Η Formula 1 ετοιμάζεται για μια μοναδική παράσταση σε μια μοναδική πίστα αυτό το Σαββατοκύριακο 17 -18/6: Το αυτοκινητοδρόμιο Ζυλ Βιλνέβ δε μοιάζει με κανένα άλλο. Βρίσκεται πάνω στο τεχνητό νησί της Παναγίας, που δημιουργήθηκε από τα μπάζα του μετρό. Εκεί φιλοξενήθηκαν οι κωπηλατικοί αγώνες της Ολυμπιάδας του 1976 και αμέσως μετά δημιουργήθηκε ένας τεράστιος χώρος αναψυχής, περιπάτων, ναυταθλητισμού, επιστημονικών ερευνών (βιόσφαιρα) και μια διαδρομή που μια φορά το χρόνο φιλοξενεί έναν αγώνα F1. Ο πρώτος αγώνας έγινε εκεί το 1978 και τον κέρδισε ο Ζυλ Βιλνέβ για λογαριασμό της Ferrari. Οι συμπατριώτες του παθιάστηκαν και από τότε μέχρι σήμερα γεμίζουν ασφυκτικά την πίστα. O Καναδός έχασε τη ζωή του το 1982 στις δοκιμές του Βελγικού GP. Λίγες βδομάδες μετά η πίστα πήρε το όνομά του. Τα φετινά εισιτήρια έχουν εξαντληθεί και αναμένονται περισσότεροι από 350.000 θεατές το τριήμερο. Ο γιός του αδικοχαμένου Ζυλ Βιλνέβ, ο Ζακ πήρε τον τίτλο το 1997 αλλά δεν μπόρεσε να κερδίσει στον Καναδά. Είναι ο μόνος Καναδός πρωταθλητής, στην ιστορία της F1 έχουν υπάρξει 15 Καναδοί οδηγοί, ανάμεσά τους ο Λανς Στρολ που οδηγεί σήμερα για την δική του ομάδα την Aston Martin.
Θα είναι το 52ο Καναδικό GP που πριν τη σημερινή διαδρομή γίνονταν σε άλλες δυο τοποθεσίες. Το πρώτο έγινε το 1967. Η διαδρομή βασίζεται κυρίως σε δρόμους του Πάρκου έχει μήκος 4.361m και ο αγώνας διαρκεί 70 γύρους. Στη διάθεση όλων των ομάδων θα βρίσκονται οι τρεις πιο μαλακές γόμες: C3, C4, C5. Στόχος όλων των οδηγών είναι να αποφύγουν τον τοίχο των Πρωταθλητών που βρίσκεται στην έξοδο του τελευταίου σικέιν. Ονομάζεται έτσι γιατί έχει «πιάσει» πολλούς πρωταθλητές όπως ο Σουμάχερ, ο Χιλ, ο Βιλνέβ. Η πίστα έχει αργές στροφές και μια τεράστια ευθεία πριν το τελευταίο σικέιν. Κομβικό ρόλο παίζει η σταθερότητα στο φρενάρισμα και η ελκτική πρόσφυση στην έξοδο των στροφών. Η κλίση στις αεροτομές είναι μικρή καθώς ζητούμενο είναι η τελική ταχύτητα.
Πέρυσι νικητής ήταν ο Μαξ Φερστάπεν, το 2021 και το 2020 δεν έγινε αγώνας εκεί λόγω πανδημίας ενώ το 2019 είχε κερδίσει ο Χάμιλτον, το 2018 ο Φέτελ και το 2017, 2016, 2015 ο Χάμιλτον. Ο Βρετανός πρωταθλητής έχει πάρει εκεί την 1η νίκη της καριέρας του το 2007. Θυμίζουμε ότι έχει να κερδίσει αγώνα από το 2021 στη Σαουδική Αραβία πρόκειται για το μεγαλύτερο διάστημα χωρίς νίκη στην καριέρα του. Οι Χάμιλτον και Σουμάχερ έχουν από 7 νίκες στο Μόντρεαλ είναι οι πολυνίκες στη συγκεκριμένη διαδρομή. Επίσης έχουν τις περισσότερες pole από 6. Από τους οδηγούς που θα εκκινήσουν έχει κερδίσει και ο Αλόνσο το 2006 με Renault. Φέτος στους επτά πρώτους αγώνες έχουν κερδίσει οι Red Bull με το Φερστάπεν να παίρνει 5 νίκες και τον Πέρεζ δυο νίκες. Ο Φερστάπεν έχει 170 βαθμούς, 53 περισσότερους από τον Πέρεζ. Η Red Bull έχει 287 βαθμούς και ακολουθεί η Mercedes με 152 βαθμούς.
ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΑ
- Τα ελαστικά που έχουν επιλεγεί για το Formula 1 Pirelli Καναδικό Grand Prix είναι η γόμα C3 ως P Zero λευκή σκληρή, η γόμα C4 ως P Zero κίτρινη μέση και η γόμα C5 ως P Zero κόκκινη μαλακή.
- Η πίστα Ζυλ Βιλνέβ έχει μήκος 4.361m, πρόκειται για μη μόνιμη εγκατάσταση φτιαγμένη πάνω στο τεχνητό νησί της Παναγίας, στην κοίτη του Αγ. Λαυρεντίου δίπλα στο Μόντρεαλ. Εκτός από το grand prix χρησιμοποιείται για ποδηλασία, roller skating και περπάτημα.
- Το πρώτο Καναδικό Grand Prix που έγινε σ’ αυτή την πίστα το 1978 το κέρδισε ο Ζυλ Βιλνέβ. H πίστα πήρε το όνομα του αδικοχαμένου οδηγού λίγες βδομάδες μετά την τραγική του απώλεια το 1982.
- Ο αγώνας διαρκεί 70 γύρους και η διαδρομή έχει 6 αριστερές και 8 δεξιές στροφές με τρείς ευθείες (μια πολύ μεγάλη). Η μέση ωριαία ταχύτητα είναι σχετικά χαμηλή, χάρη στις συνεχείς αλλαγές κατεύθυνσης που οφείλονται στην αλληλουχία στροφών και σημείων φρεναρίσματος.
- Η πιο μαλακή γόμα αναμένουμε όπως πέρυσι να την δούμε στις κατατακτήριες δοκιμές ενώ η μέση και η σκληρή γόμα θα χρησιμοποιηθούν στον αγώνα. Η στρατηγική που επιλέγουν οι περισσότεροι οδηγοί είναι αυτή των δυο αλλαγών αλλά κάποιοι μπορεί να κάνουν και μια αλλαγή, συμπληρώνοντας πολλούς γύρους με τη σκληρή γόμα: Ειδικά αυτοί που ξεκινούν από τις πιο πίσω σειρές.
- Με βάση τα περσινά στοιχεία, ο μέσος χρόνος ενός πιτ στοπ είναι τα 18.5 sec παρότι το μήκος των πιτ είναι πάνω από 400m. Οι οδηγοί μπαίνουν στα πιτ παρακάμπτοντας το τελευταίο σικέιν ενώ η έξοδος είναι στην στροφή 2.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Μάριο Ίσολα σημείωσε: “Το Καναδικό Grand Prix είναι παραδοσιακά ένας από τους πιο θεαματικούς αγώνες στο ημερολόγιο γεμάτος συμβάντα και εκπλήξεις καθώς η πίστα προσφέρει πολλές ευκαιρίες για προσπέρασμα αλλά δεν συγχωρεί λάθη. Ως συνήθως για τέτοιες διαδρομές, επελέγησαν οι πιο μαλακές γόμες της γκάμας C3, C4 και C5 – όπως πέρυσι. Περιμένουμε η C5 να χρησιμοποιηθεί κυρίως στις κατατακτήριες δοκιμές ενώ η C4 και η C3 θα παίξουν σημαντικό ρόλο στον αγώνα. Η άσφαλτος είναι σχετικά λεία σ’ αυτή τη διαδρομή που είναι κατά το ήμισυ μόνιμη και δεν χρησιμοποιείται συχνά. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε μεγάλη βελτίωση του κρατήματος κατά τη διάρκεια του τριημέρου. Σε μια πίστα όπου δεν υπάρχουν γρήγορες καμπές, καθοριστικά σημεία είναι η σταθερότητα στο φρενάρισμα, η ελκτική πρόσφυση στην έξοδο των στροφών και η ακρίβεια στην αλλαγή πορείας. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ο καιρός. Οι συνθήκες μπορεί ν’ αλλάξουν γρήγορα από βρεγμένο σε στεγνό ενώ δεν αποκλείονται και έντονες μεταβολές της θερμοκρασίας. Πέρυσι η θερμοκρασία ασφάλτου ήταν 17 βαθμούς στις κατατακτήριες δοκιμές και έφτασε στους 40 βαθμούς Κελσίου την μέρα του αγώνα.”
Πρόγραμμα απευθείας μεταδόσεων Καναδικού GP:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πάνος Λασκαρίδης: Επίτιμος καθηγητής σε Πανεπιστήμιο της Κίνας
- ΓΣΕΕ: 24ωρη απεργία την Τετάρτη – Πώς θα κινηθούν λεωφορεία, τρόλεϊ και σιδηρόδρομος
- ΙΟΒΕ: Ήπια υποχώρηση του οικονομικού κλίματος τον Οκτώβριο – Βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης
- Διαβητική Μυοκαρδιοπάθεια: Μια επιπλοκή που επηρεάζει την καρδιακή λειτουργία