Γη και ύδωρ δίνουν οι γείτονες στην προσπάθειά τους να προβάλλουν την επιστροφή της F1, στην Κωνσταντινούπολη μετά από 9 χρόνια.
Το GP της Τουρκίας λάμπει δια της απουσίας του από το πρόγραμμα του 2021 όμως με την πανδημία να έχει δυναμική ανατροπής και τη νέα χρονιά οι γείτονές μας ελπίζουν ότι μπορεί να βρεθούν ξανά από σπόντα στο πρόγραμμα.
Η Τουρκία φιλοξενεί αποκλειστικά και μόνο λόγω πανδημίας ξανά αγώνα στο Istanbul Park το οποίο βρίσκεται στα περίχωρα της Κωνσταντινούπολης στην Ασιατική πλευρά της πόλης. Η πίστα ολοκληρώθηκε το 2005 όταν και φιλοξένησε τον πρώτο αγώνα επί Τουρκικού εδάφους. Η κατασκευή της πληρώθηκε από το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κωνσταντινούπολης και είχε σαν στόχο την προσέλκυση τουριστικού ενδιαφέροντος.
Η παρουσία εκπροσώπου του Κυπριακού ψευδοκράτους (Tαλάτ) στην τελετή απονομής το 2006 και η πλήρη έλλειψη κουλτούρας motorsport στους Τούρκους, δημιούργησαν αδιέξοδα και άδειες κερκίδες. Ο αγώνας παρότι πρόκειται για μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα οδηγικά πίστα έπαψε να διεξάγεται εκεί το 2011. Είχα την ευκαιρία να οδηγήσω στο Istanbul Park το 2005 απεσταλμένος των 4Τ, ενώ έχω μεταδώσει από την πίστα τα GP του 2005 (δεν ξεχνιέται το κυκλοφοριακό χάος εκείνη τη χρονιά) και αυτό του 2011 και τις δυο φορές απεσταλμένος της τηλεόρασης του Alpha.
Είναι αλήθεια πως οι Τούρκοι έκαναν μεγάλη επένδυση προσπαθώντας να καθιερωθούν στο πρόγραμμα της F1. Συνεχίζουν δε να το επιθυμούν διακαώς όπως αποδεικνύεται απ’ το ότι προχτές έκλεισαν το κέντρο της Κωνσταντινούπολης για να γίνει show με μονοθέσια της Red Bull και της Alpha Tauri. Μάλιστα στις αρχικές τους ανακοινώσεις έκαναν λόγω αν θυμάστε για 100 χιλιάδες θεατές και εδώ στο mononews.gr στοχοποιηθήκαμε και από Έλληνες συναδέλφους επειδή γράψαμε: «F1 με 100.000 θεατές και εισιτήριο €3,5; Γελάνε κι οι βάρκες στο Βόσπορο!»
Η πανδημία τελικά δεν επέτρεψε να έχει καθόλου θεατές ο αγώνας όμως η αλήθεια είναι πως το Istanbul Park είναι ένα εξαιρετικό δείγμα της δουλειάς του αρχιτέκτονα Χέρμαν Τίλκε και προσωπικά πιστεύω πως θα δώσει ένα πολύ καλό αγώνα. Θα είναι η 8η φορά που θα γίνει αγώνας στην Τουρκία. Πολυνίκης στο συγκεκριμένο αγώνα είναι ο Φελίπε Μάσσα με 3 νίκες από το 2006 ως το 2008. Από τους 20 οδηγούς που θα πάρουν εκκίνηση την Κυριακή άλλοι 3 έχουν κερδίσει στο Istanbul Park: Ράικονεν 2005, Χάμιλτον 2010 και Φέτελ 2011. Ο Φέτελ έχει κάνει και το ντεμπούτο του στην Τουρκία πίσω το 2006 στα 19 του χρόνια. Συμμετείχε σε ελεύθερες δοκιμές με την BMW Sauber.
Η Red Bull συμπληρώνει 300GP στην Τουρκία και το γιόρτασε δημιουργώντας αυτό το μοναδικό βίντεο από το κέντρο της Κωνσταντινούπολης. Ο Χάμιλτον είναι εξαιρετικά πιθανό να στεφθεί πρωταθλητής στο Istanbul Park καθώς έχει διαφορά 85 βαθμών από τον μοναδικό διεκδικητή Βάλτερι Μπότας που είναι στην ίδια ομάδα. Για να πάρει τον τίτλο είναι αρκετό να τερματίσει μπροστά από το Μπότας. Ακόμη και πίσω από το Μπότας αν τερματίσει ο Χάμιλτον πάλι στέφετε πρωταθλητής αρκεί να μην μειώσει τη διαφορά τους κατά 8 βαθμούς ο Μπότας.
Αν ο Χάμιλτον πάρει τον τίτλο, ισοφαρίζει το ρεκόρ επτά πρωταθλημάτων του άτυχου Μ.Σουμάχερ. Ίσως είναι συμβολικό ότι αυτό θα γίνει στην πίστα όπου ο Χάμιλτον έστρεψε το 2006 όλα τα βλέμματα πάνω του κερδίζοντας από την τελευταία θέση τον αγώνα του GP2.
Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι προγραμματισμένες για τις 14:00 ώρα Ελλάδος το Σάββατο 14/11 και ο αγώνας για τις 12:10 την Κυριακή 15/11.
Υπό το πρίσμα των ελαστικών
• Για την πρώτη επίσκεψη στο Istanbul Park από το 2011 (ήταν το ντεμπούτο της Pirelli στη σύγχρονη εποχή της F1) επιλέχθηκαν οι τρεις πιο σκληρές γόμες της γκάμας: η C1 ως P Zero λευκή/σκληρή, η C2 ως P Zero κίτρινη/μέση, και η C3 ως P Zero κόκκινη/μαλακή.
• Για δεύτερη φορά φέτος μετά την Πορτογαλία θα είναι ελαφρά διαφοροποιημένος ο αριθμός των σετ: Οι οδηγοί θα έχουν επτά σετ μαλακής γόμας, τρία σετ μέσης γόμας και τρία σετ σκληρής γόμας. Κανονικά είναι οχτώ σετ μαλακής, τρία σετ μέσης και δυο σετ σκληρής γόμας. Όμως η πίστα της Τουρκίας είναι πολύ απαιτητική οπότε χρειάζονται περισσότερα σκληρά ελαστικά: Καταπόνηση, ελκτική πρόσφυση, κάθετη δύναμη αλλά και πλευρικές δυνάμεις όλα είναι πολύ ψηλά.
• Η διαβόητη στροφή 8 είναι ξακουστή για τις απαιτήσεις της: Μια παρατεταμένη αριστερή στροφή με πολλές κορυφές, που είναι παρόμοια με τη στροφή 3 στο Σότσι (ήταν πηγή έμπνευσης η στροφή 8 στην Τουρκία για τη στροφή 3 στο Σότσι). Τα ελαστικά υπόκεινται σε μεγάλα φορτία, ειδικά το εμπρός δεξί.
• Η διαδρομή στρώθηκε ξανά με άσφαλτο πρόσφατα και κανείς δεν ξέρει πως ακριβώς θα είναι αυτή η άσφαλτος. Καθώς δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία έγινε η πιο συντηρητική επιλογή.
• Τέλος δεν θα υπάρχουν αγώνες υποστήριξης κατά τη διάρκεια του τριημέρου, οπότε μπορεί η πίστα να μην παρέχει κράτημα και να είναι ακάθαρτη ειδικά την Παρασκευή.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
• Το Istanbul Park είναι γνωστό ως ένας από τους καλύτερους σχεδιασμούς του Χέρμαν Τίλκε. Έχει μια ευρεία ποικιλία από ενδιαφέρουσες και γρήγορες στροφές, που πιέζουν πολύ τα ελαστικά. Στον προηγούμενο αγώνα πριν εννιά χρόνια, ο Φέτελ έκανε τέσσερα πιτ στοπ και κέρδισε για λογαριασμό της Red Bull. Συνολικά έγιναν 80 πιτ στοπ κατά τη διάρκεια του αγώνα το 2011 και τα περισσότερα προσπεράσματα σε στεγνό αγώνα από το 1983.
• Η στροφή 1 είναι ιδιαίτερη, ενώ η ευθεία έχει μια ανηφόρα που θυμίζει την Eau Rouge του Σπα, γι’ αυτό συχνά την αναφέρουν ως “faux rouge”.
• H πίστα βρίσκεται στην Ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης και δεν έχει χρησιμοποιηθεί ιδιαίτερα από το 2011. Έγιναν επίσης τροποποιήσεις ασφαλείας σύμφωνα με τα νέα πρότυπα της F1. Γίνονται πάντως κάποιοι αγώνες ενώ πρόσφατα φιλοξένησε και το παγκόσμιο πρωτάθλημα Rallycross.
MARIO ISOLA – ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ F1 ΚΑΙ ΑΓΩΝΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΤΗΣ PIRELLI
«H Toυρκία είναι ένας ακόμη νέος προορισμός στο συναρπαστικό ημερολόγιο της Formula 1 για το 2020. Mολονότι έχουμε ξαναβρεθεί εκεί, την αντιμετωπίζουμε ως νέα πίστα: Ειδικά καθώς δεν έχουμε εμπειρία από τη νέα άσφαλτο. Εκτιμούμε πως η Τουρκία θα αποτελέσει πρόκληση για τα ελαστικά όσον αφορά στο ενεργειακό φορτίο. Γι’ αυτό και επιλέξαμε όπως στο Πορτιμάο, τις πιο σκληρές γόμες παρότι μπορεί η νέα άσφαλτος να είναι λιγότερο τραχιά, απ’ όσο περιμένουμε. Όπως είδαμε και άλλες φορές φέτος, οι πληροφορίες που θα συλλεγούν στις ελεύθερες δοκιμές θα είναι καθοριστικές όχι μόνο όσον αφορά στην πτώση απόδοσης αλλά και στην φθορά, σε μια τόσο απαιτητική χάραξη. Μιλώντας για το Istanbul Park θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε στη στροφή 8: Πιθανόν τα φετινά μονοθέσια της Formula 1 με την υψηλή αεροδυναμική απόδοση θα διέρχονται από κει με τέρμα γκάζι, αυτό θα ανεβάσει αντίστοιχα τα φορτία στα ελαστικά. Δε θα είναι εύκολος αγώνας για τα ελαστικά. Θα είναι καθοριστικό να βρεθεί το σωστό επίπεδο διαχείρισής τους».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Βουλγαρία; Δεν υπάρχει λόγος να αλλάξουμε θεση για την ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ
- Κύπρος: Εντάχθηκε στην λίστα των ΗΠΑ για συμμετοχή σε προγράμματα στρατιωτικής εκπαίδευσης
- Βούλιαζει η Wall Street μετά τις ανανεωμένες προβλέψεις της FED
- Marc Benioff (CEO Salesforce): «Όχι» στην πώληση του Τime στον όμιλο Ant1