Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), παρουσίασε έκθεση η οποία καταγράφει τις αδυναμίες των ηλικιωμένων χρηστών της Οδού. Στην έκθεση επισημαίνεται ο αυξημένος κίνδυνος τραυματισμού για τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών σε μια οδική σύγκρουση συγκριτικά με τις νεότερες ηλικιακά ομάδες. Συγκρούσεις που μπορεί να έχουν πιο ήπιες συνέπειες για τους νεότερους μπορεί να έχουν σοβαρότερο αποτέλεσμα και μερικές φορές να είναι θανατηφόρες για τα άτομα της τρίτης ηλικίας. Η έκθεση επισημαίνει ότι η ενεργή μετακίνηση προσφέρει πολυάριθμα οφέλη για την υγεία που συχνά υπερτερούν των κινδύνων που προκύπτουν από το ενδεχόμενο τραυματισμού σε τροχαίο συμβάν και την έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Έρευνες έδειξαν ότι τα οφέλη για την υγεία είναι ακόμη πιο σημαντικά σε μεγαλύτερες ηλικιακά ομάδες, βοηθώντας τους να διατηρήσουν τη φυσική τους κατάσταση, να μειώσουν τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών και να βελτιώσουν συνολικά την ευεξία. Η πρόκληση για τους Οργανισμούς Οδικής Ασφάλειας είναι η βελτίωση της ασφάλειας αυτών των ενεργών τρόπων μετακίνησης, ειδικά για τους ηλικιωμένους.
Μιλώντας σχετικά η ερευνήτρια Τζένι Κάρσον σημείωσε: «Καθώς ο πληθυσμός της Ευρώπης γερνάει, αυτή η έκθεση δίνει έμφαση στην ανάγκη για μια προσέγγιση που θα συμβάλει στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας για τους ηλικιωμένους». Στα βασικά ευρήματα της έκθεσης περιλαμβάνονται:
- Η τάση που παρατηρήθηκε πρόσφατα στην Οδική Ασφάλεια των ατόμων της τρίτης ηλικίας δείχνει μια μέση ετήσια μείωση της τάξεως του 3% των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ25 την τελευταία δεκαετία, σε μεγάλο βαθμό λόγω της συνολικής βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας.
- Υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις της Οδικής Ασφάλειας μεταξύ των χωρών, με την ασφαλέστερη χώρα για τους ηλικιωμένους να είναι η Νορβηγία, ακολουθούμενη από το Λουξεμβούργο και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ η Ρουμανία, η Σερβία και η Βουλγαρία έχουν την υψηλότερη οδική θνησιμότητα για τους ηλικιωμένους.
- Στην Ελλάδα ένας στους δυο ηλικιωμένους χάνουν τη ζωή τους ως πεζοί ή οδηγοί αυτοκινήτων.
- Η επιλογή του μέσου μεταφοράς, η ηλικιακή ομάδα και συγκεκριμένες περιπτώσεις συγκρούσεων επηρεάζουν σημαντικά την οδική θνησιμότητα των ηλικιωμένων σε τροχαία δυστυχήματα.
- Είναι σημαντικό το ποσοστό των ηλικιωμένων πεζών και ποδηλατών που χάνουν τη ζωή τους σε οδικές συγκρούσεις και η κατανόηση αυτών των κρίσιμων περιπτώσεων σύγκρουσης είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία αποτελεσματικών μέτρων Οδικής Ασφάλειας.
- Καθώς ο πληθυσμός της Ευρώπης συνεχίζει να γερνάει, οι πολιτικές Οδικής Ασφάλειας πρέπει να εξελιχθούν για να ανταποκρίνονται στις ειδικές απαιτήσεις ασφάλειας λόγω της δημογραφικής εξέλιξης.
Όσον αφορά τα άτομα της τρίτης ηλικίας που οδηγούν, από την έκθεση προκύπτει ότι οι ιατρικοί έλεγχοι βάσει ηλικίας ενδέχεται να μην αποτρέπουν αποτελεσματικά τις σοβαρές συγκρούσεις και θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη χρήση πιο ευάλωτων τρόπων μετακίνησης όταν οι ηλικιωμένοι οδηγοί σταματήσουν να οδηγούν. Μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι συγκεκριμένες ιατρικές καταστάσεις, η κατάχρηση ουσιών, οι ψυχικές διαταραχές, η επιληψία και ο διαβήτης είναι πιο σημαντικοί παράγοντες από την ηλικία και επηρεάζουν τους οδηγούς όλων των ηλικιών. Αυτό το εύρημα είναι επίκαιρο επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε πρόσφατα σε ένα σχέδιο αναθεώρησης των κανόνων της ΕΕ για τις άδειες οδήγησης να υποβάλλονται όλοι οι οδηγοί σε τακτικό ιατρικό έλεγχο μετά την ηλικία των 70 ετών. Το ETSC λέει ότι ένας τέτοιος γενικός κανόνας εισάγει διακρίσεις. Αντίθετα, οι οικογενειακοί γιατροί θα πρέπει να χρησιμοποιούν ένα πρωτόκολλο προληπτικού ελέγχου σε όλες τις ηλικιακές ομάδες ώστε να εντοπίζουν ιατρικές παθήσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ικανότητα οδήγησης. Στην έκθεση τονίζεται η σημασία της καλά συντηρημένης και ασφαλούς οδικής υποδομής, των μέτρων αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας και των διαβάσεων πεζών που ελέγχονται από σηματοδότες για την ενίσχυση της ασφάλειας των ηλικιωμένων χρηστών του δρόμου. Την πλήρη έκθεση με τις προκλήσεις Οδικής Ασφάλειας για τους ηλικιωμένους χρήστες του δρόμου, μπορείτε να δείτε εδώ.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα