Αυτή την Κυριακή θα διεξαχθεί στη Μόντσα το 91ο Ιταλικό GP ή το 71ο αν θέλετε να μείνουμε από το 1950 και δώθε όπως καθιερώθηκε για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της F1. Τα 70 έχουν γίνει στη Μόντσα αυτό του 1980 στην Ίμολα.

Η Μόντσα έχει συνδεθεί άρρηκτα με τα ονόματα Ιταλών κατασκευαστών όπως η Alfa Romeo και η Ferrari. Ο πρώτος αγώνας στη Μόντσα έγινε το 1922 ο περσινός μάζεψε 200 χιλιάδες θεατές. Έχοντας ζήσει αυτή την ατμόσφαιρα δυσκολεύομαι να φανταστώ το πάρκο της Μόντσα χωρίς κόσμο, σε GP.

Η Alfa Romeo κατέκτησε την πρώτη της νίκη στο Grand Prix της Mόντσα το 1924 με τον Ασκάρι στο τιμόνι της GP Tipo P2. Η Mόντσα χάρισε πολλές ακόμα ιστορικές στιγμές στην μάρκα, όπως το 1931 όπου οι Καμπάρι και Νουβολάρι επικράτησαν με την 8C 2300 (το αυτοκίνητο που στη συνέχεια έμεινε στην ιστορία ως “Monza”) και το 1932 όπου οι Νουβολάρι και Καρατσιόλα διέλυσαν το συναγωνισμό με τις νέες GP Tipo B. Το 1952, η Alfa Romeo εγκατέλειψε αήττητη τη Formula 1 και στράφηκε στους αγώνες με σπορ αυτοκίνητα. Στον μυαλό των Alfisti πάντα θα υπάρχει η νίκη το 1974, όπου τρεις 33 TT 12 κατέλαβαν όλες τις θέσεις του βάθρου της Mόντσα με το φανατικό πλήθος να πανηγυρίζει το θρίαμβο της Alfa Romeo.

 Στιγμιότυπο από πέρυσι με τους πανηγυρισμούς για τη νίκη του Λεκλέρκ.

Η Ferrari έχει κερδίσει 19 φορές στη Μόντσα: Ασκάρι (1951, 1952), Φιλ Χιλ (1960, 1961), Σέρτις (1964), Σκαρφιότι (1966), Ρεγκατσόνι (1970, 1975), Σέκτερ (1979), Μπέργκερ (1988), Σουμάχερ (1996, 1998, 2000, 2003, 2006), Μπαρικέλο (2002, 2004), Αλόνσο (2010), Λεκλέρκ (2019). Έχω ζήσει από κοντά νίκη του Αλόνσο, του Σουμάχερ και του Μπαρικέλο εκεί. Μια τρέλα με δεκάδες χιλιάδες αφιονισμένους τιφόζι να πανηγυρίζουν χωρίς αύριο, στην μεγάλη ευθεία εκκίνησης τερματισμού κάτω από το βάθρο. Η Ferrari έχει επίσης 21 pole και 69 παρουσίες στο βάθρο. Λογικά κανένας απ’ αυτούς τους αριθμούς δεν πρόκειται να μεταβληθεί, αυτό το Σαββατοκύριακο, στο ναό της ταχύτητας.

AUTODROMO NAZIONALE MONZA, ITALY – SEPTEMBER 08: Ferrari mechanics with the car of Sebastian Vettel, Ferrari SF90 during the national anthem with the fly over during the Italian GP at Autodromo Nazionale Monza on September 08, 2019 in Autodromo Nazionale Monza, Italy. (Photo by Andy Hone / LAT Images)

Πολυνίκης για τη Ferrari στη Μόντσα παραμένει ο Μ.Σουμάχερ (1996, 1998, 2000, 2003, 2006). Η Μόντσα είναι μια πίστα με μεγάλες ευθείες, σικέιν και γρήγορες καμπές. Η αεροδυναμική απόδοση δεν έχει τόση σημασία γι’ αυτό και όλες οι ομάδες φέρνουν ειδικά αεροδυναμικά πακέτα με ελάχιστη κλίση στις αεροτομές. Έτσι αμβλύνεται η υστέρηση της Ferrari σε αεροδυναμική απόδοση. Δυστυχώς όμως για τους κόκκινους, αυτό που μετράει στη Μόντσα είναι η δύναμη της υβριδικής μηχανής και η ευστάθεια στο φρενάρισμα. Τομείς στους οποίους υστερούν.

Πέρα από την τελική ταχύτητα, οι μηχανικοί πρέπει να στήσουν τα μονοθέσια ώστε να μπορούν να περνάνε πάνω από τα ψηλά κερμπ χωρίς να αποσταθεροποιούνται αλλά και να έχουν καλή πρόσφυση για να επιταχύνουν γρήγορα οι οδηγοί στην έξοδο των σικέιν. Θυμίζουμε ότι ο Φέτελ πήρε την 1η νίκη της καριέρας του στη Μόντσα το 2008 υπό βροχή για λογαριασμό της Toro Rosso. Κέρδισε επίσης το 2011, 2013. Απ’ τους 20 οδηγούς που θα εκκινήσουν στον αγώνα εκκινούν σήμερα στη Μόντσα έχουν κερδίσει άλλοι 2: Χάμιλτον (2012, 2014,2015, 2017,2018) Λεκλέρκ (2019). Ο αγώνας εκκινεί στις 16:10 ώρα Ελλάδος και θα μεταδοθεί απευθείας από ΕΡΤ, COSMOTE.

Εικόνα από το περσινό βάθρο. Λογικά οι Χάμιλτον/Μπότας θα ανέβουν και φέτος. Μένει να δούμε ποιος θα είναι μαζί τους στη θέση του Λεκλέρκ

Το ιστορικό οβάλ κομμάτι της Mόντσα

To Μητροπολιτικό Πάρκο της Μόντσα βρίσκεται στα περίχωρα του Μιλάνο δίπλα στην έδρα της Pirelli και κοντά στην έδρα της Ferrari και της Alfa Romeo. Πρόκειται για μια μοναδική τοποθεσία με πλούσια αγωνιστική ιστορία. Περπατώντας βλέπεις ποδηλάτες, ιππείς, δρομείς πολλά ζώα αλλά και οικογένειες να απολαμβάνουν τη βόλτα τους. Στήνοντας αυτί έχεις την αίσθηση ότι ακούς τα V12 των Ferrari, των Auto Union και των Alfa Romeo να βιάζουν την ησυχία που κυριαρχεί σήμερα στο παλιό οβάλ κομμάτι της πίστας.

Ο ιδρυτής της Ferrari, ο αείμνηστος Έντσο Φεράρι ζητούσε νίκη πάση θυσία στη Μόντσα. Πίεζε τους μηχανικούς της ομάδας να παρουσιάσουν κάτι παραπάνω, κάτι διαφορετικό για να έχουν πλεονέκτημα οι οδηγοί της Scuderia. Το πνεύμα του διέπει ακόμη τη λειτουργία της Ferrari οι εποχές όμως έχουν αλλάξει. Πολύ δύσκολα οι κόκκινοι θα διεκδικήσουν νίκη φέτος και σίγουρα θα χρειαστεί μια επίπονη, χρονοβόρα διαδικασία για να ξαναφτιάξουν μια ανταγωνιστική ομάδα.

Υπό το πρίσμα των ελαστικών!

• Για το «ναό της ταχύτητας» τη Μόντσα έγινε η ίδια επιλογή ελαστικών με πέρυσι: Η γόμα C2 ως P Zero λευκή/σκληρή, η γόμα C3 ως P Zero κίτρινη/μέση και η γόμα C4 ως P Zero κόκκινη/μαλακή. Αυτά τα ελαστικά βρίσκονται στο μέσο της γκάμας F1 Pirelli και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα συνθηκών.

• Η επιλογή έγινε ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των ποικίλων χαρακτηριστικών της Μόντσα. Εκτός από τις διάσημες ευθείες με τέρμα γκάζι, υπάρχουν και μερικά πιο αργά και τεχνικά κομμάτια τα οποία προστέθηκαν στην εμβληματική Ιταλική πίστα κατά τη διάρκεια των χρόνων ώστε να περιοριστεί λίγο η μέση ταχύτητα.

• Όπως το Βέλγιο έτσι και η Μόντσα δεν άλλαξε προκαθορισμένη ημερομηνία για το 2020. Η πρότερη εμπειρία μας δείχνει ότι μπορεί να έχει πάρα πολύ ζέστη αυτή την εποχή, στο τέλος του Ιταλικού καλοκαιριού.

• Οι τελικές ταχύτητες αγγίζουν τα 360km/h. Αυτό γίνεται γιατί οι ομάδες ελαχιστοποιούν την κάθετη δύναμη ώστε να μειώσουν τις αεροδυναμικές αντιστάσεις στην ευθεία. Χάνουν όμως σε αεροδυναμική πίεση που προσφέρει πρόσφυση στις στροφές. Οπότε τα μονοθέσια στηρίζονται περισσότερο στη μηχανική πρόσφυση των ελαστικών. Με χαμηλή κάθετη δύναμη, μειώνεται το κατακόρυφο φορτίο στα ελαστικά και αυτά έχουν την τάση να γλιστρούν, αυτό αυξάνει τη φθορά.

• Αν ο καιρός δεν είναι ιδιαίτερα ζεστός, τα ελαστικά ψύχονται στις μακριές γρήγορες ευθείες της Μόντσα. Όταν συμβαίνει αυτό, δεν έχουν την κατάλληλη θερμοκρασία, για τη στροφή που ακολουθεί.

• Πέρυσι ο νικητής του αγώνα Σαρλ Λεκλέρκ, ακολούθησε στρατηγική μιας αλλαγής. Ήταν μια δημοφιλής νίκη εντός έδρας για τη Ferrari. Ο Λεκλέρκ εκκίνησε από την pole και ήταν ο μόνος οδηγός που επέλεξε στρατηγική μαλακής/σκληρής γόμας: Οι υπόλοιποι οδηγοί που έκαναν μια αλλαγή προτίμησαν τη στρατηγική μαλακής/μέσης γόμας.

• Ο οδηγός της Mercedes Λιούις Χάμιλτον, σταμάτησε δυο φορές και τερμάτισε δεύτερος, στο ίδιο δευτερόλεπτο με το Λεκλέρκ – οπότε μια ευρεία ποικιλία στρατηγικών είναι πιθανή στον Ιταλικό αγώνα.

• Το απόλυτο ρεκόρ γύρου με 1:19.119 επιτεύχθηκε από το Κίμι Ράικονεν με Ferrari, δυο χρόνια πριν.

• Παραταύτα ο ταχύτερος γύρος στη Μόντσα κρατάει από το 2004. Τον έχει πετύχει ο οδηγός της Ferrari, Ρούμπενς Μπαρικέλο. Θα είναι φέτος η χρονιά που θα σπάσει αυτό το 16χρονο σημείο αναφοράς;

Ο επικεφαλής F1 της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε: «Για πρώτη φορά στην ιστορία θα γίνουν επί Ιταλικού εδάφους δυο συνεχόμενοι αγώνες: καθένας με διαφορετική γκάμα γομών. Σε αντίθεση με το Μουτζέλο, η Μόντσα είναι γνωστό μέγεθος και οι ομάδες έχουν πληθώρα στοιχείων από τις γόμες, οι οποίες είναι ίδιες με πέρυσι. Παραταύτα τα μονοθέσια είναι πολύ πιο γρήγορα φέτος, ενώ ο καιρός παραμένει ερωτηματικό: Συνήθως είναι ζεστός και στεγνός όμως τα προηγούμενα χρόνια είδαμε και βροχή. Τόσο η στρατηγική της μιας αλλαγής όσο και η στρατηγική των δυο αλλαγών μπορεί να αποδώσουν. Σε αντίθεση με πέρυσι, οι οδηγοί φέτος, έχουν στάνταρ αριθμό σετ από κάθε γόμα. Αυτό επηρεάζει τη στρατηγική και φυσικά το ποια σετ από κάθε γόμα είναι διαθέσιμα στον αγώνα. Αυτό έγινε για να έχουν οι οδηγοί περισσότερες εναλλακτικές και να μπορούν να καθορίσουν τι ελαστικά θέλουν, για τη μέρα του αγώνα».