Γιώργος Βασιλάκης, προέδρος του ΣΕΑΑ
Είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε την άποψη του προέδρου του ΣΕΑΑ και γνωστού επιχειρηματία για την εικόνα της αγοράς αυτοκινήτου.
Ο Γιώργος Βασιλάκης κατάγεται από το Ηράκλειο Κρήτης όπου γεννήθηκε το 1972. Τρία χρόνια μετά η οικογένεια του μετακόμισε στην Αθήνα όπου έζησε έως τα 12 του όπου μετακόμισε σε μία επαρχιακή πόλη της Ελβετίας. Εκεί ολοκλήρωσε τα σχολικά του χρόνια ως εσώκλειστος, έμαθε 3 ξένες γλώσσες και ασχολήθηκε ενεργά με τον αθλητισμό στην φύση. Η καθαριότητα της χώρας αυτής αλλά και η περιβαλλοντική συνείδηση της πολιτείας και των πολιτών της είχαν μεγάλη επιρροή πάνω του.
Στα 19 του μετακόμισε στην Ουάσιγκτον όπου σπούδασε Ιστορία και διοίκηση επιχειρήσεων στο πανεπιστήμιο Georgetown. Πριν γυρίσει στην Ελλάδα για να εκπληρώσει την στρατιωτική του θητεία, εργάστηκε για έναν χρόνο στην Ισπανία. Μετά την θητεία του άρχισε να εργάζεται στην οικογενειακή επιχείρηση ξεκινώντας από την Saab.
Τα ταξίδια στην Σουηδία ήταν πολύ συχνά και εκεί προς μεγάλη του έκπληξη ήρθε κοντά σε μία ακόμα πιο ευαίσθητη περιβαλλοντικά κοινωνία. Στα χρόνια που ακολούθησαν ανέλαβε το σύνολο των δραστηριοτήτων εμπορίας αυτοκινήτου του Ομίλου Βασιλάκη και παράλληλα εξελέγη Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου. Σήμερα διανύει την 8η χρονιά της θητείας του και κύριο του μέλημα είναι η ανανέωση του παλιού και ρυπογόνου στόλου οχημάτων στην χώρα μας αλλά και η βελτίωση της συντήρησης αυτού.
Σας αιφνιδίασε η πανδημία, χρειάστηκε να πάρετε δύσκολες αποφάσεις;
Προφανώς και αιφνιδιαστήκαμε, προφανώς και χρειάστηκε να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις, αλλά σε σχέση με άλλους κλάδους, νομίζω, ότι τα πράγματα ήταν πιο ελέγξιμα. Το μεγαλύτερο μας πρόβλημα ήταν τα δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που είχαμε παραγγείλει για τις εταιρείες Rent A Car, αυτοκίνητα που ακυρώθηκαν στην πλειοψηφία τους και που αποτελούν εδώ και μήνες μια πολύ ελκυστική πρόταση για καταναλωτές που ψάχνουν την ευκαιρία. Στην διάρκεια της καραντίνας δούλευαν μόνο τα συνεργεία μας, με το που έληξε όμως η καραντίνα, η αγορά επέστρεψε σχεδόν στα κανονικά της επίπεδα, περιορίζοντας το πρόβλημα στους δύο μόνο μήνες που οι εκθέσεις δεν λειτούργησαν.
Σας ανησυχεί το δεύτερο κύμα, πώς προετοιμάζεστε να το αντιμετωπίσετε;
Η πιθανή δεύτερη φάση δεν σημαίνει και δεύτερη καραντίνα. Όσο δεν υπάρχει περιορισμός στην κίνηση ανθρώπων και αγαθών δεν ανησυχούμε. Οι εκθέσεις μας είναι τεράστιες, συνωστισμός δεν δημιουργείται ποτέ, με αποτέλεσμα η όλη εμπειρία να θεωρείται εντελώς ασφαλής από τους πελάτες μας.
Θεωρείτε πως θα αναπτυχθεί η ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας;
Είναι ένα σενάριο 100% ρεαλιστικό, αφού πρώτα ξεπεραστούν κάποιοι μικροί περιορισμοί, που είμαστε βέβαιοι ότι η ικανότατη ομάδα του ΥΠΕΚΑ θα διευθετήσει.
Καταναλωτές λένε για την ηλεκτροκίνηση «μόδα είναι θα περάσει», ή «ας περιμένουμε να ωριμάσει η τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων». Τι απαντάτε;
Απαντώ ότι είναι η μόνη τεχνολογία στην οποία προσωπικά θα έβαζα τα χρήματά μου. Προσφέρει υπερδιπλάσια οδηγική ικανοποίηση και μηδενική επιβάρυνση σε ρύπους και θόρυβο. Εάν σήμερα επένδυα σε ένα νέο όχημα, με σκοπό να το πουλήσω σε 3 χρόνια και να χάσω τα λιγότερα χρήματα, το ηλεκτρικό θα ήταν μονόδρομος.
Είναι το μέλλον της αυτοκίνησης η ηλεκτροκίνηση;
Κατά την προσωπική μου άποψη, ναι. Ποιος δεν θέλει να ζει σε πόλεις με καθαρό αέρα και πλήρη έλλειψη θορύβου. Και όλα αυτά χωρίς να γίνεται καμία θυσία από το χρήστη του οχήματος. Θα μιλάμε για άλλη ποιότητα ζωής, τουριστικού προϊόντος, κόστους συστήματος υγείας κλπ.
Πιστεύετε ότι θα αλλάξει το μοντέλο χρήσης των αυτοκινήτων; Θα περάσουμε από την ιδιοκτησία σε ευέλικτες μορφές χρήσης;
Εδώ εγώ είμαι εξαιρετικά επιφυλακτικός. Θεωρώ ότι το αυτοκίνητο είναι κάτι πολύ προσωπικό για τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών. Πιστεύω ότι αλλάζει, θα αλλάξει και πρέπει να αλλάξει η λογική της καθημερινής χρήσης του αυτοκινήτου υπέρ των μέσων μαζικής μεταφοράς. Το προσωπικό μας αυτοκίνητο όμως δεν θα θέλουμε να το αποχωριστούμε. Για τις βόλτες μας, για τις εκδρομές μας, για τις εξόδους μας. Μπορεί στο μέλλον να φθάνω στο εστιατόριο με τη γυναίκα μου και αντί να παρκάρω, να το αφήνω να βρει μόνο του παρκινγκ και όταν τελειώσω το δείπνο μου να το καλώ να με πάρει από την πόρτα όπου με άφησε. Θα θέλω όμως σε κάθε περίπτωση το δικό μου αυτοκίνητο και όχι οτιδήποτε είναι διαθέσιμο από την υπηρεσία στην οποία θα είμαι συνδρομητής. Τέτοιου είδους χρήση πιθανόν να κάνω συμπληρωματικά. Σε περίπτωση ανάγκης. Όχι κάτι παραπάνω.
Πιστεύετε πως θα μπορούσε να υπάρξει γραμμή παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων ή εξαρτημάτων (μπαταρίες, φορτιστές, ανταλλακτικά) στη χώρα μας; (Μεγαλόπολη ή και Δυτ. Μακεδονία λόγω κινήτρων);
Το ελπίζω πολύ! Είμαστε πολύ πίσω σαν χώρα, αλλά γίνεται μία τεράστια προσπάθεια από την κυβέρνηση για την προσέλκυση τέτοιων επενδύσεων από ξένους και εγχώριους επενδυτές.
Σας αρέσει να οδηγείτε; Ποια είναι η αγαπημένη σας διαδρομή;
Τρελαίνομαι! Οπουδήποτε στην Πελοπόννησο, με αφετηρία την Αθήνα. Δεν υπάρχουν ατελείωτες βαρετές ευθείες, οι δρόμοι έχουν βελτιωθεί πολύ και η φύση είναι ατελείωτη. Το μόνο μέρος που φοβάμαι όταν οδηγώ είναι ο τόπος μου, η Κρήτη, όπου μένει να γίνει πολύ δουλειά στο θέμα της οδικής ασφάλειας.
Ποιο όχημα θα επιλέγατε;
Ηλεκτρικό, γρήγορο, ευρύχωρο και πάντα χαμηλό.
Προσωπικά χρησιμοποιείτε ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Μένω στο κέντρο και δικαιούμαι ένα αυτοκίνητο όσον αφορά το πάρκινγκ στον δρόμο. Κάνω συχνά εκδρομές, οπότε προς το παρόν δεν μπορεί να είναι ηλεκτρικό. Σε 2 μήνες που μετακομίζω θα πάρω και ένα μικρό ηλεκτρικό για την πόλη και σε έναν χρόνο που θα υπάρχουν χιλιάδες σημεία φόρτισης σε όλη την επικράτεια, θα αντικαταστήσω τα δύο μου αυτοκίνητα με ένα ευρύχωρο ηλεκτρικό για όλες τις χρήσεις.
Σας ζητά ένας φίλος βοήθεια για να επιλέξει ανάμεσα σε plug in ή ηλεκτρικό;
Εάν αφορά το μοναδικό του αυτοκίνητο, τότε προς το παρόν plug in hybrid. Εάν αφορά δεύτερο αυτοκίνητο για χρήση στην πόλη, τότε 100% αμιγώς ηλεκτρικό.