ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η άμεση απόφαση του Προέδρου μας είναι απόφαση που προστατεύει τη νέα μας προσπάθεια, κάνει σαφείς τις αρχές και τις αξίες μας και μας καλύπτει απόλυτα όλους, τονίζει με νόημα το κορυφαίο στέλεχος του κινήματος, που κατά την εσωκομματική διαδικασία για την εκλογή Πρόεδρου είχε στηρίξει τον Ανδρέα Λοβέρδο, όπως και η Εύα Καϊλή.
Ταυτοχρόνως, η κα. Νάντια Γιαννακοπούλου, χαρακτηρίζει πενιχρά τα αποτελέσματα των κυβερνητικών μέτρων απέναντι στην ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση, επικαλούμενη το γεγονός ότι, ακόμα και σήμερα, οι πολίτες αναγκάζονται να μειώνουν δαπάνες για ενέργεια, ακόμα και για αγαθά πρώτης ανάγκης, ενώ την ίδια ώρα αυξάνει το ιδιωτικό χρέος και σημαντικό ποσοστό μικρομεσαίων επιχειρήσεων αντιμετωπίζει πρόβλημα ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις τους, ακόμα και βιωσιμότητας.
Απέναντι στην διαμορφούμενη κατάσταση, η στενή συνεργάτης του κ. Ν. Ανδρουλάκη, σημειώνει ότι για να μπορέσει η οικονομία και η κοινωνία να απαλλαγούν από τον βραχνά της αύξησης του κόστους δανεισμού και των κόκκινων δανείων χρειάζονται τολμηρές παρεμβάσεις και όχι ευχολόγια.
Αντιπαραβάλλει τα οικονομικά μέτρα που προτείνει το ΠΑΣΟΚ, όπως, μεταξύ άλλων, η μείωση του ΦΠΑ σε τρόφιμα και καύσιμα, αλλά και η πρόνοια να παραμείνουν στον υπερμειωμένο συντελεστή τα βρεφικά είδη, όπως το βρεφικό γάλα και οι πάνες. Το πλαφόν στη λιανική αγορά ενέργειας. Τη στήριξη-και ενίσχυση- της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της ΡΑΕ καθώς και των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς, «ώστε να αντιμετωπιστούν οι ολιγοπωλιακές πρακτικές και η αισχροκέρδεια στην αγορά». Τη δημιουργία κοινωνικής κατοικίας-ενίσχυση της φοιτητικής στέγης και την προστασία της Α’ κατοικίας των αδύναμων δανειοληπτών
Η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, χαρακτηρίζει την πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή ως «απαράδεκτη», «με τεχνητή πόλωση, υπονοούμενα, μπηχτές», συζήτηση η οποία «δεν μας φώτισε για το τι έχει συμβεί, ώστε να ενημερωθούν με ευθύνη και πληρότητα οι πολίτες», ενώ εκτιμά ότι το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης για τη λειτουργία της ΕΥΠ και το καθεστώς άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, «δεν λύνει απολύτως τίποτα».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η Βουλευτής του Δυτικού Τομέα Αθηνών, εξηγεί τους λόγους για τους οποίους το ΠΑΣΟΚ, παρά την αρχική τοποθέτηση του Προέδρου του, διαφώνησε τελικώς με το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης, εστιάζοντας στον μειωμένο ρόλο της ΑΔΑΕ, τον προβλεπόμενο χρόνο για την ενημέρωση των παρακολουθούμενων, την καταστροφή των σχετικών αρχείων, χωρίς να παραλείπει το γεγονός ότι μήνες μετά από την αποκάλυψη για την παρακολούθηση του κινητού του κ. Ανδρουλάκη, «ακόμα δεν έχουμε πάρει καμία απάντηση ούτε για τον λόγο παρακολούθησης».
Πίσω από τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης βρίσκεται η προσπάθεια κάλυψης του σιωπητηρίου που έχει επιβληθεί και το είδαμε και στην Εξεταστική Επιτροπή για να μην αποκαλυφτεί η αλήθεια, υπογραμμίζει.
Αναφορικά με την επικείμενη κάλπη, η κα. Γιαννακοπούλου εκτιμά ότι «τα ποσοστά του ΠΑΣΟΚ μπορεί να είναι η μεγάλη έκπληξη των πρώτων εκλογών και αυτό θα καθορίσει πολλά, πάρα πολλά, ενόψει των δεύτερων εκλογών»
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της κ. Νάντιας Γιαννακοπούλου στον Γαβριήλ Σερέτη
–Πώς σχολιάζετε την εξέλιξη με την Ευρωβουλευτή σας κα. Εύας Καϊλή;
Η άμεση απόφαση του Προέδρου μας να θέσεις εκτός κόμματος την Εύα Καϊλή δείχνει ότι είμαστε αποφασισμένοι να μην αφήσουμε καμία σκιά σε θέματα ηθικής. Είναι απόφαση που προστατεύει τη νέα μας προσπάθεια, κάνει σαφείς τις αρχές και τις αξίες μας και μας καλύπτει απόλυτα όλους.
–Ποιό είναι το βασικό μήνυμα προς τους πολίτες από την πρόσφατη συζήτηση στην Ολομέλεια και την πολιτική αντιπαράθεση ανάμεσα στα πολιτικά κόμματα, με αφορμή το νομοσχέδιο για την ΕΥΠ και το απόρρητο των επικοινωνιών;
Λυπάμαι που θα το πω, αλλά ποιο να είναι το μήνυμα. Ήταν μία από τις χειρότερες κοινοβουλευτικά στιγμές της Βουλής. Μια απαράδεκτη συζήτηση με τεχνητή πόλωση, υπονοούμενα, μπηχτές. Μια συνεδρίαση που δεν μας φώτισε για το τι έχει συμβεί ώστε να ενημερωθούν με ευθύνη και πληρότητα οι πολίτες και που ψηφίστηκε ένα Νομοσχέδιο που δεν λύνει απολύτως τίποτα. Είναι δυνατόν για παράδειγμα να έχει νομοθετηθεί η καταστροφή των αρχείων παρακολούθησης κάποια χρόνια πριν αποκτήσει ο παρακολουθούμενος το δικαίωμα να ενημερωθεί;
— Γιατί, ενώ ο Πρόεδρός σας είχε πει σε παλιότερη συνέντευξή του ότι το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης για την αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της ΕΥΠ και το καθεστώς που διέπει την άρση του απορρήτου εμπεριέχει θετικά στοιχεία, τελικά θα το καταψηφίσετε; Και τι προσδοκάτε από την προσφυγή του κ. Ανδρουλάκη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο; Δεν αρκεί η Ελληνική Δικαιοσύνη; Δεν της έχετε εμπιστοσύνη;
Γιατί διαφωνούμε με βασικές ρυθμίσεις του, όπως για παράδειγμα τον μειωμένο ρόλο της ΑΔΑΕ στις αποφάσεις για επισυνδέσεις ή τον μακρύ χρόνο που προβλέπεται για την ενημέρωση των παρακουθούμενων σε σχέση και με το γεγονός ότι θα έχουν καταστραφεί τα Αρχεία. Γιατί δεν θεωρούμε ότι διασφαλίζεται μια ριζική αλλαγή στην λειτουργία της ΕΥΠ. Αλλά και γιατί τέσσερις μήνες μετά την στοιχειοθετημένη προσφυγή του Ν. Ανδρουλάκη στην Δικαιοσύνη για τη προσπάθεια ρομποτοποίησης του κινητού του, αλλά και την ομολογία ότι έτσι κι αλλιώς παρακολουθούταν με « νόμιμη» επισύνδεση και ακόμα δεν έχουμε πάρει καμία απάντηση ούτε για τον λόγο παρακολούθησης . Πίσω από τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης βρίσκεται η προσπάθεια κάλυψης του σιωπητηρίου που έχει επιβληθεί και το είδαμε και στην Εξεταστική Επιτροπή για να μην αποκαλυφτεί η αλήθεια.
Έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στην Ελληνική Δικαιοσύνη και την σεβόμαστε. Παρατηρούμε όμως ταυτόχρονα ότι η διαλεύκανση της υπόθεσης καθυστερεί και τονίζουμε ότι δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σ΄ αυτό το κρίσιμο θέμα με τους συνήθεις ρυθμούς που δυστυχώς υπάρχουν στην Δικαιοσύνη στην χώρα μας. Από εκεί και πέρα η προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποτελεί δικαίωμα κάθε ‘Έλληνα πολίτη που είναι ταυτόχρονα και ευρωπαίος πολίτης όταν παραβιάζονται αποδεδειγμένα στοιχειώδη δικαιώματά του. Τι ακριβώς αλήθεια προκαλεί εντύπωση;
–Σε τοποθετήσεις σας υποστηρίζετε ότι η ακρίβεια καλπάζει και η Κυβέρνηση περιορίζεται σε αναποτελεσματικά ημίμετρα. Ότι η λογική των επιδομάτων, των επιδοτήσεων κάθε μορφής, δείχνει τα όριά της. Ποια είναι η επιχειρηματολογία που συνοδεύει αυτές τις θέσεις;
Δεν πρόκειται για γενική επιχειρηματολογία. Η τοποθέτησή μας αυτή αποδεικνύεται δυστυχώς στην πράξη. Το κύμα της ακρίβειας δεν φαίνεται να ανακόπτεται, προφανώς και καλπάζει η ακρίβεια και αυτό το νιώθει ο κάθε πολίτης, τα αποτελέσματα των κυβερνητικών μέτρων είναι πενιχρά, νοικοκυριά αναγκάζονται να μειώνουν δαπάνες για ενέργεια, ακόμα και για αγαθά πρώτης ανάγκης , ενώ την ίδια ώρα αυξάνει το ιδιωτικό χρέος και σημαντικό ποσοστό μικρομεσαίων επιχειρήσεων αντιμετωπίζουν πρόβλημα ανταπόκρισης των υποχρεώσεών τους και δοκιμάζεται η βιωσιμότητά τους, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνουν όλα τα Επιμελητήρια της χώρας που θεσμικά είναι οι επίσημοι σύμβουλοι του Κράτους.
Σε εμάς δεν ταιριάζει ο μηδενισμός. Έχουμε ψηφίσει κάθε μέτρο που μπορεί να ελαφρύνει έστω ένα ευρώ τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Δεν μπορούμε όμως να κάνουμε ότι δεν νιώθουμε την δυσκολία της κοινωνίας και όσα μας λένε οι ίδιοι οι πολίτες στις συζητήσεις , στις περιοδείες, τις συγκεντρώσεις μας.
–Βασική θέση του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ αποτελεί η μείωση του ΦΠΑ σε τρόφιμα και καύσιμα. Ωστόσο, από την πλευρά της Κυβέρνησης, διατυπώνεται ο αντίλογος ότι ανάλογες προτάσεις «είναι πιασάρικες». Και πως έχει πετύχει το ίδιο αποτέλεσμα, δηλαδή τη στήριξη των νοικοκυριών, μέσα από άλλες οδούς, όπως οι παρεμβάσεις στους λογαριασμούς ρεύματος. Λέγεται μάλιστα, ότι οι κυβερνητικοί μηχανισμοί ανάκτησης αποτελούν παράδειγμα που ζητείται να υιοθετηθεί και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Καταλαβαίνω ότι η Κυβέρνηση που καταναλώνει πολύ χρόνο για να αυτοθαυμάζεται και για την επικοινωνία της , μπορεί να χρησιμοποιεί τέτοιες φράσεις, όπως « πιασάρικες». Εμείς καταθέτουμε προτάσεις μελετημένες, ριζικές, αποτελεσματικές, προτάσεις που έχουμε συζητήσει με φορείς, επιμελητήρια, οικονομολόγους. Είναι προτάσεις ευθύνης απέναντι σε μια κοινωνία που δοκιμάζεται. Δεν αντιλαμβανόμαστε τον ρόλο μας ως τμήμα κάποιου show. Μια τέτοια αντίληψη δεν σέβεται τα προβλήματα του λαού.
Επιτρέψτε μου δε να σας πω ότι δεν προτείνουμε μόνο την μείωση του Φ.Π.Α σε καύσιμα και είδη πρώτης ανάγκης. Ο Πρόεδρός μας Νίκος Ανδρουλάκης κατέθεσε πριν λίγες μέρες βασικές προτάσεις για την ακρίβεια:Τη μείωση του ΦΠΑ σε τρόφιμα και καύσιμα, αλλά και την πρόνοια να παραμείνουν στον υπερμειωμένο συντελεστή τα βρεφικά είδη, όπως το βρεφικό γάλα και οι πάνες. Πλαφόν στη λιανική αγορά ενέργειας. Στήριξη-και ενίσχυση- της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της ΡΑΕ καθώς και των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ολιγοπωλιακές πρακτικές και η αισχροκέρδεια στην αγορά. Ενεργειακή δημοκρατία για την απεξάρτηση από τα ολιγοπώλια, με ενίσχυση των υποδομών δικτύων μεταφοράς, διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και αποθήκευσης ενέργειας. Στήριξη χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων με άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ και επαναφορά του καθορισμού του μέσω των εθνικών συλλογικών διαπραγματεύσεων, νέο ΕΚΑΣ για 350.000 χαμηλοσυνταξιούχους κι αυξήσεις που καλύπτουν τον πληθωρισμό για όλους τους συνταξιούχους καθώς και μειωμένο ενιαίο εισιτήριο στα μέσα μαζικής μεταφοράς για την περίοδο της κρίσης.Δημιουργία κοινωνικής κατοικίας-ενίσχυση της φοιτητικής στέγης. Προστασία της Α’ κατοικίας των αδύναμων δανειοληπτών.
— Ο Πρωθυπουργός, σε κάθε ευκαιρία, τονίζει ότι το διακύβευμα των επόμενων εκλογών θα είναι «Μητσοτάκης ή Τσίπρας», «μπροστά ή πίσω». Από τη στιγμή που οι ψηφοφόροι καλούνται να επιλέξουν πρωθυπουργό, αυτό δεν είναι ένα ουσιαστικό δίλημμα, αναφορικά με το ποιος θα κρατήσει το τιμόνι της χώρας, ανεξαρτήτως από τα ποσοστά των υπολοίπων κομμάτων;
Οι πολίτες θα κρίνουν τα πεπραγμένα της Κυβέρνησης, την αδυναμία της να αντιμετωπίσει τις κρίσεις που υποστήκαμε και συνεχίζουμε να υφιστάμεθα αλλά και την μεταρρυθμιστική της άπνοια , όπως και θα έχουν κατά νου και τι συνέβη επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και οδήγησε στην βαριά ήττα του ΣΥΡΙΖΑ. Θα ακούσουν προγράμματα κομμάτων, θέσεις, θα δουν ποια δύναμη μπορεί να συμβάλει σε μια πιο δυναμική πορεία της χώρας με επίκεντρο τον πολίτη, θα συγκρίνει ομάδες και επικεφαλής. Στις κάλπες δε, που θα είναι διπλές, όπως φαίνεται, θα ψηφίσουν και για Κυβέρνηση και για Αντιπολίτευση. Είναι προφανές ότι αυτό το δίλημμα στο οποίο αναφέρεστε είναι ένα επικοινωνιακό δίλημμα, που έχει μια αλήθεια, αφού το πρόσωπο ενός Πρωθυπουργού παίζει ρόλο, αλλά είναι ένα απλουστευτικό σχήμα που υποβαθμίζει το γεγονός, ότι οι πολίτες ψηφίζουν σταθμίζοντας όχι ένα, αλλά σειρά παραγόντων και κριτηρίων.
–Θα μου επιτρέψετε να επιμείνω. Γιατί ο Ν. Ανδρουλάκης εξακολουθεί να μην δέχεται για πρωθυπουργό, μετά από την λαϊκή ετυμηγορία, ούτε τον Κυριάκο Μητσοτάκη ούτε τον Αλέξη Τσίπρα; Δεν αποτελεί μια τέτοια θέση προσπάθεια αλλοίωσης της απόφασης του πολιτών, όπως τον κατηγορούν;
Θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι απέναντι στο δίλημμα που αναφέρατε και πριν, υπάρχει και η απάντηση ότι σε περίπτωση συνεργασίας υπάρχουν τρεις παράγοντες που καθορίζουν τι θα γίνει: Τα προγράμματα , άρα και η δυνατότητα προγραμματικών συγκλίσεων, οι συσχετισμοί που δεν θα είναι δημοσκοπικοί αλλά συσχετισμοί βγαλμένοι από την ψήφο των πολιτών και τα πρόσωπα που μπορούν να εκφράσουν το μήνυμα από τις κάλπες. Όταν διερευνώνται δυνατότητες συνεργασίας, αυτοί οι παράγοντες καθορίζουν τα πάντα και βέβαια στη Δημοκρατία όλα συζητούνται.
–Υπάρχει περίπτωση να προέλθει κυβέρνηση από την πρώτη Κυριακή των εκλογών, όποια κι αν είναι τα ποσοστά των τριών πρώτων κομμάτων, άρα και του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ;
Δεν κατανοώ ακριβώς το ερώτημα, γιατί δεν είναι καθόλου δευτερεύον θέμα τα ποσοστά των κομμάτων, δηλαδή η δύναμη που θα δώσει στον καθένα ο κυρίαρχος λαός. Θα ήθελα πάντως να σας πω ότι απ΄ ότι φαίνεται μέχρι στιγμής τουλάχιστον δυνατότητα μονοκομματικής αυτοδύναμης Κυβέρνησης δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα , γιατί χρειάζεται ποσοστό τουλάχιστον 46%. Αν μιλάμε για Κυβέρνηση συνεργασίας, υπάρχει κάτι το οξύμωρο. Η μεν Ν.Δ έχει αποσαφηνίσει ότι θέλει αυτοδυναμία και άρα θα πάει σίγουρα σε δεύτερες εκλογές, επομένως δεν θέλει συνεργασία. Ο δε ΣΥΡΙΖΑ ενώ υποτίθεται ότι μιλάει για κάποια Προοδευτική συνεργασία που στερείται όμως περιεχομένου και δυνατότητας, διατυπώνει τώρα την θέση ότι δεν εννοεί Κυβέρνηση συνεργασίας των ηττημένων, ενώ όλες οι δημοσκοπήσεις τον δείχνουν μακράν δεύτερο. Άρα προφανώς δεν εννοεί την όποια πρόταση κάνει και απλά και αυτός όπως και η Ν.Δ ενδιαφέρεται για την ψήφο δυνάμεων που προσανατολίζονται προς το ΠΑΣΟΚ και μόνο. Επομένως τόσο από άποψης ουσίας , όσο και δημοσκοπικά με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, δεν φαίνεται δυνατότητα να έχουμε Κυβέρνηση οποιασδήποτε μορφής από τις πρώτες εκλογές. Είναι φανερό και αν πολλοί απευθύνουν το ερώτημα στο ΠΑΣΟΚ για το με ποιον θα πάει και ποιον θα αφήσει, είναι εκ του πονηρού, για να αλιευτούν ψήφοι και να εμποδιστεί η ανάπτυξη της δυναμικής του.
— Δεν φοβάστε συρρίκνωση των ποσοστών σας τη δεύτερη Κυριακή; Δεν αυξάνονται οι κίνδυνοι για τον τόπο από μια πιθανή αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης; Κι αν είναι να λάβετε μέρος σε κυβέρνηση συνεργασίας, είτε με ΝΔ είτε με ΣΥΡΙΖΑ, γιατί αυτό να μην γίνει από την πρώτη Κυριακή;
Όσον αφορά στην πρώτη Κυριακή αναφέρθηκα πριν. Για να μιλήσω ακόμα πιο ευθέως. Νομίζω ότι το ερώτημα αυτό πρέπει να απευθύνεται βασικά προς τη Ν.Δ και το ΣΥΡΙΖΑ. Η Ν.Δ δεν θέλει και ο ΣΥΡΙΖΑ υποκρίνεται ότι θέλει. Εμείς πορευόμαστε με αυτοπεποίθηση, με νέα ηγεσία, καλά επεξεργασμένο πρόγραμμα και όπως σύντομα θα φανεί ανανεωμένα ψηφοδέλτια. Έχουμε την πεποίθηση ότι οι πολίτες θα επιβραβεύσουν την προσπάθειά μας και να ξέρετε ότι τα ποσοστά του ΠΑΣΟΚ μπορεί να είναι η μεγάλη έκπληξη των πρώτων εκλογών και αυτό θα καθορίσει πολλά, πάρα πολλά, ενόψει των δεύτερων εκλογών.
–Ποια κοινά σημεία με το ΠΑΣΟΚ του παρελθόντος και ποιες πιθανές διαφορές με το κόμμα που κυβέρνησε τις προηγούμενες δεκαετίες, τονίζετε στους πολίτες με τους οποίους έρχεστε καθημερινά σε επαφή στη Δυτική Αθήνα; Και, γιατί να ψηφίσει γενικώς και να ψηφίσει ΠΑΣΟΚ ειδικώς, ένας νέος ή μια νέα σήμερα;
Το ΠΑΣΟΚ στην μακρόχρονη πορεία του άφησε το ριζοσπαστικό, μεταρρυθμιστικό, πατριωτικό αποτύπωμά του στην μεταπολιτευτική πορεία της χώρας, σε μεγάλες θεσμικές αλλαγές και έργα που άλλαξαν την Ελλάδα. Αυτό που συνδέει το ΠΑΣΟΚ του 1974 με το ΠΑΣΟΚ του σήμερα και του μέλλοντος είναι ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά: Η τόλμη των προτάσεων, ο μεταρρυθμισμός μας , ο πατριωτισμός μας μαζί με την έκφραση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δίκαιης ανάπτυξης, της θωράκισης της Δημοκρατίας μας, της ισχυροποίησης του κοινωνικού Κράτους. Οι νέοι μπορεί να μην γνωρίζουν αυτή την ιστορική παρουσία του ΠΑΣΟΚ. Γνωρίζουν όμως και θα φροντίσουμε να γνωρίσουν καλύτερα και να εκτιμήσουν τις θέσεις μας για μια ισχυρή Ελλάδα, με πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ευρώπη, για το πρόγραμμα κατοικίας, για μια ανάπτυξη που θα συνδυάζεται με την δημιουργία θέσεων εργασίας με υψηλούς μισθούς, για μια σύγχρονη Παιδεία.
–Ο επιχειρηματικός κόσμος, η αγορά, τι έχει να περιμένει από το ΠΑΣΟΚ; Ποιες είναι οι βασικές τομές που κατά τη γνώμη σας πρέπει να γίνουν στην οικονομία; Έχετε να προτείνετε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, και ποιοι είναι οι βασικοί του άξονες;
Επιτρέψτε μου να εκφράσω την ανησυχία μου ότι το 2023 θα είναι μια ακόμα δύσκολη χρονιά για την Ελλάδα και την Ευρώπη, εξαιτίας της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία καθώς θα επιδεινώνεται η ενεργειακή κρίση και ο πληθωρισμός, ενώ και η αύξηση των επιτοκίων αναμένεται να επιβραδύνει την οικονομική ανάπτυξη. Ελλοχεύουν σημαντικοί κίνδυνοι και αβεβαιότητες για το 2023, καθώς τείνουν να εξαντλήσουν τα περιθώρια στήριξης της κοινωνίας και της οικονομίας.
Γι αυτό, για να αντιμετωπιστούν οι πηγές ανησυχίας στην νέα χρονιά προτείνουμε μια δέσμη μέτρων για την Οικονομία προς πέντε βασικές κατευθύνσεις. Πρώτον: Την ανακατεύθυνση των πόρων του προϋπολογισμού, με στόχευση στην ουσιαστική στήριξη των νοικοκυριών. Με μόνιμες και όχι εφήμερες παρεμβάσεις που προσδιορίζονται από τον εκάστοτε εκλογικό κύκλο. Δεύτερον: Δυστυχώς το Ταμείο Ανάκαμψης δεν αξιοποιήθηκε για να ακουμπήσει πάνω σε υπαρκτά προβλήματα της κοινωνίας όπως είναι η Υγεία, όπου οι Έλληνες είναι τρίτοι πανευρωπαϊκά στις ιδιωτικές δαπάνες, ή όπως είναι η κοινωνική κατοικία. Το πρόγραμμα, που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, είναι ένα πρόγραμμα real estate… Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι και Ταμείο Ανθεκτικότητας. Δεν δίνουμε σημασία στη δεύτερη λέξη. Η Ευρώπη δίνει αυτά τα χρήματα ώστε να δημιουργήσουμε ανθεκτική οικονομία και ανθεκτική κοινωνία απέναντι σε όλες αυτές τις αναταράξεις. Το Ταμείο δεν αξιοποιήθηκε ούτε στα ενεργειακά ζητήματα, κατ’ αυτόν τον τρόπο. Τρίτο μέτρο : έκτακτη φορολόγηση των υπερκερδών των ηλεκτροπαραγωγών. Τον Οκτώβριο μόνο, οι προμηθευτές αγόρασαν το ρεύμα 233 ευρώ/MWh στην πανάκριβη ελληνική χονδρεμπορική, που σημειωτέον τον Οκτώβριο ήταν πρώτη στην Ευρώπη, και πούλησαν κοντά στα 600 ευρώ. Δηλαδή, σε υπερδιπλάσια τιμή από την αγορά κερδίζοντας μόνο για ένα μήνα τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ. Τέταρτον: χρειάζονται ρυθμιστικές παρεμβάσεις για την ομαλή λειτουργία της αγοράς και την προστασία των καταναλωτών όπου παρατήρησε πως εδώ και πολλές δεκαετίες, οι τιμές των τροφίμων και των άλλων βασικών ειδών νοικοκυριού δεν ήταν ποτέ αντίστοιχες με την αγοραστική δύναμη των κατοίκων της χώρας. Η μεγάλη εξάρτηση της Ελλάδας από τις εισαγωγές σε πρώτες ύλες και τελικά προϊόντα και τα αρκετά “γκρίζα” σημεία στις σχέσεις λιανεμπόρων και προμηθευτών που εξακολουθούν να υπάρχουν, παρά τις κατά καιρούς επισημάνσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και των εξαγγελιών των κυβερνήσεων περί νομοθεσίας για “καθαρές” τιμές, τα οποία, αποτελούν τις κύριες εγγενείς αιτίες για το διαχρονικό φαινόμενο της ακρίβειας στη χώρα μας.
Ταυτόχρονα για να μπορέσει η οικονομία και η κοινωνία να απαλλαγούν από τον βραχνά της αύξησης του κόστους δανεισμού και των κόκκινων δανείων χρειάζονται τολμηρές παρεμβάσεις και όχι ευχολόγια. Γι αυτό έχουμε καταθέσει σειρά από προτάσεις για τους δανειολήπτες του ελβετικού φράγκου, για την παροχή δυνατότητας επαναγοράς του δανείου από το δανειολήπτη, πριν ακόμη φύγει το δάνειό του από την τράπεζα και πάει σε Fund. Η κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της και να νομοθετήσει την επιδότηση επιτοκίου στεγαστικών δανείων ευάλωτων νοικοκυριών, όσο διαρκούν οι επιθετικές αυξήσεις επιτοκίων.
Παράλληλα, μιλάμε για νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας μιλάμε ταυτόχρονα για έρευνα και καινοτομία, καθώς οι κλάδοι της οικονομίας που βασίζονται στην καινοτομία δημιουργούν μεγάλη προστιθέμενη αξία και βέβαια δεν πλήττονται από τις φυσικές καταστροφές. Για λόγους επιβίωσης, λοιπόν, το νέο παραγωγικό μοντέλο επιβάλλεται να συγκροτηθεί από δραστηριότητες που θα ενσωματώνουν οργανωτικές και τεχνολογικές καινοτομίες, αξιοποιώντας ένα καταρτισμένο και καλά εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό. Ένα μοντέλο που θα παράγει προϊόντα και θα δημιουργεί υπηρεσίες που θα είναι κατά κανόνα εξαγώγιμα, και θα προσφέρει πολλές, μόνιμες και κυρίως καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Είμαστε δυστυχώς ακόμη μακριά, αλλά μπορούμε σίγουρα ν’ αλλάξουμε τα δεδομένα αν αξιοποιήσουμε σωστά και κυρίως με διαφάνεια τα κονδύλια και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που είναι πολλά και που σήμερα έχουμε στη διάθεση μας.
Η χώρα χρειάζεται ουσιαστικές παρεμβάσεις που θα δημιουργούν τις προϋποθέσεις ανάπτυξης του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας, δίνοντας νέα προοπτική στη ελληνική οικονομία, μια ουσιαστική διέξοδο στην ελληνική επιχειρηματικότητα που παραμένει παγιδευμένη και κυρίως θα αξιοποιεί τους νέους και δυναμικούς επιστήμονες που διαθέτει η χώρα και που σήμερα συνεχίζουν να φλερτάρουν με την ιδέα της φυγής.
Διαβάστε επίσης
Βρυξέλλες: Συνελήφθη η Εύα Καϊλή