ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δεκατέσσερα χρόνια έχουν περάσει από την τελευταία συζήτηση για την εισαγωγή εταιρειών της ποντοπόρου ναυτιλίας στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Τη συζήτηση ξεκίνησε πριν από μερικούς μήνες ο εφοπλιστής κ. Βαγγέλης Μαρινάκης, κατά την έναρξη διαπραγμάτευσης του ομολόγου της Capital, λέγοντας ότι «κάτι καλό γίνεται στην Ελλάδα», για να αφήσει στη συνέχεια ανοιχτό κάθε ενδεχόμενο παράλληλης εισαγωγής ο κ. Πόλυς Χατζηιωάννου, κατά την παρουσίαση του ομολόγου της Safe Bulkers.
Πριν από δεκατέσσερα χρόνια σε ειδική παρουσίαση με τη συμμετοχή εφοπλιστών, τραπεζιτών, του τότε προέδρου του Χ.Α. κ. Σπύρου Καπράλου και του πρώην υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γιώργου Βουλγαράκη, είχε γίνει αναφορά στο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο, σημειωτέον, έχει θεσμοθετηθεί από το 2002! Δηλαδή, έχουν περάσει 20 χρόνια και δεν έχει γίνει τίποτα.
Το ζήτημα έθεσε στην πρόεδρο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς κ. Βασιλική Λαζαράκου, η οποία ξεκαθάρισε από την πλευρά της ότι, «το θεσμικό πλαίσιο για να υποδεχτεί ναυτιλιακές εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, υπάρχει». Για να συμπληρώσει μάλιστα, ότι «είμαστε διατεθειμένοι να προβούμε σε βελτιώσεις εφόσον υπάρξει η δυνατότητα. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την παράλληλη εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών και στην ελληνική αγορά», ανέφερε η κυρία Λαζαράκου.
Η ελληνική ναυτιλία εδώ και λίγους μήνες έχει ανοίξει «παρτίδες» με το ελληνικό χρηματιστήριο, έχοντας εισάγει δύο μεγάλα ομόλογα, ενώ όταν ομαλοποιηθούν οι συνθήκες στην αγορά των ομολόγων αναμένεται να υπάρξουν άλλες δύο με τρεις εκδόσεις. Πάντως, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Costamare ζήτησε από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να πάει πιο πίσω η προγραμματισμένη για την τρέχουσα περίοδο νέα έκδοσή της. Μέσα σε λίγους μήνες έχουν εισαχθεί τρία μεγάλα ομόλογα, με εκδότριες δύο εκ των κορυφαίων στο είδος τους ναυτιλιακών εταιρειών στον κόσμο, της Costamare, της Capital και της Safe Bulkers.
Οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 20% της παγκόσμιας εμπορικής κίνησης, ενώ είναι σημαντική η έμφαση που δίνει η σημερινή κυβέρνηση προς τον κλάδο, κάτι που φαίνεται από τις κινήσεις αξιοποίησης των ναυπηγείων, αλλά και τις εγκαταστάσεις κορυφαίων επιχειρήσεων του κλάδου (Όμιλος Αγγελικούση, Aegean Shipping Management S.A.), ενώ πολλές εταιρείες έχουν μεταφέρει τα κεντρικά γραφεία τους στη χώρα μας, όπως η Wilhelmsen Ship Management, η οποία πρόσφατα προχώρησε στη μετεγκατάσταση της Diana Wilhelmsen Management Limited από την Κύπρο στην Αθήνα.
Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση για το έτος 2020-2021 της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως. Με στόλο 4.901 πλοίων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόνους deadweight (dwt). Το 2020, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε περισσότερο από 4% φτάνοντας περίπου τα 364 εκατ. τόνους dwt.
Η Ελλάδα συνεχίζει να αυξάνει το μερίδιό της στον στόλο που ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 58% της χωρητικότητας της ΕΕ. Περισσότερο από το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου ή 1.706 πλοία, φέρουν σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ.
Ειδικότερα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν:
• το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων,
• το 14,64% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου,
• το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG),
• το 20,04% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου,
• το 9,53% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η Ελλάδα παραμένει ένα από τα κορυφαία νηολόγια πλοίων παγκοσμίως: Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 685 πλοία (άνω των 1.000 gt), των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 37,98 εκατομμύρια gt. Ο στόλος υπό ελληνική σημαία κατατάσσεται στην 8η θέση διεθνώς και στη 2η θέση στην Ε.Ε. (σε όρους dwt).
Διαβάστε επίσης
Χρηματιστήριο: Πάνω από 50% πτώση του τζίρου στις τράπεζες – Βιοχάλκο και ΟΠΑΠ στήριξαν τον δείκτη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike