Δυσκολεύτηκα να το πιστέψω, ακούγοντας τον υπουργό Υποδομών – Μεταφορών να ανακοινώνει πως θα  επαναφέρει τον Δακτύλιο, με μονά – ζυγά.

Μιλώντας πριν λίγες μέρες στο ραδιόφωνο του Real FM ο υπουργός Κώστας Καραμανλής τόνισε: «Το πρώτο άμεσο μέτρο αφορά στην επαναφορά του δακτυλίου, με μία διαφορετική λογική, αυτή του ‘‘Καθαρού Δακτυλίου’’. Θα ξεκινήσει στις 25 Οκτωβρίου και θα βασίζεται στη λογική των μονών – ζυγών. Αλλά με μία θεμελιώδη διαφορά: Τέρμα οι εξαιρέσεις σήμερα υπάρχουν πάρα πολλά αυτοκίνητα τα οποία εξαιρούνται από το Δακτύλιο. Ο μόνος τύπος αυτοκινήτων που θα εξαιρούνται στον ‘‘Καθαρό Δακτύλιο ’’ θα είναι τα ηλεκτρικά».

Θυμίζουμε πως πριν την άρση του Δακτυλίου λόγω πανδημίας εξαιρούνταν τα αυτοκίνητα Euro 5, Euro 6 που εκπέμπουν κάτω από 140 gr/km CO2, ανεξαρτήτως καυσίμου (βενζίνη, πετρέλαιο, υγραέριο ή φυσικό αέριο) αλλά και τα Euro 4 που χρησιμοποιούν υγραέριο ή φυσικό αέριο και είναι κάτω από 140 gr/km CO2.

«Ο ρυπαίνων πληρώνει»

Η Ε.Ε. προωθεί τη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει». Η μια μετά την άλλη οι Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες δημιουργούν ζώνες χαμηλών ρύπων «low emission zones» στις οποίες κυκλοφορούν αποκλειστικά οχήματα που ρυπαίνουν κάτω από ένα όριο. Ταυτόχρονα αποθαρρύνουν με οικονομικά αντικίνητρα, τη χρήση παλιών ρυπογόνων οχημάτων στο κέντρο της πόλης.

Θα περίμενε κανείς, μια ανάλογη εξαγγελία και για την Αθήνα που υποφέρει από το κυκλοφοριακό. Αντ’ αυτού δεν τίθεται κανένας περιορισμός στην κίνηση των παλιών ρυπογόνων οχημάτων πέρα από το «μονά – ζυγά». Οχήματα 30ετίας μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα τις μισές μέρες στο κέντρο της πόλης αρκεί να καίνε βενζίνη. Αυτό είναι αδιανόητο.

Επιπλέον ο υπουργός εξέφρασε την πρόθεση να μειωθούν οι εξαιρέσεις. Δηλαδή να ταλαιπωρηθούν όσοι επένδυσαν σε αυτοκίνητο σύγχρονης τεχνολογίας, π.χ. ένα μικρό υβριδικό όπως τα Toyota Yaris (108 gr/km CO2, wltp), Renault Clio (96 gr/km CO2, wltp), Honda Jazz (102 gr/km CO2, wltp) τα οποία καταναλώνουν/ρυπαίνουν ελάχιστα.

Οι κάτοχοι αυτών των αυτοκινήτων θα μπουν στο «μονά – ζυγά» όπως ο κάτοχος ενός Grand Cherokee Hemi 5.7lt, 20ετίας που καίει δεκαπλάσιο καύσιμο στην ίδια απόσταση.

Μένει να διευκρινιστεί αν στο «ηλεκτρικά» περιλαμβάνονται τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά. Αν π.χ. το εξαίρετο υβριδικό πετρελαιοκίνητο επαναφορτιζόμενο Mercedes E 300de με 33 gr/km CO2, wltp μπαίνει στη λογική «μονά ζυγά» όπως ένα G Wagοn 20ετίας.

Ή αν περιλαμβάνονται στα «ηλεκτρικά» τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά οπότε θα πρέπει να διευκρινιστεί υπό ποια λογική τεράστια SUV όπως τα Volvo XC90, BMW X5, Mercedes GLE, Jeep Wrangler και άλλα θα κυκλοφορούν ελεύθερα στο κέντρο της πόλης (η μπαταρία τους εξαντλείται μετά από 20-30km) και θα μείνουν εκτός μικρά υβριδικά όπως Yaris, Clio, Jazz.

Πως θα περιοριστεί ο εφιάλτης του κυκλοφοριακού

Αντιλαμβάνομαι πως υπάρχει μια δυσκολία στο Υπουργείο να δεχτούν ως μόνο διαχωρισμό τους εκπεμπόμενους ρύπους. Το μέτρο των «μονών – ζυγών» είναι προπολεμικό και το μόνο που θα προκαλέσει στην παρούσα φάση είναι περαιτέρω αύξηση της κίνησης καθώς όλοι θα ενεργοποιήσουν το σαραβαλάκι που παρόπλισαν αποκτώντας το νέο τους αυτοκίνητο ώστε να έχουν και μονό και ζυγό.

Ή θα αγοράσουν ένα σαραβαλάκι με 1000 ευρώ αν δεν έχουν. Πρέπει άμεσα να αποθαρρυνθεί η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης για τα παλιά ρυπογόνα αυτοκίνητα. Π.χ. να απαγορευτεί εντελώς για τα άνω 15ετίας και να υπάρξει ένα «πράσινο τέλος» για τα άνω 8ετίας.

Αυτό σε συνδυασμό με αυστηρό έλεγχο της παράνομης στάθμευσης στο κέντρο της Αθήνας μπορεί να περιορίσει τον εφιάλτη του κυκλοφοριακού και την επιβάρυνση της δημόσιας υγείας. Θυμίζουμε πως σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ, 14.000 άνθρωποι ετησίως χάνουν τη ζωή τους λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Διαβάστε επίσης: