Με τίτλο “Ανανέωση και Αποκάλυψη” και φωτογράφο τον Ethan James Green, παρουσιάστηκε στο Λονδίνο, στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.
Επιτέλους! Μετά από χρόνια περιπλανήσεων και αναζητήσεων σε ματιές, ψυχές, ιστορία και Κινέζικη θεωρία, το ημερολόγιο της Pirelli επιστρέφει σ’ αυτό που πρέπει να είναι ένα ημερολόγιο που σέβεται τον εαυτό του: Ένα έργο τέχνης, διότι περί αυτού πρόκειται που ταιριάζει παντού: Από το γραφείο του Κυβερνήτη μέχρι το δωμάτιο του αστροναύτη και το συνεργείο της γειτονιάς. Η πεντηκοστή πρώτη έκδοση του ημερολογίου γυρνά στα βασικά: Υιοθετεί μια αισθησιακή προσέγγιση στα θέματά της, επιστρέφοντας στην ιστορία του Ημερολογίου και στην αναζήτηση της ομορφιάς που αποκαλύπτεται μέσα από το ανθρώπινο σώμα. Το Ημερολόγιο Pirelli 2025 φωτογραφήθηκε μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου στις εμβληματικές παραλίες του Virginia Key Beach Park στο Μαϊάμι και σε ένα στούντιο που στήθηκε επιτόπου. Το καστ περιλαμβάνει ηθοποιούς, καλλιτέχνες, τραγουδιστές και μοντέλα διαφορετικών ηλικιών και εθνικοτήτων, μερικοί εκ των οποίων έχουν συνεργαστεί με τον Green καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του.
Ο Γάλλος ηθοποιός Vincent Cassel
Οι 24 φωτογραφίες του “Ανανέωση και Αποκάλυψη” – οι οποίες απεικονίζουν 12 πρόσωπα, το καθένα σε μία έγχρωμη και μία ασπρόμαυρη λήψη – περιλαμβάνουν την Αμερικανίδα ηθοποιό, μοντέλο και ακτιβίστρια Hunter Schafer, την Ινδοαμερικανίδα παρουσιάστρια και συγγραφέα Padma Lakshmi, τον Γάλλο ηθοποιό Vincent Cassel, την Ιταλίδα τραγουδίστρια, ηθοποιό και μοντέλο Elodie, τη Βρετανίδα ηθοποιό Simone Ashley, την Νοτιοκορεάτισσα ηθοποιό Hoyeon, τη Βρετανίδα ηθοποιό Jodie Turner-Smith, την Αμερικανίδα καλλιτέχνη Martine Gutierrez, την Αμερικανίδα μοντέλο και εικονογράφο μόδας Connie Fleming, τον Βρετανό ηθοποιό John Boyega, και την Αμερικανίδα μοντέλο Jenny Shimizu (η οποία είχε συμμετάσχει και στο Ημερολόγιο του Avedon το 1997). Το “Ανανέωση και Αποκάλυψη” περιλαμβάνει επίσης τον ίδιο τον Green, αποτελώντας την τρίτη φορά που ο φωτογράφος του Ημερολογίου εμφανίζεται στο καστ, μετά τον Prince Gyasi το 2024 και τον Bryan Adams το 2022.
Ο Ethan James Green, γεννημένος στο Μίσιγκαν και με βάση τη Νέα Υόρκη, είναι ένα από τα κορυφαία ονόματα στον κόσμο της φωτογραφίας μόδας και του πορτρέτου. Είναι ο τελευταίος από τους 43 μεγάλους καλλιτέχνες (λαμβάνοντας υπόψη ότι ορισμένες εκδόσεις έγιναν από ζευγάρια φωτογράφων) που κλήθηκαν να φωτογραφίσουν το Ημερολόγιο Pirelli στην 61χρονη ιστορία του, από το 1964 έως το 2025. Τον υποστήριξε στη δημιουργία του Ημερολογίου Pirelli 2025 μια ομάδα δημιουργικών επαγγελματιών, με την Tonne Goodman, πρώην Fashion Editor της Vogue, να αναλαμβάνει καθήκοντα διευθύντριας μόδας και δημιουργικής συμβούλου του έργου. Ο ίδιος στο πλαίσιο της παρουσίασης απάντησε σε μερικές ερωτήσεις:
Πώς ανακαλύψατε ότι είχατε επιλεγεί να φωτογραφίσετε το Ημερολόγιο Pirelli 2025;
Το έμαθα τον Φεβρουάριο, την ημέρα των γενεθλίων μου. Η ομάδα της Pirelli με κάλεσε, χωρίς να γνωρίζει ότι ήταν τα γενέθλιά μου. Ήταν ένα απρόσμενο δώρο. Το να είμαι ανάμεσα σε αυτήν την ομάδα θρυλικών φωτογράφων που φωτογράφισαν το Ημερολόγιο πριν από εμένα – πολλοί από τους οποίους ενέπνευσαν την προσέγγισή μου στη φωτογραφία – ήταν μεγάλη τιμή και το ένιωσα σαν μια σφραγίδα επιδοκιμασίας.
Αντλήσατε έμπνευση από προηγούμενα Ημερολόγια;
Με ενθουσίασαν περισσότερο εκείνα του Richard Avedon και του Herb Ritts από τη δεκαετία του 1990, τα οποία αποτυπώνουν πραγματικά τα μοντέλα και δημιουργούν όμορφες, διαχρονικές εικόνες. Αυτό ήταν ένα σημαντικό μέρος του στόχου μου: να δημιουργήσω κάτι που οι άνθρωποι θα μπορούν να ανατρέξουν σε 20 ή 30 χρόνια χωρίς να φαίνεται παρωχημένο και, ιδανικά, να αποτελεί σημείο αναφοράς στο μέλλον.
Πώς σκεφτήκατε την ιδέα του “Ανανέωση και Αποκάλυψη”;
Η γενική μας αντίληψη για την ομορφιά έχει διευρυνθεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν. Με ενθουσίασε η ιδέα να εξερευνήσω την ομορφιά σήμερα και να μπορέσω να την παρουσιάσω σε ένα πλαίσιο όπως το Ημερολόγιο Pirelli, το οποίο πάντα την γιόρταζε. Ονομάσαμε την ιδέα “Ανανέωση και Αποκάλυψη” γιατί επιστρέφουμε στις ρίζες του Ημερολογίου και γιορτάζουμε το σώμα με νέους τρόπους που αντανακλούν τη σύγχρονη εποχή.
Πώς προσεγγίσατε τη διαδικασία επιλογής των συμμετεχόντων;
Το καστ αντιπροσωπεύει ποικιλομορφία σε όλες τις μορφές, με ηθοποιούς, καλλιτέχνες, τραγουδιστές και μοντέλα διαφορετικών ηλικιών και εθνικοτήτων. Η διαδικασία επιλογής ήταν πάντα σημαντικό μέρος της δουλειάς μου, και είμαι τυχερός που έχω συνεργαστεί με πολλούς από τους συμμετέχοντες του Pirelli σε διάφορα project κατά τη διάρκεια της καριέρας μου. Άλλοι ήταν άτομα με τα οποία συνεργάστηκα για πρώτη φορά. Όμως, όλοι υποστήριξαν το concept του project, εμπιστεύτηκαν την ομάδα και μας επέτρεψαν να δημιουργήσουμε εντυπωσιακές εικόνες. Το σημαντικότερο μάθημα που έχω πάρει ως φωτογράφος είναι ότι η καλύτερη λήψη επιτυγχάνεται όταν το άτομο αισθάνεται άνετα. Αν και δίνω πολλές κατευθύνσεις κατά τη φωτογράφιση, λαμβάνω πάντα υπόψη μου την άποψη αυτών που φωτογραφίζω. Πάντα είμαι πολύ συνεργατικός και ανοιχτός, κάτι στο οποίο επικεντρώθηκα και για το Ημερολόγιο Pirelli.
Γιατί θέλατε να συμπεριλάβετε τον εαυτό σας στο Ημερολόγιο;
Συμπεριέλαβα τον εαυτό μου στο Ημερολόγιο επειδή το μόνο άτομο που θα μπορούσα να πείσω να είναι εντελώς γυμνό ήμουν εγώ. Το να είμαι γυμνός μπροστά σε τόσους πολλούς ανθρώπους ήταν απελευθερωτικό.
Φωτογραφίσατε το Ημερολόγιο στο Miami, στο Ιστορικό Πάρκο Virginia Key Beach. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις της φωτογράφισης;
Κάναμε τη μισή φωτογράφιση τον Μάιο και την άλλη μισή τον Ιούνιο. Τον Μάιο, είχαμε καθαρό ουρανό όλη την ώρα. Τον Ιούνιο, αντιμετωπίσαμε πολλές βροχές. Αυτό ήταν εξαιρετικό γιατί πρόσθεσε ποικιλία στις φωτογραφίες της παραλίας. Αλλά ο καιρός δεν ήταν η μόνη πρόκληση. Για τη φωτογραφία του Vincent Cassel στην παραλία, για παράδειγμα, μπήκαμε βαθιά μέσα στο νερό. Σε μια άλλη λήψη, θυμάμαι ότι στεκόμουν στο υψηλότερο σκαλί μιας σκάλας ύψους 20 ποδιών.
Πώς συγκρίνεται η δουλειά σας στο Ημερολόγιο Pirelli με τα άλλα έργα σας;
Νιώθω ότι όλη η δουλειά μου προέρχεται από την ίδια πηγή έμπνευσης, οπότε συχνά βλέπω ότι τα προσωπικά μου project επηρεάζουν τη δουλειά μου στη μόδα και το αντίστροφο. Για παράδειγμα, πρόσφατα εξέδωσα το δεύτερο βιβλίο μου, Bombshell, το οποίο επίσης εξερευνά τη σεξουαλικότητα των μοντέλων και πώς την εκφράζουν στην κάμερα. Σίγουρα υπάρχει ένας αντίλαλος αυτής της προσέγγισης στο project του Ημερολογίου Pirelli. Η συνεργασία είναι πολύ σημαντική στη διαδικασία μου, και τα μοντέλα συμμετείχαν ενεργά στη δημιουργία των εικόνων μαζί μου.
Συνομιλία με τη Διευθύντρια Μόδας Tonne Goodman
Ποιες ήταν οι προκλήσεις για εσάς ως διευθύντρια μόδας στο Ημερολόγιο Pirelli 2025;
Η πρόκληση είναι ότι αποκαλύπτεις κάτι – ένα σώμα, μια στάση, μια σεξουαλικότητα, μια ελευθερία. Σε αυτή την περίπτωση, με σεβασμό στην κομψότητα και το όραμα της Pirelli, έπρεπε να καλύψεις για να μπορέσεις να αποκαλύψεις. Αυτή ήταν η πρόκληση: να βρεθούν ρούχα που θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω ως μέσο όχι για να εκφράσω τη μόδα, αλλά για να εκφράσω μια προσωπική στάση στην αποκάλυψη του σώματος.
Πώς ξεπεράσατε αυτή την πρόκληση;
Κάναμε εκτενείς δοκιμές, δοκιμάσαμε πολλά διαφορετικά ρούχα και έτσι κερδίσαμε την εμπιστοσύνη των μοντέλων. Πιστεύω ότι αυτή η εμπιστοσύνη τους έδωσε τη δυνατότητα να είναι απόλυτα ελεύθερα, να γνωρίζουν ότι βρίσκονταν σε ασφαλή χέρια και ότι εξαρτιόταν από αυτά το πόσο ήθελαν να καλυφθούν ή να αποκαλυφθούν, να είναι ευάλωτα ή τολμηρά.
Πώς ήταν η συνεργασία σας με τον Ethan σε αυτό το project;
Ο Ethan έχει μεγάλη εκτίμηση για την κομψότητα και τον queer κόσμο, κάτι που είναι πολύ σημαντικό στις μέρες μας. Το εύρος της εμπειρίας του ως φωτογράφος και η προσωπικότητά του αντανακλώνται πραγματικά στις εικόνες που δημιουργεί, καθώς είναι πολύ ευαίσθητος, τολμηρός και αμετανόητος. Νιώθω ότι αυτός ο συνδυασμός, με την κομψότητα που μπορεί να επιτύχει στο στούντιο μέσω του φωτισμού και της καθοδήγησής του, είναι αξιοσημείωτος.
Μετά από όλα αυτά τα χρόνια στη βιομηχανία, ήταν η πρώτη φορά που δουλέψατε στο Ημερολόγιο Pirelli. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία;
Ήταν απολύτως φανταστική. Όχι μόνο ήταν μια πρόκληση, αλλά κατάλαβα ότι εργαζόμουν σε ένα σημαντικό project. Ήταν όμως και διασκεδαστικό. Η λέξη “διασκέδαση” είναι μια από αυτές που δυστυχώς λείπουν από το λεξιλόγιό μας στις μέρες μας.
ETHAN JAMES GREEN
Βιογραφία
Ο Ethan James Green είναι γνωστός για τα οικεία πορτρέτα της κοινότητάς του στη Νέα Υόρκη και την κλασική φωτογραφία μόδας. Ο Green αποτυπώνει την ουσιαστική ομορφιά και το στυλ των θεμάτων του, συχνά σε ασπρόμαυρες φωτογραφίες, δημιουργώντας πορτρέτα με αξιοσημείωτη αμεσότητα. Οι φυσικές του συνθέσεις και το ξεχωριστό του βλέμμα για την προσωπικότητα των μοντέλων του επιτρέπουν την κομψή, αυθεντική αποτύπωση των θεμάτων του.
Σε ηλικία 34 ετών, είναι ένας από τους πιο περιζήτητους φωτογράφους μόδας της γενιάς του. Έχει εργαστεί για περιοδικά όπως τα Vogue, Harper’s Bazaar, i-D, The New Yorker και W Magazine, και έχει συνεργαστεί με οίκους μόδας όπως οι Louis Vuitton, Alexander McQueen και Dior. Ανάμεσα στα πρόσωπα που έχει φωτογραφίσει βρίσκονται οι Rihanna, Linda Evangelista, Margot Robbie, Christy Turlington, Mariah Carey και Hunter Schafer.
Το πρώτο του βιβλίο, Young New York (2019, Aperture), αποτελεί μια συλλογή πορτρέτων φίλων και συνεργατών σε πάρκα του κέντρου της Νέας Υόρκης, καταγράφοντας την εξέλιξη της queer ταυτότητας την τελευταία δεκαετία. Το δεύτερο βιβλίο του, Bombshell (2024, Baron), ανατρέπει την ιδέα της στερεοτυπικής «εκρηκτικής γυναίκας», εξερευνώντας και επαναπροσδιορίζοντας την έννοια μέσω της πρόσκλησης στα μοντέλα να επιλέξουν το στυλ και τη στάση τους με τρόπο που εκφράζει την προσωπική τους αντίληψη για τη θηλυκότητα, τη γοητεία και τη σεξουαλική έλξη.
Ο Green έχει αποτελέσει αντικείμενο ατομικών εκθέσεων στην Kapp Kapp, Νέα Υόρκη (2024) και στο Fotografiska, Νέα Υόρκη (2022). Έχει επίσης παρουσιαστεί σε ομαδικές εκθέσεις στο OCD Chinatown, Νέα Υόρκη (2023), στο Brooklyn Museum, Νέα Υόρκη (2021), στην Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο (2019), και στο Dallas Contemporary, Ντάλας, Τέξας (2019).
Διευρύνοντας την ιδιαίτερα προσωπική του οπτική για την καλλιτεχνική κοινότητα της Νέας Υόρκης, ο Green ίδρυσε τη γκαλερί New York Life το φθινόπωρο του 2022. Η γκαλερί που εδρεύει στο Chinatown προσκαλεί τους επισκέπτες σε έναν κύκλο καλλιτεχνών του κέντρου της πόλης, με εκθέσεις και προγράμματα που εστιάζουν σε αναδυόμενους και μεσαίας σταδιοδρομίας καλλιτέχνες, άγνωστα αρχεία και έργα τέχνης του 20ού αιώνα.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΤΗΣ PIRELLI
Το The Cal™ γεννήθηκε ως ένα αποκλειστικό έργο της Pirelli UK Limited, της βρετανικής θυγατρικής του Ομίλου, η οποία εργάστηκε στο project με μεγάλη αυτονομία. Το 1964, οι Βρετανοί, αναζητώντας μια στρατηγική marketing που θα βοηθούσε την Pirelli να ξεχωρίσει από τον εγχώριο ανταγωνισμό, ανέθεσαν στον καλλιτεχνικό διευθυντή Derek Forsyth και τον Βρετανό φωτογράφο Robert Freeman, γνωστό για τα πορτρέτα του των Beatles, να δημιουργήσουν ένα εντελώς καινοτόμο project για την εποχή.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα εκλεπτυσμένο, αποκλειστικό προϊόν με καλλιτεχνικές και πολιτιστικές αναφορές, που από την αρχή το διαφοροποίησαν από τον κόσμο της μόδας και της γοητείας. Από τότε, το The Cal™ συνεχίζει να σηματοδοτεί την πάροδο του χρόνου με εικόνες από τους πιο διακεκριμένους φωτογράφους της εποχής – αποτυπώνοντας και ερμηνεύοντας τη σύγχρονη κουλτούρα και συχνά προβλέποντας νέες τάσεις.
Από το 1964 έως το 2025, με κάποιες διακοπές κατά τη διάρκεια των χρόνων, 40 φωτογράφοι έχουν δημιουργήσει 51 Ημερολόγια Pirelli.
Οι τέσσερις ζωές του The Cal
Η ιστορία του Ημερολογίου Pirelli μπορεί να χωριστεί σε τέσσερις διακριτές περιόδους:
- Η πρώτη δεκαετία, από το 1964 έως το 1974, ακολουθούμενη από μια μακρά διακοπή έκδοσης (εννέα χρόνια) λόγω της παγκόσμιας ύφεσης.
- Η δεύτερη δεκαετία, από το 1984 έως το 1994, η οποία ξεκινά με την αναβίωση του Ημερολογίου και την προοδευτική επιστροφή του στη σημασία.
- Από το 1994 έως το 2015, με το πέρασμα στη νέα χιλιετία, το The Cal™ απέκτησε καθεστώς λατρείας ως πρωτοπόρο.
Από το 2016 μέχρι σήμερα, χρόνια κατά τα οποία το Ημερολόγιο, όπως πάντα μπροστά από τις τάσεις, αποτυπώνει νέες ευαισθησίες που συνδέονται με πολιτιστικές και αισθητικές αλλαγές.
Η δεκαετία από το 1964 έως το 1974
Τα πρώτα χρόνια του The Cal ήταν η εποχή των Beatles, της ροκ μουσικής, της μίνι φούστας, των νεανικών κινημάτων διαμαρτυρίας και των αντιπολεμικών διαδηλώσεων κατά του Βιετνάμ. Το Ημερολόγιο γρήγορα αποτίναξε τον αρχικό του ρόλο ως «εταιρικό δώρο» για σημαντικούς πελάτες, μετατρεπόμενο σε μια αποκλειστική έκδοση προορισμένη για λίγους εκλεκτούς παραλήπτες.
Τα μοντέλα ήταν κυρίως νέες, ανερχόμενες προσωπικότητες, φωτογραφημένες σε παραλίες και φυσικές τοποθεσίες που προκαλούσαν δέος και ξεχώριζαν για την αποκλειστικότητά τους. Ακόμα και αυτές οι πρώτες, γυαλιστερές εικόνες άφηναν να φανεί μια πρώτη γεύση της αληθινής αισθητικής και πολιτιστικής φιλοσοφίας του Ημερολογίου: το The Cal™ φιλοδοξούσε να αποτελεί σημάδι των αλλαγών της εποχής.
Το 1968, ο Harri Peccinotti αντλούσε έμπνευση από την ποίηση της Elizabeth Barrett Browning, του Allen Ginsberg και του Ronsard. Την επόμενη χρονιά, ο ίδιος φωτογράφος απέρριψε τις επίσημες πόζες υπέρ των πιο φυσικών, αυθόρμητων λήψεων στις ηλιόλουστες παραλίες της Καλιφόρνια. Το 1972, η Sarah Moon έγινε η πρώτη γυναίκα φωτογράφος που ανέλαβε τη δημιουργία του Ημερολογίου, καταρρίπτοντας ταμπού στην πορεία της.
Η ανακοίνωση το Μάρτιο του 1974 για τη διακοπή της έκδοσης προκάλεσε μεγαλύτερη αίσθηση στα βρετανικά και διεθνή μέσα απ’ ό,τι η αρχική της κυκλοφορία, ένδειξη της αυξανόμενης επιτυχίας του Ημερολογίου Pirelli. Την επόμενη δεκαετία, κυκλοφόρησαν διάφορα βιβλία, συλλογές και ανθολογίες σε διαφορετικές γλώσσες αφιερωμένες σε αυτό, με το πιο διάσημο να είναι μια έκδοση του 1975 που κάλυπτε τα δέκα χρόνια του The Cal™, συνοδευόμενη από ένα νοσταλγικό πρόλογο γραμμένο από τον David Niven.
Η δεκαετία από το 1984 έως το 1994
Το 1984 σηματοδότησε επιτέλους την πολυαναμενόμενη επιστροφή του Ημερολογίου. Με έναν νέο καλλιτεχνικό διευθυντή, τον Martyn Walsh, το Ημερολόγιο επέστρεψε στις ρίζες του, ενσωματώνοντας διακριτικές, σχεδόν υποσυνείδητες αναφορές στο βασικό προϊόν του Ομίλου: τα ελαστικά.
Στις παραλίες στις Μπαχάμες, δίπλα στα όμορφα μοντέλα που φωτογραφήθηκαν για το Ημερολόγιο του 1984 από τον Uwe Ommer, εμφανίστηκαν μυστηριώδη ίχνη στην άμμο: το πέλμα του τελευταίου δημιουργήματος της Pirelli, του ελαστικού P6. Μια αχνή σκιά, ένας σχεδιασμός που μόλις υποδηλώνεται αλλά είναι πανταχού παρών, υπενθυμίζοντας την τεχνολογία που διατρέχει την εποχή μας.
Το 1987, ο Terence Donovan δημιούργησε ένα πρωτοποριακό Ημερολόγιο που παρουσίαζε μόνο μαύρα μοντέλα, μεταξύ αυτών και τη 16χρονη Naomi Campbell, στην αρχή της καριέρας της. Την επόμενη χρονιά, ο Barry Lategan συμπεριέλαβε για πρώτη φορά άνδρα μοντέλο σε αυτό το παραδοσιακό δείγμα γυναικείας ομορφιάς. Το 1990, ο Arthur Elgort παρουσίασε το πρώτο ασπρόμαυρο Ημερολόγιο της Pirelli, αφιερωμένο στους Ολυμπιακούς Αγώνες και τη Γερμανίδα σκηνοθέτη Leni Riefenstahl.
Το 1993, με το πέρας μιας ακόμη δεκαετίας και μετά από αλλαγές στην ανώτατη διοίκηση της εταιρείας, σημειώθηκε ένα κρίσιμο σημείο καμπής. Η Pirelli ενίσχυσε τη διεθνή της παρουσία, λανσάροντας εκστρατείες υψηλού προφίλ (συμπεριλαμβανομένης της διάσημης εικόνας του μαύρου σπρίντερ Carl Lewis με κόκκινες γόβες στιλέτο), και το Ημερολόγιο έγινε ένα από τα βασικά εργαλεία για τη μετάδοση της νέας εικόνας του Ομίλου. Η καλλιτεχνική διεύθυνση μεταφέρθηκε στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Μιλάνο, και αποφασίστηκε να απαλειφθούν όλες οι αναφορές στα ελαστικά. Έτσι, το The Cal™ επανήλθε στην αρχική του μορφή ως μια καλλιτεχνική έκδοση χωρίς περιορισμούς, εκτός από τα πρότυπα του στυλ και της καλαισθησίας. Από την άλλη πλευρά, το “μακρύ P” είναι ένα διεθνές σήμα που δεν ταυτίζεται με μια συγκεκριμένη οικογένεια προϊόντων αλλά αποπνέει ένα ευρύ φάσμα αξιών και νοημάτων· πρωτίστως τη συνεχή καινοτομία και την αναζήτηση της αριστείας, στοιχεία που πάντα αποτελούσαν κίνητρο για το Ημερολόγιο.
Από το 1994 μέχρι το 2015
Το 1994, ο Herb Ritts ξεκίνησε μία νέα εποχή του “The Cal”™ με την ελίτ των supermodels: Cindy Crawford, Helena Christensen, Kate Moss και Karen Alexander. Το Ημερολόγιό του, με τίτλο “A Homage to Women” (‘Φόρος Τιμής στις Γυναίκες’) θέλησε να απαθανατίσει «τις γυναίκες της δεκαετίας του ’90 και τη θέση τους στον κόσμο: περήφανες, σέξι και όμορφες εσωτερικά». Από τότε, το δημιουργικό ταλέντο των φωτογράφων και η μαγική γοητεία των μοντέλων αποτέλεσαν τους ακρογωνιαίους λίθους για την επιτυχία του Ημερολογίου Pirelli. Η σχέση του με τον κόσμο της μόδας και της αίγλης έγινε ακόμα ισχυρότερη: για τα αστέρια της πασαρέλας, μία εμφάνιση στο “The Cal”™ αποτελεί μέγιστη καταξίωση και υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των νεοφερμένων μοντέλων στο χώρο.
Τα μεγαλύτερα ονόματα που τίμησαν τις τελευταίες εκδόσεις του αιώνα περιλαμβάνουν τις Christie Turlington και Naomi Campbell (πάλι) το 1995 (φωτογράφος: Richard Avedon), Carré Otis, Eva Herzigová και Nastassja Kinski το ’96 (φωτογράφος: Peter Lindbergh), και Inés Sastre και Monica Bellucci (το πρώτο μοντέλο από την Ιταλία) το ’97.
Το 1998, ο Bruce Weber αφιέρωσε μερικές πόζες σε άντρες ηθοποιούς και τραγουδιστές, ανάμεσα στους οποίους οι Robert Mitchum, John Malkovich, Kris Kristofferson, B.B.King και Bono, ενώ οι Alek Wek και Laetitia Casta ήταν τα πρόσωπα του 1999, φωτογραφημένα από τον Herb Ritts, και το 2000, από την Annie Leibovitz.
Ο εικοστός πρώτος αιώνας ξεκίνησε με ένα Ημερολόγιο Pirelli που δημιούργησε ο Mario Testino φωτογραφίζοντας στη Νάπολη μεταξύ άλλων τις Gisele Bündchen και Frankie Rayder. Το 2002 το Ημερολόγιο περιείχε πολλές ηθοποιούς και δύο διάσημες εγγονές: τη Lauren Bush (17 ετών, εγγονή του George Senior) και Kiera Chaplin (εγγονή του μεγάλου Charlie). Το καστ του 2003, φωτογραφημένο και πάλι από τον Bruce Weber, ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακό: με τρεις Ιταλίδες καλλονές (Mariacarla Boscono, Eva Riccobono και Valentina Stilla) δίπλα σε διάσημα μοντέλα όπως οι Sophie Dahl, Heidi Klum, Karolina Kurkova και Natalia Vodianova, και εκπροσώπους του αντρικού φύλου από το χώρο του κινηματογράφου και του αθλητισμού (Alessandro Gassman, Stephane Ferrara και Richie La Montagne).
Η έκδοση 2004, στην 40ή επέτειο του “The Cal”, είχε θέμα τις ελπίδες και τα όνειρα γνωστών προσωπικοτήτων όπως η Catherine Deneuve και η Isabella Rossellini και απέπνεε την τεχνολογική δημιουργικότητα του Nick Knight. Το 2005 ήταν η σειρά του Patrick Demarchelier: στο “O espirito do Brazil” φωτογράφησε μοντέλα του αναστήματος της Naomi Campbell και νέα στο χώρο όπως η Adriana Lima στις ηλιόλουστες παραλίες της Ipanema και της Copacabana. Το διάσημο Αγγλο/Τουρκικό δίδυμο Mert & Marcus ήταν οι καλλιτέχνες της έκδοσης 2006, οι οποίοι επέλεξαν τη ρετρό γοητεία των sixties της Κυανής Ακτής (Côte d’Azur) και αισθησιακές καλλονές όπως οι Jennifer Lopez, Kate Moss και Gisele Bündchen.
Το 2007 ήταν η χρονιά του Χόλυγουντ καθώς συμμετείχαν πέντε ντίβες: Sophia Loren, Penelope Cruz, Hilary Swank, Naomi Watts και η ανερχόμενη Lou Doillon, που ποζάρισαν στο φακό των Ines & Vinoodh Matadin στην Καλιφόρνια. Το 2008, ο Patrick Demarchelier ανέλαβε για μία φορά την επιμέλεια του The Cal™, επιλέγοντας για πρώτη φορά τοποθεσίες στην Ασία. Με αποκλειστική φωτογράφηση στη Σαγκάη, το καστ ήταν ένα μίγμα από Ανατολή και Δύση, και συμμετείχε η Κινέζα ηθοποιός Maggie Cheung και το top model Doutzen Kroes.
Το 2009 ο γνωστός καλλιτέχνης Peter Beard ταξίδεψε το “The Cal” στη Μποτσουάνα, για να φωτογραφίσει διεθνούς φήμης μοντέλα όπως οι Daria Werbowy, Lara Stone και Mariacarla Boscono. Ο Beard, ο οποίος είχε ζήσει στην Κένυα για 30 χρόνια, είναι ένας από τους παγκοσμίως μεγαλύτερους φωτογράφους που έχουν απαθανατίσει το μυστήριο και τη γοητεία της Αφρικής. Την έκδοση 2010 ανέλαβε ο Αμερικανός φωτογράφος Terry Richardson – το ‘τρομερό παιδί’ που φημίζεται για το άσεμνο, προκλητικό στυλ του, ο οποίος δούλεψε με χαλαρούς, αυθάδεις χαρακτήρες όπως οι Miranda Kerr, Lily Cole, Rosie Huntington και Ana Beatriz. Στο ημερολόγιο του 2011 αποτυπώθηκε η δημιουργική ευφυΐα του Karl Lagerfeld: καλλιτέχνης, εστέτ και πολυτάλαντος, θρύλος στον κόσμο της μόδας. Στο στούντιό του στο Παρίσι, ο Lagerfeld δημιούργησε τη “Μυθολογία” “Mythology”, ένα ημερολόγιο που ανέδειξε το πάθος του για την κλασική Ελληνική και Ρωμαϊκή κουλτούρα. Το εκθαμβωτικό καστ από εκπροσώπους του γυναικείου και ανδρικού φύλου περιλάμβανε τα μοντέλα Baptiste Giabiconi και Brad Kroenig και την ηθοποιό Julianne Moore. Η έκδοση 2012 ήταν δημιουργία του Mario Sorrenti, του πρώτου Ιταλού φωτογράφου, που επέλεξε την Κορσική σαν σκηνικό για τη “Λήθη” “Swoon”, με πρωταγωνίστριες τις Milla Jovovich, Kate Moss και Isabeli Fontana.
Το 2013, η Pirelli εμπιστεύτηκε το “The Cal” στον Steve McCurry, έναν από τους παγκοσμίως πιο διάσημους φωτογράφους ρεπόρτερ, του οποίου οι φωτογραφίες αποτύπωναν τη μεταβαλλόμενη κοινωνική και οικονομική κατάσταση στη Βραζιλία. Το καστ, που δεν φωτογραφήθηκε ποτέ γυμνό, περιλάμβανε τη Βραζιλιάνα ηθοποιό Sonia Braga, την τραγουδίστρια Marisa Monte, και τα μοντέλα Adriana Lima, Petra Nemcova και Summer Rayne Oakes. Όλα τα πρόσωπα μοιράζονταν μια κοινή δέσμευση για φιλανθρωπική δράση, υποστηρίζοντας ΜΚΟ, ιδρύματα και ανθρωπιστικά projects.
Με αφορμή την 50ή επέτειο του Ημερολογίου Pirelli το 2014, αποφασίστηκε η επεξεργασία των φωτογραφιών που είχε τραβήξει ο Helmut Newton το 1985, αλλά για διάφορους λόγους δεν είχαν δημοσιευτεί ποτέ.
Την επόμενη χρονιά, το 2015, το Ημερολόγιο ακολούθησε άλλο προσανατολισμό και πολλά από τα θέματα στα οποία είχε γίνει απλή νύξη στις προηγούμενες εκδόσεις βρέθηκαν στο επίκεντρο των οραμάτων των φωτογράφων. Ο πρώτος ήταν ο Steven Meisel, ο οποίος αποφάσισε να υιοθετήσει ένα κλασικό σχήμα – 12 μοντέλα σε 12 φωτογραφίες – με ηρωίδες του κινηματογράφου, icons της διαφήμισης και πρόσωπα από τον κόσμου της μόδας που σπάει τα ταμπού και τα στερεότυπα. Εισήγαγε ένα εξαιρετικά επίκαιρο θέμα: τα μοντέλα με καμπύλες.
Από το 2016 μέχρι σήμερα
Με την έκδοση του 2016 ξεκινά μια νέα εποχή για το Ημερολόγιο Pirelli, που δίνει το έναυσμα για μία σταδιακή και μη αναστρέψιμη πορεία αλλαγής. Χρόνο με το χρόνο, το The Cal, πάντα μπροστά από τις εξελίξεις, αποτυπώνει νέες πολιτιστικές και αισθητικές ευαισθησίες.
Το αποφασιστικό βήμα έγινε από την Annie Leibovitz με το ημερολόγιο του 2016, όταν αποφάσισε να απεικονίσει 13 επιτυχημένες γυναίκες, από όλα τα κοινωνικά στρώματα. Η πρωταθλήτρια του τένις Serena Williams πόζαρε μπροστά στο φακό της, όπως και η τραγουδίστρια Patti Smith, η ερμηνεύτρια και μουσικός Yoko Ono και η κριτικός και συγγραφέας Fran Lebowitz. Αλλά, μεταξύ άλλων, ήταν και η Agnes Gund, ομότιμη πρόεδρος του MoMA, η μπλόγκερ Tavi Gevinson και η Mellody Hobson, πρόεδρος της επενδυτικής Ariel Investments, εταιρείας διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων.
Την επόμενη χρονιά, τη σκυτάλη πήρε ο Peter Lindbergh. Σε μια εποχή που τα παγκοσμίως κορυφαία κανάλια των μέσων ενημέρωσης απεικόνιζαν τις γυναίκες ως πρεσβευτές της τελειότητας και της νεανικότητας, ο Lindbergh προσέφερε και υποστήριζε ένα διαφορετικό είδος ομορφιάς, ίσως όχι τέλειο αλλά πιο αληθινό και ικανό να ξυπνήσει συναισθήματα. Εξ ου και ο τίτλος, “Emotional”, του ημερολογίου του 2017, με 14 διεθνείς ηθοποιούς, μεταξύ των οποίων η Nicole Kidman, η Helen Mirren, η Penelope Cruz και η Uma Thurman. Με την έκδοση του 2017, ο Γερμανός μαιτρ του είδους έγινε ο μοναδικός φωτογράφος που φιλοτέχνησε για τρίτη φορά το ημερολόγιο Pirelli, μετά την έκδοση του 1996 για της ανάγκες του οποίου μετέβη στην έρημο El Mirage στην Καλιφόρνια και το Ημερολόγιο του 2002 για το οποίο επέλεξε τα στούντιο της Paramount Pictures στο Λος Άντζελες.
Το 2018 ήταν η σειρά του Tim Walker, ο οποίος αποφάσισε να παρουσιάσει την “Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων” με ένα καστ 18 ανερχόμενων και καθιερωμένων ονομάτων, όπως η Naomi Campbell, η Whoopi Goldberg, ο Sean “Diddy” Combs και ο Ru Paul. Την Αλίκη υποδύθηκε το μοντέλο Duckie Thot, της οποίας η προσωπική ιστορία -ως κόρη Σουδανών προσφύγων που μετακόμισαν στην Αυστραλία- την καθιστούσε την τέλεια σύγχρονη μετενσάρκωση της Αλίκης, μιας ηρωίδας χωρίς ρίζες και σύμβολο αεικίνητης παρουσίας. Οι φιλοδοξίες και τα όνειρα των γυναικών ήρθαν για άλλη μια φορά στο προσκήνιο στο Ημερολόγιο του 2019. Ο Albert Watson ονόμασε το ημερολόγιό του “Dreaming”, μέσα από τέσσερις μικρές ταινίες, απεικόνιζε τις ιστορίες τεσσάρων γυναικών που ήταν αποφασισμένες να πετύχουν τους στόχους τους. Οι εικόνες δεν είναι απλώς πορτραίτα, αλλά ‘στοπ καρέ’ που διερευνούν τις γυναίκες και τα οράματά τους: ανάμεσά τους η Gigi Hadid, η Misty Copeland, η Julia Gardner και η Laetitia Casta.
Το θέμα του Ημερολογίου του 2020 έγινε η ευελιξία των γυναικών. Φωτογράφος ήταν ο Paolo Roversi, του οποίου το “Looking for Juliet” ήταν μια φωτογραφική επανερμηνεία της τραγωδίας του Σαίξπηρ. Την Ιουλιέτα υποδύονται εννέα γυναίκες, οι οποίες συνθέτουν μια προσωπικότητα απλή αλλά και περίπλοκη, ευφυή αλλά και παθιασμένη σε σημείο που η αγάπη την οδηγεί στην αυτοκαταστροφή. Η Roversi εξερευνά την πολυπλοκότητα του γυναικείου σύμπαντος αναζητώντας την “Ιουλιέτα” σε κάθε γυναίκα. Η ομορφιά, η δύναμη, η τρυφερότητα και το θάρρος συνυπάρχουν σε μια και μόνη φιγούρα, όπως βλέπουμε στις χειρονομίες, τα λόγια, τα χαμόγελα, τα δάκρυα και τα μάτια των πρωταγωνιστριών, όπως η Emma Watson, η Claire Foy, η Rosalia, η Indya Moore και η Christen Stewart.
Η Pirelli δεν δημοσίευσε το ημερολόγιο το 2021 εξ αιτίας της πανδημίας . Την επόμενη χρονιά, η έκδοση του 2022 – που σηματοδοτεί επίσης τα 150 χρόνια της Pirelli – επιστρέφει με τον Bryan Adams και θέμα το “On the Road” με φωτογραφικά στιγμιότυπα από τη ζωή των καλλιτεχνών σε περιοδεία. Ένα θέμα που επιστρέφει στο ομώνυμο τραγούδι που έγραψε ο Καναδός μουσικός για το Ημερολόγιο και το οποίο συμπεριλήφθηκε σε ένα από τα άλμπουμ του. Το Ημερολόγιο του 2022 αποτυπώνει όλες τις στιγμές τους κατά τη διάρκεια μιας μουσικής περιοδείας: από την ένταση πριν από την παράσταση μέχρι τα διαλείμματα μεταξύ των sound checks και των συναυλιών, από τα μακρινά ταξίδια από τη μία πόλη στην άλλη μέχρι τη μοναξιά ενός δωματίου ξενοδοχείου. Όλες αυτές ήταν εμπειρίες που μοιράστηκε ο Bryan Adams, ο οποίος, για πρώτη φορά στην ιστορία του ημερολογίου, δεν είναι μόνο φωτογράφος αλλά και μέρος του καστ δίπλα σε προσωπικότητες όπως οι Iggy Pop, Cher, Saint Vincent, Grimes και Rita Ora.
Για τη δημιουργία του Ημερολογίου του 2023, επιστρατεύτηκε η Emma Summerton η οποία του έδωσε τον τίτλο “Love Letters to the Muse”. Περιλαμβάνει 28 φωτογραφίες 14 μοντέλων τραβηγμένες με το ονειρικό στυλ της Αυστραλής φωτογράφου που καθιστά το έργο της μοναδικό. Κεντρικό θέμα είναι η «Μούσα» ως έννοια ταυτόσημη με το ταλέντο στη λογοτεχνία, την επιστήμη και την τέχνη. Το ημερολόγιο της Summerton, της πέμπτης γυναίκας που φωτογραφίζει το Cal, είναι μία ωδή στις ταλαντούχες γυναίκες, συγγραφείς, φωτογράφους, ποιήτριες και σκηνοθέτριες.
Το 2024, το Timeless είναι το Ημερολόγιο υπογεγραμμένο από τον Γκανέζο εικαστικό καλλιτέχνη Prince Gyasi, έναν από τους νεότερους καλλιτέχνες που κλήθηκε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στο The Cal™. Ο Gyasi επιλέγει να απαθανατίσει μορφές που είναι ικανές να αφήσουν ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα και να εμπνεύσουν τις μελλοντικές γενιές, όπως ο Βασιλιάς Otumfuo Osei Tutu II, ο Βασιλιάς της ιστορικής Αυτοκρατορίας Ashanti της Δυτικής Αφρικής.
Το 2025, το Refresh and Reveal, από τον Αμερικανό φωτογράφο Ethan James Green, ακολουθεί μια αισθησιακή προσέγγιση στους υποκείμενούς του, επιστρέφοντας στην ιστορία του Ημερολογίου και την αναζήτηση της ομορφιάς που αποκαλύπτεται μέσω του σώματος.
PIRELLI CALENDAR: PHOTOGRAPHERS, LOCATIONS AND MODELS
1964 Robert Freeman in Majorca, Spain
Jane Lumb, Sonny Freeman Drane, Marisa Forsyth
1965 Brian Duffy in Monaco and on the French Riviera, South of France
Pauline Dukes, Annabella, Virginia, Pauline Stone, Jeannette Harding
1966 Peter Knapp in Al Hoceima, Morocco
Shirley Ann, Sue
1967 Harri Peccinotti in Djerba, Tunisia
Ulla Randall, Elisa Ngai, Pat Booth, Jill La Tour
1969 Harri Peccinotti in Big Sur, California
1970 Francis Giacobetti on Paradise Island, Bahamas
Alexandra Bastedo, Anak, Pegga, Paula Martine
1971 Francis Giacobetti in Jamaica, Greater Antilles
Caileen Bell, Angela McDonald, Kate Howard, Christine Townson, Gail Allen
1972 Sarah Moon at Villa Les Tilleuls, Paris
Suzanne Moncurr, Mick Lindburg, Boni Pfeifer, Inger Hammer, Magritt Rahn, Barbara Trenthan
1973 Brian Duffy in London, United Kingdom
Erica Creer, Sue Paul, Nicki Howorth, Kubi, Nicky Allen, Jane Lumb, Kate Howard, Vida, Penny Steel, Kari Ann, Elizabeth, Vicky Wilks
1974 Hans Feurer in the Seychelles, Africa
Eva Nielson, Kim, Marana, Chichinou, Kathy Cochaux
1984 Uwe Ommer in the Bahamas, Central America
Angie Layne, Suzy-Ann Watkins, Jane Wood, Julie Martin
1985 Norman Parkinson in Edinburgh, Scotland
Anna, Cecilia, Iman, Lena, Sherry
1986 Bert Stern in the Cotswolds, England
Julia Boleno, Jane Harwood, Louise King, Deborah Leng, Suzy Yeo, Beth Toussaint, Gloria, Joni Flyn, Caroline Hallett, Samantha, Juliet, Clare Macnamara
1987 Terence Donovan in Bath, United Kingdom
Ione Brown, Colette Brown, Naomi Campbell, Gillian De Turville, Waris Dirie
1988 Barry Lategan in London, United Kingdom
Hugo Bregman, Briony Brind, Victoria Dyer, Nicola Keen, Kim Lonsdale, Sharon MacGorian, Naomi Sorkin, Carol Straker
1989 Joyce Tennyson at the Polaroid Studios, New York
Lisa Whiting, Nicky Nagel, Danielle Scott, Brigitte Luzar, Gilda Meyer-Nichof, Kathryn Bishop, Susan Allcorn, Susan Waseen, Rosemarie Griego, Akura Wall, Gretchen Heichholz, Rebecca Glen
1990 Arthur Elgort in Seville, Spain
Laure Bogeart, Laurie Bernhardt, Christina Cadiz, Anna Klevhag, Florence Poretti, Debrah Saron
1991 Clive Arrowsmith in France
Alison Fitzpatrick, Lynne Koester, Monika Kassner, Paola Siero, Nancy Liu, Katherina Trug, Jackie Old Coyote, Tracy Hudson, Rachel Boss, Carole Jimenez, Saskia Van Der Waarde, Rina Lucarelli, Susie Hardie-Bick
1992 Clive Arrowsmith in Almeria, Spain
Alison Fitzpatrick, Julienne Davis, Judi Taylor
1993 John Claridge in the Seychelles, Africa
Christina Estrada, Barbara Moors, Claudie
1994 Herb Ritts on Paradise Island, Bahamas
Karen Alexander, Helena Christensen, Cindy Crawford, Kate Moss
1995 Richard Avedon in New York, United States
Nadja Auermann, Farrah Summerford, Naomi Campbell, Christy Turlington
1996 Peter Lindberg at El Mirage, California, United States
Eva Herzigova, Nastassja Kinski, Kristen Mc Menamy, Navia, Carre Otis, Tatjanna Patitz
1997 Richard Avedon in New York, United States
Honor Fraser, Ling, Cordula, Sophie Patitz, Ines Sastre, Waris Dirie, Anna Klevhag, Monica Bellucci, Gisele, Kristina, Tatiana, Irina, Jenny Shimizu, Marie Sophie, Brandy, Julia Ortiz, Nikki Uberti
1998 Bruce Weber in Miami, United States
Tanga Moreau, Stella Tenant, Milla Jovovich, Carolyn Murphy, Eva Herzigova, Patricia Arquette, Shalom Harlow, Kristy Hume, Elaine Irwin Mellencamp, Georgina Grenville, Kiara, Rachel Roberts, Daryl Hannah. Guests: Dermot Mulroney, Fred Ward, Ewan Mc Gregor, Dan O’Brien, BB King, Sonny Rollins, Bono, Paul Cadmus, Francesco Clemente, John Malkovich, Kelly Slater, Kris Kristofferson, Robert Mitchum.
1999 Herb Ritts in Los Angeles, United States
Chandra North, Sophie Dahl, Karen Elson, Michele Hicks, Carolyn Murphy, Shirley Mallmann, Laetitia Casta, Audrey Marnay, Elsa Benitez, Bridget Hall, Angela Lindvall, Alek Wek
2000 Annie Leibovitz in Rhinebeck, New York, United States
Lauren Grant, June Omura, Mireille Radwan-Dana, Laetitia Casta, Alek Wek, Julie Worden, Jacqui Agyepong, Marjorie Folkman
2001 Mario Testino in Naples, Italy
Gisele Bündchen, Aurelie Claudel, Karen Elson, Rhea Durham, Marianna Weickert, Fernanda Tavares, Angela Lindvall, Ana Claudia Michael, Liisa Winkler, Noemi Lenoir, Frankie Rayder, Carmen Kass
2002 Peter Lindbergh in Los Angeles, United States
Lauren Bush, Erika Christensen, Amy Smart, Bridget Moynahan, James King, Shannyn Sossamon, Selma Blair, Kiera Chaplin, Brittany Murphy, Monet Mazur, Rachel Leigh Cook, Mena Suvari, Julia Stiles
2003 Bruce Weber in Cilento and Paestum, Italy
Jessica Miller, Lisa Steiffert, Heidi Klum, Isabeli Fontana, Mariacarla Boscono, Natalia Vodianova, Karolina Kurkova, Sienna Miller, Alessandra Ambrosio, Rania Raslan, Bridget Hall, Sophie Dahl, Eva Riccobono, Yamila Diaz-Rahi, Filippa Hamilton, Valentina Stilla, Enrico Lo Verso, Alessandro Gassman, Tomasino Ganesh, Marcelo Boldrini, Jak Krauszer, Stephan Ferrara, Ajay Lamas
2004 Nick Knight in London, England
Adina Fohlin, Amanda Moore, Jessica Miller, Natalia Vodianova, Karolina Kurkova, Mariacarla Boscono, Esther de Jong, Frankie Rayder, Liberty Ross, Dewi Driegen, Ai Tominaga, Pollyanna McIntosh, Alek Wek
2005 Patrick Demarchelier in Rio de Janeiro, Brazil
Adriana Lima, Julia Stegner, Michelle Buswell, Erin Wasson, Marija Vujovic, Fillipa Hamilton, Liliane Ferrarezi, Valentina, Diana Dondoe, Isabeli Fontana, Naomi Campbell
2006 Mert and Marcus in Cap d’Antibes, France
Jennifer Lopez, Gisele Bündchen, Guinevere Van Seenus, Kate Moss, Karen Elson, Natalia Vodianova
2007 Inez and Vinoodh in California
Sophia Loren, Penélope Cruz, Lou Doillon, Naomi Watts, Hilary Swank
2008 Patrick Demarchelier in Shanghai, China
Maggie Cheung, Agyness Deane, Lily Donaldson, Du Juan, Doutzen Kroes, Catherine McNeil, Mo Wan Dan, Sasha Pivovarova, Coco Rocha, Caroline Trentini, Gemma Ward
2009 Peter Beard at Abu Camp/Jack’s Camp, Botswana
Daria Werbowy, Emanuela De Paula, Isabeli Fontana, Lara Stone, Rianne Ten Haken, Malgosia Bela, Mariacarla Boscono
2010 Terry Richardson in Bahia, Brazil
Daisy Lowe, Georgina Stojiljokovic, Rosie Huntington, Eniko Mihalik, Catherine McNeil, Ana Beatriz, Abbey Lee Kershaw, Marloes Horst, Lily Cole, Miranda Kerr, Gracie Carvalho
2011 Karl Lagerfeld in Paris, France
Bianca Balti, Elisa Sednaoui, Freja Beha Erichsen, Isabeli Fontana, Magdalena Frackowiak, Anja Rubik, Abbey Lee Kershaw, Lakshmi Menon, Heidi Mount, Erin Wasson, Natasha Poly, Lara Stone, Daria Werbowy, Iris Strubegger, Jeneil Williams, Baptiste Giabiconi, Sebastian Jondeau, Brad Kroenig, Garrett Negg, Jake Davis
2012 Mario Sorrenti in Murtoli, Corsica
Isabeli Fontana, Natasha Poly, Saskia De Brauw, Lara Stone, Joan Small, Guinevere Van Seenus, Malgosia Bela, Edita Vilkevictiute, Kate Moss, Milla Jovovich, Margareth Made, Rinko Kikuchi
2013 Steve McCurry in Rio de Janeiro, Brazil
Isabeli Fontana, Adriana Lima, Sonia Braga, Marisa Monte, Elisa Sedanoui, Petra Nemcova, Hanna Ben Abdesslem, Liya Kebede, Karlie Kloss, Kyleigh Kuhn, Summer Rayne Oakes
2014 Celebrations for the 50th Birthday of the Calendar in Milan
1986 Calendar by Helmut Newton, in Monte Carlo and Chianti
Antonia Dell’Atte, Susie Bick, Betty Prado
2015 Steven Meisel in New York, United States
Karen Elson, Anna Ewers, Isabeli Fontana, Gigi Hadid, Candice Huffine, Adriana Lima, Sasha Luss, Cameron Russel, Joan Smalls, Natalia Vodianova, Raquel Zimmerman
2016 Annie Leibovitz in New York, United States
Yao Chen, Natalia Vodianova, Kathleen Kennedy, Agnes Gund e Sadie Rain Hope-Gund, Serena Williams, Fran Lebowitz, Mellody Hobson, Ava Duvernay, Tavi Gevinson, Shirin Neshat, Yoko Ono, Patti Smith, Amy Schumer
2017 Peter Lindbergh in Berlin, Los Angeles, New York, London and Le Touquet
Jessica Chastain, Penélope Cruz, Nicole Kidman, Rooney Mara, Helen Mirren, Julianne Moore, Lupita Nyong’o, Charlotte Rampling, Lea Seydoux, Uma Thurman, Alicia Vikander, Kate Winslet, Robin Wright, Zhang Ziyi, Anastasia Ignatova
2018 Tim Walker in London, United Kingdom
Adut Akech, Adwoa Aboah, Alpha Dia, Djimon Hounsou, Duckie Thot, Jaha Dukureh, King Owusu, Lil Yachty, Lupita Nyong’o, Naomi Campbell, RuPaul, Sasha Lane, Sean “Diddy” Combs, Slick Woods, Thando Hopa, Whoopi Goldberg, Wilson Oryema Zoe Bedeaux
2019 Albert Watson in Miami and New York
Laetitia Casta, Misty Copeland, Julia Garner, Gigi Hadid, Sergei Polunin, Calvin Royal III, Alexander Wang, Astrid Eika
2020 Paolo Roversi in Paris and Verona
Claire Foy, Mia Goth, Chris Lee, Indya Moore, Rosalìa, Stella Roversi, Yara Shahidi, Kristen Stewart, and Emma Watson
2022 Bryan Adams in Los Angeles and Capri
Cher, Grimes, Jennifer Hudson, Normani, Rita Ora, Bohan Phoenix, Iggy Pop, Saweetie, St. Vincent, Kali Uchis and Bryan Adams
2023 Emma Summerton in New York and London
Lila Moss, Guinevere van Seenus, Adwoa Aboah, Karlie Kloss, Sasha Pivovarova, Lauren Wasser, Emily Ratajkowski, Cara Delevingne, Bella Hadid, Kaya Wilkins, Precious Lee, He Cong, Adut Akech and Ashley Graham
2024 Prince Gyasi in London, Accra and Kumasi (Ghana)
Amoako Boafo, Angela Bassett, Margot Lee Shetterly, Amanda Gorman,
Young Prince, Idris Elba, Jeymes Samuel, Marcel Desailly, Naomi
Campbell, Prince Gyasi, Tiwa Savage, Teyana Taylor, and His Royal
Majesty Otumfuo Osei Tutu II
2025 Ethan James Green in Virginia Keys Beach, Miami
Simone Ashley, John Boyega, Vincent Cassel, Elodie, Connie Fleming, Ethan James Green, Martine Gutierrez, Hoyeon, Padma Lakshmi, Hunter Schafer, Jenny Shimizu, Jodie Turner-Smith
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πετρέλαιο: Μικρή άνοδος μετά τα νέα στοιχεία για τα αποθέματα στις ΗΠΑ
- Τζερόμ Πάουελ: Δύσκολη απόφαση η σημερινή μείωση επιτοκίων – Θα είμαστε πιο προσεκτικοί πλέον
- Βουλγαρία; Δεν υπάρχει λόγος να αλλάξουμε θεση για την ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ
- Κύπρος: Εντάχθηκε στην λίστα των ΗΠΑ για συμμετοχή σε προγράμματα στρατιωτικής εκπαίδευσης