Για πρώτη φορά μια ομάδα κατακτά επτά συνεχόμενα πρωταθλήματα κατασκευαστών, η επιτυχία της Mercedes δεν έχει προηγούμενο.
Προφανώς τίποτα δεν είναι τυχαίο, στην επιτυχία της Mercedes. Όπως πολύ συχνά επαναλαμβάνει και ο εξάκις παγκόσμιος πρωταθλητής Λιούις Χάμιλτον: «Πίσω από τις κάμερες υπάρχουν εκατοντάδες άνθρωποι που δουλεύουν νυχθημερόν γι’ αυτή την επιτυχία». Επιπλέον υπάρχει και μια δομή που δημιουργήθηκε πίσω την περίοδο 2007 – 2012 στην οποία έπαιξε κομβικό ρόλο η γνώση και η βούληση κάποιων ανθρώπων.
Η σημερινή ομάδα της Mercedes βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη δομή που σχεδίασε για λογαριασμό της Honda, ο σημερινός αγωνιστικός διευθυντής της F1, Ρος Μπρον. To εργοστάσιο στο Μπράκλεϊ όπου φτιάχνεται το μονοθέσιο απέκτησε τις απαραίτητες τεχνολογικές δυνατότητες, την απαραίτητη υποδομή και έγιναν οι σημαντικές μεταγραφές ανθρώπων όπως ο Μπομπ Μπελ και ο Άλντο Κόστα. Ο πρώτος ήταν με το Μπρον στα πρωταθλήματα της Benetton, ο δεύτερος στα πρωταθλήματα της Ferrari.
Παράλληλα πείσθηκε ο Μάριο Ίλιεν να παραχωρήσει την Ilmor κρατώντας ένα παρακλάδι για τα Indy car. Έτσι η ομάδα της Mercedes βρέθηκε να έχει στάτους εργοστασιακής ομάδας και να κατασκευάζει το δικό της σασί και το δικό της κινητήρα. Όσο κι αν σας κάνει εντύπωση αυτό, δεν ήταν καθόλου εύκολο να γίνει. Όταν έφυγε σε μια νύχτα η Honda το 2008 για να σωθεί αυτή η ομάδα ο Μπρον μπήκε μπροστά και ο τότε ισχυρός άντρας της F1, Μπέρνι Έκλεστον έβαλε το χέρι στην τσέπη.
Η Brawn GP πήρε το πρωτάθλημα το 2009 και το 2010 καθώς ο Έκλεστον έπεισε τον διευθύνοντα σύμβουλο της γερμανικής εταιρείας Ντήτριχ Τσέτσε, η Mercedes έκανε το μεγάλο comeback. Πέρασαν τέσσερα χρόνια, ξύλου και υπομονής μέχρι ότου οι αλλαγές στους κανονισμούς και το πέρασμα στην υβριδική εποχή έδωσαν τη δυνατότητα στους ευφυείς μηχανικούς της γερμανικής εταιρείας υπό τον Άντι Κόγουελ να φτιάξουν μια υβριδική μηχανή που έκανε τη διαφορά. Από το 2014 έως σήμερα οι ασημί σαρώνουν νίκες και πρωταθλήματα έχοντας κάνει 7 νταμπλ.
Όμως πλέον το πλέγμα ξηλώνεται. Η αρχή έγινε με το θάνατο του Νίκι Λάουντα, ζωηρώς αμφιβάλλω ότι ο Μπότας θα είχε αυτά τα χάλια αν ζούσε ο πολύπειρος και φλεγματικός Αυστριακός. Η αποχώρηση του Κόγουελ έφερε το δεύτερο πλήγμα και χτες ο Τότο Βολφ αποκάλυψε ότι έχει ήδη βρει τον αντικαταστάτη του. Ο Βολφ δεν είναι απλά επικεφαλής της ομάδας κατέχει και το 30% των μετοχών οπότε είναι σύνθετο θέμα. Προφανώς καταλαβαίνει και ο ίδιος πως το συμφέρον του αθλήματος είναι να σταματήσει η μονότονη κυριαρχία της Mercedes που επηρεάζει αρνητικά την απήχησή του.
Σα να μην έφτανε αυτό o Χάμιλτον στη συνέντευξη Τύπου μετά τον αγώνα, σε ερώτηση πως μπορεί να επηρεάσει μια πιθανή απουσία του Βολφ την ανταγωνιστικότητα της ομάδας το 2021 απάντησε: «Δεν ξέρω αν θα είμαι εδώ, οπότε δε με έχει απασχολήσει». Το συμβόλαιο του Βρετανού λήγει στο τέλος του χρόνου και παρότι έχει πει πολλές φορές ότι θέλει να συνεχίσει με τη Mercedes, αντιλαμβανόμαστε όλοι πως το οικονομικό είναι θέμα. Τα μεγάλα συμβόλαια όλων των κορυφαίων αθλητών εν μέσω πανδημίας περικόπτονται και είναι λογικό ο ίδιος να μην συναινεί σ’ αυτό.
Είναι τέλος εποχής για την ομάδα της Mercedes; Μένει να το δούμε αυτό. Χτες πάντως στην Ίμολα πανηγύρισαν το 1-2 των Χάμιλτον Μπότας που σφράγισε τη διατήρηση του τίτλου στους κατασκευαστές. Την ίδια στιγμή ο Χάμιλτον με 85 βαθμούς διαφορά ενώ απομένουν 104 να μοιραστούν στους τελευταίους 4 αγώνες αρκεί να κερδίσει στην Τουρκία για να στεφθεί πρωταθλητής.
Ο χθεσινός αγώνας δεν αντέχει σε υψηλή κριτική. Ο Χάμιλτον δεν εκκίνησε καλά και έπεσε 3ος πίσω από το Φερστάπεν. Όταν είδε τον Ολλανδό να μπαίνει στα πιτ στον 18ο γύρο και το Μπότας που προηγούνταν να τον ακολουθεί στον επόμενο για να μην δεχτεί το undercut, κατάλαβε πως έπρεπε να ακολουθήσει άλλη τακτική. Έμεινε λοιπόν 12 γύρους παραπάνω προσπαθώντας να διαχειριστεί τη μέση γόμα ώστε να δίνει γρήγορους γύρους χωρίς να φθείρεται υπέρμετρα. Τα κατάφερε και η τύχη του χαμογέλασε όταν εγκατέλειψε ο Οκόν (κιβώτιο): Υπό καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας ο Χάμιλτον κατάφερε να διατηρήσει το προβάδισμα βγαίνοντας από τα πιτ. Ο Φερστάπεν εγκατέλειψε με κλαταρισμένο ελαστικό αυτό οδήγησε στην εμφάνιση του κανονικού αυτοκινήτου ασφαλείας 12 γύρους πριν το τέλος. Έτσι ο Μπότας με πρόβλημα στο πάτωμα του μονοθεσίου (πάτησε ένα θραύσμα στον 7ο γύρο το οποίο σφήνωσε εκεί) ανέβηκε στη 2η θέση σφραγίζοντας το θρίαμβο της Mercedes.
Το βάθρο συμπλήρωσε ο Ρικιάρντο εκμεταλλευόμενος την εγκατάλειψη του Φερστάπεν, το λάθος του Άλμπον και την ατυχή έμπνευση των μηχανικών της Racing Point να βάλουν φρέσκα λάστιχα στον Πέρεζ υπό το αυτοκίνητο ασφαλείας. Έτσι ο Αυστραλός έδωσε πολύτιμους βαθμούς στην ομάδα της Renault στη μάχη της 3ης θέσης στο πρωτάθλημα κατασκευαστών: Mercedes 479β. (Π.Π), RBR 226β. Renault 135β. McLaren 134β. Racing Point 134β. Ferrari 103β.
Στη Ferrari έχασαν ένα μπουλόνι στο πιτ στοπ του Φέτελ καθυστερώντας τον δεκατρία δευτερόλεπτα. Χωρίς αυτό ίσως να είχε μπει στους βαθμούς και ο Γερμανός.
Επόμενος αγώνας το Τουρκικό GP στις 15/11.
Υπό το πρίσμα των ελαστικών
• Ο οδηγός της Mercedes Λιούις Χάμιλτον βρέθηκε ένα βήμα πιο κοντά στον 7ο τίτλο κερδίζοντας στο Emilia Romagna Grand Prix. Χρησιμοποίησε στρατηγική δυο αλλαγών. Η Mercedes κατέκτησε τον τίτλο στους κατασκευαστές για το 2020 με διπλή παρουσία στο βάθρο καθώς ο Βάλτερι Μπότας τερμάτισε δεύτερος: Μαθηματικά είναι ο μόνος που μπορεί τώρα να απειλήσει το Χάμιλτον στη μάχη του τίτλου. Αμφότεροι χρησιμοποίησαν και τις τρεις γόμες καθώς εμφανίστηκε λίγο πριν το φινάλε το αυτοκίνητο ασφαλείας.
• Ο Χάμιλτον εξασφάλισε τη νίκη με στρατηγική καθυστέρησης εισόδου στα πιτ (overcut). Πραγματοποίησε μεγαλύτερο πρώτο μέρος αγώνα από τους άμεσους ανταγωνιστές του με την P Zero κίτρινη/μέση γόμα σε συνδυασμό με μερικούς πολύ γρήγορους γύρους πριν μπει πρώτη φορά στα πιτ. Έκανε την πρώτη του αλλαγή σε P Zero λευκή/σκληρή γόμα υπό το καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας, αυτό τον βοήθησε να μπει στα πιτ χωρίς να χάσει την πρωτοπορία.
• Κατά τη διάρκεια της εμφάνισης του αυτοκινήτου ασφαλείας 10 γύρους πριν το τέλος, η πλειονότητα των οδηγών άλλαξε ξανά ελαστικά, των Χάμιλτον και Μπότας, συμπεριλαμβανομένων. Όλοι έβαλαν την P Zero κόκκινη/μαλακή γόμα για το τελευταίο μέρος.
• Οι περισσότεροι οδηγοί επέλεξαν τακτική μιας αλλαγής, που μετατράπηκε σε τακτική δυο αλλαγών γιατί βγήκε το αυτοκίνητο ασφαλείας. Από τους οδηγούς που εκκίνησαν με τη μαλακή γόμα πιο ψηλά τερμάτισε ο οδηγός της Renault, Ντάνιελ Ρικιάρντο, που ανέβηκε, στην 3η θέση του βάθρου.
• Ο καιρός δεν μεταβλήθηκε κατά τη διάρκεια του αγώνα, η εκκίνηση δόθηκε με 21 βαθμούς Κελσίου στον αέρα και 24 βαθμούς Κελσίου στο οδόστρωμα.
ΠΩΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΘΗΚΕ ΤΟ ΚΑΘΕ ΕΛΑΣΤΙΚΟ
• ΣΚΛΗΡΗ C2: Χρησιμοποιήθηκε σχεδόν από όλους τους οδηγούς κατά τη διάρκεια του αγώνα, εκτός από αυτούς των McLaren και Alfa Romeo. Ο Ρικιάρντο και Λεκλέρκ συμπλήρωσαν μεγάλη απόσταση με τη σκληρή γόμα καθώς έκαναν μόνο μια αλλαγή. Η γόμα αυτή αποδείχτηκε πολύ σταθερή όπως ήταν αναμενόμενο.
• MEΣΗ C3: Επιλέγει από την πλειοψηφία των οδηγών στην εκκίνηση, συμπεριλαμβανομένων των Mercedes που εκκινούσαν από την πρώτη σειρά. Αρκετοί διένυσαν μ’ αυτή μεγάλες αποστάσεις στην αρχή, με το Χάμιλτον να συμπληρώνει 30 γύρους με το αρχικό σετ. Ο οδηγός της Alfa Romeo Κίμι Ράικονεν, τη χρησιμοποίησε για 49 γύρους, μπήκε στα πιτ ενώ ήταν 4ος, 14 γύρους πριν το τέλος, ενώ ο άλλος οδηγός της Alfa Romeo πήγε ακόμη μακρύτερα (53 γύρους). Όπως στην Πορτογαλία έτσι και εδώ αυτή η γόμα επέδειξε πολύ καλή απόδοση και σταθερότητα.
• ΜΑΛΑΚΗ C4: Επέδειξε σπουδαίο ρυθμό στην εκκίνηση με το Ρικιάρντο να προσπερνάει τη Ferrari του Λεκλέρκ και να ηγείται του γκρουπ των οδηγών με μαλακή γόμα στο πρώτο μέρος. Ο οδηγός της AlphaTauri, Δανιήλ Κβίατ με στρατηγική μαλακής, σκληρής, μαλακής γόμας τερμάτισε 4ος. Υπήρξε παραμόρφωση λόγω τοπικής υπερθέρμανσης (graining) στη μαλακή γόμα αλλά αυτό βελτιώθηκε όσο εξελίσσονταν ο αγώνας.
MARIO ISOLA, επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου: «Η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας προς το τέλος του αγώνα, επηρέασε σημαντικά τη στρατηγική: Μέχρι τότε φαίνονταν πως η πλειοψηφία των οδηγών θα κάνει μια αλλαγή. Αυτό συνέβη και διότι είναι χρονοβόρα η διαδικασία του πιτ στοπ στην Ίμολα. Εξαιτίας της τοπικής παραμόρφωσης λόγω υπερθέρμανσης (graining) στη μαλακή γόμα, οι στρατηγικές ήταν επικεντρωμένες στη μέση και στη σκληρή γόμα. Η μέση γόμα επελέγη από τους δυο πρώτους στην εκκίνηση και η πτώση στην απόδοσή της, ήταν ελάχιστη ακόμη και μετά από πολλούς γύρους. Η σκληρή γόμα επίσης χρησιμοποιήθηκε για παραπάνω από 40 γύρους από πολλούς οδηγούς. Προφανώς θα πρέπει να εξετάσουμε το ελαστικό μέσης γόμας που συμπλήρωσε 32 γύρους στη Red Bull του Max Verstappen για να καταλάβουμε τι ακριβώς συνέβη: Ίσως κάποια θραύσματα στην πίστα να προκάλεσαν το κλατάρισμα. Συγχαρητήρια στη Mercedes που κατέκτησε τον έβδομο συνεχόμενο τίτλο στο πρωτάθλημα κατασκευαστών. Ακόμη μια φορά μετά από έναν έντονο αγώνα στρατηγικής ο Χάμιλτον βρέθηκε στην κατάλληλη θέση για να πάρει το απόλυτο πλεονέκτημα, επωφελούμενος από το εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας».
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike