Η F1 λόγω πανδημίας έμεινε κυρίως Ευρώπη, και μετά από 24 χρόνια επιστρέφει στην Πορτογαλία για GP σ’ έναν νέο, γι’ αυτή προορισμό.
Έχω περιγράψει για λογαριασμό της κρατικής τηλεόρασης το προηγούμενο Πορτογαλικό GP που διεξήχθη στις 22/9/1996 στην πίστα του Εστορίλ με νικητή το Ζακ Βιλνέβ με Williams Renault. Ήταν ο 16ος αγώνας επί Πορτογαλικού εδάφους, ο τωρινός θα είναι ο 17ος. Τότε ο μόνος τρόπος να προσεγγίσουν μια πίστα οι μηχανικοί της F1 ήταν δια ζώσης. Έπρεπε να κάνουν δοκιμές για να αποκτήσουν μια ιδέα για τις βασικές αεροδυναμικές απαιτήσεις της διαδρομής, τι ελαστικά χρειάζονται και πόσο επηρεάζεται από το υψόμετρο ο κινητήρας.
Σήμερα τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά: Οι ομάδες έχουν στα χέρια τους λεπτομερείς ηλεκτρονικούς χάρτες που ενσωματώνονται στους προσομοιωτές τους. Έτσι κατορθώνουν να έχουν μια βασική αίσθηση τι σετάρισμα θα χρειαστεί προτού πάνε για πρώτη φορά στην πίστα. Π.χ. το Πορτιμάο έχει μια μεγάλη ευθεία εκκίνησης τερματισμού (σ.σ: έχω επισκεφτεί την πίστα και την έχω οδηγήσει στις παρουσιάσεις των Porsche Cayman S και BMW M3,M4) και αρκετές αργές στροφές. Το κύριο χαρακτηριστικό της πίστας όμως είναι οι υψομετρικές διαφορές.
To πιο έντονο σημείο είναι βγαίνοντας από την ανηφορική στροφή 8 και πηγαίνοντας για την 9 και από εκεί για την 10. Αυτό το κομμάτι είναι που δημιουργούσε θέματα ασφαλείας και δεν πήγαινε η F1 στο Πορτιμάο τόσα χρόνια. Ελπίζω να μην έχουμε κάποιο ατύχημα εκεί γιατί με τις ταχύτητες της F1 δεν θα είναι εύκολη κατάσταση.
Στο μυαλό μου είναι χαραγμένη και η τελευταία κατηφορική δεξιά στροφή που σε επιστρέφει στην ευθεία εκκίνησης τερματισμού: Συγκλονιστική. Η πίστα έχει μήκος 4.653m και λογικά ο χρόνος που θα χρειάζεται ένα μονοθέσιο για να διανύσει την απόσταση θα είναι κοντά στα 90 sec. Αυτό θα φανεί από αύριο.
P(6)
Οι μηχανικοί λοιπόν θα έχουν μέση κλίση στις αεροτομές επιδιώκοντας κυρίως τελική ταχύτητα στο τέλος της μεγάλης ευθείας χωρίς μεγάλες θυσίες σε κάθετη δύναμη ή αεροδυναμικές αντιστάσεις. Το πλάτος της πίστας επιτρέπει τα προσπεράσματα και αν δεν έχουμε θέματα ασφαλείας στα χασίματα θα δούμε ένα συναρπαστικό αγώνα. Προφανώς τα πραγματικά στοιχεία που θα συλλέξουν οι ομάδες στις ελεύθερες δοκιμές η αντιπαραβολή με τα δεδομένα προσομοίωσης και η κατανόηση τυχόν διαφορών, θα παίξουν κρίσιμο ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα.
Στη Mercedes αποκάλυψαν πως ο Μπότας έμεινε από ηλεκτρονικό πρόβλημα στον μικρό ηλεκτροκινητήρα (MGUH) στον τελευταίο αγώνα στο Νίρμπουργκρινγκ. Στη Ferrari έχουν νέο πάτωμα και διαχύτη για το μονοθέσιό τους και ελπίζουν πως θα είναι πιο ανταγωνιστικοί. Στη Haas ανακοίνωσαν την ολοκλήρωση της συνεργασίας τους με τους Γκροζάν και Μάγκνουσεν στο τέλος του χρόνου. Μένει να δούμε ποιος θα πάει στην Αμερικάνικη ομάδα πράγμα που εν πολλοίς εξαρτάται από την παραμονή ή όχι του Άλμπον στην Red Bull.
Η πίστα του Πορτιμάο βρίσκεται στη Νότια Πορτογαλία, κοντά στον Ατλαντικό. Φτάνεις εκεί από το αεροδρόμιο του Φάρο. Η Formula 1 πάει εκεί αυτή την εποχή ποντάροντας στον καλό καιρό. Προφανώς εφόσον υπήρχε μια αντίστοιχη εγκατάσταση στην Κρήτη θα αξιολογούσαν την παρουσία τους εκεί. Οι Πορτογάλοι οργανωτές έχουν πουλήσει περίπου 20 χιλιάδες εισιτήρια που κοστίζουν από 113 – 851 ευρώ ανάλογα τη θέση για το τριήμερο του αγώνα. Όσον αφορά στο πρωτάθλημα κατασκευαστών η Mercedes έχει διαφορά 180 βαθμούς από τη 2η Red Bull ενώ απομένουν ακόμη 258 να μοιραστούν. Αν λοιπόν πάρει 35 βαθμούς παραπάνω από τη Red Bull σφραγίζει τη διατήρηση του τίτλου.
Οι μηχανικοί των ομάδων έχουν μια ιδέα τι τους περιμένει στο Πορτιμάο και το ίδιο ισχύει και για τους μηχανικούς των ελαστικών.
Ας δούμε τι λένε στην Pirelli:
ΓΙΑΤΙ ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ
• Η πίστα του Πορτιμάο, στο Αλγκάρβε της Πορτογαλίας με τις περίφημες υψομετρικές διαφορές που θυμίζουν τρενάκι τρόμου, είναι εντελώς νέα για τη Formula 1. Θα είναι η πρώτη φορά από το 1996 που θα γίνει αγώνας στην Πορτογαλία και επιλέξαμε τις τρεις πιο σκληρές γόμες της γκάμας μας: η C1 θα είναι η P Zero λευκή/σκληρή, η C2 θα είναι η P Zero κίτρινη/μέση και η C3 θα είναι η P Zero κόκκινη/μαλακή.
• Η επιλογή αυτή έγινε για να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες απαιτήσεις αυτής της πίστας με την κυματοειδή μορφή. Μολονότι είναι μια σύγχρονη πίστα έχει αίσθηση παλιάς σχολής.
• Κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς περιμένει τη Formula 1 στο Πορτιμάο, Η Pirelli έχει εμπειρία από την πίστα λόγω αγώνων GT racing. Παρόλα αυτά έγινε μια συντηρητική επιλογή με τις πιο σκληρές γόμες της γκάμας ώστε να καλυφθούν όλα τα πιθανά ενδεχόμενα.
• Παρότι βρισκόμαστε στον Οκτώβριο, στην νότια Πορτογαλία είναι πιθανό να καταγραφούν υψηλές θερμοκρασίες πάνω από 25 βαθμούς Κελσίου.
• Για πρώτη φορά φέτος δεν θα τηρηθεί ο κλασσικός συνδυασμός από 8 μαλακές, τρεις μέσες και δυο σκληρές γόμες. Στην Πορτογαλία και στην Τουρκία (τον επόμενο μήνα) οι οδηγοί θα έχουν επτά σετ μαλακής γόμας, τρία σετ μέσης γόμας και τρία σετ σκληρής γόμας. Αυτό γίνεται για ν’ αντιμετωπιστεί η αναμενόμενη στις συγκεκριμένες πίστες, φθορά.
• Κατά τη διάρκεια του πρώτου ημίωρου FP2, στο Πορτιμάο όλες οι ομάδες θα δοκιμάσουν για πρώτη φορά πρωτότυπα σλικ ελαστικά χωρίς διακριτικά της νέας χρονιάς, στο πλαίσιο του υπό διαμόρφωση προγράμματος δοκιμών της Pirelli. Μ’ αυτή τη δοκιμή ξεκινά το πρόγραμμα εξέλιξης των ελαστικών του 2021: Θα είναι η τελευταία χρονιά με ελαστικά 13 ιντσών για τη F1.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
• Η πίστα με την κυματοειδή μορφή περιέχει 15 στροφές και μια μεγάλη ευθεία. Η τελευταία παρατεταμένη δεξιά κατηφορική στροφή (Galp) φορτίζει με μεγάλα ποσά ενέργειας τα ελαστικά.
• Υπάρχει μια ευρεία ποικιλία στροφών: Αυτό είναι ένας από τους λόγους που το Πορτιμάο επελέγη ως πίστα δοκιμών για τη F1 το 2009. Τα ελαστικά υπόκεινται τόσο σε πλευρικές όσο και σε κατακόρυφες φορτίσεις λόγω των δυνατών φρεναρισμάτων που συνιστούν μια σημαντική πρόκληση. Όπως συνήθως σε μια καινούργια πίστα τα στοιχεία που θα συλλεγούν κατά την διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών θα είναι κρίσιμα για την διαμόρφωση της σωστής στρατηγικής.
• Το πλάτος της πίστας είναι μεγάλο, φτάνει τα 14 μέτρα, αυτό θα βοηθήσει στα προσπεράσματα.
• Η πίστα στρώθηκε με νέο οδόστρωμα λίγες βδομάδες πριν και η νέα άσφαλτος αποτελεί άγνωστη παράμετρο: μπορεί να έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από την προηγούμενη επιφάνεια.
MARIO ISOLA – ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ F1 ΚΑΙ ΑΓΩΝΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
«Για πρώτη φορά φέτος έχουμε μπροστά μας δυο συνεχόμενους αγώνες σε δυο πίστες νέες για τη Formula 1 της υβριδικής εποχής: Ξεκινάμε με το Πορτιμάο, που κάνει το ντεμπούτο του σε grand prix. Μολονότι η Formula 1 δεν έχει κάνει ποτέ αγώνα εδώ, έχουμε εμπειρία από τα GT και τα superbikes, οπότε αυτό μας δίνει μια καλή ιδέα για το τι να περιμένουμε. Είναι μια πολύ θεαματική διαδρομή και νομίζω πως οι οδηγοί θα αγαπήσουν τους αγώνες εδώ. Το Πορτιμάο είναι σχετικά απαιτητικό με τα ελαστικά, πράγμα που μπορεί να επηρεαστεί και από την καλοκαιρία, γι’ αυτό φέραμε τις πιο σκληρές γόμες μας. Επίσης για αυτό το Σαββατοκύριακο αλλάξαμε το στάνταρ αριθμό σετ ανά γόμα. Δώσαμε στους οδηγούς ένα επιπλέον σετ σκληρής γόμας και αφαιρέσαμε ένα σετ μαλακής γόμας. Στο FP2, οι οδηγοί θα τεστάρουν τα ελαστικά 13 ιντσών της νέας χρονιάς για πρώτη φορά, στο πρώτο ημίωρο της περιόδου. Ως συνήθως θα είναι ένα ‘τυφλό’ τεστ οι οδηγοί δε θα γνωρίζουν τι ακριβώς δοκιμάζουν».
Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι προγραμματισμένες για το Σάββατο στις 16:00 και ο αγώνας την Κυριακή στις 15:10 ώρα Ελλάδος (απευθείας μετάδοση, ΕΡΤ, Cosmote.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Το σχέδιο για τα νοσοκομεία: Τι αλλάζει το 2025, οι προτεραιότητες του Υπουργού Υγείας
- Βασιλική Λαζαράκου στο mononews: Παρά τη μείωση των επιτοκίων, το Χ.Α. ο φθηνότερος τρόπος άντλησης κεφαλαίων
- Μελέτης Μελετόπουλος στο Mononews: Οι Τούρκοι εμφανίζονται ως οι θριαμβευτές κατακτητές της Συρίας δι’ αντιπροσώπου
- Γκστάαντ VS Κουρσεβέλ: Η απόλυτη μάχη των χειμερινών παραδείσων με σαλέ από 40.000 ευρώ την εβδομάδα