ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
O κ. Νίκος Καυκάς είναι Πιστοποιημένος Αναλυτής Μετοχών & Αγοράς
Η εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» (ΔΑΑ) είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση, τη λειτουργία και την ανάπτυξη του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος” της Αθήνας, το οποίο παίζει καθοριστικό ρόλο στον κλάδο των αερομεταφορών και συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη και στην οικονομία της χώρας. Στην εισηγμένη πλέον εταιρεία έχει παραχωρηθεί η διαχείριση του αεροδρομίου μέχρι το 2046, ενώ υπάρχει δυνατότητα επέκταση της σύμβασης αυτής.
Παράλληλα, αξίζει να αναφέρουμε ότι με νόμο του 1995 κανένα νέο αεροδρόμιο δεν θα αναπτυχθεί με τη συνδρομή του Ελληνικού Δημοσίου, ως διεθνές αεροδρόμιο εντός ακτίνας 50 χιλιομέτρων από την Πλατεία Συντάγματος, μέχρις ότου και εφόσον χρησιμοποιήσουν το Αεροδρόμιο σε οποιαδήποτε χρονική περίοδο 12 συνεχών μηνών, περισσότεροι από 50 εκατομμύρια επιβάτες αεροσκαφών. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία είναι ο μοναδικός και αποκλειστικός φορέας εκμετάλλευσης μεγάλου πολιτικού αεροδρομίου σε μια περιοχή περίπου 6 εκατομμυρίων κατοίκων.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών για πρώτη φορά στην ιστορία του, κατατάσσεται στο TOP 10 των πτήσεων στις 27 χώρες που απαρτίζουν την Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγεκριμένα, είναι το όγδοο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αριθμό πτήσεων για το 2024, ενώ κατέλαβε την όγδοη θέση. Η επιβατική κίνηση του 2024 διαμορφώθηκε στους 31,8 εκ επιβάτες αυξημένη κατά 13,1% σε σχέση με το 2023. Η επιβατική κίνηση του εσωτερικού και του εξωτερικού, παρουσίασε αύξηση της τάξης του 7,3% και 15,7% αντίστοιχα. Για να συμπληρώσουμε την εικόνα του ΔΑΑ με τα κρίσιμα μεγέθη σημειώνουμε ότι είναι συνδεδεμένος με περισσότερους από 160 προορισμούς – πόλεις σε περισσότερες από 55 χώρες, ενώ 66 αεροπορικές εταιρείες κάνουν χρήση των υπηρεσιών του.
Για το 2024 το ΔΑΑ αναμένεται να κλείσει με προσαρμοσμένο EBITDA στα €406εκ και καθαρά κέρδη στα €230εκ, ενώ διαπραγματεύεται με κεφαλαιοποίηση €2,57 δισ στην κύρια αγορά του Χρηματιστήριου Αθηνών. Η στήλη εκτιμά ότι η εισηγμένη δεν μπορεί να λείπει από κανένα ελληνικό μετοχικό χαρτοφυλάκιο καθώς όχι μόνο βρίσκεται στον πυρήνα του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της χώρας, αλλά αποτελεί ξεκάθαρα μια ‘’μετοχή αξίας‘’ με αυξημένη προβλεψιμότητα και αυξημένη δυνατότητα παραγωγής μετρητών. Επιπλέον, εκτιμάται ότι οι μελλοντικοί ρυθμοί ανάπτυξης εσόδων του ΔΑΑ θα είναι ικανοποιητικοί και θα βρίσκονται σε αυξημένη συσχέτιση με τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια. Σημειώνουμε ότι η μέση ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης που αναμένεται από Fitch κυμαίνεται στο 7% (CAGR) ετησίως μέχρι και το 2027.
Προς υπεράσπιση των παραπάνω ας ξεκινήσουμε από τα έσοδα τα οποία χωρίζονται σε 2 κατηγορίες , η πρώτη είναι τα έσοδα από αεροπορικές δραστηριότητες και η δεύτερη τα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες. Η Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) καθιερώνει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας (υπό την ονομασία Dual Till), το οποίο διαχωρίζει τις ρυθμιζόμενες Αεροπορικές Δραστηριότητες από τις μη ρυθμιζόμενες Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες. Κατά συνέπεια, τα έσοδα που προέρχονται από τις Αεροπορικές Χρεώσεις και τις λοιπές Αεροπορικές Δραστηριότητες προορίζονται να καλύπτουν τα έξοδα και τις δαπάνες που σχετίζονται με τις Αεροπορικές Δραστηριότητες και παράγουν κέρδη μετά από φόρους, τα οποία δεν υπερβαίνουν την καθορισμένη μέγιστη ετήσια σωρευτική απόδοση επί του Κεφαλαίου των Αεροπορικών Δραστηριοτήτων. Αυτή η απόδοση είναι το 15% και αποδίδεται επί των αρχικά καταβληθέντων ιδίων κεφαλαίων που ισούνται με €300 εκατ., τα οποία, αναπροσαρμόζονται με τον πληθωρισμό της ΕΕ. Εν ολίγοις, αυτό το μέρος των εσόδων, που στο εννεάμηνο του 2024 αποτελούσε το 76,2% του συνόλου, έχει ναι μεν μέγιστο επιτρεπόμενο όριο κέρδους αλλά αφού έχουν πληρωθεί όλα τα έξοδα και μάλιστα το ποσό που απομένει μπορεί να μεταφερθεί στα επόμενα έτη (μεταφερόμενο ποσό). Ήτοι, το μοντέλο αυτό παρέχει ανάπτυξη εσόδων, που καθρεφτίζει την επιβατική κίνηση, αλλά παράλληλα μετριάζει και το πτωτικό ρίσκο. Από την άλλη, τα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες, τα οποία δεν έχουν ρυθμιστικούς περιορισμούς αυξήθηκαν στο εννεάμηνο του 2024 κατά 14% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, και σχεδόν διπλάσιο ποσοστό σε σχέση με τις αεροπορικές δραστηριότητες (+8% στο 9μηνο 2024 σε ετήσια βάση). Προβλεψιμότητα, αξία και ικανοποιητική ανάπτυξη …τσεκ!!
Η παραγωγή μετρητών μπορεί εύκολα να αναδειχθεί χρησιμοποιώντας την αναλογία προσαρμοσμένων EBITDA προς τις ελεύθερες ταμειακές ροές, μέγεθος κλειδί που χρησιμοποιεί και η διοίκηση του ΔΑΑ. Στην προκειμένη περίπτωση το ποσοστό είναι ιδιαίτερα υψηλό και έφτασε το 93,6% στο εξάμηνο του 2024. Τέτοια ποσοστά, όπως καταλαβαίνετε, διασφαλίζουν υψηλά ποσοστά διανομής κερδών.
Πριν προχωρήσουμε στις εκτιμήσεις μας πρέπει να αναφέρουμε ότι το ΔΑΑ έχει ήδη βάλει μπρος επενδυτικό πλάνο επέκτασης της δυνατότητάς υποστήριξης μέχρι 33εκ επιβάτες μέχρι το 2028. Το πλάνο αυτό συνεπάγεται επενδυτικά έξοδα τουλάχιστον €650εκ, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από δανεισμό αλλά και ίδια κεφάλαια., με αποτέλεσμα να μειωθούν οι ελεύθερες ταμειακές ροές της εταιρείας χωρίς ωστόσο να επηρεάζεται το μέρισμα της εισηγμένης, το οποίο μετά την εισαγωγή της εταιρείας στο ΧΑ διαμορφώθηκε στα €0,33 ανα μετοχή από τα κέρδη του 2023.
Στο δια ταύτα, βλέπουμε μια μέτρια ανάπτυξη εσόδων και λειτουργικών EBITDA για τα επόμενα έτη με τα EBITDA 2025 να διαμορφώνονται στα €410εκ και να ξεπερνούν τα €430εκ το 2028. Με μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 7,5% η τιμή στόχος διαμορφώνεται στο €9,25.
Η στήλη Trader’s Book που δημοσιεύεται στο mononews.gr, και γράφεται από τον Νίκο Καυκά, Πιστοποιημένο Αναλυτή Μετοχών και Αγοράς για λογαριασμό του mononews.gr. H ανάλυση προσφέρεται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση το περιεχόμενο της δεν μπορεί να εκληφθεί ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση των κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Κατά συνέπεια δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση την ανάλυση αυτή.
Διαβάστε επίσης:
Οι τιμές στόχοι και οι εκτιμήσεις για ΟΠΑΠ, Motor Oil και Aegean Airlines
Κίνα: Θα απαντήσει στους νέους δασμούς Τραμπ και προσφεύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου(ΠΟΕ)