Νέες κινήσεις στον τομέα last mile αλλά και διεύρυνση συνεργασιών με την Emma Capital σε νέους τομείς επενδύσεων μετά τη μετοχική είσοδο του ομίλου Olympia στην Box Now, προαναγγέλλει ο CEO του Ομίλου Olympia και του Public Group, κ. Ρόμπυ Μπουρλάς.

Με συνέντευξή του στο mononews.gr, αναφέρεται στη στόχευση του ομίλου με την είσοδό του στον κλάδο των ταχυμεταφορών, στις νέες επενδυτικές ευκαιρίες που αναζητά ο όμιλος και στην κοινή επενδυτική φιλοσοφία που έχει με την Emma Capital, αλλά και στις επενδύσεις που υλοποιούνται ή σχεδιάζονται στη μέσω του επενδυτικού βραχίονα Public Capital Partners.

Παράλληλα, ο κ. Μπουρλάς εξηγεί το πώς προχωράει η ένωση των καταστημάτων Public & Media Markt, αλλά και το πώς αντιμετωπίζει ο όμιλος τις προκλήσεις της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας.

Τι σηματοδοτεί η είσοδος του Olympia Group στο μετοχικό κεφάλαιο της BOX NOW; Πώς συνδυάζεται με το μοντέλο ανάπτυξης συνολικότερα του ομίλου;

Στόχος μας στην Olympia είναι, σε συνεργασία με την EMMA Capital Group και μέσω των υπηρεσιών που προσφέρει η BOX NOW, είναι να συμβάλλουμε στην προώθηση ενός νέου μοντέλου στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου που αξιοποιεί σύγχρονες πλατφόρμες logistics & last mile, ώστε να ενδυναμώσει τον τελικό χρήστη με νέες επιλογές για καλύτερες και ταχύτερες παραδόσεις, σε χρόνο και τόπο που διευκολύνει και ταιριάζει με τον τρόπο ζωής του. H BOX NOW προσφέρει μια μοναδική 24/7 υπηρεσία στο τελευταίο μίλι που εξασφαλίζει την αξιοπιστία και ευελιξία στις παραδόσεις που αναζητά ο σύγχρονος καταναλωτής, με τρόπο μάλιστα που είναι πιο φιλικός στο περιβάλλον, καθώς περιορίζει τα απαιτούμενα δρομολόγια σε μια παράδοση.

Η συνεργασία με την Emma Capital θα μπορούσε να επεκταθεί και σε άλλους τομείς;

Διερευνούμε επενδυτικές ευκαιρίες σε καινοτόμες πλατφόρμες ή υπηρεσίες που συμπληρώνουν την εμπειρία πελάτη στους τομείς δραστηριότητάς μας. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει συνεργασίες με άλλους επενδυτές που μας επιτρέπουν να εξελίσσουμε τις εταιρίες του χαρτοφυλακίου μας και τους αντίστοιχους κλάδους τους, όπως είναι π.χ. η λιανική και το eCommerce. Η επένδυσή μας στη BOX NOW της Emma Capital είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας μεταξύ δύο Ομίλων που έχουν παρόμοια επενδυτική φιλοσοφία για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων σε τομείς κοινού στρατηγικού ενδιαφέροντος. Συνεχίζουμε να αναζητούμε νέα πεδία επενδύσεων και εξετάζουμε συνέργειες και σε άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα στον κλάδο της ενέργειας ή του λογισμικού.

Ποια είναι η υπεραξία καινοτομίας που στοχεύετε να χτίσετε πάνω σε αυτή τη νέα δραστηριότητα;

Όπως ανέφερα και νωρίτερα, αναζητούμε πλατφόρμες ή υπηρεσίες που αναβαθμίζουν την εμπειρία του πελάτη και απαντούν στις διαρκώς εξελισσόμενες ανάγκες του. Η BOX NOW ξεχωρίζει, καθώς προσφέρει σύγχρονες και αυτοματοποιημένες υπηρεσίες παράδοσης και αποστολής δεμάτων 24/7 και διαθέτει αυτή τη στιγμή ένα δίκτυο από 1.200 lockers, το μεγαλύτερο αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Ήδη εξυπηρετεί 200.000 πελάτες, μέσα από ένα ευρύ δίκτυο 400 συνεργαζόμενων e-shops.

Παράλληλα, καθώς τα lockers της εταιρίας λειτουργούν με ηλιακή ενέργεια & αποτελούν διεθνώς ένα μοντέλο λειτουργίας που μειώνει το αποτύπωμα άνθρακα, η BOX NOW είναι μια λύση που ανταποκρίνεται και στα πρότυπα που έχουμε θέσει για το “Green Commerce”, εμπνέοντας τους καταναλωτές αλλά και το σύνολο της αγοράς για ένα πιο βιώσιμο τρόπο λειτουργίας στο retail & eCommerce.

Ως Όμιλος με ισχυρό αποτύπωμα στην αγορά της λιανικής και του ηλεκτρονικού εμπορίου, εργαζόμαστε για την προώθηση ενός ανανεωμένου omnichannel μοντέλου, που κάνει την εμπειρία αγορών πιο ευέλικτη, στη βάση σύγχρονων επιλογών και υπηρεσιών, είτε για παράδειγμα μιλάμε για πληρωμές, είτε μιλάμε για παραδόσεις. Η επένδυση στην BOX NOW έρχεται να «κουμπώσει» με ένα σύνολο επενδύσεων ύψους 20 εκ. ευρώ που ήδη υλοποιείται σε αυτή την κατεύθυνση από το corporate venture capital που έχουμε αναπτύξει, την Public Capital Partners. Για παράδειγμα, η εταιρία μας Public Group έγινε ο πρώτος omni-retailer στην Ελλάδα που προσέφερε στους καταναλωτές τη δυνατότητα πληρωμών με άτοκες δόσεις “Pay in 3” της κορυφαίας fintech εταιρίας Klarna, συμμετέχοντας ταυτόχρονα ως  στρατηγικός επενδυτής στον κύκλο χρηματοδότησης ύψους 800 εκ. ευρώ που ανακοίνωσε πέρυσι η συγκεκριμένη εταιρία. Η διάθεση για ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και συνεργασιών είναι εμφανής και από τη συμμετοχή της PCP, ως limited partner, στο Endeavor Catalyst IV fund, με στόχο τη στήριξη Ελλήνων ιδρυτών ανά τον κόσμο.

Στις υπόλοιπες στρατηγικές μας πρωτοβουλίες εντάσσονται οι επενδύσεις και σε άλλες υπηρεσίες που αναβαθμίζουν την εμπειρία του πελάτη στο κομμάτι της επισκευής και εγκατάστασης συσκευών (iRepair, Douleutaras,) κ.α. Απώτερος στόχος όλων αυτών των συνεργασιών, συνδυαστικά με τη δυναμική και την ευελιξία που προσφέρει το BOX NOW, είναι να απελευθερώσουμε τις δυνατότητες των καταναλωτών, ώστε να απολαμβάνουν τη ζωή με τον δικό τους τρόπο.

Μπαίνετε σε μια δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά όπου δραστηριοποιούνται ισχυροί «παίκτες» των ταχυμεταφορών. Ποια είναι η εκτίμησή σας για το μέλλον του κλάδου στην Ελλάδα και πώς βλέπετε να εξελίσσεται ο ανταγωνισμός;

Μέχρι πριν μερικά χρόνια, ο κλάδος του omnichannel λιανεμπορίου αντιμετώπισε προκλήσεις που είχαν κυρίως να κάνουν με την ταχύτητα μετασχηματισμού της ευρύτερης αλυσίδας αξίας και οι οποίες έγιναν ιδιαίτερα εμφανείς στη διάρκεια της πανδημίας. Η υψηλή ζήτηση προϊόντων μέσω ηλεκτρονικών αγορών επιτάχυνε τις επενδύσεις στον τομέα των ταχυμεταφορών, της ψηφιακής αναβάθμισης και της εξυπηρέτησης πελατών συνολικά από τις εταιρίες του κλάδου.

Στην μετά την πανδημία εποχή, πιστεύουμε ότι το στοίχημα κερδίζεται δίνοντας έμφαση στην εξαιρετική εμπειρία πελάτη. Και εδώ συγκρινόμαστε όχι μόνο με ομοειδείς εταιρίες αλλά και με παρεμφερείς, όπως για παράδειγμα είναι οι εταιρίες παράδοσης φαγητού ή ειδών παντοπωλείου. Στην BOX NOW είδαμε μια εξαιρετική ομάδα και μια δυναμικά αναπτυσσόμενη εταιρία που αλλάζει δραστικά την καταναλωτική εμπειρία. Μαζί στοχεύουμε να χτίσουμε το μεγαλύτερο δίκτυο θυρίδων, διαθέσιμο στην αγορά του retail και του ηλεκτρονικού εμπορίου στην ΝΑ Ευρώπη. Εξελίσσοντας τις υπηρεσίες μας, ως επόμενο βήμα θέλουμε να εστιάσουμε στην ταχύτητα παράδοσης και την ποιότητα εξυπηρέτησης και εκεί προσανατολίζουμε τη στρατηγική μας.

Σχεδιάζετε άλλες κινήσεις στον τομέα logistics και last mile ή έχει  τελειώσει ο κύκλος των επενδύσεων;

H εξέλιξη του λιανεμπορίου δεν σταματά, όσο αλλάζουν οι ανάγκες του καταναλωτή και η τεχνολογία δημιουργεί νέα δεδομένα και νέες λύσεις που μπορούν να αναβαθμίσουν τον τρόπο που εξυπηρετούμε, αυξάνοντας τις διαθέσιμες επιλογές. Γι΄ αυτό άλλωστε δημιουργήσαμε το οικοσύστημα του Public Group, ενισχύοντας τη δυνατότητα και την ταχύτητα που έχουμε για καινοτομία σε μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά.

Μέσα από τις επενδύσεις μας σε scale-ups και δοκιμασμένες τεχνολογικές πλατφόρμες γινόμαστε ακόμη πιο γρήγοροι και αποτελεσματικοί, δίνοντας μεταξύ άλλων έμφαση στις διαδικασίες logistics και τις διαθέσιμες υπηρεσίες στο last mile. Ήδη έχουμε δημιουργήσει μια αναβαθμισμένη αποθήκη έκτασης περίπου 40.000 τ.μ., προσφέρουμε 100.000 κωδικούς προϊόντων για παράδοση την επόμενη ημέρα, ενώ επίσης διαθέτουμε      dedicated οχήματα και αυξάνουμε συνεχώς τη δυναμική του στόλου μας. Συνεχίζουμε τις επενδύσεις προκειμένου να προσφέρουμε στους καταναλωτές περισσότερη δύναμη και ευελιξία, όπως π.χ. τη δυνατότητα real-time tracking της παραγγελίας τους. Περισσότερα θα είμαστε σε θέση να σας ανακοινώσουμε στο άμεσο μέλλον.

Έχετε προαναγγείλει το ενδιαφέρον του ομίλου για είσοδο στον χώρο των audiobooks και του EdTtech. Πόσο κοντά είστε σε μια νέα επένδυση;

Πράγματι, έχουμε έντονο ενδιαφέρον να εξελίξουμε τον τομέα του πολιτισμού που εκφράζεται μέσα από τα βιβλία, ενώ κοιτάζουμε και τον τομέα του EdTech. Γιατί, όπως προανέφερα, η τεχνολογία είναι ένας σημαντικός παράγοντας που αλλάζει τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής μας και οι εταιρίες μας έχουν σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις αυτές.

Εστιάζουμε στα audiobooks γιατί ο πολιτισμός είναι ισχυρό στοιχείο στο DNA των Public. Ας μην ξεχνάμε, τα Public παραμένουν το #1 βιβλιοπωλείο στη χώρα–ένα ισχυρό asset που έχουμε κατακτήσει και θέλουμε να ενδυναμώσουμε. Διοργανώνοντας κάθε χρόνο έναν κορυφαίο θεσμό όπως τα Βραβεία Βιβλίου Public και δεκάδες εκδηλώσεις για το βιβλίο ανά την Ελλάδα, έχοντας αναπτύξει το μεγαλύτερο community με βιβλιοκριτικές στη χώρα, το Bookfriends.gr, αλλά και διαθέτοντας εξειδικευμένο προσωπικό στα βιβλιοπωλεία μας, στηρίζουμε με πάθος τους αναγνώστες– και μαζί με αυτούς, και το σύνολο της εκδοτικής κοινότητας. Ο τομέας των audiobooks, αν και αναπτύσσεται σημαντικά στο εξωτερικό, στην Ελλάδα έχει ένα μικρό ακόμη πιστό κοινό το οποίο όμως αυξάνεται σταδιακά. Μία επένδυση σε αυτόν τον τομέα, ταιριάζει με το προφίλ και συμβαδίζει με το όραμά μας να προσφέρουμε στους καταναλωτές ακόμη περισσότερες επιλογές στον τομέα του πολιτισμού, επιβεβαιώνοντας ταυτόχρονα και τον τίτλο του κορυφαίου προορισμού για το βιβλίο. Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε διάφορες εναλλακτικές και θα είμαστε σε θέση να πούμε περισσότερα σύντομα.

Αντίστοιχα, αναγνωρίζουμε ότι το κομμάτι του EdTech – των εφαρμογών για την εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση που αξιοποιούν τις δυνατότητες της τεχνολογίας και του AI – έχει μια ιδιαίτερη δυναμική από την περίοδο της πανδημίας και μετά. Μάλιστα, φαίνεται ότι τα επόμενα χρόνια θα έχει εκθετική αύξηση, και καθώς και αυτού του είδους οι εφαρμογές ταιριάζουν με το προφίλ των Public, παρακολουθούμε τις δραστηριότητες και πρωτοβουλίες που αναπτύσσονται και αυτόν τον τομέα, αξιολογώντας προσεκτικά τυχόν ευκαιρίες και συνεργασίες.

Πώς βλέπετε να εξελίσσεται το 2023 σε μακροοικονομικό επίπεδο (πληθωρισμός, επιτόκια κ.α.). Μιλάγαμε για προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Εξακολουθούν να υπάρχουν  και σήμερα και σε ποια ένταση;

Το περιβάλλον σίγουρα παραμένει δύσκολο και εμείς προγραμματίζουμε λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες προκλήσεις αλλά και τις ανάγκες του πελάτη. Σε ό,τι αφορά στον τομέα της λιανικής, πιστεύουμε ότι έχουμε αναπτύξει μια ιδιαίτερα ελκυστική πρόταση, με επιλογές για όλους, νέες υπηρεσίες και δυνατότητες που απελευθερώνουν τον καταναλωτή. Εστιάζουμε στην εξυπηρέτηση, την ευκολία και συνολικά την εξαιρετική εμπειρία, για αυτό και αναβαθμίζουμε το δίκτυο μας με καταστήματα νέας γενιάς, τα οποία εντάσσουν πλέον και τις οικιακές συσκευές, αλλά και ενισχύουμε το public.gr με τις πιο σύγχρονες δυνατότητες. Συνολικά για τον κλάδο, οι προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα συνδέονται με το αυξανόμενο κόστος ενέργειας και πρώτων υλών, στοιχεία που αλυσιδωτά μας επηρεάζουν, κυρίως ως προς τα περιθώρια κέρδους. Αλλά και με το ευρύτερο γεωπολιτικό περιβάλλον και τις αλλαγές που φέρνει η κλιματική αλλαγή, οι οποίες επίσης επηρεάζουν τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Πιστεύουμε ότι ο μετασχηματισμός που έχουμε κάνει αυτή τη στιγμή στη λειτουργία μας, με την κεντρική αποθήκη, σε συνδυασμό με τις σύγχρονες πλατφόρμες και τεχνολογίες που αξιοποιούμε, μας έχουν οχυρώσει σημαντικά απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις, εξοικονομώντας χρόνο και πόρους και ενισχύοντας την αποτελεσματικότητά μας. Οι επενδύσεις μας σε σύγχρονες υποδομές αλλά και η λειτουργία της Public Next μας δίνουν τη δυνατότητα να αξιοποιούμε έξυπνες λύσεις και big data ώστε να προσαρμοζόμαστε γρήγορα στην αλλαγή.

Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα για το πώς διαμορφώθηκαν τα βασικά οικονομικά μεγέθη του Public Group το 2022 και πώς ξεκίνησε η χρονιά;

Με δεδομένο τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις συνεπακόλουθες πληθωριστικές τάσεις που επηρέασαν τους περισσότερους κλάδους διεθνώς, το 2022 ήταν μια χρονιά με πολλές προκλήσεις. Για τα Public, το έτος ξεκίνησε με θετική ανταπόκριση από το κοινό, ωστόσο, από την έναρξη του πολέμου και μετά, με τις αυξήσεις στις τιμές ενέργειας, παρατηρήσαμε μια συγκρατημένη κινητικότητα των καταναλωτών, που προσπαθούσαν να προσαρμόσουν τις αγοραστικές τους συνήθειες. Παρ’ όλα αυτά, προσηλωμένοι στη στρατηγική μας, κατορθώσαμε να βγούμε νικητές στις σημαντικές εμπορικές περιόδους: Χαρακτηριστικό είναι ότι διανύσαμε την καλύτερη Back To School περίοδο στα χρονικά των Public αλλά και υψηλές επιδόσεις τόσο στην περίοδο της Black Friday όσο και των Χριστουγέννων. Σημαντικές για το σύνολο της αγοράς ήταν και οι πρωτοβουλίες της πολιτείας (π.χ. «Ανακυκλώνω- Αλλάζω Συσκευή», «Ψηφιακή Μέριμνα», «Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΜμΕ») που υποστήριξαν ουσιαστικά τους καταναλωτές στην προσπάθειά τους να καλύψουν τις ανάγκες τους. Και σε αυτές κερδίσαμε σημαντικό μερίδιο και συνεχίζουμε. Έχοντας το 2022 καταφέρει να ξεπεράσουμε τις πωλήσεις της προηγούμενης χρονιάς, αλλά και με μια omnichannel στρατηγική που θέτει στο επίκεντρο τον πελάτη και σέβεται το περιβάλλον, θα συνεχίσουμε εξίσου δυναμικά και το 2023. Επιπλέον προχωρά επιτυχημένα η ένωση των καταστημάτων Public & Media Markt, με πρόσφατο παράδειγμα την ανακαίνιση 3 μεγάλων καταστημάτων στην Θεσσαλονίκη, στα οποία πλέον ο πελάτης συναντά έναν μοναδικό συνδυασμό υπηρεσιών και προϊόντων τεχνολογίας, οικιακών συσκευών και πολιτισμού.

Διαβάστε επίσης

Fourlis: Διευκρινίσεις για την πώληση της Intersport στην Τουρκία – Στο 1,5 εκατ. το τελικό τίμημα

Εγκρίθηκε νέα στρατηγική επένδυση, ύψους 339,6 εκατ. ευρώ, που ενισχύει την μετατροπή της χώρας σε ενεργειακό κόμβο της Αν. Μεσογείου