ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΡΤΙΝΟΣ
What lies ahead:
AI in Business
Η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει την ευκαιρία
για πιο ποιοτικές θέσεις εργασίας
Αριστοτέλης Παντελιάδας, METRO ΑΕΒΕ, Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος
Hτεχνητή νοημοσύνη θα φέρει ανατροπές και στο λιανεμπόριο τροφίμων. Οι πρώτες εφαρμογές αφορούν περιοχές όπως η παραγγελία ανατροφοδοσίας του καταστήματος, ο εντοπισμός ελλείψεων στο ράφι, ο σχεδιασμός του βέλτιστου οργανογράμματος κάθε καταστήματος αλλά και του αναλυτικού προγράμματος εργασίας για κάθε εργαζόμενο, η πιο κατάλληλη τιμολογιακή πολιτική ανάλογα με τη στόχευση κάθε εταιρείας, η επιλογή της ποικιλίας προϊόντων που ταιριάζει σε κάθε κατάστημα, οι στοχευμένες προωθητικές ενέργειες που ενδιαφέρουν περισσότερο κάθε ομάδα πελατών ή ακόμα και κάθε πελάτη χωριστά, η ενημέρωσή τους μέσω διαλόγου για πληροφορίες, για ειδικές διατροφικές συνήθειες και για προτάσεις συνταγών, ώστε να μην χάνονται στην πληθώρα των πληροφοριών, καθώς και η αξιοποίηση (ανώνυμων) δεδομένων οπτικής παρακολούθησης για την καταγραφή της καταναλωτικής συμπεριφοράς μέσα στο κατάστημα αλλά και για την αποτροπή κλοπών.
Ο κατάλογος μπορεί να επεκταθεί πολύ, και κάθε εφαρμογή θα ανοίγει την όρεξη για μια άλλη. Η ύπαρξη τεράστιου πλούτου δεδομένων καθιστά το λιανεμπόριο τροφίμων ιδανική περιοχή για την αξιοποίηση του ΑΙ. Και δεν μιλάμε για το αόριστο μέλλον, αλλά για εφαρμογές που ήδη υλοποιούνται στον κλάδο, όχι μόνο στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα.
Αρκετές προκλήσεις προκύπτουν και είναι σημαντικό να τις αντιμετωπίσουμε με σωστό σχεδιασμό τώρα, ώστε να μην χρειαστεί να επιλύσουμε δύσκολα προβλήματα στο μέλλον.
Η πρώτη είναι η σωστή ιεράρχηση των αναγκών και η προτεραιοποίηση των επενδύσεων στην τεχνητή νοημοσύνη. Δεν είναι όλες οι εφαρμογές το ίδιο αποδοτικές – θα έλεγα μάλιστα ότι δεν είναι όλες αποδοτικές. Το ΑΙ έχει περιορισμούς, χρειάζεται επαρκή και καθαρά δεδομένα και η ανάπτυξη κοστίζει. Η αλλαγή τρόπου λήψης αποφάσεων και εργασίας απαιτεί επίσης χρόνο και προσπάθεια. Και φυσικά, όλα μαζί δεν γίνονται. Για να ξεκινήσει κανείς από εκεί που θα έχει τη μέγιστη απόδοση, πρέπει να καταγράψει τις ανάγκες και τις ευκαιρίες, να υπολογίσει τη δυνατότητα και το κόστος ανάπτυξης και να επιλέξει τους κατάλληλους συνεργάτες που θα αντιληφθούν το αντικείμενο και θα ανταποκριθούν επιτυχημένα στις απαιτήσεις του.
Σημαντική πρόκληση αποτελεί και η προσαρμογή των ανθρώπων μας στις νέες συνθήκες. Προφανώς κάποιες θέσεις εργασίας πλήττονται και νέες γεννιούνται. Η εκπαίδευση των εργαζόμενων που θα στελεχώσουν τις δεύτερες είναι αυτονόητη ανάγκη, αλλά δεν είναι πάντα αρκετή. Δεν ταιριάζουν όλες οι δουλειές σε όλους τους ανθρώπους. Χρειάζεται ευελιξία και ενσυναίσθηση από την πλευρά της επιχείρησης για να καταλήξει τελικά κάθε εργαζόμενος σε μια θέση, η οποία ταιριάζει στις ικανότητές του και στην οποία μπορεί να αποδώσει. Και ας μην αγνοήσουμε ότι οι επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη, όπως και όλες οι επενδύσεις που κάνει ένας οργανισμός, γίνονται με σκοπό την αύξηση της παραγωγικότητας ή τη βελτίωση της παρεχόμενης υπηρεσίας που θα φέρουν πίσω το ποσό της αρχικής επένδυσης.
Στο ερώτημα αν τελικά το ΑΙ δημιουργεί ή καταστρέφει θέσεις εργασίας, η απάντηση συναρτάται απόλυτα με τη δυνατότητά του να αναπτύξει συνολικά την οικονομία. Κακά τα ψέματα, μια οικονομία που συρρικνώνεται ή μένει στάσιμη δεν πρόκειται μακροπρόθεσμα να χρειαστεί περισσότερους ανθρώπους. Η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει την ευκαιρία για πιο ποιοτικές θέσεις εργασίας. Αν την αξιοποιήσουμε σωστά, μπορεί να προσφέρει και αυξημένο αριθμό θέσεων στην ελληνική οικονομία.
Ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης είναι Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ και Πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος