Ο Τότο Βολφ ανακοίνωσε την απόφαση της ομάδας ν’ αλλάξουν κατεύθυνση όσον αφορά στη φιλοσοφία της αεροδυναμικής σχεδίασης.

Η W14 αποδείχτηκε μη ανταγωνιστική στα χέρια των Χάμιλτον και Ράσελ στους δυο πρώτους αγώνες του 2023. Οι δυο οδηγοί δεν έχουν καταφέρει ακόμη ν’ ανέβουν στο βάθρο και στις κατατακτήριες δοκιμές υστερούν σημαντικά σε απόλυτη ταχύτητα. Παρότι στο τέλος της περσινής χρονιάς υπήρχαν ξεκάθαρα σημάδια βελτίωσης της W13 η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη.

Μιλώντας σχετικά ο Τότο Βολφ παραδέχτηκε πως έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο όσον αφορά στην προσέγγιση της αεροδυναμικής σχεδίασης του μονοθεσίου.

Στη Mercedes προσπάθησαν από πέρυσι να δημιουργήσουν ένα σχήμα που θα παράγει λιγότερους στροβιλισμούς. Έτσι είδαμε μικρότερες οπές στα ψυγεία, ανύπαρκτα αεροδυναμικά βοηθήματα, λιτά στοιχεία στην εμπρός αεροτομή.

Στόχος τους να διατηρήσουν υψηλή αεροδυναμική απόδοση αλλά με χαμηλότερα μεγέθη. Ζητούμενο σ’ ένα μονοθέσιο είναι η αεροδυναμική πίεση. Για να την πετύχεις χρειάζεται διαφορικό πίεσης που προκαλείται από τη διαφορά στην ταχύτητα ροής του αέρα πάνω και κάτω από το μονοθέσιο.

Θες ο αέρας να κινείται γρήγορα κάτω από το μονοθέσιο και αργά από πάνω. Μάλιστα από πέρυσι με την ειδική διαμόρφωση του πατώματος και τα μικρότερα φτερά το σώμα του μονοθεσίου παράγει το 75% της κάθετης δύναμης. Η επιβράδυνση του αέρα στο πάνω μέρος προκαλεί στροβιλισμούς.

Για να τους υπερνικήσεις, χρειάζεσαι περισσότερη δύναμη, άρα περισσότερα καύσιμα, περισσότερη ψύξη άρα μεγαλύτερο όγκο για ψυγεία, απαγωγή θερμότητας και πάει λέγοντας. Οι μηχανικοί της ομάδας αποφάσισαν να δοκιμάσουν μια άλλη κατεύθυνση. Αν επιταχύνουμε περισσότερο τον αέρα από κάτω αντί να τον επιβραδύνουμε από πάνω θα έχουμε ίδια αεροδυναμική απόδοση με λιγότερες αντιστάσεις.

Η ιδέα άριστη και στην αεροσήραγγα δούλεψε, στην πραγματικότητα όμως όχι λόγω αναπηδήσεων. Βλέπετε η επιτάχυνση του αέρα στο κάτω μέρος προκαλούσε εκθετική αύξηση της διαφοράς πίεσης, αντίστοιχα μεγάλη αύξηση της κάθετης δύναμης, που πίεζε την ανάρτηση υπέρμετρα και το μονοθέσιο ακουμπούσε κάτω. Στιγμιαία η ροή διακόπτονταν η πίεση μηδενίζονταν και το μονοθέσιο αναπηδούσε. Θυμάστε πέρυσι το Χάμιλτον να παραπονιέται για πόνους στη μέση και το Ράσελ για πόνους στο στήθος και δυσκολία στην αναπνοή από τους πολλές αναπηδήσεις;

Αναγκάστηκαν να αυξήσουν την απόσταση από το έδαφος, έχασαν λίγο σε απόδοση έτσι αλλά προς το τέλος της χρονιάς φάνηκε να βρίσκουν μια χρυσή τομή. Η αλλαγή στους κανονισμούς όμως που οριοθέτησε την ελάχιστη απόσταση από το έδαφος και κυρίως η χρήση αισθητήρα κατακόρυφων μετατοπίσεων που μετρά τις αναπηδήσεις και καταγράφει ότι παραμένουν εντός των θεσπισμένων πλέον ορίων δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο την υλοποίηση αυτού του σχεδίου.

Πλέον είναι σαφές πως οι μηχανικοί της Mercedes πρέπει να αλλάξουν σχεδιαστική πορεία. Να πάνε με το ρεύμα και όπως οι συνάδελφοί τους σε Red Bull, Ferrari να παράγουν περισσότερους στροβιλισμούς και να τους αντιμετωπίσουν με μεγαλύτερους μορφοποιητές και ισχυρότερη υβριδική μηχανή. Απτή απόδειξη του λάθους δρόμου είναι πως η Aston Martin με ίδια υβριδική μηχανή και σχέδιο με περισσότερους στροβιλισμούς είναι μπροστά από την επίσημη ομάδα της Mercedes.

Ο Χάμιλτον ήταν ο πρώτος που μίλησε στο Μπαχρέιν για λάθος δρόμο στη σχεδίαση και τόνισε πως έπρεπε να τον είχαν ακούσει οι μηχανικοί. Τώρα ο Βολφ υιοθέτησε αυτή τη λογική και προσπαθεί να πείσει το Χάμιλτον να υπογράψει το νέο του συμβόλαιο με την ομάδα.

Ο Βολφ παραδέχτηκε πως σ’ αυτές τις δύσκολες στιγμές του λείπει ο Νίκι Λάουντα το πνεύμα και η απλή λογική του: «Προσπαθώ να σκεφτώ τι θα έλεγε ο Νίκι…» τόνισε ο επικεφαλής της Mercedes.

Μένει να δούμε αν υπάρχουν τα περιθώρια χρονικά και οικονομικά για μια πετυχημένη αλλαγή σχεδιαστικής φιλοσοφίας εντός της χρονιάς και κατά πόσο αυτή μπορεί να καταστήσει την W14 ανταγωνιστική ώστε οι Χάμιλτον Ράσελ να κοντράρουν τους Φερστάπεν, Πέρεζ, Αλόνσο, Στρολ.

Επόμενος αγώνας το GP Αυστραλίας στις 2/4.

Διαβάστε επίσης: