Στρεβλή εντύπωση δημιουργεί ο τρόπος και η συλλογιστική της επίσημης ανακοίνωσης του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς υποτιμά τον πραγματικό βαθμό υπερκάλυψης της δημόσιας προσφοράς για την εταιρεία του Ελ. Βενιζέλος…

Εξέλιξη η οποία έρχεται να δώσει με τη σειρά της  λανθασμένη αίσθηση στο μη εξοικειωμένο κοινό των ιδιωτών Ελλήνων επενδυτών, ως προς τον υπολογιζόμενο αριθμό των μετοχών που τους αναλογεί.

Το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου λέει ότι η συνολική ζήτηση, που εκδηλώθηκε από διεθνείς και Έλληνες επενδυτές στην τιμή διάθεσης των μετοχών (8,20 ευρώ η μία) ξεπέρασε τα 8 δισ., σημειώνοντας υπερκάλυψη περίπου 12 φορές. Και αυτό για το σύνολο της προσφοράς που ανήλθε σε 90 εκατ. μετοχές.

Βάζοντας έτσι στο «κοινό ταμείο» τους  cornerstone επενδυτές.  Δηλαδή την AviAlliance που εντάσσεται στο μπλοκ του συνταξιοδοτικού ταμείου των δημοσίων υπαλλήλων του Καναδά (PSP Investments) και η οποία αγόρασε 30.000.000 μετοχές της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών με υπερτίμημα 19% επί της τιμής διάθεσης. Ήτοι 9,758 ευρώ ανά μετοχή. Καταβάλλοντας  εν συνόλω 292,74 εκατ. ευρώ.

Σε θέση cornerstone επενδυτή ήταν επίσης και η επιχειρηματική οικογένεια του Δημήτρη Κοπελούζου, λαμβάνοντας κατά προτεραιότητα 3.000.000 μετοχές, έναντι 24,6 εκατ. ευρώ. Αφού η παραχώρησή τους έγινε στην τιμή έκδοσης.

Πέραν τούτων οι υπόλοιπες 57.000.000 μετοχές της εταιρείας που έχει τη σύμβαση της εμπορικής εκμετάλλευσης του αεροδρομίου του Ελ. Βενιζέλος έως τον Ιούνιο του 2046, παραχωρήθηκαν μέσω συνδυασμένης προσφοράς σε ξένους και Έλληνες επενδυτές. Με το συνολικό  τίμημα να διαμορφώνεται σε 467,4 εκατ. ευρώ.

Η νοηματικά ελλειπτική και μάλλον προχειρογραμμένη ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, που ήταν και ο πωλητής των μετοχών, δεν καθιστά σαφές το πώς προκύπτει ο βαθμός υπερκάλυψης. Από τα συμφραζόμενα δεν φαίνεται να έχει γίνει με βάση τα κεφάλαια των εγγραφών, αλλά ποσοτικοποιώντας αυτά σε ζητούμενες μετοχές.

Διότι τα 8 δις που «μπήκαν στο τραπέζι» αν διαιρεθούν με τα 8,2 ευρώ της τιμής διάθεσης μεταφράζονται σε 975,6 εκατ. ζητούμενες μετοχές. Αν σε αυτές προστεθούν και τα 30 εκατ. μετοχές που κατέληξαν στην AviAlliance, τότε η συνολική ζήτηση φτάνει σε 1,006 δις μετοχές. Δηλαδή 11,17 φορές παραπάνω από αυτές που παραχωρήθηκαν (90 εκατ. μετοχές).

Υπερκάλυψη κατά 17,11 φορές και 21,58 για την Ελλάδα

Η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ κάνει λόγο για περίπου 12 φορές υπερκάλυψη, ενώ λέει ακόμη ότι οι προσφορές ξεπέρασαν τα 8 δισ. Προσθέτει μάλιστα ότι πιο αναλυτικά στοιχεία θα δοθούν στη δημοσιότητα την… ερχόμενη Τρίτη 6 Φεβρουαρίου.

Ανεξάρτητα από τους κατά προσέγγιση υπολογισμούς, που σαφώς και δεν έχουν θέση σε μια τέτοιας οντότητας νέα εισαγωγή, τίθεται και ακόμη ένα ουσιώδες ζήτημα. Αυτό της προσθήκης της παραχώρησης σε cornerstone επενδυτές, το οποίο δεν αφορά τη δημόσια προσφορά. Αφού ξένοι και Έλληνες έβαλαν λεφτά για να πάρουν όχι 90 αλλά 57 εκατ. μετοχές της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Εκ των οποίων τα 46,5 εκατ. μετοχές αφορούν τη διάθεση διεθνώς και τα υπόλοιπα 10,5 εκατ. μετοχές το ελληνικό της σκέλος.

Συνεπώς η εκφρασθείσα ζήτηση των 8 δις είναι αυτή που τυπικά και ουσιαστικά αφορά την έκβαση της της δημόσιας προσφοράς. Με συνέπεια η πραγματική υπερκάλυψη να μην είναι περίπου 12 φορές, αλλά…17,11 (8 δισ. /467,4 εκατ. ευρώ).

Συνεπώς αν κάποιος επενδυτής φανεί όχι ιδιαίτερα διαβασμένος, πιθανώς να θεωρήσει ότι κατά την κατανομή θα δικαιούται να λάβει αναλογικά 1 μετοχή για κάθε 12 που έχει εγγραφεί. Κάτι που βεβαίως δεν ισχύει.

Σε ότι φορά το ελληνικό κομμάτι της προσφοράς, οι πληροφορίες λένε ότι έχει συγκεντρώσει περίπου 1,6 δισ. Το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει ανακοινώσει κάτι επ’ αυτού. Αν όμως οι πληροφορίες είναι κοντά στην πραγματικότητα, τότε τα 1,6 δισ. αντιστοιχούν σε βαθμό υπερκάλυψης… 21,58 φορές. Με δεδομένο ότι τα 10,5 εκατ. μετοχές που προσφέρονται στο ελληνικό κοινό τιμολογούνται σε 86,1 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά η υπολογιζόμενη υπερκάλυψη για τους διεθνείς επενδυτές δείχνει να είναι στις 16,78 φορές.

Στην ελληνική δημόσια προσφορά έλαβαν μέρος 20.000 επενδυτές και απομένει πλέον να πιστοποιηθεί και στην πράξη οι μετοχές που θα λάβουν. Με την κατηγοριοποίηση σε ιδιώτες και ειδικούς επενδυτές.

Όσο για το ΤΑΙΠΕΔ, λίγη προσοχή και περισσότερη φροντίδα στην ενημέρωση των επενδυτών, μάλλον δεν βλάπτει…

Διαβάστε επίσης

Χατζηδάκης για το «Ελ. Βενιζέλος»: Οι αποκρατικοποιήσεις του τελευταίου 7μήνου στηρίζουν την επενδυτική δυναμική

Bloomberg: Η IPO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αποδεικνύει το comeback της Ελλάδας

ΔΑΑ: Στα 8,20 ευρώ η τιμή εισαγωγής των μετοχών του Ελ. Βενιζέλος