H UBS και οι οικονομολόγοι Gyorgy Kovacs και Anna Zadornova στην ετήσια έκθεσή τους για τις οικονομίες της περιοχής μας, διατηρούν τη θετική τους προσέγγιση για την Ελλάδα και τις υψηλές τους εκτιμήσεις για την ανάπτυξη την επόμενη διετία.

Η κυβέρνηση βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος 2,5% του ΑΕΠ για το 2025 και τον στόχο του 2,4% του ΑΕΠ για το 2026 και πρόσφατα αναθεώρησε επίσης υψηλότερα τις περισσότερες από τις φορολογικές προβλέψεις της, γεγονός που αντανακλά επίσης τη σταθερή οικονομική ανάκαμψη και τα μέτρα της κυβέρνησης κατά της φοροδιαφυγής.

1

«Προβλέπουμε ισχυρή αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% και 2,3% την περίοδο 2025-2026, η οποία θα οφείλεται στην απορρόφηση των κεφαλαίων του Ταμείου Αξιολόγησης της Σταθερότητας, σε συνδυασμό με ισχυρή μείωση του χρέους ως προς το ΑΕΠ.

Η πρόβλεψή μας για το ΑΕΠ το 2025 είναι 80 μονάδες βάσης υψηλότερη από το consensus, ενώ για το 2026 είναι 30 μονάδες βάσης υψηλότερη.

Η ελληνική κυβέρνηση εξηγεί ότι η εκταμίευση των επιχορηγήσεων και των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αναμένεται να αυξηθεί στο 4% του ΑΕΠ το 2025 και στο 4,6% του ΑΕΠ το 2026, διπλασιάζοντας εύκολα έναντι του προγραμματισμένου για το 2024 επιπέδου του 2,3% του ΑΕΠ.

Αυτό θα επιτρέψει στις πάγιες επενδύσεις να αυξηθούν κατά μέσο όρο κατά 8,5% τα επόμενα δύο χρόνια, από 5% περίπου το 2023-2024. Επίσης, αναμένουμε ότι η πιστωτική ανάπτυξη θα σημειώσει σαφέστερη πρόοδο τα επόμενα δύο χρόνια και θα αυξηθεί κατά περίπου 7,5%», εξηγεί ο οίκος.

«Προβλέπουμε ότι ο δείκτης δημόσιου χρέους ως προς το ΑΕΠ θα μειωθεί περαιτέρω με μεγάλη ταχύτητα. Εκτιμούμε ότι ο δείκτης του χρέους θα διαμορφωθεί στο 152% του ΑΕΠ και μέχρι το τέλος του 2025 και το τέλος του 2026 στο 146% του ΑΕΠ και στο 140% του ΑΕΠ, αντίστοιχα.

Οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης είναι κάπως πιο συντηρητικές στο 143% για το τέλος του 2026.

«Εκτός από τις επενδύσεις, η κατανάλωση των νοικοκυριών θα πρέπει επίσης να επωφεληθεί από την πρόσθετη αύξηση των θέσεων εργασίας και το υψηλότερο πραγματικό εισόδημα που θα ενισχυθεί από τη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης κατά 1%, εκ των οποίων 0,5% επηρεάζουν άμεσα τους μισθούς που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι και την αύξηση των συντάξεων αξίας 0,2% του ΑΕΠ αλλά και την αναμενόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού κατά περίπου 5% από τον Απρίλιο του 2025.

Ένα αυστηρό όριο δαπανών που τίθεται από τα ανώτατα όρια για την αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών που χρηματοδοτούνται από το κράτος: 3,6-3,7% για τα επόμενα δύο χρόνια (δηλαδή κάτω από το ρυθμό αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ.

Κατά την άποψή μας, η άνοδος από τον τουρισμό είναι πιθανό να είναι μικρότερη, δεδομένης της αύξησης των φόρων βραχυχρόνιας μίσθωσης, των τελών κρουαζιερόπλοιων για τους επισκέπτες σε ορισμένα νησιά, και ορισμένων περιοχών της χώρας που εφαρμόζουν απαγορεύσεις για νέες βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Δεν πρόκειται να υπάρξει αναπτυξιακή ανάσχεση που να σχετίζεται με τη δημοσιονομική εξυγίανση, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα έχει ήδη φτάσει στη σταθερή του κατάσταση», εξηγεί η ελβετική τράπεζα.

Διαβάστε επίσης:

Προϋπολογισμός 2025: Πρόβλεψη εσόδων 1,881 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις

Χαντζηνικολάου (Τράπεζα Πειραιώς): Ανάγκη προώθησης «δίδυμων μεταρρυθμίσεων» για την ενίσχυση των επενδύσεων

Μειώθηκε κατά 7,9% ο τζίρος των βιομηχανιών τον Σεπτέμβριο