ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Η Μαρία Οικονομίδου παίζει την κεραμική στα δάχτυλά της. Τα έργα της -απατηλά απλά- έχουν επιβληθεί από την Αθήνα στο απαιτητικό ευρωπαϊκό κοινό.
Τα κεραμικά της κινούνται στο θωλό όριο ανάμεσα στην τέχνη και την καλλιτεχνία, την τεχνική. Θα έλεγε κανείς ότι ανήκουν ξεκάθαρα στον ραγδαία αναπτυσσόμενο χώρο του ντιζάιν.
Και όμως όλα εξελίχθηκαν με οργανικό τρόπο.
Η Μαρία Οικονομίδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε σε μια οικογένεια με επιχείρηση στην ξυλεία. Οπότε ενώ το κομμάτι της τεχνικής δημιουργίας και κατασκευής κυλούσε στο αίμα της, εκείνη σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων. Βέβαια, προχώρησε το πτυχίο της στην Πολιτιστική Διαχείριση και τον πρώτο καιρό στην Αθήνα δούλεψε σε ορισμένες εκθέσεις.
Εύθραυστη αλλά και δυνατή
Παράλληλα όμως παρακολουθούσε σεμινάρια arts and crafts, καλές τέχνες αλλά και πλέξιμο.
Έπρεπε να βάλει μια άνω τελεία στις καλλιτεχνικές της αναζητήσεις. Όταν η Μαρία Οικονομίδου ακολούθησε τον σύζυγό της στη Σαγκάη και έζησε εκεί επί οκτώ συναπτά έτη. Εκεί απέκτησαν και τα δύο τους παιδιά.
Επέστρεψαν στην Ελλάδα πριν από έξι σχεδόν χρόνια, οπότε και η Μαρία Οικονομίδου ήρθε σε μεγαλύτερη επαφή με την κεραμική. Σε αυτήν συνάντησε τον καλλιτεχνικό προορισμό της.
Από τότε η κεραμική αποτελεί το τρίτο «παιδί» της. «Υπάρχει κάτι εύθραυστο και ταυτόχρονα στιβαρό στην κεραμική», όπως παρατηρεί. Αυτό που της θυμίζει ελαφρώς ασυνείδητα και τη δική της ανθρώπινη φύση.
Διδάχθηκε την κεραμική τέχνη στη σχολή Κεραμικές Μορφές της Μαριλένας Μιχοπούλου.
Αιώνια αλλά και καθημερινά
Αλλά πέρασε καιρός μέχρι να αποκτήσει αυτοπεποίθηση καθώς και τη δική της γλώσσα ως καλλιτέχνιδα.
Η στιγμή της ωριμότητας έφτασε πέρσι και από τότε τα έργα της Μαρίας Οικονομίδου απολαμβάνουν μεγάλη απήχηση -τόσο σε εμπορικούς όσο και σε εκθεσιακούς χώρους.
Η πρώτη της (ομαδική) έκθεση στην Αθήνα (στην γκαλερί της Γλυφάδας The Blender) παρουσίασε της σειρά Body Parts. Εκεί κατέγραψε με τρόπο παιγνιώδη αυτή την εμπειρία της σωματοποίησης του πηλού.
Η Μαρία Οικονομίδου χρησιμοποιεί την αρχαία τεχνική στα έργα της. Που σημαίνει δηλαδή τη δημιουργία μορφών χωρίς τροχό κεραμικής, με τη λειτουργία μόνο των χεριών και των δαχτύλων της, ίσως και με κάποια απλά εργαλεία.
Διακοσμημένα τα έργα της με έντονα χρώματα ή υαλωματα, οι καμπύλες του ανθρώπινου σώματος μορφοποιούνται ως δοχεία ή εξωτικά επιδαπέδια φωτιστικά.
Τα πιο αισθησιακά κομμάτια του παρουσιάζονται ως κάτι καθημερινό, διακοσμητικό. Ταυτόχρονα όμως η αποτύπωσή τους στο διαχρονικό υλικό του πηλού, προσδίδει στο γυναικείο κορμί μεταφυσικές ιδιότητες. Παρουσιάζεται ως κάτι ιερό και ανώτερο.
Έτσι, στα κεραμικά γλυπτά της Μαρίας Οικονομίδου επικρατεί η γόνιμη επιμειξία ειρωνείας και συναισθήματος.
Το πνεύμα της εποχής της
Κυρίως όμως «είναι playful και χαρούμενα», εξηγεί η ίδια.
«Με επιρροές από την αρχαία κεραμική, την παραδοσιακή». Αυτό που διαβάζει κανείς ως σκωπτικότητα, η Μαρία Οικονομίδου το ερμηνεύει ως «χιουμοριστικό σουρεαλισμό».
Επειδή «μικρή διάβαζα μετά μανίας για το κίνημα των σουρεαλιστών». Ωστόσο, τα έργα της αποπνέουν και το πνεύμα της εποχής αφού «ως παιδί των nineties» φυσικά εκπηγάζουν «από τη μεταμοντέρνα αισθητική».
Αλλά κάπου ελλοχεύει και η εμπειρία της από την Σαγκάη.
Εντυπώθηκε στον ψυχισμό της, όχι η παράδοση της τέχνης (αφού στην Κίνα δουλεύουν την πορσελάνη), αλλά η εμπειρία. Αποδείχθηκε εξαιρετικά δύσκολο να μεγαλώνει δύο μικρά παιδιά τόσο μακριά από την οικογένεια και τους φίλους της.
Social Media
Εκτός από το ατελιέ της στην Ηρακλείτου, η Μαρία Οικονομίδου εκμεταλλεύεται ιδιαιτέρως τις ευκολίες των κοινωνικών μέσων δικτύωσης.
Σε αυτό έχει αποδειχθεί παραδειγματική (εφόσον πολλοί καλλιτέχνες το προσπαθούν με μικτά αποτελέσματα).
Αυτό της έχει επιτρέψει να αποκτήσει ένα κοινό διεθνές «κυρίως διεθνές», διευκρινίζει η ίδια. «Η Ελλάδα θα έλεγα ότι δεν έχει αντιληφθεί ακόμη τη δύναμη των social media».
Έτσι, η Μαρία Οικονομίδου δίνει τα έργα της στη μπουτίκ του διάσημου Musée des Arts Décoratifs (MAD, Μουσείο διακοσμητικών τεχνών) στο Παρίσι.
Το Μουσείο Van Gogh της γαλλικής Αρλ επίσης αγόρασε κομμάτια της.
Και όλα αυτά μέσα από το διαδίκτυο και τη δική της προσωπική προώθηση.
Βέβαια, επειδή η εικόνα παραμένει καθοριστική στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, έπρεπε να επενδύσει στη συνεργασία με έλληνα φωτογράφο.
Οι φωτογραφίες αποτέλεσαν τη βιτρίνα της. Το περιεχόμενο (που εν τέλει μετράει περισσότερο) αποδείχθηκε ιδιαιτέρως πειστικό, δεσμεύει την προσοχή του θεατή.
Η εικαστική δεινότητα των κεραμικών της αποδείχθηκε όταν δημοσιεύτηκαν στο μεγάλης επιρροής νεοϋορκέζικο μπλογκ τέχνης Sight Unseen.
Η δουλειά της Μαρίας Οικονομίδου έχει παρουσιαστεί επίσης στο Design Week του Μιλάνου και σε διάφορες εκθέσεις –κεραμικό design, ceramic art painting & sculpture στο Mon Coin Studio εκτός από την προαναφερθείσα γκαλερί.
Χρόνος, συγκέντρωση, υπομονή
Η Μαρία Οικονομίδου υποδέχεται πλέον και μαθητές στο ατελιέ της στο Κολωνάκι.
Πρόσφατα είχε μια συνεργασία με το Μουσείου Κοτσανά. Έχει επίσης δώσει έργα – χρηστικά αντικείμενα στο καινούργιο εστιατόριο του Νίκου Νυφούδη στο Λονδίνο (ονόμαζεται 1905 και προβάλλει την τάση Cretan Food, Natural Wine).
Η Μαρία Οικονομίδου δεν αποτελεί κομήτη στο χώρο της κεραμικής τέχνης, που θάλλει.
«Σε αντίθεση με την εποχή της στιγμιαίας ικανοποίησης, ο πηλός απαιτεί χρόνο, συγκέντρωση και υπομονή», επισημαίνει η Μαρία Οικονομίδου.
«Όταν εργάζομαι με τον πηλό είμαι τελείως απορροφημένη». Αυτό δημιουργεί ιδιαίτερες δυσκολίες σε μία νέα μητέρα που «κρατάει» και το οικογενειακό σπίτι της.
Ωστόσο, προσφέρει και βαθιά ικανοποίηση, αν όχι εφορία.
Όσο πιο πολύ εμβαθύνει στο έργο της η Μαρία Οικονομίδου, τόσο περισσότερο θα δημιουργεί. Ούριος άνεμος στα πανιά της.
Πληροφορίες
Μαρία Οικονομίδου
Ατελιέ
Ηρακλείτου 5
Κολωνάκι
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ιράν: “Το Ιράν ετοιμάζεται να απαντήσει στο Ισραήλ”
- Κώστας Τσουκαλάς: Οι ισχυρισμοί του κ. Μαρινάκη, προσπάθεια για χειραγώγηση της κοινής γνώμης
- Παύλος Μαρινάκης: Λίγο παραπάνω από 24 ώρες άντεξε η πρόταση του κ. Ανδρουλάκη για μείωση του ΦΠΑ
- Tράπεζες: Αντικρουόμενες οι εκτιμήσεις των αναλυτών της Morgan Stanley και της Eurobank Εquities για τις μετοχές του κλάδου