Η θρυλική Μόντσα θα υποδεχτεί αυτό το Σαββατοκύριακο ομάδες οδηγούς και μηχανικούς στον 14ο αγώνα της χρονιάς.

Στη θρυλική πίστα της Μόντσα στην Ιταλία, έδρα της Ferrari, θα πραγματοποιηθεί ο 14ος αγώνας του πρωταθλήματος της Formula 1, που θα μεταδοθεί ζωντανά την Κυριακή, 3 Σεπτεμβρίου, στις 16:00 από τον ΑΝΤ1 και το ΑΝΤ1+. Το Grand Prix της Ιταλίας είναι σπονδή στο ναό της ταχύτητας, αφού η πίστα της Μόντσα, είναι μοναδική για 3 λόγους: Το πάθος των τιφόζι, τη μεγάλη ευθεία και τις ελάχιστες κλίσεις στα φτερά. Η πίστα βρίσκεται σ’ ένα Μητροπολιτικό Πάρκο με αιωνόβια δέντρα λίγο έξω από το Μιλάνο.

Το πρώτο Grand Prix έγινε εκεί το 1921 και φέτος είναι το 93ο. Ο Έντσο Φεράρι ζητούσε μετ’ επιτάσεως από τους μηχανικούς του να έχουν πάντα κάτι παραπάνω στα μονοθέσια της ομάδας, ειδικά για τη Μόντσα. Αυτό το πνεύμα έδωσε μέχρι σήμερα 19 νίκες στη Ferrari, είναι η πολυνίκης ομάδα, και ακολουθούν McLaren (11), Mercedes (9), Alfa Romeo (8).

Αυτό το πνεύμα ώθησε τον Γκέρχαρντ Μπέργκερ να σπάσει το σερί των McLaren το 1988 και να κερδίσει για λογαριασμό της Ferrari λίγες μέρες μετά το θάνατο του Έντσο. Από τότε η Ferrari έχει κερδίσει μόνο 9 φορές με τους Σουμάχερ (5), Μπαρικέλο (2), Αλόνσο και Λεκλέρκ.

Είναι άγνωστο αν το πνεύμα που επικρατεί σήμερα στην ιστορική ομάδα του Μαρανέλο, αρκεί για την ανατροπή. Ο περσινός νικητής Μαξ Φερστάπεν μετρά 9 νίκες σερί φέτος, καθώς έχει να χάσει από τον Απρίλιο στο Μπακού. Αν κερδίσει ξανά θα είναι ρεκόρ στην ιστορία του θεσμού.

H Παραμπόλικα είναι μια δεξιά στροφή 180 μοιρών που μοιάζει με καταπέλτης! Είναι κλειστή στην είσοδο, θέλει θάρρος για να στρίψεις γρήγορα, είναι «τυφλή», παρατεταμένη, φαρδαίνει στην έξοδο και σε βγάζει με 240km/h στην τεράστια ευθεία εκκίνησης – τερματισμού της Μόντσα.

Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της πρόκλησης στην Parabolica, αρκεί να πούμε πως αν ο οδηγός προσπαθήσει να εισέλθει με 140km/h, δεν θα μπορέσει να στρίψει, γιατί η αεροδυναμική δεν πιέζει αρκετά προς τα κάτω. Πρέπει, λοιπόν, να έχει το θάρρος να στρίψει πιο γρήγορα, με 180km/h, για να παράγεται αρκετή αεροδυναμική πίεση ώστε να κρατήσει το μονοθέσιο την τροχιά που επιθυμεί.

Βγαίνοντας στη μεγάλη ευθεία έχει 14 sec τέρμα γκάζι, με την τελική ταχύτητα να ξεπερνά τα 360km/h! Φανταστείτε, λοιπόν, την αίσθηση του να οδηγείς τη Ferrari στον τελευταίο γύρο πριν τη νίκη, όπως ο Σουμάχερ το 2006, ο Αλόνσο το 2010, ο Λεκλέρκ το 2019 και να νιώθεις στην ευθεία, τις ιαχές των τιφόζι να σε απογειώνουν!

Η πίστα της Μόντσα έχει μήκος 5.793m και μόλις 11 στροφές, καθώς κυριαρχείται από 3 μεγάλες ευθείες. Τα μονοθέσια έχουν μια ξεχωριστή αεροδυναμική διαμόρφωση με ελάχιστες κλίσεις στις αεροτομές, καθώς πρωτεύον είναι η ελαχιστοποίηση των αντιστάσεων και η επίτευξη της μεγαλύτερης δυνατής τελικής ταχύτητας. Στοιχείο κρίσιμο για να υπερασπιστούν οι οδηγοί τη θέση τους στο τέλος της ευθείας.

Το κινητό στοιχείο της πίσω αεροτομής (Drag Reduction System) έχει τη μικρότερη αποδοτικότητα από όλες τις πίστες, γιατί η αεροτομή έχει πολύ μικρή κλίση. Παρόλα αυτά υπάρχουν 2 ζώνες DRS για να διευκολύνουν τα προσπεράσματα. Η Pirelli θα έχει στη διάθεση όλων των ομάδων τις τρεις πιο μαλακές γόμες της γκάμας της: C3, C4, C5. Θα χρησιμοποιηθεί δε, για δεύτερη φορά μετά την Ουγγαρία, το εναλλακτικό σύστημα διαχείρισης ελαστικών (Alternative Tyre Allocation).

Σύμφωνα μ’ αυτό, κάθε οδηγός θα έχει στις κατατακτήριες δοκιμές στη διάθεσή του, μόνο έναν τύπο γόμας, σε κάθε περίοδο. Έτσι, στο Q1 θα χρησιμοποιηθεί η σκληρή γόμα (C3), στο Q2 θα χρησιμοποιηθεί η μέση γόμα (C4) και στο Q3 θα χρησιμοποιηθεί η μαλακή γόμα (C5).

M’ αυτό τον τρόπο θα μειωθούν και τα διαθέσιμα σετ ελαστικών ανά οδηγό για το τριήμερο του αγώνα από 13 σε 11: 3 σετ σκληρής γόμας, 4 σετ μέσης γόμας και 4 σετ μαλακής γόμας. Επίσης, στη διάθεση των οδηγών θα βρίσκονται, ως συνήθως, 4 σετ ενδιάμεσα ελαστικά και τρία σετ βρόχινα ελαστικά.

ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΑ

  • Για το Ιταλικό Grand Prix, η γόμα C3 θα χρησιμοποιηθεί ως P Zero λευκή/σκληρή, η γόμα C4 ως P Zero κίτρινη/μέση και η γόμα C5 ως P Zero κόκκινη/μαλακή. Αυτές είναι οι πιο μαλακές γόμες στη γκάμα της Pirelli και έχουν επιλεγεί σε άλλους 5 αγώνες ως τώρα.
  • Η εναλλακτική κατανομή ελαστικών θα δοκιμαστεί ξανά στη Μόντσα, μετά την πρώτη δοκιμή στην Ουγγαρία. Κάθε οδηγός θα έχει στη διάθεσή του μόνο 11 σετ σλικ ελαστικών (τρία σκληρά, τέσσερα μεσαία και τέσσερα μαλακά) για το Σαββατοκύριακο. Στις κατατακτήριες δοκιμές, οι οδηγοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν μόνο μια γόμα σε κάθε περίοδο (εκτός αν βρέχει): στο Q1 τη σκληρή γόμα, στο Q2 τη μέση γόμα και στο Q3 τη μαλακή γόμα.
  • Πέρυσι, είδαμε οκτώ διαφορετικές στρατηγικές από τους 10 πρώτους οδηγούς. Οι Φερστάπεν και Ράσελ (πρώτος και τρίτος αντίστοιχα) επέλεξαν μια μόνο αλλαγή, ενώ ο Λεκλέρκ – που τερμάτισε δεύτερος – είχε ήδη κάνει δύο αλλαγές πριν το αυτοκίνητο ασφαλείας προς το τέλος του αγώνα επέτρεψε και στους τρεις οδηγούς να σταματήσουν ξανά.

  • Το Ιταλικό Grand Prix είναι ένας από τους αγώνες που βρίσκονται στο πρωτάθλημα από την πρώτη κιόλας διοργάνωση το 1950. Πάντα διεξαγόταν στη Μόντσα με μία μόνο εξαίρεση, όταν η Ίμολα φιλοξένησε τον αγώνα το 1980. Η Mόντσα εγκαινιάστηκε το 1922 και είναι μια από τις παλαιότερες πίστες στον κόσμο που χρησιμοποιούνται ακόμα, δεύτερη μετά την Ινδιανάπολη. Η ομάδα με τις περισσότερες νίκες στη Mόντσα είναι η Ferrari (19 από 72 συνολικά GP) ενώ οι οδηγοί με τις περισσότερες νίκες είναι οι Σουμάχερ και Χάμιλτον, με πέντε ο καθένας.
  • Η Mόντσα έχει πέντε διαφορετικούς νικητές τα τελευταία πέντε χρόνια. Ο Χάμιλτον κέρδισε το 2018, ο Λεκλέρκ το 2019, ο Γκασλί το 2020, μετά ο Ρικιάρντο το 2021 και ο Φερστάπεν το 2022.
  • Η Pirelli θα παραμείνει στη Μόντσα μετά το Ιταλικό Grand Prix για μερικές μέρες δοκιμών με την Alpine και τη Red Bull. Οι ομάδες θα βρίσκονται στην πίστα την Τρίτη και την Τετάρτη μετά τον αγώνα (5-6 Σεπτεμβρίου) για να δοκιμάσουν πρωτότυπα slick ελαστικά.

F1 Ιταλία

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε: «Ως συνήθως, το Ευρωπαϊκό σκέλος της Formula 1 ολοκληρώνεται στη Μόντσα: Είναι ο εντός έδρας αγώνας για την Pirelli, καθώς τα κεντρικά της βρίσκονται μόλις λίγα χιλιόμετρα από αυτήν την εμβληματική πίστα. Η Mόντσα είναι συνώνυμη με την ταχύτητα, όπως αποδεικνύει περίτρανα το παρατσούκλι της «Ναός της Ταχύτητας».

Μέχρι σήμερα, εκεί διεξήχθη ο ταχύτερος αγώνας στην ιστορία της Formula 1, με τον Μίκαελ Σουμάχερ να σημειώνει μέση ωριαία ταχύτητα αγώνα 247.585 km/h το 2003. Ως αποτέλεσμα, οι ομάδες χρησιμοποιούν ελάχιστες κλίσεις στις αεροτομές και αντίστοιχα χαμηλή κάθετη δύναμη για να ευνοήσουν την τελική ταχύτητα μειώνοντας την αντίσταση του αέρα.

Η σταθερότητα στο φρενάρισμα και η ελκτική πρόσφυση στην έξοδο των δυο σικέιν είναι οι δύο κρίσιμοι παράγοντες για τα ελαστικά σε αυτή την πίστα. Τα πλευρικά φορτία που ασκούνται στις γρήγορες στροφές, όπως η Παραμπόλικα (που πήρε το όνομά της από τον Μικέλε Αλμπορέτο) και η Μεγάλη Στροφή (Curva Grande) παίζουν επίσης ρόλο.

Στην εκπομπή «Formula 1 Show»,  που ξεκινά στις 15:00, μια ώρα πριν την απευθείας μετάδοση του αγώνα από τον ΑΝΤ1 και το ΑΝΤ1+, οι απεσταλμένοι του ΑΝΤ1 στη Μόντσα, Μαρία Θωμά, Τζώρτζης Μαρκογιάννης, Πάνος Σεϊτανίδης θα μας μεταφέρουν τον παλμό της πίστας με αποκλειστικά θέματα και συνεντεύξεις από την καρδιά της δράσης.

Στην παρουσίαση της εκπομπής θα πλαισιώσουν τον Τάκη Πουρναράκη, οι Κώστας Λεώνης και Σταμάτης Κατσίμης, που έχει αγωνιστεί αρκετές φορές στη Μόντσα. Στις μεταδόσεις θα βρίσκονται οι Γιώργος Ανανίδας, Κώστας Λεώνης, και Τάκης Πουρναράκης.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΤΟΥ 14ου GRAND PRIX ΣΕ ΑΝΤ1 ΚΑΙ ΑΝΤ1+

F1 FP1 1/9 14:30 ANT1+
F1 FP2 1/9 18:00 ANT1+
F3 Sprint Race 2/9 10:25 ANT1+
F1 FP3 2/9 13:30 ANT1+
F2 Sprint Race 2/9 15:15 ANT1+
F1 Qualifying 2/9 17:00 ANT1+
F3 Feature Race 3/9 09:15 ANT1+
F2 Feature Race 3/9 10:55 ANT1+
F1 Formula 1 Show 3/9 15:00 ANT1, ANT1+
F1 Race 3/9 16:00 ANT1, ANT1+
F1 Formula 1 Show 3/9 Με τη λήξη του αγώνα ΑΝΤ1+

Διαβάστε επίσης:

F1 Ιταλία: Ειδική εμφάνιση Ferrari!

Porsche: Η ισχυρότερη Cayenne όλων των εποχών!

Alfa Romeo: Γύρος Κεντρικής Ελλάδος!