Νέο νομοσχέδιο, με ανανεωμένους κανονισμούς ασφαλείας, ενέκριναν οι Ευρωβουλευτές, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το ευρύ πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους, που οδηγούν σε σοβαρούς τραυματισμούς, αλλά και θανάτους.
Με τους νέους κανονισμούς, μεταλλάσσονται κάποια εξελιγμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας σε στάνταρ εξοπλισμό για τα οχήματα που πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά.
Αυτό που κάνει, στη ουσία, η νομοθετική πρόταση είναι να προσαρμόσει τους υπάρχοντες κανόνες στις νέες παραμέτρους οδικής συμπεριφοράς, όπως αυτές διαμορφώνονται από κοινωνικές τάσεις (π.χ. η αύξηση των ποδηλατών και των πεζών, η γήρανση του πληθυσμού) και τεχνολογικές εξελίξεις.
Τα εξελιγμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας θα είναι υποχρεωτικά εγκατεστημένα σε όλα τα οχήματα και είναι:
- Η «έξυπνη» υποβοήθηση ταχύτητας.
- Η διευκόλυνση (μέσω τυποποιημένων συστημάτων αλληλεπίδρασης) της εγκατάστασης μηχανισμών διαθέσιμων στο εμπόριο για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος.
- Τα συστήματα παρακολούθησης υπνηλίας και προσοχής του οδηγού/αναγνώρισης της διάσπασης της προσοχής.
- Τα σήματα επείγουσας στάθμευσης.
- Οι ανιχνευτές οπισθοπορίας.
- Τα συστήματα καταγραφής δεδομένων ατυχήματος (τα οποία προστέθηκαν από τους ευρωβουλευτές, καθώς η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προέβλεπε τη χρήση τους μόνο σε επιβατικά αυτοκίνητα και ημιφορτηγά).
- Θα είναι επίσης υποχρεωτική η χρήση εξελιγμένων συστημάτων πέδησης έκτακτης ανάγκης και προειδοποίησης απόκλισης στα επιβατικά και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, τα οποία χρησιμοποιούνται ήδη στα φορτηγά και τα λεωφορεία υπό τον υφιστάμενο Κανονισμό για τη Γενική Ασφάλεια των Οχημάτων.
Η προτεινόμενη νομοθεσία επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής των υφιστάμενων υποχρεώσεων για τη χρήση συστημάτων καταγραφής πίεσης των ελαστικών, από τα επιβατικά οχήματα, σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Τα ημιφορτηγά και τα αυτοκίνητα τύπου «SUV», επιπροσθέτως, θα πάψουν να εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις για σειρά χαρακτηριστικών ασφαλείας, που μέχρι τώρα ήταν υποχρεωτικά μόνο για τα συνηθισμένα επιβατικά οχήματα.
Οι ευρωβουλευτές άλλαξαν το κείμενο της πρότασης, για να διασφαλίσουν ότι τα συστήματα καταγραφής δεδομένων για τα ατυχήματα θα λειτουργούν σε «συστήματα κλειστού βρόχου» τα οποία θα επεγγράφουν («overwrite») δεδομένα και δε θα επιτρέπουν την ταυτοποίηση του οδηγού ή του οχήματος μέσω ανωνυμοποίησης.
Ειδικές προδιαγραφές για φορτηγά και λεωφορεία
Τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται με τρόπο που θα καθιστά άμεσα ορατούς στον οδηγό τους ευάλωτους χρήστες των δρόμων, όπως π.χ. ποδηλάτες και πεζούς. Σύμφωνα με τους ευρωβουλευτές, «αυτές οι προδιαγραφές θα εξαλείψουν τα τυφλά σημεία μπροστά από τον οδηγό, ενώ θα τα μειώσουν επίσης σημαντικά όσον αφορά τα πλευρικά παράθυρα». Τα χαρακτηριστικά των διαφορετικών τύπων οχημάτων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά περίσταση, προσέθεσαν.
Για τα οχήματα υδρογόνου, οι νέοι κανόνες αφορούν κυρίως την ποιότητα των υλικών και ανταλλακτικών που χρησιμοποιούνται, καθώς και για τις δοκιμαστικές τους διαδικασίες.
Αυτοματοποιημένα οχήματα
Τα προτεινόμενα μέτρα προλειαίνουν το έδαφος και για τα αυτοματοποιημένα οχήματα (στα οποία η παρέμβαση του οδηγού θα συνεχίσει να χρειάζεται) και τα πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα (χωρίς ανθρώπινη εποπτεία). Με την υποχρεωτική χρήση εξελιγμένων χαρακτηριστικών ασφαλείας θα μπορέσουν οι οδηγοί να συνηθίσουν σταδιακά τις νέες τεχνολογίες, ενώ θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη του κοινού καθώς και η αποδοχή της μετάβασης προς την αυτόνομη οδήγηση.
Επόμενα βήματα
Η τροποποιημένη πρόταση υιοθετήθηκε από την επιτροπή του ΕΚ με 33 ψήφους, έναντι δύο και χωρίς αποχές. Η εντολή για την έναρξη διαπραγματεύσεων με το Συμβούλιο, η οποία στηρίχθηκε με 31 ψήφους, έναντι τριών και χωρίς αποχές, αναμένεται να εγκριθεί στην ολομέλεια του ΕΚ στις 11 – 14 Μαρτίου.
Οι ημερομηνίες για τους νέους κανόνες σχετικά με χαρακτηριστικά ασφαλείας καθορίζονται στο παράρτημα ΙΙ της προτεινόμενης νομοθεσίας, το οποίο επίσης τροποποιήθηκε από τους ευρωβουλευτές για την επίσπευση της εφαρμογής τους.
Όταν εγκριθεί, η νέα νομοθεσία θα αντικαταστήσει τον Κανονισμό για τη Γενική Ασφάλεια των Οχημάτων, τον Κανονισμό για τη Γενική Ασφάλεια και την Προστασία των Πεζών και τον Κανονισμό Υδρογονοκίνητων Μηχανοκίνητων Οχημάτων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Απίστευτο: Οδηγούσε ανάποδα στην Εγνατία (video)
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πρώην υψηλόβαθμος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. ο οδηγός που έσερνε το σκύλο με το όχημά του
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Κουκουλοφόροι «σήκωσαν» πολυτελές αυτοκίνητο μέσα σε 40 δευτερόλεπτα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χριστούγεννα στον Πειραιά – Πρόγραμμα εορταστικών εκδηλώσεων για Τρίτη 24 Δεκεμβρίου
- J.P. Morgan για ΔΕΗ: Η κορυφαία ανάπτυξη συνεχίζεται, αύξηση της τιμής στόχου στα €17,9
- Regency Casino Mont Parnes: Μια μαγική «χώρα των θαυμάτων»
- Μητσοτάκης: Οι αποφάσεις του βουνού και ο χρόνος των ανακοινώσεων για την προεδρία της Δημοκρατίας