Παρακολούθησα με προσοχή και ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις τελευταίες τρεις εβδομάδες τα σχόλια αλλά και τις τοποθετήσεις ειδικών και μη, στη δημόσια διαβούλευση για τις διατάξεις του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Υπάρχουν σημαντικές τοποθετήσεις από συλλόγους εξειδικευμένους στην Οδική Ασφάλεια μέχρι ιδιοτελείς παρεμβάσεις με στόχο την αβάντα σε συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα, έναντι του κοινωνικού συνόλου. Υπάρχουν σχόλια ιδιωτών που «ενοχλούνται» από τα όρια ταχύτητας αλλά και επαγγελματιών που ζητούν επιείκεια για την κατανάλωση αλκοόλ.
Προφανώς το επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνει επεξεργασία των σχολίων από το αρμόδιο Υπουργείο προτού μπει για ψήφιση στην Ολομέλεια ο νέος ΚΟΚ. Ήδη με πρόταση του Υπουργού Υγείας, θα προστεθεί διάταξη για τον μη ανεφοδιασμό των δικύκλων αν οι αναβάτες δε φέρουν κράνος. Θα έχει ενδιαφέρον για το τι άλλο θα προστεθεί ή αφαιρεθεί. Για πρώτη φορά από το 2007 επιχειρείται μια μεγάλη αλλαγή στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ώστε να είναι εφικτή η διαχείριση της κυκλοφορίας με βάση τα σημερινά δεδομένα. Στα 18 χρόνια που μεσολάβησαν τα οχήματα έχουν αυξηθεί, υπάρχει η παράμετρος της μικροκινητικότητας ενώ η τεχνολογία προσφέρει σημαντικές δυνατότητες εφαρμογής του νόμου.
Ο νέος ΚΟΚ με μια ματιά:
-Ποινές ανάλογες της επικινδυνότητας, κατηγοριοποίηση (Ε1, Ε2, Ε3, Ε4)
-Αποτρεπτικές κυρώσεις για σοβαρές παραβάσεις επικέντρωση στον οδηγό και όχι στο όχημα.
-Μείωση ορίου ταχύτητας εντός αστικού ιστού στα 30km/h
-Αυστηρό πλαίσιο για μικροκινητικότητα με υποχρεωτική χρήση κράνους και σαφή όρια ταχύτητας.
-Ψηφιοποίηση ελέγχων, χρήση καμερών και τεχνολογίας για άμεση καταγραφή παραβάσεων.
Νομιμοποίηση των ελιγμών για τα δίκυκλα (διήθηση) υπό όρους και σε χαμηλές ταχύτητες (20km/h). Θέσπιση επιφάνειας αναμονής για δίκυκλα στους σηματοδοτούμενους κόμβους μπροστά από τα αυτοκίνητα.
Τα βασικά σημεία του νέου ΚΟΚ είναι:
Κατηγοριοποίηση και ψηφιακή διαχείριση κλήσεων
-Επιχειρείται για πρώτη φορά η κατηγοριοποίηση των κλήσεων ώστε να είναι εφικτή η ψηφιακή διαχείρισή των. Δημιουργούνται 3 βασικές κατηγορίες (Ε1, Ε2, Ε3) ανάλογα με την επικινδυνότητα των παραβάσεων. Περαιτέρω και ανεξαρτήτως κατηγορίας, οι ανωτέρω παραβάσεις μπορεί να κατατάσσονται και στην κατηγορία αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς (Σ). Επίσης θεσπίζεται κατηγορία Ε4 ιδιαιτέρα επικίνδυνων παραβάσεων επιπτώσεων για την οδική ασφάλεια.
-Οι ποινές αναμορφώνονται ώστε να επιβάλλονται κυρίως στον οδηγό και όχι στο όχημα που μπορεί να χρησιμοποιείται και από άλλους (οικογένεια, στελέχη εταιρείας). Εξαίρεση οι παραβάσεις εκείνες για τις οποίες η κυκλοφορία του οχήματος κρίνεται επικίνδυνη για την οδική ασφάλεια και το περιβάλλον ή θεωρούνται ως ιδιαίτερα σημαντικές για την πρόκληση ατυχήματος ή τη σοβαρότητα του ατυχήματος (Ε4) (π.χ. παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού, αλκοόλ, μη χρήση ζώνης – κράνους κ.λπ.).
-Για τις παραβάσεις που θεωρούνται ως ιδιαίτερα σημαντικές για την πρόκληση ατυχήματος ή τη σοβαρότητα του ατυχήματος (π.χ. παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού, αλκοόλ, μη χρήση ζώνης – κράνους κ.λπ.) ορίζεται υποτροπιάζουσα συμπεριφορά και προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών σε περίπτωση υποτροπής εντός χρονικού διαστήματος.
-Διευκρινίζονται ζητήματα για την υποτροπή παραβάσεων του ΚΟΚ και καθορίζεται ενιαίο πλαίσιο για την αντιμετώπισή των. Η ηλεκτρονική καταγραφή των παραβάσεων μέσω των νέων καμερών και ο καταλογισμός των προστίμων στους παραβάτες θα είναι εφικτός χάρη στην εν λόγω κατηγοριοποίηση που γίνεται για πρώτη φορά.
Μείωση ορίου ταχύτητας στα 30km/h εντός αστικού ιστού
-Οδηγεί σε σημαντική μείωση του κινδύνου ατυχημάτων και της σοβαρότητας αυτών (έως και 40%). Ο κίνδυνος δυστυχήματος είναι σχεδόν πενταπλάσιος σε σύγκρουση μεταξύ οχήματος και πεζών με ταχύτητα 50 km/h σε σύγκριση με ταχύτητα 30 km/h. Να σημειωθεί πως είχαμε 1845 ατυχήματα με πεζούς το 2023 και έχασαν τη ζωή τους 95 άνθρωποι.
-Μείωση κατανάλωσης καυσίμων (έως και 12%).
-Η πιο ήπια κυκλοφοριακή ροή οδηγεί σε επιπλέον οικονομία καυσίμων (οικολογική οδήγηση) και αντίστοιχη μείωση των ρύπων.
-Οι ζώνες των 30 km/h οδηγούν σε σημαντική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οξειδίου του αζώτου και σωματιδίων (έως και 19%).
-Οι χαμηλότερες ταχύτητες ενθαρρύνουν τη χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και τις ενεργές μετακινήσεις (ποδήλατο, περπάτημα).
-Η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 km/h οδηγεί σε βελτίωση της ροής της κυκλοφορίας, μείωση της συμφόρησης και των χρόνων διαδρομής (λιγότερες στάσεις και εκκινήσεις).
-Αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν υιοθετήσει με επιτυχία το μέτρο αυτό. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Παρίσι, Βρυξέλλες, Βιέννη, Βαρκελώνη, Μαδρίτη, Λονδίνο, Φλωρεντία, Άμστερνταμ.
- Διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας
-Λύση στο κυκλοφοριακό δύναται να φέρει η αποθάρρυνση της χρήσης των ΙΧ με ταυτόχρονη βελτίωση των υπηρεσιών των ΜΜΜ και προώθηση της μικροκινητικότητας
-Στο πλαίσιο προτεραιοποίησης της μικροκινητικότητας, ο νέος ΚΟΚ δίνει τη δυνατότητα ελιγμών στις μοτοσυκλέτες σε χαμηλές ταχύτητες.
-Ταυτόχρονα προβλέπεται η δημιουργία ζωνών στάσης των δικύκλων εμπρός από τα αυτοκίνητα στους φωτεινούς σηματοδότες, ώστε αυτά να εκκινούν με ασφάλεια, πριν τα αυτοκίνητα.
-Υποχρεωτική χρήση κράνους και τήρηση των ορίων ταχύτητας για τα ΕΠΗΟ (ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα).
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κροατία: Μποϊκοτάζ από τους καταναλωτές έριξε στο μισό τον τζίρο των καταστημάτων
- FT: “Άγριο” τηλεφώνημα Τραμπ με Φρεντέρικσεν για την Γροιλανδία – Έρχονται δασμοί αν δεν την δώσετε
- Γαλλία: Ο δήμος της Νίκαιας απαγόρευσε τον ελλιμενισμό μεγάλων κρουαζιερόπλοιων
- Υπουργείο Εσωτερικών: Η 6η Απριλίου, επίσημα Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας του Θρακικού Ελληνισμού