότατα καθώς υπάρχει συμφωνία μη εξέλιξης των μονοθεσίων για να περιοριστούν τα έξοδα – λόγω πανδημίας – θα πάρει τον 8ο τίτλο. Σημειώστε πως ο Χάμιλτον έχει πάρει τόσες νίκες όσες οι Προστ (51) και Σένα (41) μαζί!
Αυτό το Σαββατοκύριακο στο Πορτιμάο μια νέα πίστα για τη F1 έδωσε απτά δείγματα του μεγαλείου του. Το Σάββατο στις κατατακτήριες δοκιμές ήταν σαφώς πίσω από τον έτερο οδηγό της Mercedes, Βάλτερι Μπότας ο οποίος είχε κυριαρχήσει στις ελεύθερες δοκιμές. Κι όμως την ύστατη στιγμή στο δεύτερο γύρο του Q3 κατάφερε να πάρει την pole στις λεπτομέρειες κάνοντας έναν γύρο παραπάνω.
Την Κυριακή εκκινούσε με τη μέση γόμα, αποδείχτηκε η σωστή στρατηγική. Μάλιστα ο Κρίστιαν Χόρνερ της Red Bull, τόνισε πως με την εκ των υστέρων γνώση αυτή έπρεπε να ήταν η επιλογή και για τον Φερστάπεν.
Η πίστα του Πορτιμάο έχει καινούργια λεία άσφαλτο που δεν πιέζει τα ελαστικά: Δύσκολα έρχονταν και διατηρούνταν σε θερμοκρασία λειτουργίας. Η συννεφιά και οι ψιχάλες πριν την εκκίνηση έφεραν τη θερμοκρασία οδοστρώματος στους 25 βαθμούς Κελσίου επιτείνοντας την κατάσταση.
Ο Χάμιλτον αμέσως μετά την εκκίνηση δεν είχε την απαραίτητη πρόσφυση. Αντίθετα με τους Μπότας και Σάινθ που τον πέρασαν εύκολα καθώς ο ίδιος φυλάχθηκε χωρίς να δώσει μάχη. Αντίθετα με το Φερστάπεν που τζαρτζαρίστηκε με τον Πέρεζ.
Ο πρωταθλητής έκανε υπομονή, δεν πίεσε τα λάστιχα και κατάφερε να τα ζεστάνει ομοιόμορφα χωρίς να προκαλέσει τοπική παραμόρφωση λόγω υπερθέρμανσης (degradation). Όταν το πέτυχε ανέβασε ρυθμό ξαναπήρε εύκολα το προβάδισμα και έφτασε με άνεση στη νίκη. Ο Μπότας έμεινε να ψελλίζει: «Δεν είχα ρυθμό σήμερα, δεν ξέρω γιατί».
Η μαεστρία του Χάμιλτον στη διαχείριση των ελαστικών φάνηκε στο ότι συμπλήρωσε 45 γύρους με τη μέση γόμα, αλλά και στο ότι κατάφερε τελικά δουλεύοντας σωστά και την «αργή» σκληρή γόμα να πετύχει τον ταχύτερο γύρο αγώνα μ’ αυτή: Φοβερά πράγματα.
Ο Χάμιλτον έγραψε ιστορία σπάζοντας το ρεκόρ νικών του άτυχου Μ.Σουμάχερ και μαντεύω πως μέχρι τα τέλη του 2021 αν όχι νωρίτερα θα φτάσει σε τριψήφιο αριθμών νικών. Είμαστε τυχεροί που ζήσαμε την ιστορία. Ελπίζω να έχουμε την τύχη να δούμε το Λεκλέρκ ή το Φερστάπεν να τον κερδίζουν στα ίσα μια από τις επόμενες χρονιές.
Η Ferrari έχει βελτιωθεί σαφώς στα χέρια του Λεκλέρκ με την προσθήκη του νέου διαχύτη. Πιστεύω πως ο Φέτελ αποδίδει κάτω από τις δυνατότητές του για να στερήσει πολύτιμους βαθμούς από την Ferrari στους κατασκευαστές και καμώνεται κάνοντας λόγο για «άλλη κατηγορία» μιλώντας για το Λεκλέρκ. Χτες εντυπωσιακοί ήταν και οι Πέρεζ, Γκασλί, ειδικά ο Γάλλος αξίζει μια θέση στην Red Bull το 2021. Σε αντίθεση με τον απογοητευτικό ακόμη μια φορά Άλμπον.
Επόμενος αγώνας το ερχόμενο Σαββατοκύριακο το GP της Ίμολα. Ο αγώνας θα είναι δύο μέρες μόνο Σάββατο και Κυριακή.
Στη βαθμολογία των οδηγών o Χάμιλτον έχει 256 βαθμούς, ο Μπότας 179 και ο Φερστάπεν 162. Καθότι απομένουν 125 βαθμοί να μοιραστούν αν ο Χάμιλτον κερδίσει στην Ίμολα και ο Μπότας εγκαταλείψει, τότε σφραγίζει και μαθηματικά τον τίτλο.
Στους κατασκευαστές η Mercedes χρειάζεται μόλις 6 βαθμούς πάνω από τη Red Bull για να διατηρήσει και μαθηματικά τον τίτλο.
Ενδιαφέρον έχει η μάχη της 3ης θέσης: Racing Point 126 βαθμούς, McLaren 124, Renault 120, Ferrari 93. Με την εικόνα που παρουσίασε η Ferrari στο Πορτιμάο αν ξυπνήσει ο Φέτελ οι κόκκινοι μπορούν να κάνουν την ανατροπή.
Υπό το πρίσμα των ελαστικών
• Ο οδηγός της Mercedes, Λιούις Χάμιλτον είναι πλέον πολυνίκης για τη Formula 1 καθώς πήρε την 92η νίκη της καριέρας του, με στρατηγική μιας αλλαγής από μέση σε σκληρή γόμα: Αυτή ήταν και σύμφωνα με τις προβλέψεις μας η ταχύτερη τακτική παρότι δεν είχαμε πολλά στοιχεία από τις ελεύθερες δοκιμές.
• Οι τρεις γόμες της Pirelli απέδωσαν καλά παρά τις μεγάλες προκλήσεις του καιρού και της πίστας. Ειδικά η P Zero κίτρινη μέση γόμα είχε μια ιδιαίτερα εντυπωσιακή απόδοση. Ο οδηγός της Renault, Εστεμπάν Οκόν συμπλήρωσε 53 γύρους μ’ αυτή τη γόμα και ο Χάμιλτον 45 γύρους (40 στον αγώνα και 5 στο Q2) με εξαιρετική σταθερότητα.
• Ο έτερος οδηγός της Mercedes, Βάλτερι Μπότας, που τερμάτισε δεύτερος, ακολούθησε πανομοιότυπη στρατηγική με το νικητή, σταματώντας ένα γύρο μετά.
• Πίσω τους, υπήρχε μια ποικιλία διαφορετικών στρατηγικών: τέσσερις διαφορετικές τακτικές στην πρώτη δεκάδα.
• Οι περισσότεροι οδηγοί σταμάτησαν μια φορά, όμως υπήρξαν και πέντε οδηγοί που πραγματοποίησαν δυο αλλαγές. Μάλιστα τρεις απ’ αυτούς χρησιμοποίησαν και τις τρεις διαθέσιμες γόμες. Ανάμεσά τους και ο οδηγός της Racing Point, Σέρτζιο Πέρεζ, ο οποίος τερμάτισε 7ος παρότι μπήκε στα πιτ στον 1ο γύρο μετά από επαφή (με το Φερστάπεν).
• Ο καιρός ήταν δροσερός όλη τη μέρα με την θερμοκρασία οδοστρώματος στους 25 βαθμούς Κελσίου. Έπεσαν μερικές ψιχάλες μετά την εκκίνηση και μερικές προς το τέλος του αγώνα.
ΠΩΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΘΗΚΕ ΤΟ ΚΑΘΕ ΕΛΑΣΤΙΚΟ
• ΣΚΛΗΡΗ C1: Χρησιμοποιήθηκε από τους οδηγούς της Mercedes στο δεύτερο μέρος του αγώνα. Χρειάστηκαν δυο γύροι για να έρθει σε θερμοκρασία λειτουργίας, αλλά μετά αποδείχτηκε ότι έχει πολύ δυνατή απόδοση καθώς ο Χάμιλτον μ’ αυτό το ελαστικό πέτυχε στο φινάλε, τον ταχύτερο γύρο αγώνα. Ο οδηγός της Haas, Κέβιν Μάγκνουσεν ήταν ο μόνος που εκκίνησε μ’ αυτή τη γόμα.
• MEΣΗ C2: Έπαιξε κομβικό ρόλο στον αγώνα. Χρησιμοποιήθηκε για το χρόνο της pole και επιλέγει από τους περισσότερους οδηγούς στην εκκίνηση. Το ελαστικό αυτό συμπλήρωσε μεγάλες αποστάσεις παρέχοντας εξαιρετική ισορροπία μεταξύ απόδοσης και αντοχής, σε συνδυασμό με μεγάλη σταθερότητα.
• ΜΑΛΑΚΗ C3: Η πιο μαλακή από τις επιλεχθείσες γόμες επίσης επέδειξε ταχύτητα και σταθερότητα: Ο οδηγός της McLaren, Κάρλος Σάινθ αξιοποίησε την ταχύτητα του κόκκινου ελαστικού που ήταν διαθέσιμη αμέσως, για να πάρει την πρωτοπορία στην αρχή του αγώνα. Ο Πιερ Γκασλί (Alpha Tauri) συμπλήρωσε 28 γύρους μ’ αυτή τη γόμα.
Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα, τόνισε: «Είμαστε πολύ χαρούμενοι με την απόδοση και των τριών γομών σε μια απαιτητική πίστα που οι ομάδες δεν γνώριζαν καλά: Πόσο μάλλον που μειώθηκε και ο χρόνος ελεύθερων δοκιμών. Παραταύτα και οι τρεις γόμες επέδειξαν ταχύτητα και αντοχή. Είχαμε μια ευρεία ποικιλία διαφορετικών στρατηγικών. Οι συνθήκες σήμερα ήταν μεικτές, με χαμηλή θερμοκρασία οδοστρώματος και λίγη βροχή. Αυτό δεν εμπόδισε να δούμε μερικά εντυπωσιακά μεγάλα, μέρη αγώνα, ειδικά με τη μέση γόμα, η οποία ταίριαζε καλύτερα, μάλιστα έδωσε και την pole. Συγχαρητήρια στο Λιούις Χάμιλτον για το απίστευτο ρεκόρ του: Είχαμε το προνόμιο να είμαστε αυτόπτες μάρτυρες τη στιγμή που γράφτηκε ιστορία».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike