Η μάχη στρατηγικής έδωσε τροφή για συζητήσεις και αναλύσεις που όμως νομοτελειακά καταλήγουν στο ρυθμό αγώνα των Mercedes.
Φέρνοντας στο μυαλό σου το χθεσινό Ισπανικό GP έχεις την αίσθηση πως έχεις δει έναν αμφίρροπο αγώνα που πραγματικά κρίθηκε στις λεπτομέρειες. Μετά αντιπαραβάλλοντας τη σειρά εκκίνησης με την τελική κατάταξη, βλέπεις πως οι τέσσερις πρώτοι τερμάτισαν όπως ξεκίνησαν. Πράγμα που αναμφισβήτητα είναι μεγάλη επιτυχία για το Λεκλέρκ που οδήγησε εξαιρετικά και κράτησε τη Ferrari μπροστά από τη Red Bull του Πέρεζ. Όπως κατάφερε να την κρατήσει και μπροστά από τη Mercedes του Μπότας, για αρκετούς γύρους στο ξεκίνημα.
Αυτό εν μέρει οφείλεται στην φύση της πίστας: Στενή με γρήγορες καμπές και το κυριότερο γρήγορες στροφές πριν τις ζώνες DRS. Πράγματι οι στροφές 9,16 είναι πολύ γρήγορες τα μονοθέσια περνούν εκεί με 180-200km/h. Σ’ αυτή την ταχύτητα παίζει καθοριστικό ρόλο η αεροδυναμική απόδοση. Η οποία επηρεάζεται πάρα πολύ από την ομαλή ροή του αέρα στο σώμα του μονοθεσίου. Αν μπροστά σου βρίσκεται άλλο μονοθέσιο, ο αέρας στροβιλίζεται και δεν έχεις ομαλή πίεση στην εμπρός πτέρυγα. Αντίστοιχα τα ελαστικά δεν πιέζονται όσο πρέπει, βγαίνουν εκτός παραθύρου βέλτιστης λειτουργίας και αρχίζουν να υπολειτουργούν να πέφτει η απόδοσή τους και τελικά να μειώνεται η διάρκεια ζωής τους. Οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να μένουν σε κάποια απόσταση (σ.σ: περίπου 60-70m) από το προπορευόμενο μονοθέσιο στις γρήγορες καμπές, έτσι δεν προλαβαίνουν να περάσουν στο τέλος της ευθείας που ακολουθεί παρά τη χρήση DRS. Αυτό για να λυθεί χρειάζεται: Αργή στροφή πριν τη μεγάλη ευθεία, ή μεγάλη διαφορά ρυθμού ανάμεσα στα μονοθέσια.
Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων χτες βρήκε το Φερστάπεν να εκκινεί καλύτερα. Στην πρώτη στροφή ήταν πλάι – πλάι με το Χάμιλτον που είχε την καλή γραμμή. Ο Ολλανδός ήταν επιθετικός, ο Βρετανός άφησε και ο Φερστάπεν πέρασε μπροστά. «Βρίσκομαι στη θέση που βρίσκομαι γιατί δεν είμαι επιθετικός όταν δε χρειάζεται» τόνισε ο Χάμιλτον μιλώντας για την 1η στροφή. Ο Μπότας επίσης αναγκάστηκε να αφήσει για να μην πέσει πάνω στο Χάμιλτον, οπότε βρέθηκε πίσω από το Λεκλέρκ.
Οι Mercedes είχαν χάσει από μια θέση στην εκκίνηση. Όπως φάνηκε στο πρώτο κομμάτι όπου όλοι χρησιμοποιούσαν τη μαλακή γόμα, ο Φερστάπεν δεν είχε την ταχύτητα να ανοίξει διαφορά, ούτε ο Χάμιλτον να περάσει. Το ίδιο συνέβαινε και με τους Λεκλέρκ – Μπότας. Από τους τέσσερις πρώτος μπήκε στα πιτ ο Μπότας, αυτό τον βοήθησε να βγει μπροστά από το Λεκλέρκ (σ.σ: ο Μονεγάσκος μπήκε στον 28ο γύρο). Ένα γύρο μετά αντέδρασαν στη Red Bull βάζοντας το Φερστάπεν. Έτσι τον προστάτευσαν από πιθανό undercut του Χάμιλτον. Στη Mercedes άφησαν το Βρετανό έξω ως τον 28ο γύρο. Όπως οι άλλοι 3 έτσι κι αυτός έβαλε τη μέση γόμα. Καθότι οι θερμοκρασίες οδοστρώματος (32 βαθμοί) ήταν 10 βαθμούς κάτω από τη προηγούμενη μέρα δεν υπήρχε κανένας λόγος να χρησιμοποιηθεί η πιο σκληρή γόμα. Πράγματι δεν την έβαλε κανένας από τους 20 οδηγούς.
Η διαφορά των δυο μονομάχων είχε πάει στα 6 sec στον 29ο γύρο γιατί ο Φερστάπεν με φρέσκα λάστιχα γύριζε ταχύτερα από το Χάμιλτον. Ο Βρετανός μάζεψε τη διαφορά σε 6 γύρους βρέθηκε πίσω από τη Red Bull ξανά αλλά δεν μπορούσε να πέρασει. Οπότε 8 γύρους μετά στον 42ο γύρο αποφάσισε να ρισκάρει. Έβαλε νέο σετ μέσης γόμας (σ.σ: είχε φροντίσει να το εξοικονομήσει κατά τη διάρκεια του τριημέρου) και βγαίνοντας στην πίστα έπρεπε να καλύψει 22 sec. Το έκανε σε 18 γύρους. Όταν έφτασε πίσω από το Φερστάπεν που είχε φθαρμένα ελαστικά η διαφορά ρυθμού ήταν τέτοια που πλέον μπορούσε να προσπεράσει, το έκανε και πήρε την 3η του φετινή νίκη.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του Φερστάπεν μετά: «Ήταν πιο γρήγορος ότι και να κάναμε θα περνούσε». Με αντίστοιχο τρόπο (σ.σ: πιτ στοπ παραπάνω) έχει κερδίσει πάλι ο Χάμιλτον τον Φερστάπεν στην Ουγγαρία το 2019. Ο Πέρεζ από την πλευρά του φάνηκε ξεκάθαρα ανέτοιμος και δεν είχε ρυθμό να περάσει αρχικά τον Ρικιάρντο και μετά να πλησιάσει το Λεκλέρκ. Το παραδέχτηκε τονίζοντας πως μαθαίνει ακόμη το μονοθέσιο.
Υπό το πρίσμα των ελαστικών
• Ο οδηγός της Mercedes, Λιούις Χάμιλτον πήρε μια στρατηγική νίκη στην Ισπανία, πραγματοποιώντας δυο αλλαγές με τακτική μαλακής/μέσης/μέσης γόμας. Έτσι κατάφερε να περάσει τον οδηγό της Red Bull, Μαξ Φερστάπεν, που προσπάθησε να τον κρατήσει πίσω του, με μια αλλαγή, από P Zero κόκκινη μαλακή σε P Zero κίτρινη μέση γόμα.
• Από τη στιγμή που τον πέρασε ο Χάμιλτον, ο Φερστάπεν πραγματοποίησε μια δεύτερη αλλαγή, έβαλε ξανά τη μαλακή γόμα και πήρε τον έξτρα βαθμό του ταχύτερου γύρου. Η στρατηγική μαλακής/μέσης/μαλακής γόμας υιοθετήθηκε απ’ όλους όσοι τερμάτισαν από την 2η ως την 8η θέση.
• Ο Εστέμπαν Οκόν, της Alpine που τερμάτισε 9ος είναι ένας από τους δυο οδηγούς που σταμάτησαν μόνο μια φορά: από μαλακή πέρασε στη μέση γόμα. Ο άλλος οδηγός ήταν ο Κίμι Ράικονεν της Alfa Romeo, που έκανε το αντίθετο, πηγαίνοντας από τη μέση στη μαλακή γόμα.
• Οι οδηγοί που ακολούθησαν ίδια στρατηγική με το Χάμιλτον ήταν ο Ράσελ (Williams) και οι δυο οδηγοί της Haas. Ο Λατίφι με την άλλη Williams ήταν ο μόνος οδηγός που σταμάτησε τρεις φορές.
• Η θερμοκρασία ήταν 10 βαθμούς πιο χαμηλή απ’ ότι στις κατατακτήριες δοκιμές. Στο οδόστρωμα ήταν περίπου στους 32 βαθμούς Κελσίου και στον αέρα περίπου στους 26 βαθμούς Κελσίου.
ΠΩΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΘΗΚΕ ΤΟ ΚΑΘΕ ΕΛΑΣΤΙΚΟ
• ΣΚΛΗΡΗ C1: Δε χρησιμοποιήθηκε καθόλου κατά τη διάρκεια του αγώνα, καθώς οι πιο χαμηλές θερμοκρασίες ευνοούσαν την χρήση των πιο μαλακών διαθέσιμων γομών.
• MEΣΗ C2: Ο οδηγός της Alfa Romeo, Κίμι Ράικονεν ήταν ο μόνος που εκκίνησε στον αγώνα με τη μέση γόμα. Την χρησιμοποίησε για 37 γύρους προτού βάλει τη μαλακή. Ήταν ο μόνος που ακολούθησε αυτή τη στρατηγική. Ο Φερστάπεν χρησιμοποίησε επίσης αυτή τη γόμα για 36 γύρους στο δεύτερο μέρος του αγώνα. Οι οδηγοί της Alpine συμπλήρωσαν τους περισσότερους γύρους με αυτή τη γόμα (Αλόνσο 40 γύρους, Οκόν 42 γύρους).
• ΜΑΛΑΚΗ C3: Χρησιμοποιήθηκε απ’ όλους τους οδηγούς στην αρχή του αγώνα εκτός του Ράικονεν. Ο Χάμιλτον και ο Λεκλέρκ με τη Ferrari συμπλήρωσαν μ’ αυτή τους περισσότερους γύρους στην αρχή, πριν το πρώτο πιτ στοπ: 28 γύρους συνολικά.
Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα, τόνισε: «Ήταν μια έντονη μάχη στρατηγικής, οπότε είναι μάλλον έκπληξη ότι οι τέσσερις πρώτοι τερμάτισαν όπως εκκίνησαν, παρότι είχαμε πολλές ανακατατάξεις και αλλαγές στα πιτ στοπ κατά τη διάρκεια του αγώνα. Οι πιο χαμηλές θερμοκρασίες στον αγώνα οδήγησαν σε εκτεταμένη χρήση της μαλακής και της μέσης γόμας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα σχεδόν όλοι οι οδηγοί να πραγματοποιήσουν δυο αλλαγές. Καθώς οι περισσότεροι μετά το ξεκίνημα του αγώνα έβγαλαν τη μαλακή και έβαλαν τη μέση γόμα, ήταν ευέλικτοι στη στρατηγική τους. Παραταύτα σύντομα έχει ορατό πως ήταν αναγκαίες οι δυο αλλαγές, λόγω της τραχιάς φύσης του οδοστρώματος και των υψηλών φορτίων της πίστας. Αυτά κατέστησαν καθοριστική την απόδοση της μαλακής γόμας για τον αγώνα, η συνεισφορά της ήταν αξιέπαινη».
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- H FED ισοπέδωσε τη Wall Street: Βουτιά 3% για τον Nasdaq, 1.100 μονάδες πτώσης για τον Dow Jones
- Πετρέλαιο: Μικρή άνοδος μετά τα νέα στοιχεία για τα αποθέματα στις ΗΠΑ
- Τζερόμ Πάουελ: Δύσκολη απόφαση η σημερινή μείωση επιτοκίων – Θα είμαστε πιο προσεκτικοί πλέον
- Βουλγαρία; Δεν υπάρχει λόγος να αλλάξουμε θεση για την ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ