Πιθανόν χτες να κρίθηκε ο παγκόσμιος τίτλος στη φθορά των ενδιάμεσων ελαστικών της Pirelli.
Έτσι όλοι οι οδηγοί και στους 58 γύρους την έβγαλαν με δυο σετ ενδιάμεσων ελαστικών. Υπήρξαν δυο ακρότητες, δυο εξαιρέσεις που δεικνύουν το τι ακριβώς συνέβη: Ο Οκόν έβγαλε όλο τον αγώνα με το ίδιο σετ ενδιάμεσων ελαστικών, ο Φέτελ έβαλε στον 38ο γύρο σλικ ελαστικά ( μέση γόμα) και δυσκολεύτηκε να βρει προσανατολισμό μέχρι να γυρίσει τα πιτ.
Όπως μπορείτε να δείτε στο σχετικό γράφημα σχεδόν όλοι οι οδηγοί άργησαν να αλλάξουν ελαστικά. Πρώτος δοκίμασε ο Ρικιάρντο στον 21ο γύρο, που εκκίνησε τελευταίος και δεν είχε τίποτα να χάσει. Είδαν στη McLaren ότι δεν πήγαινε πιο γρήγορα από το Νόρις οπότε καθυστέρησαν και τον έβαλαν στον 34ο γύρο. Ο Αλόνσο άλλαξε στον 30στο γύρο είδαν στην Alpine ότι δεν πήγαινε πιο γρήγορα από τον Οκόν οπότε ο Γάλλος έμεινε ως το τέλος με τα ίδια ελαστικά.
O Μπότας άλλαξε ελαστικά στον 37ο γύρο, ένα μετά το Φερστάπεν. Μετά τον 35ο – 36ο γύρο άρχισαν να μπαίνουν οι περισσότεροι οδηγοί για αλλαγή. Καθυστέρησαν τόσο πολύ γιατί περίμεναν να δουν μήπως στεγνώσει η πίστα και βάλουν σλικ. Αν καθυστερούσαν κι άλλο και δημιουργούνταν στεγνή αγωνιστική γραμμή θα είχαν πρόβλημα υπερθέρμανσης.
Έτσι την πάτησαν οι Λεκλέρκ και Χάμιλτον που προς στιγμήν σκέφτηκαν να μην αλλάξουν καθόλου λάστιχα. Όταν καθυστερημένα αποφάσισαν να μπουν τα νέα ελαστικά παρουσίασαν μεγαλύτερη μετατόπιση γόμας (graining). Αυτό συνέβη γιατί ζεστάθηκαν υπερβολικά στο στεγνότερο οδόστρωμα και η τοπική υπερθέρμανση έφερε τοπική μετατόπιση γόμας. Μέχρι να καθαρίσει από την αυλάκωση το ελαστικό η απόδοσή τους έπεσε. Γι’ αυτό είδαμε και τους δυο να χάνουν το ρυθμό τους, ο Χάμιλτον μάλιστα κινδύνευσε να χάσει και την 5η θέση από το Γκασλί.
Αντίστοιχα ο Φερστάπεν λόγω έντονης φθοράς του εμπρός δεξιά ελαστικού (αυτό καταπονείται περισσότερο στην αριστερόστροφη πίστα της Κωνσταντινούπολης) ανέφερε τράβηγμα αριστερά στο τιμόνι. Να σημειωθεί πως τα ενδιάμεσα ελαστικά έχουν πολύ μαλακή γόμα που δουλεύει από 50 – 70 βαθμούς Κελσίου τη στιγμή που τα σλικ ελαστικά δουλεύουν από 100 – 115 βαθμούς Κελσίου.
Ο Χάμιλτον αμέσως μετά τη λήξη του αγώνα έλεγε στους δημοσιογράφους πως αισθάνονταν ότι έπρεπε να μην αλλάξει ελαστικά και να ρισκάρει ως το τέλος με το ίδιο σετ: «Χάσαμε κάποιους βαθμούς σήμερα, δεν έχω εικόνα το τι οδήγησε την ομάδα σ’ αυτή την απόφαση, το ένστικτό μου, έλεγε να συνεχίσω πιστεύω πως αυτό έπρεπε να κάνω. Λειτουργούμε ομαδικά, έκανα αυτό που είπε η ομάδα».
Αν έμενε ο Χάμιλτον το καλύτερο θα ήταν οι 15 βαθμοί της 3ης θέσης. Πιθανό θα ήταν να τον προσπερνούσαν οι Πέρεζ, Λεκλέρκ λόγω των φρέσκων ελαστικών οπότε να έπεφτε 5ος ούτως ή άλλως. Δεν αποκλείεται όμως να είχε κλατάρισμα και να έχανε και τους 10 βαθμούς της 5ης θέσης. Στη Mercedes ορθώς κατά την άποψή μου αποφάσισαν να κινηθούν εκ του ασφαλούς και να σιγουρέψουν τους 10 βαθμούς.
Μιλώντας σχετικά ο επικεφαλής αγώνων της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε: «Οι μηχανικοί μας προειδοποιήσαν τις ομάδες να μην κρατήσουν τα ίδια ελαστικά ως το τέλος, γιατί έτσι ρισκάρουν. Η φθορά ειδικά προς το τέλος του αγώνα ήταν ολοκληρωτική είχε μείνει μόνο ο σκελετός. Είναι επικίνδυνο να διερευνάς αυτά τα όρια. Προφανώς καταλαβαίνω ότι είναι αγώνας και μετράει το αποτέλεσμα».
«Τα ελαστικά από τα μονοθέσια που σταμάτησαν μετά τον 47ο γύρο ήταν τελειωμένα. Οι οδηγοί που άλλαξαν πιο αργά τα ελαστικά βρήκαν πιο στεγνή την πίστα και αντιμετώπισαν μεγαλύτερες μετατοπίσεις γόμας, λόγω τοπικής υπερθέρμανσης (graining). Αυτοί που σταμάτησαν νωρίτερα είχαν λιγότερη παραμόρφωση στους αρχικούς γύρους του δεύτερου σετ λόγω πιο βρεγμένου οδοστρώματος. Αυτό αποδείχτηκε καθοριστικό σ’ αυτές τις συνθήκες με το ψιλόβροχο».
«Ο Μπότας είχε τέλεια στρατηγική σ’ αυτές τις απαιτητικές συνθήκες: Μια αλλαγή, δυο σετ ενδιάμεσα ελαστικά. Αρκετοί οδηγοί καθυστέρησαν την αλλαγή: Αυτό συνέβη γιατί δεν ήταν εύκολα ορατό σε ποιο βαθμό θα στεγνώσει η πίστα πριν το τέλος του αγώνα, ήλπιζαν να βάλουν σλικ ελαστικά κατευθείαν. Δεν συμβουλέψαμε κανέναν να βγάλει όλο το αγώνα με το ίδιο σετ ενδιάμεσων ελαστικών. Στην πραγματικότητα προειδοποιήσαμε κάποιες ομάδες για το ρίσκο που ενείχε κάτι τέτοιο. Η απόδοση των ενδιάμεσων ελαστικών ήταν πολύ δυνατή, κανένας οδηγός δεν εγκατέλειψε παρά την ολισθηρότητα, μετά από 58 γύρους αγώνα».
Προφανώς ο Χάμιλτον δεν είναι ευχαριστημένος από το τελικό αποτέλεσμα. Σε μια πίστα όπου η Mercedes είχε σαφή υπεροχή όπως αποδείχτηκε από τη νίκη του Μπότας, δεν μπόρεσε να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην εξαιρετική άμυνα που έπαιξε ο Πέρεζ κρατώντας τον πίσω. Αν στη Mercedes είχαν αποφασίσει να του αλλάξουν ελαστικά αντί να τον αφήσουν να πιέζει τον Πέρεζ πιθανόν το αποτέλεσμα να ήταν καλύτερο.
Όμως αυτή είναι εκ των υστέρων γνώση. Την ώρα του αγώνα προφανώς δεν ήταν ξεκάθαρο αν και πότε θα χρειαστούν σλικ ελαστικά. Ο Φερστάπεν πήρε κεφάλι 6 βαθμών στη μάχη του τίτλου ενώ απομένουν 6 αγώνες. Επόμενος το Αμερικάνικο GP στις 24/10.
Υπό το πρίσμα των ελαστικών
- Ο οδηγός της Mercedes, Βάλτερι Μπότας κέρδισε στο Τουρκικό Grand Prix εκκινώντας από την πρώτη θέση. Ακολούθησε στρατηγική μιας αλλαγής και χρησιμοποίησε δυο σετ ενδιάμεσα ελαστικά Cinturato Green. Την ίδια στρατηγική ακολούθησαν σχεδόν όλοι οι οδηγοί. Ο Μπότας επανέκτησε την πρωτοπορία 11 γύρους πριν το τέλος, προσπερνώντας τον οδηγό της Ferrari, Σαρλ Λεκλέρκ. Ο Λεκλέρκ οδήγησε τους περισσότερους γύρους με το αρχικό σετ ενδιάμεσων ελαστικών.
- Αρκετοί οδηγοί πραγματοποίησαν πολύ μεγάλο πρώτο μέρος αγώνα με τα ενδιάμεσα ελαστικά. Η πίστα είχε βρεγμένα μέρη και υγρασία από την αρχή ως το τέλος. Ο οδηγός της Mercedes, Λιούις Χάμιλτον έβαλε μετά από 50 γύρους το δεύτερο σετ ενδιάμεσως ελαστικών. Ενώ εκκινούσε 11ος (λόγω ποινής παρότι ταχύτερος στις κατατακτήριες) κατάφερε να τερματίσει 5ος. Ο οδηγός της Alpine, Εστεμπάν Οκόν δεν μπήκε καθόλου για αλλαγή και τερμάτισε 10ος με το αρχικό σετ ενδιάμεσων ελαστικών.
- Ο οδηγός της Ferrari, Κάρλος Σάινθ έκανε μια αλλαγή και τελικά κέρδισε 11 θέσεις. Εκκινούσε 19ος (πήρε ποινή γιατί άλλαξε μηχανή) και τερμάτισε 8ος. Ο Ισπανός οδηγός αναδείχτηκε από τους φιλάθλους, «οδηγός της ημέρας».
- Έκανε κρύο και ψιλόβρεχε κατά τη διάρκεια του αγώνα. Την ώρα του τερματισμού η θερμοκρασία περιβάλλοντος ήταν στους 17 βαθμούς Κελσίου και του οδοστρώματος στους 19 βαθμούς Κελσίου.
Πως συμπεριφέρθηκε το κάθε ελαστικό
ΕΝΔΙΑΜΕΣΑ: Χρησιμοποιήθηκαν καθόλη τη διάρκεια του αγώνα από όλους τους οδηγούς. Ο Oκόν έβγαλε με το ίδιο σετ όλο τον αγώνα, χωρίς αλλαγή. Υπήρξαν πολύ μεγάλα πρώτα μέρη από 35 έως 50 γύρους και τα ενδιάμεσα ελαστικά επέδειξαν απίστευτη προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες μεικτές συνθήκες προσδίδοντας πρόσφυση και απόδοση.
MEΣΗ C3: Ο Φέτελ, επιχείρησε ένα γύρο μ’ αυτό το ελαστικό, 20 γύρους πριν το τέλος. Οι συνθήκες όμως ήταν βρόχινες, παρότι είχαν δημιουργηθεί κάποιες στεγνές γραμμές στην πίστα.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Βλάβη υπέστη το ΣΑΟΝΗΣΟΣ
- Στο κόκκινο οι αγορές εξαιτίας της κλιμάκωσης στον πόλεμο Ουκρανίας-Ρωσίας
- Ο Κανονισμός ΕΕ 2017/352 και η μεταμόρφωση των ευρωπαϊκών λιμένων: Διαφάνεια, ανταγωνιστικότητα και ασφάλεια στη σύγχρονη ναυτιλία
- Ουκρανία: Πραγματοποίησε το πρώτο χτύπημα με πύραυλο ATACMS σε ρωσικό έδαφος