Για δεκαετίες η F1, δεν ανακατεύονταν με τη διοργάνωση, εκχωρούσε το δικαίωμα σε τοπικούς promoter έναντι αδρού τιμήματος.
Το επιχειρηματικό μοντέλο που έστησε τη δεκαετία του 1990 ο Μπέρνι Έκλεστον με τις FOCA/FOM ήταν απλό και αποτελεσματικό: Θες δικαίωμα διοργάνωσης αγώνα; Κοστίζει από 12 εκ. (Μονακό) έως 50 εκ. (Άμπου Ντάμπι, Μπακού, Κίνα, Σ.Αραβία, Μπαχρέιν, Κατάρ).
Στο σύνολο με 23 GP o τζίρος ξεπερνά το 1 δις χωρίς η F1 να κάνει τίποτα. Εκχωρεί απλά το δικαίωμα διοργάνωσης που «αγόρασε» πριν μερικά χρόνια ο Έκλεστον από τη FIA, για 99 χρόνια. Τώρα στο «δικαίωμα διοργάνωσης» περιλαμβάνονται συγκεκριμένοι όροι για το τι μπορείς και το τι δεν μπορείς να κάνεις, κοντολογίς ο Έκλεστον χτες και η Liberty Media σήμερα δεν έχουν βγει στον πλανήτη να μοιράσουν λεφτά αλλά να βγάλουν. Οπότε η δουλειά είναι μετρημένη και αν κάνεις άριστη διοργάνωση δε χάνεις λεφτά.
Γι’ αυτό παντού πληρώνεται μέρος ή το σύνολο του δικαιώματος διοργάνωσης από το εκάστοτε κράτος που κερδίζει από την σημαντική προβολή. Για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία του σπορ αυτό έρχεται ν’ αλλάξει με το GP στο Λας Βέγκας. Φαίνεται πως στη Liberty Media έχουν αποφασίσει να οργανώσουν μόνοι τους το συγκεκριμένο αγώνα με ότι αυτό συνεπάγεται. Η πομπώδη ανακοίνωση της συμφωνίας πριν ενάμιση μήνα έκανε αίσθηση δεδομένου ότι στις ΗΠΑ διοργανώνονται άλλοι δυο αγώνες σε Ώστιν και Μαϊάμι. Προφανώς η Liberty Media ως αμερικάνικη εταιρεία θέλει το καλό στον τόπο της, αλλά πρωτίστως οι επιχειρήσεις θέλουν κέρδος. Για να έρθει πρέπει αρχικά να επενδύσεις!
Η Liberty Media προχώρησε στην επόμενη ουσιαστική κίνηση στο Λας Βέγκας που είναι η αγορά ενός μεγάλου οικοπέδου πάνω στη διαδρομή όπου θα κατασκευαστούν μόνιμα κτίρια για πιτ, πάντοκ και κέντρο διαχείρισης αγώνα. Το κόστος αγοράς σύμφωνα με δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου έφτασε στα 240 εκ. δολάρια. Προφανώς το κόστος κατασκευής θα είναι ανάλογο. Η επένδυση αυτή είναι απαραίτητη καθότι στη σύγχρονη F1, δεν νοούνται πλέον κινητές εγκαταστάσεις, ούτε μπορείς να στηριχτείς σε ενοικίαση γης καθώς το κόστος αλλά και η βούληση των ιδιοκτητών είναι θέματα ανταγωνισμού.
Ο διευθύνων σύμβουλος της F1, Γκρεκ Μάφι τόνισε ότι σε αντίθεση με τους υπόλοιπους αγώνες η Liberty Media θα διοργανώσει μόνη της το συγκεκριμένο event σε συνεργασία με τους τοπικούς μετόχους και την Live Nation. Η γη που αγοράστηκε είναι 390 στρέμματα εντός σχεδίου πόλης. Στοχεύουν να δημιουργήσουν έναν εμβληματικό αγώνα στο Βέγκας όπως και έδρα του πρωταθλήματος. Η Liberty Media με έδρα το Ντένβερ προφανώς αισθάνεται ότι θα τα καταφέρει καλύτερα από άλλους στην τοπική αγορά όπου γνωρίζει τα θέματα εκ των έσω.
Προφανώς στόχος όπως είδαμε και στο Μαϊάμι είναι το θέαμα και το show ένας τομέας που η Liberty Media παίρνει άριστα. Οφείλουμε να πούμε ότι υπάρχει μια μικρή μερίδα σκληροπυρηνικών οπαδών της F1, που τα βλέπει όλα αυτά με σκεπτικισμό. Αν δούμε όμως τις διαστάσεις της μπροστά στον όγκο των νέων οπαδών που έλκονται από αυτές τις πρακτικές εύκολα γίνεται αντιληπτό πόσο δίκαιο έχουν οι Αμερικάνοι.
Φυσικά αυτό που ξεκίνησε στο Μαϊάμι και συνεχίζεται με το Λας Βέγκας είναι στο επίκεντρο της προσοχής όλων των υπολοίπων οργανωτών. Οι οποίοι ψυχανεμίζονται ότι θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερα και για να βγαίνει η δουλειά θα υποχρεωθούν να οργανώσουν περισσότερα. Κρίσιμο είναι αν η Liberty Media θα μπει μέσα στο Βέγκας και πόσο ή αν κερδίσει. Αν βγάλουν λεφτά είναι πιθανόν να ακολουθήσουν σταδιακά την ίδια πρακτική και σε άλλες πίστες ανατρέποντας το μέχρι σήμερα επιχειρηματικό μοντέλο: «Θέλω τόσα για το δικαίωμα διοργάνωσης». Πρώτα απ’ όλα θα πληγούν αγώνες όπως το Σπα και η Μόντσα γιατί δεν έχουν αρκετά έσοδα. Αλλά και προνομιακές συμφωνίες όπως αυτή του Μονακό που είναι στη βάση «η F1 χρειάζεται το Πριγκηπάτο». Δύσκολοι καιροί για Πρίγκιπες.
Διαβάστε επίσης:
H ενέργεια θα συνεχίσει ν’ ακριβαίνει!
H εντός έδρας αγωνία του Σάινθ!
Δυο έργα τέχνης και ένας καλλιτέχνης!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Attica Group: Ανακοίνωσε στρατηγική συνεργασία με Orbyt Global και Telenor Maritime
- Παύλος Μαρινάκης: Προχωρούν οι διαδικασίες για την εκκίνηση δυο σημαντικών στεγαστικών προγραμμάτων
- Eυρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες: Ετοιμάζουν εκπτώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα – Οι προβλέψεις δείχνουν αύξηση πωλήσεων
- Τεχνητή νοημοσύνη: Πάνω από 7 στους 10 εργαζόμενους παγκοσμίως χρησιμοποιούν GenAI