Ο Απρίλης είναι ο πιο σκληρός μήνας, όπως λέει και ο ποιητής. Όλοι οι μυημένοι στη μόδα, όπως και η Μελίσσα Μεταξά, θα συμφωνήσουν ίσως. Αποτελεί μεταβατική περίοδο, στιλιστικά μπερδευτική… Ωστόσο, η άνοιξη σημαίνει και αναγέννηση.

Η ιδιοκτήτρια των μπουτίκ Free Shop, Balenciaga και της εταιρείας ρούχων Wildwood, Μελίσσα Μεταξά, γυρίζει σελίδα.

1

Τα Free Shop εδώ και πενήντα χρόνια ευθυγραμμίζουν το ελληνικό κοινό με τις τάσεις της διεθνούς μόδας, με μια εξαιρετικά επιμελημένη επιμειξία από ευρωπαϊκούς οίκους. Με κάποιες εταιρείες σταθερές αλλά και διαρκή αναθεώρηση, ανανέωση του εμπορεύματος. Τα τελευταία χρόνια φιλοξενούν τους πιο αιχμηρούς και περιζήτητους σχεδιαστές παγκοσμίως. Και νέα πράγματα μέλλονται…

Χαρά οφθαλμών

Εν πρώτοις όμως σε ό,τι αφορά το μπραντ (εταιρεία ρούχων) Wildwood. Τη σειρά που εγκαινίασε και σχεδιάζει η Μελίσσα Μεταξά από το 2010. Στη φετινή κολλεξιόν Άνοιξη – Καλοκαίρι 2023 η αλλαγή ύφους εντυπωσιάζει με την πρώτη ματιά.

Πολυεπίπεδη και έντονη παλέτα από χρώματα, πρωτότυπα, χαρούμενα τυπώματα και μοτίβα, που δεσμεύουν το μάτι. Επίσης, μονοχρωματικά σχέδια σε απαλά υφάσματα. Εξέλιξη και στη φόρμα των ρούχων, ορατά αναβαθμισμένη, αυτόνομη παραγωγή.

«Όντως, είναι μια προσπάθεια να ξαναγίνει από την αρχή όλη η ταυτότητα του Wildwood», εξήγησε η Μελίσσα Μεταξά που βρήκε λίγο χρόνο να απαντήσει στο Mononews για αυτό το χάρμα οφθαλμών που γεμίζει τις βιτρίνες των Free Shop.

«Να είναι μια ολοκληρωμένη συλλογή που στέκει από μόνη της», τονίζει. «Όχι ως συμπλήρωμα σε κάτι, με σπασμωδικά κομμάτια από εδώ και από εκεί. Μια κανονική συλλογή με όλη την γκάμα, με όλα τα είδη. Σίγουρα πιο νεανική, πιο φρέσκια, με χρώματα, prints δικά μας, φωτογραφημένη από τον Γιάννη Μπουρνιά».

Μελίσσα Μεταξά: «Μία πορεία που αρχίζει με κάτι τολμηρό»
Μελίσσα Μεταξά (φωτογράφηση πριν από τρία χρόνια)

Ένα δειλό βήμα

Η ανανέωση απαίτησε μεγαλύτερη επένδυση -όχι μόνο οικονομική αλλά κυρίως σε χρόνο, ενέργεια. «Αλλά η διαφορά είναι τεράστια και ήδη έχω πολύ καλό feedback και από καινούργια πελατεία που δεν ξέρει τι είναι το Wildwood για εμάς», διευκρινίζει η Μελίσσα Μεταξά. Αναδεικνύεται πλέον ως μάρκα με οντότητα.

Τη βοηθάει (όπως παραδέχεται με ταπεινοφροσύνη αλλά και ειλικρίνεια) το ότι βρίσκεται σε διαρκή επαφή με τη λιανική. Αλλά και επειδή λειτουργεί ως buyer για τα καταστήματα της οικογένειας. Διότι έτσι η Μελίσσα Μεταξά αφουγκράζεται τι πραγματικά χρειάζεται ο καταναλωτής.

Εξάλλου, κάπως έτσι ξεκίνησε η Wildwood το 2010.

«Στην αρχή ήταν ένα πολύ δειλό βήμα», θυμάται η Μελίσσα Μεταξά, «ένα μπλουζάκι, μετά τρία μπλουζάκια, μετά τρία φορέματα…» και πάει λέγοντας.

Εκείνη την εποχή όλες οι μάρκες που αγόραζε λάνσαραν κυρίως το urban στιλ. Έτσι το Wildwood, παράγοντας βασικές μπλούζες και φορέματα, λειτούργησε αρχικά ως απαραίτητο συμπλήρωμα στις κυρίως εταιρείες που πουλούσε αφειδώς το Free Shop.

Κατά τη διάρκεια της κρίσης είχε τη δυνατότητα της ευελιξίας και του κέρδους. Και με τη σταθερότητα του ύφους των ρούχων και της προσπάθειας από τη Μελίσσα Μεταξά, το Wildwood εδραιώθηκε.

Wildwood Άνοιξη Καλοκαίρι 2023

Του οφείλω μεγάλο σεβασμό

«Για αυτό ήθελα να το εξελίξω», επισημαίνει σήμερα η Μελίσσα Μεταξά. «Έχει ξεκινήσει και έχει εξελιχθεί οργανικά αλλά θεωρώ ότι του οφείλω μεγάλο σεβασμό, και πρέπει να του αφιερώσω πολύ χρόνο. Αλήθεια το λέω, το εννοώ. Δεν θέλω να το αφήσω». Και όμως επειδή πουλιούνται «απνευστί» όλες οι μάρκες του Free Shop, θα μπορούσε να αποφασίσει να ασχοληθεί λιγότερο με τη δική της εταιρεία. «Εγώ θέλω να κάνω το αντίθετο. Θέλω να ασχοληθώ περισσότερο», τονίζει.

Σχέδιο μόδας per se δεν έχει σπουδάσει. Όμως είχε το προνόμιο της εμπειρικής σπουδής εξ απαλών ονύχων. «Έχω μεγαλώσει μέσα σε εργαστήριο», θυμάται η Μελίσσα Μεταξά.

Η μητέρα της, η ιδιοφυής ιδρύτρια των Free Shop Μάτα Μεταξά ασχολήθηκε λίγο με την παραγωγή με επιλεκτικό τρόπο τα πρώτα χρόνια. Ενώ η νονά της εργάστηκε ως μοδίστρα τους. Στον όροφο πάνω από το πρώτο κατάστημα Free Shop στο Κολωνάκι βρίσκονταν τα εργαστήρια. Έτσι μεγάλωσε και η ίδια μαθαίνοντας πατρόν. Σπούδασε όμως ιστορία και φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου UCL.

Ενώ η μητέρα της, είναι νομικός. Έκλεισαν πενήντα χρόνια Free Shop αλλά η ιδρύτριά τους Μάτα Μεταξά έχει πλέον αποσυρθεί. Τώρα την εταιρεία τρέχoυν η Μελίσσα και ο αδελφός της, Αλέξης Μεταξάς.

Εκτός από τα Free Shop (Κολωνάκι, Ψυχικό, Μαρούσι/Golden Hall, Μύκονος), τους ανήκει η αντιπροσωπεία του οίκου Balenciaga (Κολωνάκι, Μύκονος).

Wildwood Άνοιξη Καλοκαίρι 2023

Κάτι που αρχίζει ως extreme και γίνεται mainstream

«Τις αξίες του Free Shop θέλουμε να τις διατηρήσουμε όπως είναι και να τις ενισχύσουμε γιατί ξεχνιούνται στην πορεία. Να τις υπενθυμίζουμε και στον εαυτό μας», επισημαίνει εκείνη.

Όταν καλείται να τις ονοματίσει, η απάντηση έρχεται έτοιμη, ώριμη αλλά και με στοχασμό.

«Είναι κάτι διαφορετικό, διαχρονικό, τολμηρό. Και ο τρόπος που αγοράζουμε brands αλλά και τα brands καθεαυτά είναι αρκετά αντισυμβατικά. Έστω στην αρχή. Μετά μπορεί να γίνονται πολύ δημοφιλή αλλά στην αρχή ποτέ δεν ήταν. Είναι μια εξερεύνηση, μια πορεία που πάντα αρχίζει σαν κάτι extreme και στη συνέχεια γίνεται mainstream. Αλλά στην αρχή δεν ήταν».

Wildwood, Άνοιξη Καλοκαίρι 2023

«Μπορεί να θεωρηθούμε τρελοί»

Δεν αποτελεί πείραμα όμως διότι «εμείς το πιστεύουμε πολύ. Αλλά είναι πάντα μπροστά από την εποχή του», παρατηρεί η Μελίσσα Μεταξά.

Πρόδηλο παράδειγμα, ο οίκος Jacquemus, του ομώνυμου Γάλλου σχεδιαστή Simon Porte Jacquemus (Σιμόν Πορτ Ζακεμί ελληνιστί…). Τον είχε ανακαλύψει έναν χρόνο πριν τον αγοράσουν. Όταν τον παρουσίασε στις μπουτίκ δεν τον γνώριζαν παρά ελάχιστοι στην Ελλάδα. Ύστερα από δύο χρόνια ήταν ο πιο αγαπημένος νέος σχεδιαστής στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ.

«Μας αρέσει να είμαστε μπροστά και να ανακαλύπτουμε πράγματα», συμπληρώνει. «Καμμιά φορά μπορεί σε εισαγωγικά να θεωρηθούμε τρελοί αλλά τελικά αποδεικνύεται ότι χρειάζεται και αυτή η τρέλα διότι αλλιώς θα ήταν τρομερά βαρετά τα πράγματα».

Αλλά στην πραγματικότητα καμία τρέλα δεν επικρατεί στην επιχείρηση. Διότι συνεχίζουν επί σειρά ετών   συνεργασίες με κορυφαίους διεθνείς οίκους. Εταιρείες οι οποίες ενώ διατηρούν τον πρωτοποριακό τους χαρακτήρα και κινούνται στην αιχμή της μόδας, αναπτύσσουν παράλληλα με τα χρόνια και μια «κλασικότητα» που αποδεικνύεται ότι μπορεί να λειτουργήσει ως βάση, θεμέλιο για την εταιρεία.

Wildwood, Άνοιξη Καλοκαίρι 2023

Πάνω από όλα, το στιλ

Τα πάντα είναι στιλ, όπως σημείωνε και ο φιλόσοφος… Με αυτό τον γνώμονα μοιάζει να λειτουργεί και η Μελίσσα Μεταξά ως buyer.

Φαίνεται και από τον τρόπο που αγοράζει κάθε μάρκα. Γνώμονα δεν αποτελεί μόνο τι προτείνει η μόδα τώρα, αλλά ποιος σχεδιαστής εν δυνάμει θα δημιουργήσει μόδα σε κάθε άνθρωπο.

«Με ρωτάνε πολλές φορές τι είναι στη μόδα τώρα. Και δεν μπορώ να απαντήσω. Είναι τίποτα και όλα. Αυτό ισχύει για πάντα. Και αν είναι στη μόδα τα μίνι και δεν σου πάνε καθόλου, τι σημαίνει; Πρέπει να βάλεις μίνι; Το θέμα είναι ο κάθε άνθρωπος να ντύνεται, να αισθάνεται ωραία. Για μένα, θα ήθελα να είναι πιο τολμηροί. Όχι να γίνονται ακραίοι αλλά να ξεπερνούν λίγο τον εαυτό τους. Γιατί αν δεν πειραματιστούμε και με τα ρούχα δεν ξέρω και με τι θα πειραματιστούμε. Είναι το πιο εύκολο», αποφαίνεται η Μελίσσα Μεταξά.

«Αλλά νομίζω ότι νοιαζόμαστε πάρα πολύ και για τον πελάτη μας. Θέλουμε να έρχεται εδώ μέσα και να βγαίνει και να αισθάνεται καλύτερα. Αυτό ήταν και είναι πάντα το ίδιο. Και ελπίζω να το καταφέρνουμε όχι μόνο με το σέρβις αλλά και με την οικειότητα με την οποία του συμπεριφερόμαστε, με όλη την εμπειρία. Για εμάς είναι εξίσου σημαντικό. Επενδύουμε πολύ και στους πωλητές μας». Έτσι, γνωρίζουν πώς θα χειριστούν την κάθε κατάσταση.

Wildwood, Άνοιξη Καλοκαίρι 2023

Η μόδα (δεν) είναι τέχνη

Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι η μόδα αποτελεί μορφή τέχνης, ειδικά η υψηλή ραπτική. «Καμιά φορά το σκέφτομαι πως ναι, καμιά φορά πώς όχι. Μπορεί να είναι τέχνη, αλλά δεν είναι συνήθως», εξηγεί η Μελίσσα Μεταξά.

Η Τέχνη δεν είναι «της μόδας». Συνιστά προσωπική έκφραση.

«Κάποιοι designers κάνουν και τέχνη αλλά έχει ξεφύγει πάρα πολύ η όλη κατάσταση, και πλέον η μόδα δεν είναι αυτό που ήταν κάποτε, που ήταν το couture. Δηλαδή η ραπτική, η τεχνογνωσία. Τώρα είναι μόνο η εικόνα. Και εκεί έχει αλλάξει. Χάνεται αυτή η σχέση μόδα τέχνης. Παλιά ήταν πολύ πιο έντονη κατά τη γνώμη μου. Τώρα γίνεται πολύ πιο γρήγορα. Είναι μια εικόνα…».

Wildwood, Άνοιξη Καλοκαίρι 2023

Το προσωπικό στιλ

Αν η μόδα είναι υπόθεση προσωπική, τότε πώς θα χαρακτήριζε το προσωπικό της στιλ;

«Μπορώ να είμαι πάρα πολύ βαρετή και πάρα πολύ εκκεντρική, με την ίδια ευκολία», απαντάει η Μελίσσα Μεταξά.

«Αλλά δεν αισθάνομαι καλά αν κάτι δεν έχω κάνει που είτε να με κάνει να γελάω είτε να με κάνει να αισθάνομαι όμορφη, ανάλογα με τα κέφια μου. Οπότε πάντα έχει κάτι νομίζω. «Καμμιά φορά δεν φαίνεται, δεν ξέρω, μπορεί να είναι από μέσα», επισημαίνει γελώντας. «Αλλά δεν μου αρέσει το βαρετό. Μου αρέσει ακόμη και στο πιο σοβαρό, καλό κάλεσμα να υπάρχει ένα twist. Βασικά δεν πιστεύω ότι πρέπει να παίρνουμε τον εαυτό μας τόσο στα σοβαρά. Χωρίς να γινόμαστε γελοίοι, εννοείται. Με ενδιαφέρει να είμαι όμορφη και κομψή, αλλά τολμάω».

Το να βρίσκεται κανείς στις κορυφογραμμές στον ασταθή χώρο μιας επιχείρησης μόδας δεν πραγματοποιείται χωρίς φαντασία, συνέπεια, ήθος. Αρετές που μοιάζει να κατέχει η Μελίσσα Μεταξά, μαζί με το άψογο προσωπικό της στιλ.

Διότι όπως αποφάνθηκε και ο μέγιστος ευφυολόγος Όσκαρ Γουάιλντ, «μόνο ένας επιφανειακός χαρακτήρας δεν νοιάζεται για την προσωπική του εμφάνιση».

Free Shop στη Μύκονο, Φτελιά, φωτό 2018

Πληροφορίες

Free Shop

• Αθήνα: Κολωνάκι, Σκουφά 17 10673, Αθήνα
• Ψυχικό: Δημητρίου Βασιλείου 15, 15451, Νέο Ψυχικό.
• Golden Hall: Λεωφόρος Κηφισίας 37A 15123, Μαρούσι.
• Μύκονος: Καλογερά 26, 84600, Μύκονος

Golden Hall:
Δευτέρα Παρασκευή 10:00 – 21:00
Σάββατο 10:00 – 20:00

Σκουφά:
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00 – 17:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκεή: 10:00 – 20:00

Ψυχικό:
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00 – 16:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00 – 20:00

Ο μεγάλος οίκος Balenciaga έφτασε στην Αθήνα και στη Μύκονο (φωτογραφία του καταστήματος στο νησί)