Η επένδυση της Ελλάδας και του VW γκρουπ στην Αστυπάλαια είναι ένα ευχάριστο νέο και έχει αρκετές ενδιαφέρουσες προεκτάσεις. Ο τελικός στόχος είναι η δημιουργία ενός νησιού με μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα δηλαδή με μηδενικές εκπομπές CO2. Για να επιτευχθεί αυτό προφανώς πρέπει να σβήσουν όλοι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν στο νησί.
Σήμερα η Αστυπάλαια έχει 1494 συμβατικά οχήματα: Ιδιωτικά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, εταιρικούς στόλους όπως εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων και βαν ξενοδοχείων, καθώς και δημοτικό στόλο και μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτά θα αντικατασταθούν από 982 ηλεκτρικά οχήματα. Το συνολικό μέγεθος του στόλου θα μειωθεί σημαντικά χάρη στην εισαγωγή νέων υπηρεσιών κινητικότητας κατά παραγγελία (on demand), όπως για παράδειγμα η κοινή χρήση αυτοκινήτων και οχημάτων μικρο-κινητικότητας (car-sharing) και υπηρεσιών μεταφοράς.
Θα χρειαστούν 4 κεντρικά σημεία-κόμβοι κατανεμημένα σε διάφορες περιοχές του νησιού για τις υπηρεσίες κοινής χρήσης αυτοκινήτων και ένας κόμβος για την υπηρεσία μεταφοράς κατά παραγγελία (on-demand shuttle). Όσον αφορά στη συντήρηση η VW έχει σα στόχο να εκπαιδεύσει τους εν ενεργεία μηχανικούς συνεργείων του νησιού.
Τα ηλεκτρικά οχήματα θα τα προσφέρει η VW σε τιμή κόστους και η αγορά τους θα επιδοτείται με 12.000 ευρώ από το κυβερνητικό «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Πέρα απ’ αυτό όμως το κρίσιμο είναι η ηλεκτροδότηση του νησιού: Σήμερα οι ενεργειακές ανάγκες της Αστυπάλαιας, όσον αφορά τη ζήτηση, υπολογίζονται περίπου στα 1,2 MW ισχύος καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, η αιχμή ζήτησης αυξάνεται έως τα 2,4 MW. Εάν όλα τα οχήματα γίνουν ηλεκτρικά, η επιπλέον ζήτηση που θα δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα της φόρτισης όλων αυτών, μπορεί να φτάσει τα 1,4 MW, εάν σχεδόν όλα τα οχήματα προσπαθούσαν να φορτιστούν ταυτόχρονα. Όσον αφορά την ετήσια κατανάλωση ενέργειας για τη φόρτιση ολόκληρου του στόλου των ηλεκτρικών οχημάτων, αυτό θα είναι περίπου 1.200 MWh που ισοδυναμεί με το 15% της παραγωγής ενέργειας του νησιού το 2019. Η αντικατάσταση συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά θα πραγματοποιηθεί σταδιακά και καθ’ όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ, με αποτέλεσμα τη σταδιακή αύξηση της νέας ζήτησης φόρτισης.
Θα δοκιμαστούν τεχνολογίες όπως η έξυπνη φόρτιση και ακόμη και η αμφίδρομη φόρτιση. Δηλαδή θα αξιοποιούνται ως αποθηκευτικός χώρος ενέργειας οι μπαταρίες των αυτοκινήτων. Αυτές οι τεχνολογίες θα βοηθήσουν να διασφαλιστεί ότι τα οχήματα δεν φορτίζονται όλα ταυτόχρονα ή όταν παρατηρείται η αιχμή ζήτησης στο νησιού. Θα βοηθήσουν επίσης στην ευέλικτη διαχείριση του φορτίου φόρτισης του στόλου των ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε να ταιριάζει με τη διαλείπουσα φύση των ανανεώσιμών πηγών ενέργειας (αιολικών και ηλιακών εγκαταστάσεων).
Στο νησί θα τοποθετηθούν περίπου 440 φορτιστές. Σήμερα, το 90% των ενεργειακών αναγκών του νησιού καλύπτεται από 4 γεννήτριες ντίζελ, που παράγουν 1ΜW ηλεκτρικής ενέργειας η κάθε μία. Το υπόλοιπο 10% καλύπτεται από παραγωγή ΑΠΕ, χάρη σε λίγες εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών με συνολική χωρητικότητα 320kW. Θα φτιαχτεί ένα σύστημα από 1-2 ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά ώστε στο νησί να φτάσει το 60% ποσοστό διείσδυσης ανανεώσιμων είναι περίπου 3 MW σε συνδυασμό με μπαταρίες ισχύος 2 MW και χωρητικότητας τουλάχιστον 7 MWh.
Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ήδη πραγματοποιήσει μια μελέτη για το νησί που περιλαμβάνει διαφορετικά σενάρια διείσδυσης ΑΠΕ – φτάνοντας ή υπερβαίνοντας το 60% διείσδυσης. Ο διαχειριστής επικαιροποιεί αυτήν τη μελέτη, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες ενεργειακές ανάγκες για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και τις εξελίξεις στο κόστος εγκατάστασης και εξοπλισμού.
Τα αποτελέσματα της επικαιροποιημένης μελέτης θα χρησιμοποιηθούν για τον καθορισμό των χαρακτηριστικών του υβριδικού συστήματος που θα αναπτυχθεί στο νησί – όσον αφορά το μέγεθός του, την τεχνολογία και το κόστος. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αρχικά αποτελέσματα αυτής της μελέτης δείχνουν ότι είναι πραγματικά οικονομικά βιώσιμο να αναπτυχθεί ένα τέτοιο υβριδικό σύστημα στην Αστυπάλαια, χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας ΑΠΕ και τη μείωση του κόστους εξοπλισμού. Το επόμενο βήμα, από νομικής άποψης, είναι η δημιουργία υπουργικής απόφασης που θα περιγράφει το πλαίσιο αδειοδότησης του υβριδικού συστήματος. Μετά από αυτό, ο παραχωρησιούχος του έργου θα επιλεγεί μέσω μιας διαδικασίας υποβολής προσφορών που θα διεξαχθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας – οι λεπτομέρειες αυτής της διαδικασίας μένουν να αποφασιστούν.
Μιλήσαμε με το δήμαρχο της Αστυπάλαιας στο πλαίσιο της ραδιοφωνικής μας εκπομπής Alpha Speed, στον Α989.
Δήμαρχε, είναι σαν να σας έπεσε το λαχείο μετά από πολλά τζακ ποτ…
Χαίρομαι γιατί αποδώσατε τόσο σωστά το συναίσθημα γι’ αυτό το εγχείρημα που δουλεύουμε εδώ και 10 μήνες αρχικά με τον κ. Κεφαλογιάννη (υφυπουργό Μεταφορών) και εν συνεχεία με τον κ. Φραγκογιάννη (υφυπουργό Εξωτερικών). Την ιδέα την είχε ο κ. Φραγκογιάννης βρήκε ευήκοα ώτα στη VW. Νιώθουμε λοιπόν τυχεροί γιατί το νησί μας πέρα από αγαπημένος τόπος διακοπών θα δίνει τη δυνατότητα να βιώσει ο επισκέπτης μια μοναδική εμπειρία. Το νησί μας θα μετατραπεί σε ενεργειακά αυτόνομο ανεξάρτητο νησί, με μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα.
Μακάρι να το πετύχουμε αυτό, έχετε εικόνα πότε θα σβήσουν οι γεννήτριες πετρελαίου; Αν τις σβήσετε θα σας κοιτάει όλος ο πλανήτης!
Ξέρετε γιατί είμαι τόσο πολύ σίγουρος ότι το πρόγραμμα θα προχωρήσει; Διότι γίνεται με μια μεγάλη εταιρεία τη VW, η οποία θα επιμείνει στην τήρηση των προϋποθέσεων του προγράμματος και από τα δυο μέρη. Δεν είμαστε μόνοι μας σ’ αυτή την περίπτωση να αρχίσουμε τις αναβολές. Πρόκειται για πρόγραμμα που θα τρέξει μέσα σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.
Οι κάτοικοι πως το αγκαλιάζουν; Υπάρχουν αντιρρήσεις;
Θα υπάρχουν μεγάλα πλεονεκτήματα, θα αγοράσουμε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο με λίγα χρήματα, θα βάλουμε φορτιστές. Θα δημιουργηθεί ένα ολόκληρο δίκτυο συγκοινωνιών με δυνατότητα να καλείς το λεωφορείο από το κινητό σου. Πάντα υπάρχουν άνθρωποι που αντιδρούν, αλλά νομίζω ότι οφείλεται σε παραπληροφόρηση ή ελλιπή πληροφόρηση. Δεν περιμένουμε να έρθει το καλώδιο διασύνδεσης ρεύματος στην Αστυπάλαια. Κάνουμε κάτι καινοτόμο. Είναι παγκόσμιο και πρωτότυπο το πρόγραμμα που θα τρέξουμε στην Αστυπάλαια.
Που θα τοποθετηθούν οι ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά; Άκουσα για το Βαθύ…
Είναι μακριά στο Βαθύ νομίζω, θα το συμφωνήσουμε με το ΔΕΔΗΕ, αυτός που θα κάνει τη χωροθέτηση. Είναι πρώιμη αυτή η συζήτηση. Η δωρεά που θα γίνει σε όλα τα οχήματα του δήμου σε αυτοκίνητα, λεωφορεία, απορριμματοφόρα είναι σημαντική. Αποτελεί πρόκριμα για πολλές δράσεις στο νησί μας.
Είναι πολύ ωραίο να μπορείς να ποδηλατείς όλο το νησί μ’ ένα ηλεκτρικό ποδήλατο;
Σίγουρα και όχι μόνο αυτό, τα κοινόχρηστα αυτοκίνητα (car sharing) και άλλες τεχνολογίες θα τα δούμε μετά από χρόνια στις άλλες πόλεις. Θα προσφέρουμε μια μοναδική εμπειρία σα νησί. Εδώ θα είναι το νησί που θα εφαρμοστεί η αυτόνομη οδήγηση. Σήμερα έχουμε 20km ασφαλτόδρομο αλλά αυτό θα αυξηθεί θα επεκταθεί άμεσα κατά 10km όπως με διαβεβαίωσε ο κ. Θεωδορικάκος. Πιστεύω ότι θα φτάσουμε σε δίκτυο 60km στα επόμενα χρόνια. Δε θέλουμε να πάμε παντού στο νησί, διατηρούμε την παράδοσή μας. Ας πάνε με το ηλεκτρικό ποδήλατο στην απόμακρη παραλία. Η Αστυπάλαια θα αποτελέσει το παράδειγμα.
Εδώ μπορείτε αν θέλετε ν’ ακούσετε όσα μας είπε ο δήμαρχος Αστυπάλαιας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- H FED ισοπέδωσε τη Wall Street: Βουτιά 3% για τον Nasdaq, 1100 μονάδες πτώσης για τον Dow Jones
- Πετρέλαιο: Μικρή άνοδος μετά τα νέα στοιχεία για τα αποθέματα στις ΗΠΑ
- Τζερόμ Πάουελ: Δύσκολη απόφαση η σημερινή μείωση επιτοκίων – Θα είμαστε πιο προσεκτικοί πλέον
- Βουλγαρία; Δεν υπάρχει λόγος να αλλάξουμε θεση για την ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ