ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Δέσμη στοχευμένων προτάσεων προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της χρηματιστηριακής αγοράς και της επανατοποθέτησης συνάμα του χρηματιστηριακού προϊόντος, έχει εκπονήσει η Ένωση Εισηγμένων Εταιρειών.
Στις προτάσεις αυτές αναφέρθηκαν χθες, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ενημέρωσης, δύο κορυφαία στελέχη της διοικούσας επιτροπής της ΕΝ.ΕΙΣ.ΕΤ. Ο Πρόεδρος, Αθανάσιος Κουλορίδας, δικηγόρος και επίκουρος καθηγητής εταιρικού δικαίου και κεφαλαιαγοράς στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθώς επίσης και ο Αντιπρόεδρος, Γιώργος Λιακόπουλος, νομικός σύμβουλος του Ομίλου της Πειραιώς.
Η τολμηρότερη ίσως από τις ζητούμενες παρεμβάσεις έχει στόχο να αναβαθμίσει τη συναλλακτικά χειμαζόμενη Εναλλακτική Αγορά. Δίνοντας παράλληλα και διέξοδο στις ατροφικού επενδυτικού ενδιαφέροντος, εισηγμένες εταιρείες.
Από την πλευρά της Ένωσης Εισηγμένων, το ενδιαφέρον εστιάζεται στις προτεινόμενες οριζόντιες παρεμβάσεις μείωσης του κόστους συμμόρφωσης για τις μικρομεσαίες εισηγμένες εταιρίες, κατά τα πρότυπα της Jobs Act στις ΗΠΑ.
Αυτό μπορεί να γίνει μέσω της ενίσχυσης του ρόλου της Ε.ΝΑ. ως αναπτυξιακής αγοράς (Growth Market). Όπως επίσης και με την υποστήριξη αντίστοιχων παρεμβάσεων, που προτείνονται από την ΕΝ.ΕΙΣ.ΕΤ και είναι οι ακόλουθες:
- Καθιέρωση μετοχών πολλαπλών δικαιωμάτων ψήφου, ώστε να αποσυνδέεται η εισαγωγή και η ρευστότητα από την απώλεια ιδιοκτησίας.
- Μετατροπή της ΕΝ.Α σε Growth market
- Δυνατότητα αντί της διαγραφής, της μεταφοράς εταιριών στην Εναλλακτική Αγορά. Αντίστοιχα, οικειοθελής μεταφορά στην ΕΝ.Α χωρίς υποχρέωση υποβολής δημόσιας πρότασης με σκοπό τη μείωση του διοικητικού βάρους των μικρομεσαίων εισηγμένων. Συνδυαστικά με την επαναξιολόγηση των ρυθμίσεων της ΕΝΑ.
- Απλούστευση υποχρεώσεων εταιρικής διακυβέρνησης για εταιρίες μικρής και μεσαίας κεφαλαιοποίησης. Όπως για παράδειγμα κατάργηση υποχρεωτικής συγκρότησης επιτροπών σε μικρές εταιρίες με ολιγάριθμα Δ.Σ, μείωση των απαιτήσεων του συστήματος εσωτερικού ελέγχου και άλλα.
- Διαμόρφωση της ΕΝΑ STEP ως αγοράς καινοτομίας (innovationmarket) για startups επιχειρήσεις. Στην Ελλάδα, λόγω μεγέθους ο θεσμός του crowdfunding μπορεί να αξιοποιηθεί μέσω της λειτουργίας της ENASTEP ως crowdfundingplatform και πολυμερής μηχανισμός διαπραγμάτευσης. Ο συνδυασμός αυτός είναι παγκόσμια καινοτόμος καθώς επιτρέπει τη λειτουργία δευτερογενούς αγοράς ενώ δίνει στον θεσμό crowdfunding τα εχέγγυα ενός διαχειριστή αγοράς.
- Δημιουργία κοινού fund μελών της αγοράς για την παροχή υπηρεσιών ειδικού διαπραγματευτή για την παροχή ρευστότητας σε επίπεδο ΕΝ.Α.
Κίνητρα εισαγωγής και παραμονής στο χρηματιστήριο
Πέραν τούτων και αναφορικά με τα κίνητρα εισαγωγής και παραμονής στο χρηματιστήριο, η Ένωση Εισηγμένων Εταιρειών προτείνει:
- Θέσπιση συντελεστή υπερέκπτωσης (150% ή 200%) δαπανών που συνδέονται με τη συμμόρφωση και με τις υποχρεώσεις που συνεπάγεται η εισαγωγή και παραμονή μιας εταιρίας στο Χ.Α. Με τον τρόπο αυτό τα έξοδα αυτά υπεραποδίδουν. Εισάγεται έτσι ένας δίκαιος μηχανισμός για την κατανομή του οφέλους από τη βελτίωση της χρηματοοικονομικής πληροφορίας που συνεπάγεται η εισαγωγή στο ΧΑ μεταξύ τους κράτους και της εταιρίας και λειτουργεί ως ένα σημαντικό και δίκαιο κίνητρο εισαγωγής και παραμονής στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
- Θέσπιση κινήτρων για αλλοδαπές εταιρίες που εγκαθίστανται στην Ελλάδα με σκοπό την εισαγωγή τους στο ΧΑ, ανά εργαζόμενο που απασχολούν στη χώρα.
- Αξιολόγηση του συνολικού κόστους συμμόρφωσης για τις ελληνικές εισηγμένες εταιρίες σε σχέση με το μέγεθός τους.
- Ενίσχυση της ουσιαστικής συμμόρφωσης σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης με υιοθέτηση μοντέλου συμμόρφωσης (comply or explain). Οριζόντιες ρυθμίσεις αναγκαστικού δικαίου, δεν επιτρέπουν την εκκόλαψη ανταγωνιστικών και σύγχρονων μοντέλων διοίκησης και εισάγουν αδικαιολόγητο κόστος για τις εισηγμένες εταιρίες, στην υιοθέτηση και παρακολούθηση μηχανισμών συμμόρφωσης με το νόμο.
Διαφορετικό μίγμα εποπτείας
Επιπρόσθετα, η Ένωση Εισηγμένων προτείνει να υπάρξει ένα διαφορετικό μίγμα εποπτείας, εστιαζόμενο στα ακόλουθα:
- Υποχρέωση της Επιτροπής καθορισμού ενός συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού, υπολογισμού και επιμέτρησης του ύψους των κυρώσεων ανά παράβαση, κατά τα πρότυπα που επέβαλε ο νόμος 4706/2020 για την εταιρική διακυβέρνηση
- Συσχέτιση της κυρωτικής αρμοδιότητας της Επιτροπής με την υπαιτιότητα (δόλο η αμέλεια) του παραβάτη. Οι περισσότερες κυρώσεις που επιβάλλονται στο πλαίσιο της κεφαλαιαγοράς και λόγω του ύψους τους αλλά και των συνεπειών τους και της απαξίας που αποδίδεται στις πράξεις (πχ. Πρόστιμο άνω των 10.000 ευρώ συνεπάγεται την ανάκληση του πιστοποιητικού επαγγελματικής επάρκειας του διοικούμενου και άρα αποκλεισμό από την επαγγελματική του δραστηριότητα) θεωρούνται και με βάση τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ως κυρώσεις ποινικού χαρακτήρα. Κατά συνέπεια δεν θα πρέπει να επιβάλλονται χωρίς να ελέγχεται αν υπάρχει δόλος ή αμέλεια. Αντικειμενική ευθύνη κατά την επιβολή κυρώσεων είναι αναχρονιστική και άδικη.
- Υποχρέωση της Επιτροπής να συντάσσει διευκρινιστικές εγκυκλίους για κάθε θεματική του κανονιστικού πλαισίου, καθώς και να απαντά δημόσια σε υποβληθείσες ερωτήσεις στα πρότυπα του Q&A της ESMA και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στη διαδικασία αυτή θα πρέπει να έχει σημαντικό ρόλο και η θεσμοθετημένη Συμβουλευτική Επιτροπή της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στην οποία εκπροσωπούνται οι φορείς της αγοράς.
- Ειδική πρόβλεψη για την αντιμετώπιση του λεγόμενου καταχρηστικού μετοχικού ακτιβισμού. Για το θέμα υπάρχει εκτενής συζήτηση στη Γερμανία και σε νομικό επίπεδο καθώς, μέτοχοι εισηγμένων εταιριών δύνανται να αξιοποιούν εργαλεία προστασίας των επενδυτών για λόγους μη συνδεόμενους με τον σκοπό που οι ρυθμίσεις αυτές επιτελούν.
Διαβάστε επίσης
Ουίλσον (Morgan Stanley): Γιατί περιμένουμε απότομη προσγείωση από την bull market
Goldman Sachs: Ουδέτερη στάση στις μετοχές παρά την αύξηση των στόχων στους δείκτες Ευρώπης και ΗΠΑ
──────────────────
Εκλογές 2023
Εκλογές 2023: Όλη η επικαιρότητα στο mononews.gr
Οδηγός – Πού και πώς ψηφίζω στις 25 Ιουνίου
Δείτε live τον χάρτη των αποτελεσμάτων