Ο υφιστάμενος δικομματισμός είναι αδιέξοδος, δεν γεννά  ελπίδα, ούτε παράγει εναλλακτική πρόταση, εκτιμά η κα. Μιλένα Αποστολάκη, πρώην Υπουργός και υποψήφια βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ στον Β1 Βόρειο Τομέα Αθηνών, δηλώνοντας παράλληλα αισιόδοξη, ότι μια νέα σχέση εμπιστοσύνης οικοδομείται ήδη ανάμεσα στο ΠΑΣΟΚ και σε ευρύτερα στρώματα της κοινωνίας.

«Το δόγμα του Πρωθυπουργού «ή αυτοδυναμία ή το χάος» και το αντίστοιχο του ΣΥΡΙΖΑ περί μη συμμετοχής σε κυβέρνηση των ηττημένων δεν υπηρετούν την κοινωνική απαίτηση για δημοκρατική συναίνεση. Το ΠΑΣΟΚ θα υπηρετήσει αυτή την ανάγκη, όχι ως συμπλήρωμα αλλά ως υπεύθυνη πολιτική δύναμη που επιζητά συναινέσεις στη βάση προγραμματικών θέσεων τις οποίες θα κληθούν να υιοθετήσουν ή να απορρίψουν τα άλλα κόμματα», υπογραμμίζει.

Η κα. Αποστολάκη, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο mononews, εξηγεί σε τι διαφέρει η οικονομική πολιτική του ΠΑΣΟΚ από αυτές της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, παρουσιάζει την πρόταση του κόμματος για τους πλειστηριασμούς και παραθέτει συγκεκριμένα παραδείγματα εφαρμόσιμων πολιτικών που θα μπορούσαν να αυξήσουν τις επενδύσεις και να βελτιώσουν το εξαγωγικό αποτύπωμα της ελληνικής οικονομίας.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της κας. Μιλένας Αποστολάκη

Συμμετέχετε ξανά στα ψηφοδέλτια του ΠΑΣΟΚ. Γιατί, σήμερα, οι πολίτες να εμπιστευτούν το κίνημα για την επόμενη μέρα;

Οι επικείμενες εκλογές έχουν πολλαπλή κρισιμότητα,  πρωτευόντως για τη χώρα και στη συνέχεια για την παράταξη στην οποία ανήκω. Το τέλος της μεταπολίτευσης σφραγίστηκε από τρία οδυνηρά μνημόνια. Μετά το 2012 η διαχείριση της χρεοκοπίας από τη Νέα Δημοκρατία και στη συνέχεια από τον ΣΥΡΙΖΑ, αποκάλυψε αλήθειες και διέλυσε μύθους. Το 2019 η ΝΔ κέρδισε εύκολα τις εκλογές προτάσσοντας το κεντρώο προφίλ του προέδρου της. Έτσι η λεηλασία των ψήφων του ΠΑΣΟΚ ολοκληρώθηκε εκατέρωθεν. Τώρα όμως έχουμε όλοι ξανασυστηθεί. Ο βαθμός ικανοποίησης  των πολιτών  από κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση είναι εξαιρετικά χαμηλός. Επιλέγουν με τη λογική «το μη χείρον βέλτιστον». Σε αυτή την ασφυκτική και αδιέξοδη συγκυρία, η ανάγκη να ξαναεκφρασθεί αυθεντικά ο χώρος μας, με αξιοπιστία αλλά και κοινωνική δυναμική είναι μεγάλη. Ο υφιστάμενος δικομματισμός είναι αδιέξοδος ,δεν γεννά  ελπίδα, ούτε παράγει εναλλακτική πρόταση. Το ΠΑΣΟΚ άντεξε το βάρος της άδικης κρίσης της ιστορίας που πρόσκαιρα και υπό την τυφλή πίεση της «άνω και κάτω πλατείας» επιχείρησε να του χρεώσει κάθε ευθύνη. Σήμερα με τη νηφαλιότητα που ο χρόνος φέρνει, ο καταλογισμός των ευθυνών είναι δίκαιος και άρα επιμεριστικός. Σήμερα όλοι αναγνωρίζουν ότι  στο ΠΑΣΟΚ πιστώνονται μεγάλες τομές που άλλαξαν τις ζωές των ανθρώπων και την ποιότητα της δημοκρατίας μας. Από το ΕΣΥ και το ΑΣΕΠ, μέχρι τη Διαύγεια και τις Ανεξάρτητες Αρχές. Με αυτή την παρακαταθήκη, με ένα σύγχρονο πρόγραμμα υπέρ των πολλών και των πιο ευάλωτων, χωρίς δημαγωγική ανεύθυνη πλειοδοσία το ΠΑΣΟΚ μπορεί να αποτελέσει τη λύση απέναντι στον σημερινό αδιέξοδο δικομματισμό.

Έχει κάνει το ΠΑΣΟΚ, σε επίπεδο ηγεσίας, την αυτοκριτική του για την πορεία της χώρας προς τη χρεοκοπία; Και σε σχέση με το αύριο, που είναι και το ζητούμενο για τους πολίτες, γιατί δεν έχετε καταφέρει, σύμφωνα με τις μετρήσεις της κοινής γνώμης, να αποτελέσετε την εναλλακτική σταθερά που επαγγέλλεσθε;

Ο κύκλος της αυτοκριτικής υπήρξε για το ΠΑΣΟΚ μακρύς και επίπονος. Η κατάρρευση του μεταπολιτευτικού πολιτικού σκηνικού είχε ως μοναδικό θύμα την παράταξη μας και ο δρόμος για την ανασύνταξη περνά πάντα μέσα από γενναία και ειλικρινή αυτοκριτική και ταυτόχρονα βήματα ανανέωσης. Έχει ενδιαφέρον όμως να παρακολουθήσει κανείς και τους τιμητές. Τους βαραίνουν μεγάλες ευθύνες αλλά τις αγνοούν ασύγγνωστα.

Η μετατόπιση ενός μεγάλου ποσοστού της εκλογικής μας βάσης ήρθε ως συνέπεια της χρεοκοπίας και του δημαγωγικού λαϊκισμού που κυριάρχησε στην πολιτική ζωή. Τώρα οι μάσκες έπεσαν και αποδείχτηκε ότι μνημόνιο εφαρμόσθηκε και από την ΝΔ και από τον ΣΥΡΙΖΑ, το  τρίτο μάλιστα ήταν και αχρείαστο και το επαχθέστερο. Η αξιοπιστία χτίζεται μέσα από τη συνέπεια, την υπευθυνότητα και την καθαρότητα του λόγου. Όλα αυτά απαιτούν  χρόνο και είμαι αισιόδοξη, ότι μια νέα σχέση εμπιστοσύνης  οικοδομείται ήδη ανάμεσα στο ΠΑΣΟΚ και σε  ευρύτερα στρώματα της κοινωνίας.

Με ποια κεντρική στρατηγική βαδίζετε προς τις κάλπες; Εξακολουθεί να ισχύει το «ούτε με τη Νέα Δημοκρατία ούτε με τον ΣΥΡΙΖΑ» .Κι αν «ναι», μια τέτοια θέση, εφόσον επιβεβαιωθούν οι δημοσκοπήσεις και από το εκλογικό αποτέλεσμα, δεν έρχεται σε αντίθεση με το σύνθημά σας περί «δημοκρατικής συναίνεσης»;

Δεν είμαστε παρακολούθημα άλλου κόμματος. Άλλωστε η κυβερνητική θητεία τόσο της ΝΔ όσο και του ΣΥΡΙΖΑ, αναδεικνύει την ανάγκη  της πολιτικής μας αυτονομίας, θα έλεγα ότι την επιβάλει. Σε κάθε περίπτωση το δόγμα του Πρωθυπουργού «ή αυτοδυναμία ή το χάος» και το αντίστοιχο του ΣΥΡΙΖΑ περί μη συμμετοχής σε κυβέρνηση των ηττημένων δεν υπηρετούν την κοινωνική απαίτηση για δημοκρατική συναίνεση. Το ΠΑΣΟΚ θα την υπηρετήσει αυτή την ανάγκη, όχι ως συμπλήρωμα αλλά ως υπεύθυνη πολιτική δύναμη που επιζητά συναινέσεις στη βάση προγραμματικών θέσεων τις οποίες θα κληθούν να υιοθετήσουν ή να απορρίψουν τα άλλα κόμματα.

Ποιο εκλογικό ποσοστό θα αποτελέσει επιτυχία για το ΠΑΣΟΚ και τη σημερινή ηγεσία;

Διεκδικούμε την αύξηση της εκλογικής μας επιρροής. Αυτή που θα βάλει τα θεμέλια για την ανατροπή των σημερινών συσχετισμών στο πολιτικό σκηνικό. Δεν είναι αυτοσκοπός, είναι ανάγκη που γεννιέται από τον σημερινό  αδιέξοδο δικομματισμό.

Σε τι διαφέρει η οικονομική σας πρόταση από αυτή της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ;

Η αγοραστική δύναμη των πολιτών έχει μειωθεί σε ποσοστό 40% .Ο πληθωρισμός στον κλάδο των τροφίμων είναι υπερδιπλάσιος του γενικού δείκτη υπερβαίνοντας το 15%. Τα υπερκέρδη των τραπεζών μέσα από τη διαφορά επιτοκίου χορηγήσεων καταθέσεων ξεπέρασαν το 1δις, ενώ η χώρα μας έχει την υψηλότερη χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικού ρεύματος στην ΕΕ και παράλληλα την υψηλότερη αναλογία έμμεσων/ άμεσων φόρων ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ. Σε αντίθεση με τα επιδόματα προεκλογικής κοπής της κυβέρνησης, τις οριζόντιες επιδοτήσεις και τις μειώσεις φορολογίας που ευνοούν  τους οικονομικά ισχυρούς( φορολογία μερισμάτων, γονικές παροχές έως 800.000€) το ΠΑΣΟΚ θα μείωνε τον ΦΠΑ στα τρόφιμα και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, θα έβαζε πλαφόν στη λιανική τιμή στα καύσιμα,  θα  φορολογούσε  τα υπερκέρδη  των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου , θα παρενέβαινε στις στρεβλώσεις στον τραπεζικό τομέα όπως έκανε η κυβέρνηση της Ισπανίας. Επίσης θα  εντατικοποιούσε τους ελέγχους στην αγορά  και θα διασφάλιζε την καλύτερη λειτουργία του ανταγωνισμού ,καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, η στρεβλή λειτουργία του ανταγωνισμού ,σε συνδυασμό με τα υψηλά περιθώρια κέρδους στο εμπόριο και την βιομηχανία, αποτελούν τις βασικές αιτίες του υψηλού πληθωρισμού στη χώρα μας. Ο  ΣΥΡΙΖΑ πλειοδοτεί με δημαγωγικό οίστρο προτείνοντας κρατικοποίηση τραπεζών και  της ΔΕΗ, την οποία ο ίδιος  ενέταξε  στο ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ. Ήταν ο ίδιος που νομοθέτησε το χρηματιστήριο ενέργειας και τώρα το καταγγέλει. Η σοσιαλδημοκρατία ως σύγχρονος εκφραστής της ανάγκης για μείωση του χάσματος ανάμεσα στους κερδισμένους και εκείνους που μένουν πίσω, έχει αξιόπιστες λύσεις και δίνει ελπίδα σε εκείνους που ζητούν δίκαιες μεταρρυθμίσεις, εκσυγχρονιστικό σχέδιο για τη χώρα και σεβασμό στη δημοκρατική νομιμότητα και τους θεσμούς.

Τι προτείνετε για το πρόβλημα των πλειστηριασμών και ευρύτερα για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους?

Το ΠΑΣΟΚ μέσα στα πέτρινα χρόνια των μνημονίων προστάτευσε την πρώτη κατοικία με τον νόμο Ν.3869/2010 που αργότερα η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε δίνοντας τη δυνατότητα πώλησης των κόκκινων δανείων στα funds και τους servicers. Στη συνέχεια η ΝΔ με τον νέο πτωχευτικό κώδικα ήρε κάθε προστασία  της πρώτης κατοικίας. Σε αυτή τη δύσκολη περίοδο για τον ελληνικό λαό, με 700.000 δανειολήπτες να κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους  προτείνουμε την προστασία της πρώτης κατοικίας για τους πραγματικά αδύναμους, με επικαιροποίηση του Ν.3869 του ΠΑΣΟΚ, ρύθμιση 120 δόσεων για οφειλές σε εφορία-ΕΦΚΑ με μείωση μέρους του χρέους για όσους τηρούν τη ρύθμιση, ένα νέο πλαίσιο ρυθμίσεων για τα κόκκινα δάνεια είτε προς τις τράπεζες είτε προς τα funds που θα εξαντλεί το περιθώριο δόσεων και θα αξιολογείται από διαμεσολαβητή για τη βιωσιμότητά του, καθώς επίσης το δικαίωμα αγοράς του δανείου από το δανειολήπτη πριν πουληθεί στα funds ή ξαναπουληθεί σε τράπεζα από fund. Για τους δανειολήπτες που πήραν δάνεια σε ελβετικό φράγκο υποστηρίζουμε την κατανομή του συναλλαγματικού κινδύνου μεταξύ δανειολήπτη (1/3) και πιστωτικού ιδρύματος (2/3) από την αλλαγή της ισοτιμίας ευρώ-ελβετικού φράγκου και αναδρομική εφαρμογή της κατανομής αυτής από τη στιγμή της υπέρβασης της ισοτιμίας στο 1,4.

Βάσει ποιων εφαρμόσιμων πολιτικών θα μπορούσαν να αυξηθούν οι επενδύσεις στην Ελλάδα και να βελτιωθεί το εξαγωγικό αποτύπωμα του παραγωγικού της μοντέλου; 

H χώρα μας αποτελεί κόμβο διασύνδεσης της Ευρώπης με την Αφρική, τη Μέση Ανατολή και κατ’ επέκταση την Ασία. Η γεωγραφική της θέση την καθιστά  εκτός από τουριστικό και πολιτιστικό προορισμό στρατηγικό πόλο έλξης επενδύσεων :Η ορθή αξιοποίηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης , το οποίο είναι επίσης Ταμείο Ανθεκτικότητας, είναι μεγάλο ζητούμενο. Οι μέχρι σήμερα εντάξεις αφορούν μόλις 42 επιχειρήσεις οι οποίες θα επωφεληθούν από το επιτόκιο ύψους 1.1%! την στιγμή που τα επιτόκια χορηγήσεων πλησιάζουν το 5%.Οι εντάξεις οφείλουν να αποφασίζονται με βάση ενιαία κριτήρια και στρατηγική που υπηρετεί την εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα της εθνικής οικονομίας. Η αντιμετώπιση της καθυστέρησης στην απονομή της δικαιοσύνης, αποτελεί επίσης ύψιστη προτεραιότητα. Η χώρα μας κατατάσσεται στην τελευταία θέση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ σε ότι αφορά στον χρόνο που απαιτείται για την έκδοση εκτελεστής δικαστικής απόφασης. Πρόκειται για παράγοντα που στερεί τη χώρα από επενδύσεις και έχει πολλαπλό αρνητικό αναπτυξιακό αποτύπωμα  Απαιτείται σταθερό φορολογικό σύστημα και διαυγείς κανόνες οι οποίοι δημιουργούν ασφάλεια δικαίου στους επενδυτές. Με ένα κράτος – στρατηγείο, που επενδύει στις απαραίτητες υποδομές, θέτει κανόνες στην αγορά και συνεργάζεται με τον ιδιωτικό τομέα με όρους διαφάνειας και στήριξης του δημοσίου συμφέροντος.Ένα ψηφιακό κράτος με Διαύγεια, χωρίς αναθέσεις σε ημέτερους ,χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια, χωρίς τις κρατικοδίαιτες λογικές του παρελθόντος, με απλοποίηση διαδικασιών  και παροχή πραγματικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών με βάση τις διαφορετικές ανάγκες  πολιτών και επιχειρήσεων.