Το κάνει να δείχνει εύκολο, αλλά δεν είναι. Έχω ξαναδεί το έργο την περίοδο 2000 -2004 την εποχή της απόλυτης κυριαρχίας του Μ.Σουμάχερ. Όμως ούτε τότε υστερούσαν τόσο οι αντίπαλες ομάδες. Επουδενί όμως μειώνεται η αξία του Χάμιλτον, από την υστέρηση των υπολοίπων.
Ο Βρετανός στην Ουγγαρία ήταν σαρωτικός. Πήρε την pole με εμφατικό τρόπο το Σάββατο πετυχαίνοντας νέο ρεκόρ πίστας. Ο χρόνος του ήταν 1.1sec ταχύτερος από την περσινή pole του Φερστάπεν. Ήταν η 90στη pole του Χάμιλτον και η 7η στο Ουγγαρόρινγκ μ’ αυτό τον τρόπο ισοφάρισε το αντίστοιχο επίτευγμα του Μ.Σουμάχερ στην ίδια πίστα.
Την Κυριακή ο Χάμιλτον ήταν απόλυτος: Έφυγε μπροστά, οδήγησε την κούρσα καθόλη τη διάρκειά της, δεν απειλήθηκε σε καμία φάση του αγώνα και πήρε την 86η νίκη της καριέρας του. Χρειάζεται δε άλλες πέντε για να φτάσει το Μ.Σουμάχερ σε αριθμό, δεν έχω αμφιβολία ότι θα το πετύχει φέτος. Ο Χάμιλτον έχει πλέον 8 νίκες στο Ουγγαρόρινγκ ρεκόρ που επίσης μοιράζεται με το Μ.Σουμάχερ.
Αξίζει να τονιστεί πως λίγο πριν τη λήξη του αγώνα είχε την ευχέρεια να βάλει τη μαλακή γόμα, για να πετύχει και ρεκόρ ταχύτερου γύρου αγώνα (1:16.627).
Έτσι πήρε 26 βαθμούς, πέρασε πρώτος στη βαθμολογία και έβαλε πλώρη για τον 7ο τίτλο. Αν ο Χάμιλτον δεν έκανε 3ο πιτ στοπ για να βάλει φρέσκα ελαστικά για τον ταχύτερο γύρο πιθανόν θα είχε ρίξει γύρο και στον τέταρτο στην τελική κατάταξη, Λανς Στρολ με τη Racing Point. Πάντως πρόλαβε να ρίξει γύρο στη Ferrari προκαλώντας ανείπωτη θλίψη στους τιφόζι για το κατάντημα της κόκκινης ομάδας. Ενδεικτική της απόδοσης του Χάμιλτον είναι η διαφορά των 8 sec που έφτιαξε σε σχέση με τους υπόλοιπους, στους τρεις πρώτους κρίσιμους γύρους του αγώνα, σε βρεγμένο οδόστρωμα.
Είναι γεγονός πως η Mercedes έχει κυριαρχήσει στην υβριδική εποχή της F1 που ξεκίνησε το 2014. Πολλοί, επιρρεπείς σε θεωρίες συνομωσίας, ψάχνουν να βρουν υπόγειες διαδρομές και εύνοια της γερμανικής εταιρείας. Είναι αλήθεια πως αυτή η κυριαρχία δημιουργεί μια θετική εικόνα, την οποία τα αυτοκίνητα παραγωγής υποστηρίζουν σχεδιαστικά, κατασκευαστικά και τεχνολογικά.
Η ιστορία αυτής της ομάδας πάει πίσω πάνω από 10 χρόνια. Να ξέρετε η ζωή μ’ έχει μάθει ότι τα κορυφαία πράγματα στον πλανήτη δημιουργούνται όταν μανατζάρει Άγγλος (Ρος Μπρον) και πληρώνει άλλος (Honda). Ο σημερινός αθλητικός διευθυντής της F1, έστησε για λογαριασμό της Honda μια ομάδα πρότυπο. Όταν οι Ιάπωνες αποφάσισαν λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης να «φύγουν» από τη F1 το 2009, η ομάδα αυτή έμεινε έωλη. Την έσωσε ο Μπρον με οικονομική βοήθεια από τον Έκλεστον και το μονοθέσιο που είχε φτιαχτεί με τα λεφτά της Honda, πήρε το νταμπλ στα χέρια του Μπάτον εκείνη τη χρονιά. Όλη αυτή η υποδομή πέρασε στη Mercedes το 2010 με το Μπρον να αξιοποιεί τη γερμανική ρευστότητα για να τελειοποιήσει το έργο του.
Άμα την αποχώρησή του, ο Τότο Βολφ άξιος αντικαταστάτης με τον αείμνηστο Νίκι Λάουντα να προσθέτει σε εμπειρίες έβαλαν τα ασημί βέλη στο σημερινό δρόμο. Όσο καλά όμως κι αν πηγαίνουν τα πράγματα στη Mercedes αυτό δεν είναι αρκετό.
Χρειάζεται και η αδυναμία των αντιπάλων για να δημιουργηθεί αυτή η εικόνα. Οι Ιταλοί δεν ξεκίνησαν καλά στην υβριδική εποχή, φάνηκε να το βρίσκουν στη συνέχεια, αλλά με μη ενδεδειγμένο τρόπο. Παραμένει μυστική η συμφωνία για την υβριδική μηχανή που τους έφερε φέτος σε τόσο δυσχερή θέση. Δεν είναι όμως μόνο αυτό, θυμίζω πως στην Ουγγαρία δεν παίζει σημαντικό ρόλο η δύναμη της μηχανής, αλλά η ισορροπία κρατήματος και η αεροδυναμική απόδοση. Η φετινή Ferrari δυστυχώς υστερεί σε όλα. Ακόμη και σε στρατηγική ανάμεσα στους οδηγούς. Για παράδειγμα χτες στον αγώνα είδαμε τις Haas να βάζουν στεγνά ελαστικά στο τέλος του γύρου σχηματισμού. Αυτό τις έφερε στην 3η και 4η θέση στους πρώτους γύρους διότι καθώς η πίστα στέγνωνε οι υπόλοιποι 18 οδηγοί μπήκαν για να βάλουν σλικ λάστιχα. Μια τέτοια ευφάνταστη στρατηγική περιμένεις να δεις από τη Ferrari. Ο Φέτελ θα μπορούσε να είχε στρίψει 2ος αν δεν έκανε πάλι λάθος στην κόντρα με το Φερστάπεν που από 7ος έφτασε 2ος στην πρώτη στροφή και διατήρησε με νύχια και δόντια ως το τέλος αυτή τη θέση.
Ο Ολλανδός ξεκίνησε τον αγώνα με το χειρότερο τρόπο καθότι τράκαρε και έσπασε την εμπρός ανάρτηση στο γύρο εξόδου από τα πιτ πηγαίνοντας για την εκκίνηση. Οριακά πρόλαβαν οι μηχανικοί του μέσα σε 20 λεπτά να αποκαταστήσουν τη ζημιά. Στη Red Bull έχουν πολλά προβλήματα με την απόδοση της RB16 και δυσκολεύονται να βρουν ισορροπία. Παραδέχονται ότι κάποια αεροδυναμικά βοηθήματα δεν έχουν την απόδοση που είχαν στις δοκιμές εξέλιξης το Μάρτη στη Βαρκελώνη.
Ενδεικτικό ότι στις κατατακτήριες δοκιμές ο Φερστάπεν ήταν 3 δέκατα πιο αργός από τον περσινό του χρόνο που τον είχε φέρει στην pole. Ο νεαρός ταλαντούχος οδηγός κατάφερε στον αγώνα, εκμεταλλευόμενος τη φύση της στενής διαδρομής που δεν ευνοεί τα προσπεράσματα να αντισταθεί στις επιθέσεις του Μπότας με την άλλη Mercedes. Ο Φινλανδός που εκκίνησε άσχημα στον αγώνα “κοίταγα ένα λαμπάκι που έσβησε στην οθόνη του τιμονιού αντί τα κόκκινα φώτα” βρέθηκε πίσω αλλά ανέβηκε σταδιακά. Στο φινάλε επιχείρησε 3η αλλαγή ελαστικών και γύρους καμικάζι για να φτάσει και να περάσει το Φερστάπεν, αλλά δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει την προσπάθεια, έπεσε η καρό σημαία.
Αξίζει να τονίσουμε την εμφάνιση των Racing Point που πήραν την 4η και 7η θέση στην τελική κατάταξη. Ο Στρολ όπως με την 3η θέση στις δοκιμές το Σάββατο έτσι και χτες με την 4η θέση έδωσε απαντήσεις σε όσους τον κατηγορούν πως τρέχει ως «γιός του ιδιοκτήτη της ομάδας». Εκκρεμεί η καταγγελία της Renault για αντιγραφή στοιχείων της περσινής Mercedes θα εκδικασθεί πριν τον επόμενο αγώνα στις 2/8 στο Σίλβερστον αλλά αν κρίνει κανείς από τα λεγόμενα του συμπατριώτη μας και τεχνικού διευθυντή της FIA, στα μονοθέσια, Νικόλα Τομπάζη, μάλλον δεν θα υπάρξει ποινή ή καταδίκη.
Στη βαθμολογία των οδηγών προηγείται ο Χάμιλτον με 63 βαθμούς και ακολουθούν οι Μπότας 58, Φερστάπεν 33, Νόρρις 26.
Στη βαθμολογία των κατασκευαστών προηγείται η Mercedes με 121 βαθμούς και ακολουθούν οι Red Bull 55, ΜcLaren 42, Racing Point 40.
Ο αγώνας υπό το πρίσμα των ελαστικών:
• Η βροχή που έπεσε πριν την εκκίνηση επηρέασε τις στρατηγικές αγώνα, καθώς η εκκίνηση δόθηκε με βρεγμένο οδόστρωμα. Όλοι εκκίνησαν με το Cinturato πράσινο ενδιάμεσο ελαστικό, εκτός από τον Μάγκνουσεν που εκκίνησε με το μπλε βρόχινο ελαστικό.
• Στο τέλος του γύρου σχηματισμού, αμφότερες οι Haas μπήκαν στα πιτ και έβαλαν την P Zero κίτρινη μέση γόμα. Αυτή η πρώιμη αλλαγή είχε ως αποτέλεσμα τα μονοθέσια της Haas να βρεθούν στην 3η και 4η θέση στο πρώτο μέρος του αγώνα, ενόσω οι υπόλοιποι οδηγοί έμπαιναν για να βάλουν σλικ, καθώς η πίστα στέγνωνε γρήγορα.
• Είδαμε τέσσερις διαφορετικές στρατηγικές στις 5 πρώτες θέσεις. Ο Χάμιλτον ήταν ο τελευταίος από τους πρωτοπόρους που σταμάτησε για ένα τρίτο και τελευταίο pit stop. Έβαλε την P Zero κόκκινη μαλακή γόμα για να διεκδικήσει το βαθμό του ταχύτερου γύρου. Ο Μπότας που ανέβηκε στο βάθρο, επίσης πραγματοποίησε τρίτη αλλαγή ελαστικών, προσπαθώντας να περάσει το Φερστάπεν. Ο οδηγός της Red Bull τερμάτισε δεύτερος με δυο αλλαγές μολονότι, τράκαρε, πηγαίνοντας να πάρει θέση στην εκκίνηση.
• Καθώς ο αγώνας εκκίνησε με ελαστικά για βροχή, δεν υπήρχε πλέον για τους οδηγούς η υποχρέωση να χρησιμοποιήσουν δυο διαφορετικές γόμες κατά τη διάρκεια του Grand Prix.
ΠΩΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΘΗΚΕ ΤΟ ΚΑΘΕ ΕΛΑΣΤΙΚΟ
• ΣΚΛΗΡΗ C2: Χρησιμοποιήθηκε από την πλειοψηφία των οδηγών στο τελευταίο μέρος του αγώνα και ήταν σταθερό σημείο στη στρατηγική από την αρχή του Σαββατοκύριακου. Μόνο τρεις οδηγοί δεν την χρησιμοποίησαν στον αγώνα, ανάμεσά τους, ο Χάμιλτον. Ο Κβίατ με την Alpha Tauri συμπλήρωσε περισσότερους από 50 γύρους με την P Zero λευκή σκληρή γόμα, μέχρι τον τερματισμό.
• MEΣΗ C3: Οι περισσότεροι οδηγοί έβαλαν αυτή τη γόμα στην αρχή του αγώνα, βγάζοντας τα ενδιάμεσα ελαστικά. Είδαμε μερικά μεγάλα τμήματα αγώνα και μ’ αυτή τη γόμα, ο Ρικιάρντο την έβαλε δυο φορές, παίρνοντας τελικά τους βαθμούς της 8ης θέσης.
• ΜΑΛΑΚΗ C4: Ο Χάμιλτον ήταν ο μόνος οδηγός από τους πρώτους δέκα στην τελική κατάταξη, που χρησιμοποίησε αυτή τη γόμα. Επωφελήθηκε από την έξτρα ταχύτητα της κόκκινης γόμας για να πάρει το βαθμό ταχύτερου γύρου, Στην τελευταία του προσπάθεια πέτυχε ρεκόρ γύρου αγώνα στο Ουγγαρόρινγκ και πήρε προβάδισμα στο πρωτάθλημα.
• EΝΔΙΑΜΕΣΑ: Χρησιμοποιήθηκαν από όλους τους οδηγούς στην εκκίνηση, αλλά λίγους γύρους μετά καθώς η πίστα στέγνωνε γρήγορα – η αλλαγή σε σλικ ελαστικά ήταν συμφέρουσα.
Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα, δήλωσε: «Η ολονύχτια βροχή που συνεχίστηκε το πρωί του αγώνα, ξέπλυνε τη γόμα που είχε στρωθεί, οπότε η πίστα στην εκκίνηση ήταν γλιστερή και κρύα. Παραταύτα η επιφάνεια στέγνωσε γρήγορα και αυτό κατεύθυνε τη στρατηγική. Παρέμεινε όμως η αβεβαιότητα για τον καιρό. Κάποιοι οδηγοί επέλεξαν να παραμείνουν στην πίστα περισσότερους γύρους, περιμένοντας μήπως χρειαστεί να βάλουν ξανά ενδιάμεσα ελαστικά. Εν τέλει δεν έβρεξε ξανά στον αγώνα. Είδαμε μερική πτώση απόδοσης, λόγω τοπικής υπερθέρμανσης στα εμπρός ελαστικά κάτι αναμενόμενο σε τέτοιες ασυνήθιστες συνθήκες. Οι περισσότεροι οδηγοί σταμάτησαν δυο φορές, αλλά μερικοί επέλεξαν να κάνουν τρεις αλλαγές, αναζητώντας, μέσω της έξτρα απόδοσης, τρόπο, να περάσουν έναν αντίπαλο ή το βαθμό ταχύτερου γύρου».
Επόμενος αγώνας στις 2/8/20 το Βρετανικό GP στην ιστορική πίστα του Σίλβερστον. Θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε πως θα λειτουργήσουν οι δυο συνεχείς αγώνες επί Βρετανικού εδάφους εν μέσω πανδημίας. Θυμίζουμε πως το προσωπικό της F1 έχει πάρει ειδική άδεια για να εισέλθει στη χώρα, χωρίς να υπόκειται σε υγειονομικούς περιορισμούς (καραντίνα).