Μια εκτενής έρευνα για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της F1 αποκάλυψε ότι το πρωτάθλημα ήταν η αιτία για τη δημιουργία 256.000 τόνων εκπομπών CO2 κατά τη διάρκεια της σεζόν του 2019. Σε λίγο περισσότερο από επτά χρόνια, ο στόχος είναι να μηδενιστούν αυτές οι εκπομπές. Για να επιτευχθεί αυτός ο φιλόδοξος στόχος απαιτείται η συνεργασία όλων: Ομάδες, κατασκευαστές, χορηγοί, οργανωτές, τηλεόραση. Μιλώντας σχετικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της F1, Στέφανο Ντομενικάλι τονίζει: «Όλοι κατανοούν την ανάγκη για αλλαγή, Όλοι συμπλέουν, κάποιοι από αυτούς έχουν ήδη ξεκινήσει αυτό το τεράστιο επενδυτικό σχέδιο. Όταν οι ηγέτες αρχίσουν να κάνουν αυτά τα πράγματα, όλοι θα ακολουθήσουν. Η F1 έχει υποστεί μια πολιτισμική αλλαγή, ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος του αθλήματος – και ο στόχος του Net Zero Carbon έως το 2030 – είναι πλέον μέρος κάθε απόφασης που λαμβάνεται και κάθε πρωτοβουλίας που ξεκινά».

Από την πλευρά του ο αγωνιστικός διευθυντής της F1 Ρος Μπρον συμπληρώνει:

«Όπως πάντα, δεν υπάρχει μονοσήμαντη λύση. Υπάρχει μια ολόκληρη σειρά αλλαγών που πρέπει να κάνουμε, από την πίστα μέχρι τα γραφεία μας. Για να συμπληρωθεί το ψηφιδωτό πρέπει να έχουμε όλες τις ψηφίδες».

 

Για ένα έργο τέτοιου μεγέθους, η F1 έπρεπε να ξεκινήσει από κάπου. Μια απλή αλλαγή ήταν η μείωση των πλαστικών μιας χρήσης στις πίστες. Δίνεται έμφαση στην προώθηση της χρήσης επαναχρησιμοποιήσιμων φιαλών και στην παροχή σταθμών νερού. Υπάρχει μια ενθάρρυνση για ανακύκλωση ή επαναχρησιμοποίηση υλικών του Σαββατοκύριακου του αγώνα. Οι εταιρείες catering συνεργάζονται με τοπικές τράπεζες τροφίμων και φιλανθρωπικές οργανώσεις για να βοηθήσουν στην προώθηση του πλεονάζοντος φαγητού σε όσους έχουν ανάγκη στην τοπική κοινότητα. Αυτή είναι μια ομαδική προσπάθεια που υποστηρίζεται από τους οργανωτές συμπεριλαμβανομένων των ομάδων F1. Για παράδειγμα, πάνω από 1,5 τόνος αχρησιμοποίητων τροφίμων δωρίστηκαν σε 17 φιλανθρωπικές οργανώσεις στην πολιτεία της Βικτώριας μετά το ακυρωμένο Grand Prix της Αυστραλίας 2020.

Αρκετές πίστες F1 έχουν κάνει κινήσεις για να είναι πιο βιώσιμες, με το Circuit Gilles Villeneuve στο Μόντρεαλ να εγκαθιστά ηλιακούς συλλέκτες  Η F1 έδωσε οδηγίες το 2022 για κάθε διοργανωτή εστιάζοντας σε έξι βασικούς τομείς:

  • Πλαστικά & Απορρίμματα
  • Μεταφορά από και προς την πίστα
  • Συνύπαρξη με τη φύση
  • Τοπική Κοινότητα
  • Ενέργεια
  • Άνθρακας

Η ανταπόκριση ήταν θετική. Ηλιακά πάνελ παράγουν αρκετή ενέργεια όλο το χρόνο ώστε να αντισταθμίσουν τις ενεργειακές απαιτήσεις ολόκληρου του Grand Prix σε Paul Ricard, Gilles Villeneuve, ενώ τα Circuit de Catalunya, Sakhir International Circuit τροφοδοτούνται 100% με ανανεώσιμη ενέργεια. Στα εργοστάσιά τους οι ομάδες ενεργούν ώστε να κάνουν τα γραφεία και τις εγκαταστάσεις τους πιο βιώσιμα. Τα γραφεία όπου στεγάζεται η διοίκηση της F1, χρησιμοποιούν 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με την εταιρεία – όπως πολλές ομάδες της F1 – να κερδίζει την υψηλότερη διαπίστευση διαχείρισης βιωσιμότητας (3*) που απονέμεται από τη FIA. Ταυτόχρονα γίνεται εξέλιξη για τη δημιουργία εναλλακτικών βιοκαυσίμων. Υπάρχουν πολλές ενέργειες με γνώμονα τη μείωση του αποτυπώματος των μετακινήσεων. Το Zandvoort είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα, με 25.000 οπαδούς να εγκαταλείπουν τα αυτοκίνητά τους και να χρησιμοποιούν ποδήλατα για να φτάσουν στην πίστα πέρυσι, ενώ 40.000 χρησιμοποίησαν τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή πήγαν με τα πόδια στο χώρο. Όσον αφορά στα μονοθέσια η σημερινή υβριδική μηχανή είναι η πιο αποδοτική στον κόσμο, παρέχοντας περισσότερη ισχύ ανά μονάδα ενέργειας από οιαδήποτε άλλη μηχανή. Από το 2026, θα είναι ακόμη μικρότερο το αποτύπωμα των υβριδικών μηχανών καθώς θα λειτουργούν με 100% βιώσιμα καύσιμα. Tα προηγμένα βιώσιμα καύσιμα αποτελούνται από συστατικά που προέρχονται από ένα εγκεκριμένο σύστημα δέσμευσης άνθρακα ή από αστικά απόβλητα ή βιομάζα μη τροφίμων, που επιτυγχάνει εξοικονόμηση αερίων θερμοκηπίου τουλάχιστον στο επίπεδο της οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (RED). Τα προηγμένα βιώσιμα καύσιμα προμηθεύονται άνθρακα από την ατμόσφαιρα κατά τη διαδικασία παραγωγής. Σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα, αυτό παρέχει 85-96% μείωση των εκπομπών CO2.

 

Η νέα γενιά μονοθεσίων που παρουσιάστηκε φέτος, κινείται με καύσιμο «E10» – ένα μείγμα 90% συμβατικού καυσίμου και 10% ανανεώσιμης αιθανόλης. Η συνεργασία με την ARAMCO, και άλλους προμηθευτές καυσίμων του αθλήματος, συνεχίζεται εδώ και αρκετούς μήνες, με πειράματα που έχουν τεθεί σε εφαρμογή για να καταστεί δυνατή η μαζική παραγωγή του 100% βιώσιμου καυσίμου για την τροφοδοσία των μονοθεσίων από το 2026.

Αυτό το βιοκαύσιμο θα έχει αντίκτυπο και στον δημόσιο βίο, καθώς έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα δύο δισεκατομμύρια αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στον πλανήτη. «Αυτό μας δίνει την δυνατότητα αυτά τα οχήματα να είναι βιώσιμα σε όσο το δυνατόν συντομότερο χρόνο», λέει ο Ντομενικάλι: «Η F1 αναλαμβάνει ηγετικό και πρωτοποριακό ρόλο για το καλό της κοινωνίας». Ο Μπρον προσθέτει: «Οι μηχανές μας είναι ήδη εξαιρετικά αποδοτικοί – έχουμε πάνω από 50% ανάκτηση ενέργειας από το καύσιμο που χρησιμοποιούμε τώρα. Αυτό είναι πρωτοποριακό. Η F1 ανέκαθεν εξέλισσε τεχνολογία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αυτοκίνητα δρόμου».

Ένας άλλος βασικός τομέας όπου το άθλημα κάνει αλλαγές είναι οι μεταφορές.  Αυτό δεν είναι εύκολο, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα που ταξιδεύει σε 20 χώρες σε τέσσερις ηπείρους κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς.

Το 2020, η F1 άλλαξε τον τρόπο τηλεοπτικής κάλυψης των αγώνων μεταβαίνοντας σε ένα μοντέλο παραγωγής εξ αποστάσεως, το οποίο επέτρεψε τη μείωση του τεχνικού φορτίου που αποστέλλεται σε όλο τον κόσμο και λιγότερο προσωπικό που στέλνεται σε κάθε Grand Prix. Ο Μπρον βλέπει ότι υπάρχει για το άθλημα η δυνατότητα να ταξιδέψει στον κόσμο «με πιο αποτελεσματικό τρόπο». Οι ομάδες της F1 σχεδιάζουν «ευέλικτα» εμπορευματοκιβώτια μεταφοράς για να επιτρέψουν πιο αποδοτικά μέσα μεταφοράς, όπως σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές, ενώ παράλληλα θα εγκαταλείψουν το παλιό ενεργοβόρο Boeing 747 για πιο σύγχρονες αποδοτικές εκδόσεις του 777.

Επιπλέον τα GP μπορούν να μπουν στο πρόγραμμα με τρόπο ώστε να μην πηγαίνουν από τη μια ήπειρο στην άλλη οι ομάδες και οι οδηγοί. «Αυτό είναι κάτι στο οποίο εργαζόμαστε πολύ σκληρά, αλλά θα πάρει χρόνο», λέει ο Ντομενικάλι. «Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη, συμπεριλαμβανομένων εμπορικών συμφερόντων και συγκεκριμένων αιτημάτων από τους διοργανωτές». Ο Μπρον προσθέτει: «Εργαζόμαστε με την DHL για να βρούμε τρόπους να μετακινούμε τα πράγματα με πολύ μικρότερο αντίκτυπο στον πλανήτη και να γίνουμε τελικά Net Zero Carbon. Μέρος αυτού είναι το πώς θα μπορούσαμε να ομαδοποιήσουμε το ημερολόγιο στο μέλλον ώστε να έχουμε μαζί όλους τους αγώνες της κάθε ηπείρου. Δεν είναι ένα απλό πρόβλημα για να λυθεί και θα πάρει χρόνο».

Διαβάστε επίσης

Το Mazda CX-60 στην Ελλάδα!