Η F1 είναι στα ιστορικά καλύτερά της όσον αφορά στην απήχηση, αλλά και στα έσοδα που έφτασαν το 2024 τα 3.2δις δολάρια, αυξημένα κατά 25% σε σχέση με το 2023.

Το 2024 διοργανώθηκαν 24 αγώνες και για φέτος είναι προγραμματισμένοι ακριβώς οι ίδιοι.

1

Από αυτούς στην Ευρώπη διεξάγονται 8: Δυο στην Ιταλία και από ένας σε Μονακό, Ολλανδία, Αυστρία, Ουγγαρία, Βέλγιο, Ισπανία. Σήμερα δεν έχουν αγώνα ισχυρές αγορές με μεγάλη ιστορία, όπως η Γαλλία και η Γερμανία.

Επιπλέον το ολλανδικό GP θα διεξαχθεί και του χρόνου (2026) μετά δεν έχει συμβόλαιο. Ταυτόχρονα του χρόνου θα αλλάξει έδρα και το ισπανικό GP το οποίο θα πάει στη Μαδρίτη. Το πιο πιθανό είναι η Βαρκελώνη με την πίστα του Μοντμελό να μείνει εκτός μετά το 2026.

Οι αγώνες εντός Ε.Ε. συρρικνώνονται και υπάρχει δυο βασικοί λόγοι γι’ αυτό:

Το δικαίωμα διοργάνωσης δεν μπορεί να καλυφθεί με βάση τους νόμους της Ε.Ε. με κρατική χρηματοδότηση, ενώ το κόστος διοργάνωσης μόλις και μετά βίας «βγαίνει» από τα εισιτήρια και τα δικαιώματα διαφήμισης στις πίστες. Εξού και το νέο σχέδιο της F1 «απαιτεί» υψηλές επενδύσεις σε παράλληλες δραστηριότητες προς τέρψη των θεατών που βιώνουν έτσι μια πιο ολοκληρωμένη πολύωρη εμπειρία το 3ημερο των αγώνων.

Αυτό θα φέρει και τα ανάλογα έσοδα. Για να έχετε υπόψη σας μια τάξη μεγέθους το δικαίωμα οργάνωσης φτάνει τα 50 εκ. δολάρια ετησίως (κάθε πίστα έχει ξεχωριστό συμβόλαιο και τα ποσά ποικίλουν) και το κόστος διοργάνωσης άλλο τόσο, κατ’ ελάχιστο. Οπότε ένας οργανωτής να ξεκινά με προϋπολογισμό 100 εκ. το χρόνο – χώρια οι επενδύσεις στην υποδομή – με στόχο να μην χάσει πολλά.

Η άσκηση δε βγαίνει αν δεν υπάρχει κρατική χρηματοδότηση, πράγμα που απαγορεύει η Ε.Ε. Γι’ αυτό και βλέπουμε τη F1 να έχει 16 αγώνες εκτός Ευρώπης ενώ υπάρχει δυναμική, αυτοί να διευρυνθούν. Χώρες όπως η Ρουάντα, η Τουρκία, η Ταϊλάνδη και η Ν.Κορέα πιέζουν ασφυκτικά για αγώνα και είναι βέβαιο πως κάποιες από αυτές θα ικανοποιηθούν σύντομα (2027).

Το Βελγικό GP ανανέωσε το συμβόλαιό του ως το 2031 αλλά θα φιλοξενήσει ως τότε μόνο 4 αγώνες: 2026, 2027, 2029, 2031. Το Σπα ανήκει μαζί με τη Μόντσα, το Μονακό και το Σίλβερστον στους τέσσερις ιστορικούς πυλώνες του πρωταθλήματος. Δεν είναι εύκολο για τη F1 να απουσιάζει από το Σπα, οι θεατές το λατρεύουν, οι τηλεθεατές το λατρεύουν, οι οδηγοί το λατρεύουν. Έτσι επιλέχθηκε η λύση της διοργάνωσης ανά δυο χρόνια.

Το ερώτημα τώρα είναι με ποιος αγώνας (εντός Ευρώπης σύμφωνα με το ρεπορτάζ μου) θα παίξει το ρόλο του δεύτερου στην εναλλαγή.

Για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα πρέπει να ξεκαθαριστεί τι θα γίνει το 2026. Θα έχουμε όπως λένε τα συμβόλαια, δυο Ισπανικά GP με τη Βαρκελώνη να παραμένει παρότι μπαίνει και η Μαδρίτη;

Τότε δε θα διεξαχθεί η Ίμολα και θα μπει ξανά στο πρόγραμμα από το 2027 στη θέση της Βαρκελώνης και σε εναλλαγή με το Βέλγιο από το 2028. Οι εναλλαγές θα συνεχιστούν και με άλλους αγώνες καθώς δύσκολα με τη παρούσα μορφή της, η F1 θα ξεπεράσει τα 24GP ετησίως (3 ανά μήνα για 8 μήνες).

Οι οργανωτές πάντως στο Βέλγιο που θα λάβουν χρηματοδότηση ύψους 80 εκ. ευρώ από την τοπική Περιφέρεια για να αναπτύξουν τις υποδομές ώστε να μπορούν να φιλοξενήσουν παράλληλες δραστηριότητες ήταν χαρούμενοι με τη συμφωνία που δίνει μια συνέχεια στον ιστορικό αγώνα.

Ο υπουργός Οικονομίας Πιερ-Υβ Σεολέ, σχολίασε: «Είμαι ενθουσιασμένος που το Grand Prix του Βελγίου διατηρείται στο ημερολόγιο της F1 για αρκετά χρόνια. Η πίστα παρέχει στην Περιφέρεια αθλητικές υποδομές υψηλής ποιότητας ικανές να φιλοξενήσουν εξαιρετικές εκδηλώσεις και χάρη στο πρωτάθλημα της F1 η ευρύτερη περιοχή του Σπα βρίσκεται στο επίκεντρο της παγκόσμιας προσοχής. Εκτός από την παγκόσμια προβολή, ο αγώνας έχει σημαντικό οικονομικό αποτύπωμα στην περιοχή».

Ο Μελχιόρ Βατελέ, Πρόεδρος του Σπα Grand Prix, και η Βανέσα Μάες, διευθύνουσα σύμβουλος του Spa Grand Prix, τόνισαν από κοινού: «Είμαστε και οι δύο πολύ περήφανοι για αυτήν την ανανέωση, η οποία αντικατοπτρίζει την αμοιβαία εμπιστοσύνη που οικοδομήθηκε καθώς αναβαθμίζουμε τις υποδομές μας και πετύχαμε ρεκόρ προσέλευσης και εξαιρετική βιωματική εμπειρία των θεατών τα τελευταία χρόνια. Η επέκταση του συμβολαίου κατέστη εφικτή χάρη στην υποστήριξη της Περιφέρειας. Μαζί ενισχύουμε τη δέσμευσή μας για την ανάπτυξη της περιοχής μας».

Διαβάστε επίσης:

Χάμιλτον: Ανυπομονώ να οδηγήσω για τη Ferrari!

F1: Η επιστροφή του θρύλου!

Rolls-Royce: Επένδυση 300 εκατομμυρίων λιρών!