• Bons Vivants

    Μάξιμος Στεργίου: «Να γίνει η Ελλάδα κέντρο τέχνης»

    Μάξιμος Στεργίου: «Να γίνει η Ελλάδα κέντρο τέχνης»

    Μάξιμος Στεργίου


    Στην εποχή της καλλιτεχνικής ακμής στην Ελλάδα, ο ερχομός της γκαλερί Michael Werner ολοκληρώνει μεγαλοπρεπώς το πεδίο. Στην εκπνοή του Μαΐου εγκαινιάστηκε (σε κλειστό κύκλο) στην Αθήνα (ένα μήνα αργότερα και στο Λος Άντζελες). Ο επικεφαλής της Μάξιμος Στεργίου αποδέχτηκε την πρόσκληση να αποκρυσταλλώσει τη συμβολική σημασία αυτού του ανοίγματος στην Ελλάδα.

    Η διεθνής γκαλερί φιλοξενείται σε εξαίσιο διαμέρισμα επί της Βασιλέως Γεωργίου, στο νούμερο δέκα. Κρίσιμη αποδείχθηκε και η αρχιτεκτονική επιμέλεια των εσωτερικών χώρων από το γραφείο The Mare Studio που ανήκει στη Μαρέβα Γκραμπόφκσι Μητσοτάκη. Δημιούργησε έναν χώρο που ήσυχα εξυμνεί την τέχνη.

    Μεγάλη ιστορία

    Παράλληλα, ο ιδρυτής της φερώνυμης γκαλερί Μάικλ Βέρνερ παραμένει εν ζωή. Από την ίδρυσή της στο Βερολίνο το 1963, η Michael Werner κατατάσσεται στο πάνθεον των εμπορικών χώρων τέχνης. Διατηρεί στο ενεργητικό της εντυπωσιακό κατάλογο διεθνών καλλιτεχνών.

    Το 1963 παρουσιάσε την πρώτη ατομική έκθεση του περίφημου Μπάζελιτς στο Βερόλινο. Στη συνέχεια στο πρόγραμμά της προστέθηκαν κορυφαίοι καλλιτέχνες του εικοστού αιώνα -ο Πικάμπια, ο Πόλκε και ο Λούπερτζ, μεταξύ άλλων.

    Αργότερα, η επέκτασή της στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού (και εν πρώτοις η λειτουργία της στη Νέα Υόρκη το 1990, με συνιδιοκτήτη τον Βενεκλάσεν), εγκανιάστηκε με την πρώτη ατομική εκθεση του Μπάζελιτς (G. Baselitz). Ακολούθησαν έλλες εκθέσεις σπουδαίων καλλιτεχνών όπως ο Χέρβιν Άντερσον.

    Διαδοχικά προστέθηκαν δημιουργοί υψηλού βεληνεκούς όπως οι Φλόριαν Κριούερ, Κάι Άλτχοφ και Ίζυ Γούντ, inter alia.

    Ανάμεσα στο κατεστημένο και το νεοπαγές

    Έκτοτε, η Michael Werner εμπλουτίζεται ακαταπαύστως με διεθνείς καλλίτεχνες της σημερινής γενιάς όπως ο Σάνια Κανταρόφσκι. Το 2012 άνοιξε στο Λονδίνο. Ύστερα από τα εγκαίνια της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε το άνοιγμα της γκαλερί στο Μπέβερλι Χιλς.

    «Στη φιλοσοφία της υπήρχε πάντα η διάθεση να συστήνει το καλλιτεχνικό της πρόγραμμα σε νέες τοποθεσίες.

    Σε παρόμοια λογική έρχονται να προστεθούν και αυτές οι δυο καινούργιες τοποθεσίες στο χαρτοφυλάκιο της» επισημαίνει ο Μάξιμος Στεργίου.

    «Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Michael Werner είναι ο ανοιχτός διάλογος ανάμεσα σε καταξιωμένους και ανερχόμενους δημιουργούς», προσθέτει.

    Accrochage: Η σφαιρική άποψη

    Έτσι και η εισαγωγική έκθεση Accrochage που εγκαινιάζει το πρόγραμμα στην Αθήνα παρουσιάζει γνώριμους δημιουργούς της γκαλερί όπως οι Αρπ, Πόλκε, Πικάμπια και Μπάζελιτς.

    Για την ακρίβεια ένα έργο από κάθε καλλιτέχνη.

    Όπως διευκρινίζει ο Μάξιμος Στεργίου, «επιλέχθηκαν έργα από όλους τους καλλιτέχνες μας με σκόπο ο επισκέπτης να αποκτήσει μια πρώτη σφαιρική άποψη του προγράμματος της γκαλερί.

    Σημείο αιχμής σε αυτήν την έκθεση, θα χαρακτήριζα τη δυνατότητα να επισκεφθεί ένα αθηναϊκό διαμέρισμα στην περιοχή των ανακτόρων και να δεί από κοντά έργα καλλιτεχνών που εκτίθενται στην Ελλάδα για πρώτη φορά».

    Η ελληνική συλλεκτική αγορά

    Η μακρά συλλεκτική παράδοση στην Ελλάδα (η λεγόμενη αγορά), διατηρήθηκε εν υπνώσει κατά τη διάρκεια της κρίσης και του κορονοϊού. Ύστερα από αυτά τα δέκα περίπου χρόνια, επανεμφανίστηκε πιο ώριμη και εξωστρεφής.

    «Τα τελευταία χρόνια διεθνείς γκαλερί, μουσεία και οργανισμοί στοχεύουν να τοποθετήσουν την Ελλάδα στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη.

    Έτσι και εμείς ήρθαμε να συνεισφέρουμε σε αυτό τον κοινό στόχο, θέλοντας να πετύχουμε να γίνει η Ελλάδα ένα δημοφιλές καλλιτεχνικό κέντρο της σύγχρονης ιστορίας», υπογραμμίζει ο Μάξιμος Στεργίου.

    Αρκετοί συλλέκτες όλον αυτόν τον καιρό βρίσκονταν σε επικοινωνία με τα διάφορα παραρτήματα της γκαλερί ανά των κόσμο. Η εμφάνιση της Michael Werner στην ημέτερη αγορά αποτέλεσε φυσική συνέχεια της διεθνούς δράσης των ελλήνων συλλεκτών.

    Η επισφράγιση μιας σχέσης εμπιστοσύνης

    «Στην Ελλάδα υπάρχουν σπουδαίοι συλλέκτες και οικογένειες που εδώ και πολλά χρόνια εκτιμούν και στηρίζουν τους καλλιτέχνες της γκαλερί Michael Werner», συμφωνεί ο Μάξιμος Στεργίου.

    «Σαφώς και στοχεύουμε τόσο στο ελληνικό όσο και στο διεθνές κοινό που επισκέπτεται τη χώρα μας. Φιλοδοξούμε το νέο μας εγχείρημα να γίνει αφορμή ώστε το κοινό να γνωρίσει σε βάθος το πρόγραμμα μας».

    Ο Μάξιμος Στεργίου αποδείχθηκε οργανικό κομμάτι αυτής της εξέλιξης.

    «Με την Michael Werner Gallery συνεργάζομαι εδώ και χρόνια. Θεωρώ φυσική εξέλιξη της σχέσης μας το άνοιγμα στην Αθήνα.

    Είναι η επισφράγιση μιας σχέσης εμπιστοσύνης που χτίστηκε ισότιμα από τις δυο πλευρές, με κοινό όραμα τη διεύρυνση σε ένα μεγαλύτερο κομμάτι του ελληνικού και παγκόσμιου κοινού».

    Όπως εξηγεί ο Μάξιμος Στεργίου, στην αθηναϊκή γκαλερί θα διοργανώνονται τρείς με τέσσερις εκθέσεις ετησίως με έργα από τους καλλιτέχνες του προγράμματος της.

    Ταυτόχρονα θα φιλοξενούνται κατά καιρούς έργα καλλιτεχνών από το secondary market (δευτερεύσουσα αγορά) που δεν ανήκουν στο μόνιμο πρόγραμμα της.

    «Πιθανώς στο μέλλον να παρουσιασθούν και έργα Έλληνων καλλιτεχνών», παρατηρεί.

    Ένα καλλιτεχνικό ησυχαστήριο

    Η μνεία στην επέμβαση του The Mare Studio έχει νόημα διότι η ανακατασκευή του χώρου από το συγκεκριμένο γραφείο αναδεικνύει την τέχνη με ιδιαίτερο τρόπο. Διακριτικό και ταυτόχρονα εξυμνητικό («φωτίζει» τα έργα), δημιουργώντας πρότυπο παρουσίασης.

    Το πώς η αρχιτεκτονική παρέμβαση ενισχύει την εμπειρία του θεατή προδίδουν οι λεπτομέρειες -για παράδειγμα, η ηχητική μόνωση συμβάλλει στην αίσθηση ενός ησυχαστηρίου για αυτοσυγκέντρωση στα έργα και για περισυλλογή.

    Ένα μπιζού συνολικής αισθητικής ανάμεσα στις ιδιωτικές, αρχοντικές κατοικίες του κτηρίου.

    Διαμερίσματα κτίρια

    «Η Michael Werner Gallery επιλεγεί πάντα οι χώροι της να βρίσκονται σε διαμέρισματα-κτίρια που είναι αντιπροσωπευτικά δείγματα της αρχιτεκτονική της εκάστοτε χωράς», διευκρινίζει ο Μάξιμος Στεργίου.

    «Είμαι ευγνώμων που η Μαρέβα Γκραμπόφσκι Μητσοτάκη αποδέχτηκε την πρόσκληση συνεργασίας για την ανακαίνιση του διαμερίσματος της οδού Βας. Γεωργιου 10.

    Η επιλογή του Τhe Mare Studio έγινε με τη βεβαιότητα ότι θα σεβαστεί και θα αναδείξει το αρχικό ύφος του διαμερίσματος με το μοναδικό τρόπο που μόνο εκείνοι γνωρίζουν και φυσικά το αποτέλεσμα το επιβεβαιώνει στο έπακρο‘».

    Ειρήσθω εν παρόδω, ο πατέρας της Μαρέβας Γκραμπόφκσι Μητσοτάκη υπήρξε συλλέκτης με γνωστή γκαλερί που διατηρούσε στο Λονδίνο.

    Αλλά η Michael Werner, όπως σπεύδει να επισημάνει ο Μάξιμος Στεργίου, συνεργάστηκε και με άλλους έλληνες επιχειρηματίες του ευρύτερου χώρου, όπως τα χαλιά Σουτζόγλου και τα ντιζάιν του Antiqua.

    Στοχευμένη εξωστρέφεια

    Στην αρχή της πορείας του ως σύμβουλος τέχνης για συλλέκτες, ο Μάξιμος Στεργίου κινήθηκε σε ιδιωτικούς κύκλους -«από επιλογή», όπως παρατηρεί.

    Τώρα πλέον, «η γκαλερί και εγώ προσωπικά επιλέγουμε να κινούμαστε με στοχεύμενη εξωστρέφεια στο φιλότεχνο κοινό».

    «Το μεγαλείο των προσωπικοτήτων»

    Ο ρόλος του ως διευθυντής της Michael Werner δεν διαφέρει ιδιαίτερα από τη δράση του ως ανεξάρτητος σύμβουλος τέχνης.

    «Πάντοτε κινούμουν με τις ίδιες αξίες και την ίδια υπευθυνότητα ανεξαρτήτως της εκάστοτε θέσης στην οποία βρίσκομαι.

    Με τον ίδιο σεβασμό τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για τους συλλέκτες».

    Ουσιαστικά η όλη φιλοσοφία του καλλιτεχνικού διευθυντή εφορμάται από έναν διαχρονικό αξιακό άξονα. «Ανέκαθεν με γοήτευε το μεγαλείο όλων των προσωπικοτήτων του κόσμου της τέχνης και η μυσταγωγία που τη χαρακτηρίζει. Η αλληλεπίδραση και οι σχέσεις που χτίζονται μεταξύ συλλεκτών και καλλιτεχνών είναι για έμενα μια αέναη πρόκληση».

    Το γραφείο του Μάξιμου Στεργίου μέσα στην γκαλερί



    ΣΧΟΛΙΑ