Με σχετική ανακούφιση δέχτηκε ο κόσμος της F1, τη χθεσινή νίκη του Φερστάπεν, απόρροια στρατηγικού ρίσκου, οδηγικής ικανότητας και λαθών από τους ασημί.

Το επετειακό GP για τα 70 χρόνια της F1, εξελίχθηκε απρόβλεπτα και συναρπαστικά. Μετά από τέσσερις σερί νίκες της Mercedes στους πρώτους αγώνες της χρονιάς, ήρθε η ώρα τα «μαύρα βέλη» να χάσουν στα ίσα, σε μια πίστα που μια βδομάδα νωρίτερα είχαν κερδίσει.

Βέβαια και πριν οχτώ μέρες και χτες στη Mercedes αντιμετώπισαν θέματα με υπέρμετρη φθορά των ελαστικών. Την πρώτη Κυριακή τους κόστισε την 2η θέση, χτες τους κόστισε την 1η θέση.

Προς τιμήν του ο Χάμιλτον παραδέχεται ότι ο Φερστάπεν με τη Red Bull κέρδισε άξια:

«Δίκαια κέρδισε ο Μαξ, η Red Bull δε φάνηκε να αντιμετωπίζει ανάλογα προβλήματα μ’ εμάς στη διαχείριση των ελαστικών. Δεν περιμέναμε να έχουμε τόσο μεγάλη τοπική υπερθέρμανση που οδηγούσε σε τοπική μετατόπιση γόμας και τελικά μερική αποκόλληση (blistering). To πρώτο μέρος ήταν δύσκολο, στο δεύτερο δεν μπορείτε να φανταστείτε πόση προσπάθεια κατέβαλα στη διαχείριση των ελαστικών. Έκανα ότι μπορούσα αλλά χωρίς επιτυχία. Πρέπει να βρούμε λύση σ’ αυτό».

Για να φτάσουμε ως εδώ χρειάστηκε μια τολμηρή απόφαση από την Pirelli και ένα ρίσκο από τη Red Bull. H Ιταλική εταιρεία κατασκευής ελαστικών επέλεξε για το δεύτερο συνεχή αγώνα στο Σίλβερστον πιο μαλακές γόμες: C2, C3, C4 αντί C1, C2, C3. Αυτό άνοιξε διάπλατα τη δυνατότητα για στρατηγικές από 1 πιτ στοπ (Λεκλέρκ 4ος), 2 πιτ στοπ (Φερστάπεν 1ος) έως και 3 πιτ στοπ (Χούλκενμπεργκ 7ος).

Στη Red Bull αποφάσισαν να ρισκάρουν στο Q2 με το Φερστάπεν να προκρίνεται στο Q3 με τη σκληρή γόμα (C2). Το ίδιο είχε κάνει και μια βδομάδα πριν όταν η γόμα C2 ήταν η μέση. Τον βοήθησε λίγο ίσως και ο δυνατός αέρας που επηρέασε αρνητικά το ρυθμό όλων των μονοθεσίων.

Είναι χαρακτηριστικό πως η pole ήταν 8 δέκατα πιο αργή απ’ ότι την προηγούμενη Κυριακή.  Δεν έχει ξαναγίνει να προκριθεί οδηγός στο Q3 με τη σκληρή γόμα.

Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων βρήκε το Μπότας να διατηρεί την 1η θέση και το Χάμιλτον να στρίβει πίσω του. Ο Χούλκενμπεργκ που το Σάββατο εντυπωσίασε με την 3η θέση κατάφερε να κρατηθεί τελικά στην 4η πίσω από τον Φερστάπεν, παρά την επίθεση του Ρικιάρντο. 

Γύρο με το γύρο ήταν ξεκάθαρο πως η γόμα C2 που τη φορούσε μόνο ο Φερστάπεν από τους πρώτους 10, βολεύονταν καλύτερα σε μια πίστα που ασκεί πολύ μεγάλα ενεργειακά φορτία ενώ ταυτόχρονα η θερμοκρασία οδοστρώματος ήταν στους 40 βαθμούς Κελσίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι ξεκίνησαν οι αλλαγές από τον 6ο κιόλας γύρο (Άλμπον).

Οι Mercedes έφτασαν έως τον 13ο, 14ο γύρο με τη μέση γόμα με το Φερστάπεν πίσω τους. Μόλις ο Ολλανδός βρήκε δρόμο μπροστά του, έπιασε ρυθμό και άρχισε να κινείται γρήγορα.

Όταν μπήκε στον 26ο γύρο kai έβαλε μέση γόμα είχε κερδίσει σχεδόν το χρόνο του πιτ στοπ, καθώς βρέθηκε βγαίνοντας πίσω από το Μπότας. Τον πέρασε αμέσως και εκμεταλλεύτηκε για μόλις 6 γύρους την ταχύτητα της μέσης γόμας.

Μπήκαν μαζί με τον Μπότας στα πιτ, ο Ολλανδός βγήκε μπροστά και με τη σκληρή γόμα πήγε ως το τέλος χωρίς να μπορεί ο Μπότας να τον απειλήσει.

Ο Χάμιλτον αντέδρασε διατηρώντας έως τον 41ο γύρο το δεύτερο σετ σκληρής γόμας και έκανε ένα σπριντ στο τέλος προσπερνώντας τους Λεκλέρκ, Μπότας. Ο Φερστάπεν όμως ήταν εκτός εμβέλειας.

Ο poleman Βάλτερι Μπότας τόνισε απογοητευμένος: «Να ξεκινάς πρώτος και να τερματίζεις 3ος δεν είναι καλό. Χάθηκαν πολλά όταν με πέρασε ο Μαξ. Θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει μεγαλύτερο δεύτερο μέρος όπως ο Λιούις. Προσπάθησα να κρατηθώ κοντά στο Μαξ αλλά τα ελαστικά μου δεν άντεχαν. Όταν έχεις μετατόπιση γόμας και μερική αποκόλληση χάνεις πρόσφυση και απόδοση και είναι πολύ δύσκολο. Η Red Bull δεν είχε τέτοιο θέμα, πρέπει αν το φτιάξουμε».

Φάνηκε λοιπόν μια αδυναμία των Mercedes W10: Με ζέστη, μαλακά ελαστικά, μεγαλύτερες πιέσεις σ’ αυτά και διαμόρφωση με μεγάλες κλίσεις στις αεροτομές φθείρουν υπέρμετρα τα ελαστικά. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν θα μπορέσουν να το αντιμετωπίσουν ενόψει του Ισπανικού GP την ερχόμενη Κυριακή 16/8. 

Ας σημειωθεί πως ο ταχύτερος γύρος αγώνα επετεύχθη με τη σκληρή γόμα ( Χάμιλτον 1:28.451).

Εκτός από τη Red Bull και η Ferrari στα χέρια του Λεκλέρκ δεν είχε πρόβλημα φθοράς των ελαστικών. Αντίθετα ο Μονεγάσκος που άλλαξε από μέση σε σκληρή γόμα στον 18ο γύρο, μπόρεσε να ολοκληρώσει τον αγώνα με μια αλλαγή συμπληρώνοντας 34 γύρους μ’ αυτό το σετ.

Κερδίζοντας έτσι το χρόνο μιας αλλαγής (19sec) ο Λεκλέρκ τερμάτισε τελικά 4ος πανηγυρίζοντας, σα να κέρδισε. Αντίθετα ο Φέτελ τερμάτισε εκτός βαθμών. Ο Γερμανός έκανε στην εκκίνηση ένα αψυχολόγητο λάθος πατώντας δεξιά στο κερμπ στην 1η στροφή.

Η Ferrari αποσταθεροποιήθηκε και ευτυχώς αποφεύχθηκαν τα χειρότερα χάρη στην πολύ καλή αντίδραση των υπολοίπων οδηγών. Ο Φέτελ μετά έχασε την ψυχραιμία του, καταφέρθηκε εναντίον της ομάδας για τη στρατηγική αλλά η αλήθεια είναι πως πρέπει να δείξει τον απαραίτητο αυτοσεβασμό και να αποχωρήσει άμεσα από το κόκκινο μονοθέσιο. 

Ο Ράικονεν επίσης με την Alfa Romeo επιχείρησε μόνο μια αλλαγή.

Μετά το πέσιμο της καρό σημαίας και την πρώτη του φετινή νίκη, ο Φερστάπεν τόνισε: «Φάνηκε στον αγώνα ότι η στρατηγική μας ήταν σωστή. Κλειδί ότι κατατάγηκα με τη σκληρή γόμα, μας βγήκε το ρίσκο. Ο ρυθμός του πρώτου μέρους και η διάρκεια του έπαιξαν κρίσιμο ρόλο καθώς η μέση γόμα δεν άντεχε πολύ. Το να φτάνεις και να περνάς μια Mercedes δίνει ικανοποίηση. Ελπίζω αυτό να γίνεται πιο συχνά».

Αξίζει να τονιστεί πως τερμάτισαν όλοι οι οδηγοί. Επόμενος αγώνας την επόμενη Κυριακή 16/8 το Ισπανικό GP.

Στη βαθμολογία των οδηγών προηγείται ο Χάμιλτον με 107 βαθμούς και ακολουθούν οι Φερστάπεν 77, Μπότας 73, Λεκλέρκ 45.

Στη βαθμολογία των κατασκευαστών προηγείται η Mercedes με 180 βαθμούς και ακολουθούν Red Bull 113, Ferrari 55.