Δεν αφορά σε Εθνική πολιτική προσέγγιση αλλά Ευρωπαϊκή, που θα αλλάξει το τοπίο σε αυτοκίνητα και κτίρια.
Αρχές Μαρτίου όταν στην Ελλάδα η συζήτηση περιστρέφονταν γύρω από τα εμβόλια, στην Ε.Ε. λαμβάνονταν αποφάσεις καθοριστικές για το μέλλον της αυτοκίνησης και της ανθρωπότητας.
Εννιά κράτη μέλη με Ολλανδία και Δανία να πρωτοστατούν και Αυστρία, Βέλγιο, Ιρλανδία, Λιθουανίa, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Ελλάδα να ακολουθούν, ζήτησαν να οριστεί συγκεκριμένη ημερομηνία όπου θα απαγορευτεί η πώληση οχημάτων με θερμικό κινητήρα στην Ε.Ε. Λογικά κατασκευάστριες χώρες όπως η Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Τσεχία, Ουγγαρία τηρούν στάση αναμονής καθώς είναι καθοριστικής σημασίας για τις οικονομίες τους η ημερομηνία αυτή.
Eταιρείες όπως BMW, Mercedes, VW, Peugeot, Citroen, Fiat, Skoda στηρίζουν την κερδοφορία τους και κατ’ επέκταση την ομαλή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στη διεύρυνση του χρονικού διαστήματος που θα συνεχίσουν να πουλάνε θερμικούς κινητήρες.
Σχεδόν όλοι έχουν ξεκαθαρίσει πως θα σταματήσουν να εξελίσσουν τους θερμικούς κινητήρες από το 2025, οπότε από κει και πέρα μειώνεται σημαντικά το κόστος. Το προηγούμενο μήνα ο ceo της BMW, Όλιβερ Ζίπσε τόνισε πως η εταιρεία του είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει την απαγόρευση πώλησης θερμικών κινητήρων το 2030.
Με αυτά ως δεδομένα χώρες όπως η Μεγ. Βρετανία, η Ιαπωνία έχουν ήδη ανακοινώσει πως από το 2030 απαγορεύουν την πώληση θερμικών κινητήρων στην επικράτειά τους. Το ίδιο και η Ινδία, το Ισραήλ. Η Κίνα και η ΗΠΑ έχουν δεσμευτεί για το 2035.
Το ίδιο κάνει τώρα και η Ελλάδα με τον Έλληνα πρωθυπουργό να ανακοινώνει σήμερα ιστορικής σημασίας αλλαγές:
- Από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα πολύ χαμηλών εκπομπών ρύπων.
- Από το 2030 απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ελλάδα
Επιπλέον ο Έλληνας πρωθυπουργός τόνισε πως θα απαγορευτεί ο εξοπλισμός νέων κτιρίων με καυστήρες πετρελαίου για θέρμανση από το 2025 όπου είναι διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου. Προφανώς γιατί το φυσικό αέριο έχει μεγαλύτερη θερμογόνο δύναμη και πιο καθαρή καύση.
Το πετυχημένο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που επιδοτεί την αγορά εξηλεκτρισμένων οχημάτων έχει θέσει ως στόχο να κυκλοφορούν στην Ελλάδα 350.000 ηλεκτρικά οχήματα ως το 2030. Δηλαδή το 5% των υπαρχόντων. Πως όμως θα επαναφορτίζονται όλα αυτά; Είχαμε αποκαλύψει πως απαιτείται για τη φόρτισή τους το 4% της συνολικής ενέργειας ή αν προτιμάτε 1,75twh.
Πέραν τούτου όμως απαιτείται η δημιουργία σημείων φόρτισης. Για να αποφύγουμε εικόνες όπως αυτή της φωτογραφίας αλλά και αισχροκέρδειες όπως η χρέωση της kwh με 40 ή 50 λεπτά σε ταχυφόρτιση τη στιγμή που στο νυχτερινό τιμολόγιο χρεώνεται με 7 λεπτά χρειάζεται δουλειά και είμαστε πάρα πολύ πίσω ως χώρα.
Πιθανόν έχετε παρακολουθήσει το «project» Αστυπάλαια ενώ αύριο θα ανακοινωθεί κάτι αντίστοιχο στη Χάλκη. Αμφότερα τα νησιά ηλεκτροδοτούνται μέσω γεννητριών πετρελαίου και δηλώνω δημόσια πως ζωηρώς αμφιβάλλω ότι το προσδόκιμο ζωής μου επαρκεί για να δω τις ντηζελογεννήτριες να σβήσουν σε κάποιο από τα δυο.
Η αλήθεια είναι πως σήμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Αστυπάλαια φορτίζουν από το ρεύμα που παράγει η γεννήτρια πετρελαίου. Το ίδιο αύριο και αυτά στη Χάλκη. Για ν’ αλλάξει το μείγμα ενέργειας μέσω της οποίας παράγεται το ρεύμα στη χώρα μας έχουμε δρόμο.
Σωστή δέσμευση της κυβέρνησης, που έχει υψηλό κόστος και επηρεάζει την εθνική αυτονομία μας είναι να κλείσουν οι λιγνιτικές μονάδες έως το 2028. Αν όμως όλες οι «πράσινες» επιλογές φτάσουν το τελικό κόστος της κιλοβατώρας σε υψηλότερα επίπεδα τιμής από ότι είναι σήμερα η βενζίνη τότε τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν χάσει το μεγαλύτερο πλεονέκτημά τους, την οικονομία.
Εύκολο ν’ ανακοινώσεις λοιπόν ότι δε θα πωλούνται αυτοκίνητα με θερμικό κινητήρα μετά το 2030. Δύσκολο είναι να εγκαταστήσεις – ειδικά στην Αθήνα – φορτιστές ώστε να εξυπηρετούνται χωρίς ταλαιπωρία τα ηλεκτρικά οχήματα, όσων δεν έχουν πρόσβαση σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης με παροχή ρεύματος. Είναι βέβαιο πως γίνονται από τη κυβέρνηση σωστά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι βέβαιο πως είμαστε πολύ πίσω και πρέπει να επισπεύσουμε…
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας