Τα σενάρια για την επόμενη ημέρα στη Γαλλία μετά τις εκλογές και τους κινδύνους για την οικονομία της χώρας, αναλύει η UBS.

Ο δεύτερος γύρος των γαλλικών εκλογών έληξε χωρίς κανένα κόμμα να κερδίσει απόλυτη πλειοψηφία. Ο μεγάλος αριθμός υποψηφίων που αποχώρησαν από την κούρσα του δεύτερου γύρου και η υψηλότερη προσέλευση των ψηφοφόρων των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών (κοντά στο 67%) βοήθησε να αποτραπεί το ακροδεξιό κόμμα Εθνική Συσπείρωση από το να αποκτήσει την πλειοψηφία. Η στρατηγική της κεντροαριστεράς να συσπειρωθεί για να σχηματίσει ένα «Δημοκρατικό Μέτωπο» κατά της ακροδεξιάς απέδωσε καρπούς, αναφέρει η UBS.

Οι τελικοί αριθμοί δείχνουν ότι το Νέο Λαϊκό μέτωπο κέρδισε 182 έδρες, αρκετά κάτω από τον αριθμό που απαιτείται για την απόλυτη πλειοψηφία (289 έδρες) και όχι αρκετές για να να διασφαλίσει την πολιτική σταθερότητα στη Γαλλία, κατά των αναλυτών της UBS. Το κεντρώο κόμμα Ensemble κατέλαβε 168 έδρες, κέρδισε τη δεύτερη θέση. Η Εθνική Συσπείρωση (RN) ήρθε τρίτη με 143 έδρες, ακολουθούμενο από τους Ρεμπουμπλικάνους (LR) με 45 έδρες.

Ο πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, θα πρέπει τώρα να διορίσει πρωθυπουργό που θα είναι σε θέση να σχηματίσει κυβέρνηση. Δεν υπάρχει αυστηρό χρονοδιάγραμμα για τον σχηματισμό κυβέρνησης, αλλά καμία νομοθεσία ή κανονισμός δεν μπορεί να ψηφιστεί μέχρι να σχηματιστεί.

Ελλείψει σαφούς πλειοψηφίας, ο κίνδυνος θεσμικού αδιεξόδου είναι σημαντικός, αναφέρει η ανάλυση της UBS.

Τα τρία σενάρια

Η ελβετική τράπεζα κάνει λόγο για 3 σενάρια.

Πρώτον, μια τεχνοκρατική κυβέρνηση, δηλαδή μια κυβέρνηση που θα αποτελείται από τεχνικούς εμπειρογνώμονες και όχι πολιτικούς, αλλά το θεωρεί απίθανο.

Μια δεύτερη επιλογή θα ήταν μια κυβέρνηση αποτελούμενη από μετριοπαθή κόμματα (Σοσιαλιστικό Κόμμα + μετριοπαθής δεξιά + Αναγέννηση).

Και τα δύο αυτά σενάρια θα ήταν πιθανότατα βραχύβια, κατά την άποψή της UBS. Ωστόσο, σύμφωνα με το άρθρο 12 του γαλλικού Συντάγματος, ο πρόεδρος μπορεί να διαλύσει την Εθνοσυνέλευση μόνο μετά από 12 μήνες.

Μια τρίτη πιθανότητα θα μπορούσε να είναι ο Μακρόν να διορίζει έναν πρωθυπουργό από το κόμμα με τον υψηλότερο αριθμό εδρών στην Εθνοσυνέλευση (σε αυτή την περίπτωση Νέο Λαϊκό Μέτωπο -NFP-). Ενώ είναι σύνηθες ο πρόεδρος να διορίζει πρωθυπουργό από το μεγαλύτερο κόμμα, δεν υπάρχει νομική υποχρέωση να το πράξει.

Μια κυβέρνηση του NFP πιθανότατα θα προσπαθήσει να αναιρέσει τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις για το συνταξιοδοτικό και την ανεργία, να αυξήσει τον κατώτατο μισθό και να μην συμμετάσχει στη δημοσιονομική εξυγίανση, εκτιμά η UBS. «Πιστεύουμε ότι το πρόγραμμα του NFP, εάν εφαρμοστεί όπως προτείνεται, μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική επιδείνωση του ήδη υψηλού δημοσιονομικού ελλείμματος», αναφέρει.

Χωρίς απόλυτη πλειοψηφία, η ψήφιση της νομοθεσίας θα είναι δύσκολη, αλλά υπάρχουν επιλογές. Για παράδειγμα, η κυβέρνηση θα μπορούσε να προσπαθήσει να εξασφαλίσει μια πλειοψηφία κατά περίπτωση για κάθε νόμο. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να επικαλεστεί το άρθρο 49.3, το οποίο θα της επέτρεπε να περάσει έναν νόμο χωρίς ψηφοφορία. Ωστόσο, αυτή η επιλογή ενέχει τον κίνδυνο να αντιμετωπίσει πρόταση δυσπιστίας. Εάν μια κυβέρνηση χάσει την ψήφο εμπιστοσύνης, θα αναλάβει υπηρεσιακό ρόλο έως ότου διοριστεί μια νέα, σημειώνει η UBS.

Ένα από τα βασικά σημεία εστίασης οποιασδήποτε κυβέρνησης, αποτελεί η ψήφιση του σχεδίου προϋπολογισμού 2025, αναφέρει ο Mark Haefele, Global Wealth Management Chief Investment Officer της UBS.

Και εξηγεί: Μια κυβέρνηση μειοψηφίας μπορεί ακόμη να περάσει έναν προϋπολογισμό παρακάμπτοντας την Κάτω Βουλή. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί είτε με τη χρήση του άρθρου 49.3 του Συντάγματος, είτε με τη χρήση του άρθρου 47, το οποίο θα μετατρέψει την πρόταση προϋπολογισμού σε επίσημο νόμο μετά από 70 ημέρες.

Σε κάθε περίπτωση, ο επόμενος προϋπολογισμός θα πρέπει να τηρεί τους περιορισμούς του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, το οποίο ενεργοποιείται από την έναρξη της επόμενης χρονιάς και του νέου δημοσιονομικού πλαισίου της ΕΕ.

Ο πιθανός αντίκτυπος στις χρηματοπιστωτικές αγορές

Μετοχές

Η UBS θεωρεί ότι ένα κοινοβούλιο χωρίς πλειοψηφία είναι πιθανότατα το καλύτερο σενάριο για τις ευρωπαϊκές μετοχές, αλλά η μεταβλητότητα μπορεί να παραμείνει υψηλή.

Οι γαλλικές μετοχές (MSCI France) σημειώνουν πτώση περίπου 4% από την ανακοίνωση των εκλογών στις 9 Ιουνίου, ενώ οι μετοχές της Ευρωζώνης (MSCI EMU) σημειώνουν πτώση περίπου 1,5% την ίδια περίοδο.

Η πολιτική αβεβαιότητα παραμένει αυξημένη στη Γαλλία και οι εκλογές έχουν αυξήσει την προσοχή στην επισφαλή κατάσταση του χρέους της Γαλλίας, με τα επίπεδα του δημόσιου χρέους και το δημοσιονομικό έλλειμμα να είναι αμφότερα αυξημένα.

Ως εκ τούτου, αναμένουμε ότι κάποιο ασφάλιστρο πολιτικού κινδύνου θα παραμείνει τιμολογημένο, σε σύγκριση με ένα μήνα πριν και αναμένουμε ότι η ανάκαμψη της αγοράς θα περιοριστεί στο πολύ κοντινό μέλλον, με τους ξένους επενδυτές να εξακολουθούν πιθανόν να θεωρούν  το πολιτικό σκηνικό της Ευρώπης ως αβέβαιο.

Ομόλογα

Οι θεμελιώδεις προοπτικές για το γαλλικό κρατικό αξιόχρεο επιδεινώνονται με τον υψηλό και αυξανόμενο δείκτη χρέους, τα αυξημένα δημοσιονομικά ελλείμματα και το αυξανόμενο κόστος χρηματοδότησης.

«Κατά την άποψή μας, οι οίκοι αξιολόγησης είναι απίθανο να δράσουν ως απάντηση στα αποτελέσματα των εκλογών. Αντίθετα, πιθανότατα θα περιμένουν αποτελεσματικές νομοθετικές αλλαγές στη δημοσιονομική πολιτική», αναφέρει η UBS.

Ένα βασικό γεγονός που θα πρέπει να παρακολουθήσουμε θα είναι το πώς η νέα γαλλική κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε σχέση με το υπερβολικό δημοσιονομικό έλλειμμα. Λαμβάνοντας υπόψη το πολιτικό χρονοδιάγραμμα, περισσότερη σαφήνεια θα προκύψει σε αυτό το μέτωπο πιθανότατα μόνο γύρω στον Νοέμβριο.

Μετά τον πρώτο γύρο των εκλογών, όπου τα πιο ακραία κόμματα φαινόταν απίθανο να εξασφαλίσουν απόλυτη πλειοψηφία στο κοινοβούλιο, το κλίμα βελτιώθηκε και τα ασφάλιστρα κινδύνου στα γαλλικά ομόλογα μειώθηκαν τις τελευταίες ημέρες.

Το spread των 10ετών OATs σε σχέση με τα bunds μειώθηκε κατά 14 μονάδες βάσης από το υψηλότερο σημείο του στις 81 μονάδες βάσης, ενώ το γαλλικό εταιρικό ομόλογο, ιδιαίτερα οι τράπεζες, ανέκαμψε επίσης. Ωστόσο, παρά την ανάκαμψη, τα spreads παραμένουν πάνω από τα προεκλογικά επίπεδα και δεν αναμένουμε να ανακάμψουν πλήρως στο εγγύς μέλλον, επισημαίνει η UBS.

Ευρώ

Το ευρώ υποχώρησε ελαφρώς στις πρώτες ασιατικές συναλλαγές προς το 1,08 έναντι του δολαρίου.

Το ασφάλιστρο κινδύνου για το ευρώ φαίνεται να έχει ήδη εξασθενήσει σε κάποιο βαθμό. Ωστόσο, σε περίπτωση που η αριστερά σχηματίσει κυβέρνηση και επιβάλει τη στρατηγική της, το ευρώ ενδέχεται να πέσει κάτω από το επίπεδο των 1,05 δολαρίων, λαμβάνοντας υπόψη τις εκτεταμένες δημοσιονομικές συνέπειες του μανιφέστου του κόμματος της αριστεράς, σε μία περίοδο κατά την οποία η Γαλλία αντιμετωπίζει υπερβολικό έλλειμμα.

Σε περίπτωση που σχηματιστεί κυβέρνηση από μετριοπαθή κόμματα, η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου θα παραμείνει κοντά στο 1,08, κατά την άποψη της UBS.