Menu
1.04%
Τζίρος: 2.85 εκατ.

Γιάννης Αληγιζάκης: (Ελίν): Ρεαλιστικοί στόχοι στην ενεργειακή μετάβαση

AUTO

Μπορώ να ταξιδέψω με ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Δυνατό σημείο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η κίνηση με ελάχιστη κατανάλωση/ρύπους στους μποτιλιαρισμένους δρόμους της πόλης.

Ελάτε να δούμε ένα πολύβουο φανάρι της Αθήνας. Αυτοκίνητα φρενάρουν, σταματούν, μαρσάρουν, ξεκινούν άλλα παίρνουν τη θέση τους και οι ρύποι αυξάνονται διαρκώς. Ελάτε τώρα να δούμε το ίδιο φανάρι αλλά στην κυκλοφορία να βρίσκονται μόνο ηλεκτρικά οχήματα: Ανάκτηση ενέργειας στο φρενάρισμα, αναμονή με τον ηλεκτροκινητήρα σβηστό, εκκίνηση χωρίς μαρσάρισμα. Ξαφνικά εξαφανίστηκε τόσο η ρύπανση όσο και η ηχορύπανση.

Ελάτε να δούμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να κινείται αργά στην κάθοδο της Κηφισίας. Ο ηλεκτροκινητήρας ενεργοποιείται ελάχιστα μόνο στη φάση της επιτάχυνσης. Όλο τον υπόλοιπο χρόνο είναι σβηστός. Κανένας ρύπος, κανένας θόρυβος, καμία ταλαιπωρία στο χειρισμό από τον οδηγό. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ασυναγώνιστα εντός πόλης. Τι γίνεται όμως στο ταξίδι; Μπορώ να ταξιδέψω με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Με τι περιορισμούς; Πόσο χρόνο θα χρειαστώ;

Πριν από οτιδήποτε άλλο αισθάνομαι εδώ την ανάγκη να θυμίσω τα όρια ταχύτητας στον αυτοκινητόδρομο στην Ελλάδα: Από 110km/h έως 130km/h. Επίσης θέλω να τονίσω πως πάνω από τα 120km/h οι αεροδυναμικές αντιστάσεις αυξάνονται εκθετικά με αποτέλεσμα να είναι δυσανάλογα μεγάλη η κατανάλωση ενέργειας σε σχέση με την όποια αύξηση της ταχύτητας. Τούτων δοθέντων το ταξίδι που συζητάμε γίνεται μέσα στα όρια της λογικής και της νομιμότητας ήτοι με ταχύτητα από 100 – 120km/h.

Προτού ξεκινήσουμε να ταξιδέψουμε με ηλεκτρικό αυτοκίνητο καλό είναι να κάνουμε κάποιες ενέργειες. Πρώτα απ’ όλα να υπολογίσουμε όλη την κίνησή μας από την αναχώρηση μέχρι και την άφιξή μας. Υποθέτω ότι έχουμε να διανύσουμε 1000km. Είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε με τη μπαταρία του αυτοκινήτου φορτισμένη. Ότι και να λένε οι προδιαγραφές του κατασκευαστή στην πραγματικότητα αυτό που θα δείτε είναι μια κατανάλωση περίπου στις 20kwh/100km κινούμενοι νόμιμα. Ας υποθέσουμε εδώ ότι το αυτοκίνητο με το οποίο κινείστε διαθέτει μια μπαταρία χωρητικότητας 60kwh. Άρα μπορείτε να διανύσετε το μέγιστο 300km προτού φορτίσετε.

Προσοχή, δεν αναφέρομαι σε θεωρητική κατανάλωση, αλλά σ’ αυτό που έχουμε διαπιστώσει στην πράξη μετά από χιλιάδες ηλεκτρικά χιλιόμετρα. Προφανώς αν ταξιδεύεις νύχτα και χρησιμοποιείς φώτα, αν κάνει ζέστη και χρησιμοποιείς κλιματισμό, αν κάνει κρύο και η μπαταρία εξαντλείται πιο γρήγορα, η κατανάλωση χειροτερεύει. Επειδή όμως αυτό είναι ρυθμίσιμο αν κινείσαι με 5-10km/h πιο αργά π.χ. αντί για 120km/h να πας με 110km/h η πραγματικότητα παραμένει στις 20kwh/100km.

Δεδομένου ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να φτάνουμε στα όρια της αυτονομίας για λόγους ασφαλείας αλλά και ψυχολογικής ηρεμίας, αυτό που προτείνω είναι να φορτίσετε όταν η μπαταρία θα βρίσκεται στο 20%. Καθώς γνωρίζετε τη διαδρομή στην οποία θα κινηθείτε, μπορείτε να βρείτε σε μια από τις πολλές εφαρμογές που υπάρχουν τα σημεία φόρτισης κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου. Θα πρέπει να επιλέξετε ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος με ρυθμό από 50kw ανά ώρα και πάνω. Καλό είναι να δείτε και το κόστος της kwh αν και αυτό βρίσκεται σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις στα 0,6 ευρώ.

Με χωρητικότητα 60kwh, αν η μπαταρία είναι μετά από 200km στο 20%, όταν τη βάλετε για φόρτιση θα χρειαστεί 36kwh για να φτάσει στο 80%. Λόγω του τρόπου λειτουργίας των μπαταριών δεν έχει νόημα να περιμένει κανείς να γεμίσει παραπάνω από 80%. Πέφτει ο ρυθμός φόρτισης και επηρεάζεται σημαντικά το προσδόκιμο ζωής της μπαταρίας. Αν λοιπόν φορτίσεις με ρυθμό 50kwh θα χρειαστείς περίπου 40min για να πάρεις 36kwh. Με αυτές θα κάνεις σχεδόν άλλα 200km προτού σταματήσεις εκ νέου για φόρτιση.

Όπως σωστά υπολογίζετε, θα πληρώσετε 22 ευρώ για 200km. Φθηνά δεν το λες σα να έχεις θερμικό κινητήρα με κατανάλωση 5.5lt/100km. Βέβαια μια τυπική κατανάλωση σύγχρονου θερμικού κινητήρα στο ταξίδι είναι τα 7-8lt/100km πάντα με 120km/h. Για ένα ταξίδι 1000km π.χ. από την Καλαμάτα στην Αλεξανδρούπολη θα χρειαστείς 4 φορτίσεις με αντίστοιχες στάσεις των 40min. Οπότε χρονικά θα επιβαρυνθείς με 160min σχεδόν τρεις ώρες. Μπορείς π.χ. να φορτίσεις Μέγαρα, Αταλάντη, Αλμυρό, Σκοτίνα.

Πλέον στην χώρα μας υπάρχουν ταχυφορτιστές σε όλους σχεδόν τους αυτοκινητόδρομους οπότε μπορείς άνετα να σχεδιάζεις το ταξίδι σου από φορτιστή σε φορτιστή. Το έχουμε επιχειρήσει πολλές φορές και δε μας προβλημάτισε. Αντίθετα φτάνοντας στον προορισμό μας με λίγη καθυστέρηση χρονικά ήμασταν ξεκούραστοι χάρη στην ευκολία οδήγησης και την απουσία θορύβου κραδασμών που έχει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Εν κατακλείδι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν φτιαχτεί για να ταξιδεύουν γρήγορα. Αν το πατήσεις, η μπαταρία θα εξαντληθεί εκθετικά και ο χρόνος του ταξιδιού θα μεγαλώσει υπέρμετρα με τις αλλεπάλληλες φορτίσεις. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ασυναγώνιστο εντός πόλης.

Διαβάστε περισσότερα για το θέμα της Ηλεκτροκίνησης στο αφιέρωμα ELECTRIC DRIVING by MONONEWS
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Xiaomi: Άλμα σχεδόν 10% στα καθαρά κέρδη τριμήνου – Τι σχεδιάζει για να «χτυπήσει» την Tesla
Τοποθέτηση 90 φορτιστών ΔΕΗ blue για την κάλυψη των εταιρικών αναγκών
Hyundai Motor: Ένας Ισπανός αναλαμβάνει το τιμόνι της αυτοκινητοβιομηχανίας
Γιώργος Στάσσης: Διπλάσιες επενδύσεις, ισχυρά κέρδη, νέα σχέδια ανάπτυξης
bluePass: Νέα υπηρεσία από τη ΔΕΗ για πιο προσιτή ηλεκτροκίνηση
H ηλεκτροκίνηση είναι μονόδρομος!
Sunlight Group: Εξαγόρασε πλήρως τη γαλλική θυγατρική της
Tesla: To μεγάλο comeback της μετοχής εκτόξευσε την περιουσία του Μασκ κατά $26 δισ. εν μία νυκτί!
Hyundai: «Φρέναραν» τα λειτουργικά κέρδη στο γ’ τρίμηνο – Χειρότερα των εκτιμήσεων
ΔΕΗ – bluePass: Νέα υπηρεσία φόρτισης ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε δημόσιους φορτιστές ΔΕΗ blue και στο σπίτι