Μετά την ορθή κυβερνητική απόφαση είναι υποχρεωτικό τη χειμερινή περίοδο τα αυτοκίνητα μας να διαθέτουν πρόσθετο σύστημα πρόσφυσης.

Όπως ίσως γνωρίζετε υποχρεωτικές είναι μέχρι τον Απρίλιο οι αντιολισθητικές αλυσίδες σε όλα τα οχήματα, όταν εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες Αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), που προβλέπουν μεικτές καιρικές συνθήκες με χιόνια και πάγο.

Τότε επιβάλλεται οι οδηγοί να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά μέσα.

Εδώ κλαίει ή γελάει κάθε πικραμένος. Όχι για το νόμο που είναι στη σωστή κατεύθυνση αλλά για την εφαρμογή του που είναι αδύνατη. Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατανοούν πλήρως ότι οι οδηγοί είναι ανεκπαίδευτοι.

Στην συντριπτική τους πλειονότητα δε γνωρίζουν ούτε πώς ούτε πού μπαίνουν οι αντιολισθητικές αλυσίδες.

Οπότε κατέστησαν υποχρεωτικό μάθημα για τους υποψήφιους οδηγούς την τοποθέτηση αλυσίδων (δεν εξετάζονται όμως!) και έχουν αρχίσει και σεμινάρια επιμόρφωσης για τις αλυσίδες το πρώτο έγινε χτες στη Γλυφάδα υπό τον υφυπουργό Μιχάλη Παπαδόπουλο. Καλά όλα αυτά, εγώ όμως αισθάνομαι ότι είμαστε για δέσιμο.

Στα χρόνια που οδηγώ σε όλο τον κόσμο έχω διανύσει χιλιάδες χιλιόμετρα σε χιόνι (φρέσκο ή παγωμένο) πάγο, λάσπες, άμμο και άλλα.

Ούτε ένα από αυτά τα χιλιόμετρα δεν έγινε με χρήση αντιολισθητικής αλυσίδας. Θέλω να τονίσω πως οι αλυσίδες είναι φαινόμενο στην λεκάνη της Μεσογείου.

Πιο βόρεια δεν υπάρχουν πουθενά, όλοι χρησιμοποιούν χειμερινά ελαστικά. Τα οποία δεν είναι κατάλληλα για τη χώρα μας τουλάχιστον για την Αττική και τα πεδινά μέρη. Αν μένεις στο Μαίναλο ή στο Σμόλικα μια χαρά κάνουν.

Εδώ μπορείτε να διαβάσετε με λεπτομέρειες γιατί δεν ενδείκνυνται τα χειμερινά ελαστικά στη χώρα μας. Βασικός λόγος είναι ότι έχουν μαλακές γόμες και δουλεύουν σε χαμηλές θερμοκρασίες με ανώτατο όριο τους 7 βαθμούς Κελσίου.

Από ‘κει και πάνω υπερθερμαίνονται υπολειτουργούν και γλιστράνε σε στροφές ή φρενάρισμα. Το αντίθετο συμβαίνει με τα ελαστικά που φοράμε όλο το χρόνο. Σε χαμηλές θερμοκρασίες υπολειτουργούν. Μια κάποια λύση είναι τα ελαστικά All Season που τα κάνουν όλα μέτρια.

Αν λοιπόν δεν έχω κατάλληλα ελαστικά υποχρεούμαι όταν πει η Τροχαία να έχω επιπλέον σύστημα πρόσφυσης στο όχημά μου και να ξέρω να το χρησιμοποιήσω.

Έρχεται λοιπόν το ερώτημα: Αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες; Κατά την άποψή μου χιονοκουβέρτες. Κοστίζουν λιγότερο, τοποθετούνται εύκολα, βγαίνουν εύκολα, κι αν σκιστούν αγοράζεις άλλες. Για μικρές αποστάσεις και αναμενόμενες καταστάσεις κάνουν μια χαρά τη δουλειά τους.

Τώρα αν θες νύχτα με φεγγάρι να κατεβείς από τον Παρνασσό με μείον 15 βαθμούς Κελσίου χρειάζονται χιονολάστιχα με καρφιά ή αλυσίδες. Θέλω να τονίσω πως άλλο η πρόβα να βάλω την αλυσίδα σ’ ένα λάστιχο με λιακάδα στην αυλή μου και άλλο να προσπαθώ στους – 5 βαθμούς Κελσίου με το χιόνι να σκεπάζει μέρος του ελαστικού.

Τέλος νιώθω την ανάγκη να επισημάνω τα εξής: Βάζουμε πάντα αλυσίδες στον άξονα κίνησης. Στα προσθιοκίνητα εμπρός, στα πισωκίνητα πίσω, στα τετρακίνητα εμπρός για να έχουμε τιμόνι.

Σταματάμε πάντα στην άκρη με ασφάλεια και βάζουμε το σύστημα πρόσφυσης. Όχι αφού γλιστρήσουμε στη μέση του δρόμου ταλαιπωρώντας όλους τους υπόλοιπους. Άσε που ελοχεύει ο κίνδυνος αφού γλιστράει να πέσει κάποιος πάνω μας. Εδώ μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα. Όπως και εδώ. Αλλά και εδώ. Δεν κουράζομαι ποτέ να γράφω γι’ αυτό το θέμα, όπως και για οτιδήποτε αφορά στην οδική ασφάλεια. Καλό χειμώνα να έχουμε.

Διαβάστε επίσης:

Χειμερινά ελαστικά στην Ελλάδα; Άτοπο! (pics+video)