ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Η αποεπένδυση του ΤΧΣ από τις τράπεζες και η εισαγωγή του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο, που τοποθετείται τον Ιανουάριο του 2024, καθώς και όποιες άλλες κινήσεις κάνει το Χρηματιστήριο με εισαγωγές άλλων εταιρειών θα βοηθήσουν την επίτευξη του στόχου που έχει τεθεί για την ανάκτηση του Developed Market Status είτε για το 2024 είτε για το 2025, σύμφωνα με τον Οικονομικό Σύμβουλο του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Πατέλη.
Όπως αναφέρει στην συνέντευξη που παραχώρησε στο Mononews παραμένει η εκτίμηση πως θα πετύχουμε την επενδυτική βαθμίδα εντός του έτους ενώ εκτιμά πως η αποεπένδυση από το ΤΧΣ δεν είναι προαπαιτούμενο με την έννοια πως πρέπει να έχει γίνει για να ανακτήσεις την επενδυτική βαθμίδα.
Η πρόοδος στην εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος είναι προαπαιτούμενο και αυτό έχει ήδη σε μεγάλο βαθμό επιτευχθεί σημειώνει χαρακτηριστικά ενώ θεωρεί πως όσο πιο γρήγορα ξεκινήσει η αποεπένδυση τόσο ευκολότερο θα είναι, εάν υπάρξουν εμπόδια στο δρόμο, να μπορούμε να τα διαχειριστούμε ευκολότερα.
Ανοίγει τα χαρτιά του για τις στρατηγικές προτεραιότητες που είναι οι μεταρρυθμίσεις στη Δικαιοσύνη, η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και η διαχείριση του ιδιωτικού χρέους ενώ τονίζει πως κρίσιμη παράμετρος για την οικονομία η παραμονή της στο μονοπάτι που κινείται μέχρι σήμερα με δημοσιονομική σύνεση, προσήλωση στην επίτευξη των στόχων συνέχιση των μεταρρυθμίσεων αλλά και της απομείωσης των κόκκινων δανείων στον τραπεζικό τομέα, παράγοντες που μαζί με την πολιτική σταθερότητα μπορούν να μας δώσουν την επενδυτική βαθμίδα.
Κεντρικός στόχος η απομείωση του χρέους με νέο ορόσημο μεσοπρόθεσμα η πτώση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ κάτω από αυτό της Ιταλίας, το 2025 – 2026 κατά προσέγγιση.
Στο σκέλος των επενδύσεων αναγνωρίζει την πρόοδο εκτιμά όμως πως απέχουμε από τη σύγκλιση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο την οποία την τοποθετώ στο τέλος της δεκαετίας.
Τέλος, υπογραμμίζει τη σημασία που έχει να επιτευχθεί διεύρυνση του εργατικού δυναμικού σε όλες τις κατηγορίες καθώς αν δεν κάνουμε κάτι τέτοιο θα αντιμετωπίσουμε δυσκολίες να πετύχουμε τους ρυθμούς ανάπτυξης όχι λόγω έλλειψης επενδύσεων αλλά λόγω έλλειψης εργατικού δυναμικού.
Ολόκληρη η συνέντευξη στο Γιώργο Δημητρομανωλάκη και την Ελευθερία Αρλαπάνου
Ερώτηση: Σε ποια πεδία εκτιμάτε πως πρέπει να συνεχίσει η οικονομική πολιτική να εκπλήσσει ευχάριστα τις αγορές ώστε να πετύχει την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, νωρίτερα και όχι αργότερα; Εκτιμάτε πως θα είμαστε στην επενδυτική βαθμίδα πριν το τέλος του έτους;
Απάντηση: Παραμένει η εκτίμηση μας πως θα πετύχουμε την επενδυτική βαθμίδα εντός του έτους. Αυτό που είναι δεδομένο είναι πως η οικονομική πολιτική πρέπει να παραμείνει στο μονοπάτι που κινείται μέχρι σήμερα.
Δηλαδή δημοσιονομική σύνεση και προσήλωση στο να πετύχουμε το στόχο του πλεονάσματος το 2023, συνέχιση των μεταρρυθμίσεων αλλά και της απομείωσης των κόκκινων δανείων στον τραπεζικό τομέα. Ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων παράλληλα με την πολιτική σταθερότητα μπορούν να μας δώσουν την επενδυτική βαθμίδα.
Ερώτηση: Εκτιμάτε πως μπορούμε και φέτος να πετύχουμε υψηλότερη ανάπτυξη και μεγαλύτερο πλεόνασμα όπως και τις προηγούμενες χρονιές; Είστε αισιόδοξοι ως προς αυτό;
Απάντηση: Είμαστε αισιόδοξοι αλλά προτιμούμε να είμαστε και συντηρητικοί με την έννοια ότι είναι προτιμότερο να εκπλήσσει κανείς ευχάριστα στο τέλος παρά να θέτει φιλόδοξους στόχους από την αρχή.
Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε πως υπάρχει αβεβαιότητα σε παγκόσμιο επίπεδο, μεταξύ άλλων και με τις αυξήσεις των επιτοκίων που έχουμε δει σε Ευρώπη και Αμερική. Θεωρώ όμως πως εάν επιμείνουμε στον ίδιο δρόμο, αταλάντευτα, θα πετύχουμε τους στόχους μας.
Ερώτηση: Προ ημερών στέλεχος μεγάλου διεθνούς οίκου υπογράμμισε τη μεγάλη σημασία που αποδίδουν οι οίκοι στην μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης ως βασικό κριτήριο όταν αξιολογούν την πρόοδο στη χώρα. Μπορείτε να μας περιγράψετε ποια είναι τα κύρια βήματα που πρέπει να γίνουν σε αυτό μέτωπο όσον αφορά στην βελτίωση του οικονομικού και επενδυτικού περιβάλλοντος;
Απάντηση: Η επιτάχυνση της απονομής της Δικαιοσύνης είναι ένας κύριος στόχος της δεύτερης κυβερνητικής θητείας. Το σχέδιο αυτό όπως και ο στρατηγικός στόχος της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής δεν είναι μονοδιάστατα. Μιλούμε για εγχειρήματα που αποτελούνται από πολλά επίπεδα και πλήθος ξεχωριστών δράσεων.
Στη Δικαιοσύνη έχουμε την αναδιάρθρωση του δικαστικού χάρτη, την κατάρτιση και αξιολόγηση των δικαστών, την πιλοτική δίκη, τα εξειδικευμένα δικαστήρια, φυσικά την ψηφιοποίηση και την τροποποίηση στη νομοθεσία ώστε να έχουμε λιγότερες καθυστερήσεις αλλά και λιγότερες δίκες.
Αυτό είναι το γενικό περίγραμμα. Στόχος μας παραμένει να μειώσουμε σημαντικά την μέση διάρκεια κάθε υπόθεσης. Όπως η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής έτσι και η επιτάχυνση στην απονομή της δικαιοσύνης είναι επιδιώξεις που δρουν υποστηρικτικά σε πολλούς στόχους. Καταρχήν είναι και τα δύο ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Πάει κάποιος στο δικαστήριο για να βρει το δίκιο του και αυτό πρέπει να γίνεται γρήγορα και όχι αργά.
Ειδικά στο οικονομικό πεδίο είναι προϋπόθεση οικονομικής ευημερίας διότι σε μια καπιταλιστική οικονομία η υπόθεση είναι πως οι κανόνες τηρούνται και όποιος τους παραβιάζει τιμωρείται. Χωρίς αυτή τη βασική αρχή δεν μπορείς να έχεις μια επιτυχημένη ελεύθερη οικονομία, ενώ δεν πρέπει να παραβλέπεται και το ότι ένα σύστημα που λειτουργεί ορθά αποτελεί πρωτίστως και προστασία των περισσότερο αδύναμων.
Ερώτηση: Ένα απλό παράδειγμα τεράστιας καθυστέρησης απονομής της δικαιοσύνης είναι η Folli Follie που 5 χρόνια μετά την γνωστοποίηση της υπόθεσης η δίκη στην ουσία, δεν έχει ακόμα ξεκινήσει με αποτέλεσμα οι πρώτες ποινές να εκτιμάται ότι θα ανακοινωθούν περί το 2025 στην καλύτερη των περιπτώσεων. Πως θα επιταχυνθεί η απονομή της δικαιοσύνης;
Απ. Δεν θα σχολιάσω συγκεκριμένες περιπτώσεις. Θα θυμίσω όμως πως υπήρχε στο πρώτο μισό του έτους μια συζήτηση αν θα υπάρξει παραγραφή των αδικημάτων. Όπως βλέπουμε δεν υπήρξε.
Ερώτηση: Είναι προαπαιτούμενο για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας να έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα στην αποεπένδυση του ΤΧΣ από τις τράπεζες;
Απάντηση: Δεν πιστεύω πως είναι προαπαιτούμενο με την έννοια πως πρέπει να έχει γίνει για να ανακτήσεις την επενδυτική βαθμίδα. Η πρόοδος στην εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος είναι προαπαιτούμενο και αυτό έχει ήδη σε μεγάλο βαθμό επιτευχθεί. Θα αναφερθώ όμως και σε έναν καινούργιο στόχο που έχουμε ο οποίος δεν είναι άλλος από την ανάκτηση του Developed Market Status για το Χρηματιστήριο Αθηνών.
Αυτό είναι στόχος του Χρηματιστηρίου προφανώς όμως για να επιτευχθεί ο MSCI, o FTSE και διάφοροι άλλοι που αξιολογούν τα Χρηματιστήρια εξετάζουν μια σειρά από άλλους δείκτες, ένας από τους οποίους είναι προφανώς το βάθος και η ρευστότητα ενός χρηματιστηρίου και το πόσες μεγάλες εταιρείες διαπραγματεύονται. Να σημειώσω πως οι φορείς αυτοί πρώτα ανακοινώνουν πως είναι μια χώρα υπό παρακολούθηση στον προθάλαμο (watchlist) και μετά, ένα χρόνο αργότερα, επιβεβαιώνουν την όποια απόφαση.
Στο πλαίσιο αυτού του στόχου που έχουμε θέσει, για την ανάκτηση του Developed Market Status είτε για το 2024 είτε για το 2025, θα βοηθήσει και η αποεπένδυση του ΤΧΣ από τις τράπεζες και η εισαγωγή του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο που τοποθετείται τον Ιανουάριο του 2024 καθώς και όποιες άλλες κινήσεις κάνει το Χρηματιστήριο με εισαγωγές άλλων εταιρειών, υπό την έννοια πως τέτοιες κινήσεις αυξάνουν την ρευστότητα των μετοχών αλλά και το μέγεθος του ελληνικού Χρηματιστηρίου.
Ερώτηση: Ο στόχος είναι επισήμως η αποεπένδυση του ΤΧΣ από τις τράπεζες να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Εκτιμάτε πως είναι εφικτό αυτό το χρονοδιάγραμμα να τρέξει τελικά πιο γρήγορα; Θα ήταν ένα ταχύτερο χρονοδιάγραμμα κάτι που θα έβλεπε θετικά η κυβέρνηση;
Απάντηση: Ο νόμος που ψηφίστηκε ορίζει πως η διάρκεια του ΤΧΣ είναι μέχρι το τέλος του 2025. Σε αυτό το πλαίσιο λειτουργεί το ΤΧΣ το οποίο είναι και ανεξάρτητο από την κυβέρνηση. Πολλά πράγματα μπορεί να συμβούν ανάμεσα στο τώρα και στο τότε, ειδικά εάν αναλογιστούμε πόσα έγιναν μόνο τα τελευταία χρόνια με την πανδημική κρίση και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία για παράδειγμα.
Οπότε πρέπει να ξεκινήσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται ώστε στο δρόμο, εάν υπάρξουν εμπόδια, να μπορούμε να τα διαχειριστούμε ευκολότερα. Η αποεπένδυση έχει διάφορους στόχους οι οποίοι ορίζονται από το νόμο. Όσον αφορά στην ευρύτερη πολιτική στόχευση της κυβέρνησης προφανώς υπάρχει ο στόχος να μεγιστοποιηθούν οι εισπράξεις για το ελληνικό Δημόσιο και για τον Έλληνα φορολογούμενο.
Σημαντικοί στόχοι είναι η προσέλκυση καινούργιων μετόχων στις ελληνικές τράπεζες, στέλνοντας ένα ισχυρό μήνυμα στην παγκόσμια επενδυτική κοινότητα ότι έχουμε ένα εύρωστο και ανταγωνιστικό τραπεζικό σύστημα, η αύξηση της ρευστότητας στο Χρηματιστήριο και εν γένει η ενίσχυση του ανταγωνισμού στο τραπεζικό σύστημα.
Ερώτηση: Ένας ξένος επενδυτής, μια ξένη τράπεζα ή ένα ξένο fund γιατί αυτή τη στιγμή να επιλέξει να επενδύσει σε μια ελληνική τράπεζα;
Απάντηση: Οι ελληνικές τράπεζες είναι ελκυστικές για έναν επενδυτή, είτε είναι ξένος είτε είναι εγχώριος γιατί έχουν αφήσει πίσω τα βαρίδια του παρελθόντος και επειδή έχουν περιθώρια ανάπτυξης σε μια χώρα που δεν έχει αναπτύξει ακόμη ικανοποιητικά την τραπεζική της πίστη ενώ παράλληλα λόγω του μεγέθους τους προσφέρονται για μεγάλες τοποθετήσεις. Από αυτή την άποψη μπορεί κανείς να φανταστεί γιατί οι τράπεζες είναι μια ελκυστική τοποθέτηση.
Θα προσθέσω επίσης πως αρκετοί ξένοι επενδυτές έβλεπαν θετικά τη χώρα προεκλογικά περίμεναν τα αποτελέσματα της εκλογικής αναμέτρησης για να επιβεβαιώσουν την πολιτική σταθερότητα και το ότι η πορεία της χώρας δεν ήταν απλώς προσωρινή αλλά είναι μεσοπρόθεσμη.
Ερώτηση: Σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος, σχεδιάζετε να επιτραπεί η παροχή πιστώσεων από μη τραπεζικά ιδρύματα στο δανεισμό νοικοκυριών ή δανεισμό σε επιχειρήσεις που βρίσκονται υπό αναδιάρθρωση. Πως μπορεί να δουλέψει αυτό το σχήμα;
Απάντηση: Η πιστωτική επέκταση έχει επανέλθει σε πολλά τμήματα της οικονομίας. Όπως στις μεγάλες αλλά και τις μικρότερες επιχειρήσεις με τη στήριξη και των αναπτυξιακών προγραμμάτων της ΕΑΤ που βοηθά πολύ ειδικά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πρόοδος υπάρχει και στα καταναλωτικά δάνεια. Υπάρχουν όμως πεδία της τραπεζικής πίστης που δεν έχουν επανέλθει επαρκώς. Ένα από αυτά είναι η στεγαστική πίστη.
Το Πρόγραμμα Σπίτι μου έδειξε πόσο πραγματικά υπάρχει ανάγκη και ζήτηση για στεγαστικά δάνεια. Παράλληλα υπάρχει και το ζήτημα των επιχειρήσεων που μπαίνουν σε μια αναδιάρθρωση και μετά χρειάζονται χρηματοδότηση για να ξεκινήσουν τις δραστηριότητές τους ενώ υπάρχει ανάγκη γενικότερα για παροχή νέων προϊόντων που θα δίνουν απαντήσεις και σε συγκεκριμένες ανάγκες, όπως είναι για παράδειγμα η προ-χρηματοδότηση ιδιωτών που θέλουν να συμμετάσχουν σε πλειστηριασμούς ακινήτων.
Όπως είπε και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας θα απελευθερώσουμε την παροχή τραπεζικής πίστης σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις που είναι σε καθεστώς αναδιάρθρωσης ώστε να μπορεί να προσφέρεται και από μη τραπεζικά ιδρύματα, δηλαδή από τις λεγόμενες εταιρείες παροχής πιστώσεων.
Όλα αυτά τα ζητήματα θα αντιμετωπιστούν στο πολυνομοσχέδιο που αναμένεται το Σεπτέμβριο, Οκτώβριο στο οποίο θα περιλαμβάνεται σειρά ρυθμίσεων για τη φοροδιαφυγή, το ιδιωτικό χρέος, ρυθμίσεις για την Κεφαλαιαγορά, το ΤΑΙΠΕΔ, βελτιώσεις στις άμεσες πληρωμές κ.α.
Ερώτηση: Η χώρα έχει ένα επενδυτικό κενό. Οι επενδύσεις αυξάνονται ωστόσο έχουμε ακόμη δρόμο. Πόσα χρόνια εκτιμάτε πως θα απαιτηθούν, υπό κανονικές συνθήκες, για να καλύψουμε το επενδυτικό κενό; Τι επενδυτές θέλουμε και ποιοι κλάδοι μπορούν να ηγηθούν της προσπάθειας αυτής;
Απάντηση: H χώρα μας για πολλά χρόνια είχε επενδύσεις οι οποίες λόγω της κρίσης ήταν πολύ χαμηλές και υπολείπονταν της ανάλωσης κεφαλαίου. Το κεφαλαιακό απόθεμα της χώρας μας συρρικνωνόταν. Αυτό αλλάζει τα τελευταία χρόνια καθώς σημειώνεται αύξηση των επενδύσεων όχι μόνο από το εξωτερικό αλλά και από την Ελλάδα. Το κεφαλαιακό μας απόθεμα αρχίζει και αυξάνεται.
Έχουμε όμως πολύ δρόμο ακόμη για να φθάσουμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Θα έλεγα ότι όλο αυτό εντάσσεται στο γενικότερο στόχο της κυβέρνησης ότι αφού μείναμε στην Ευρώπη τώρα θέλουμε να γίνουμε και Ευρώπη. Απέχουμε όμως από τη σύγκλιση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο την οποία την τοποθετώ στο τέλος της δεκαετίας.
Ο ρόλος μιας κυβέρνησης δεν είναι να ορίζει ποιους κλάδους θα έπρεπε να αναπτύξει η οικονομία αλλά να αποσύρει όλα τα εμπόδια προκειμένου να αναπτυχθούν όλοι οι ανταγωνιστικοί κλάδοι. Για παράδειγμα η χώρα μας δεν έχει υπεράκτια αιολικά πάρκα διότι δεν είχαμε το πλαίσιο.
Το πλαίσιο τώρα τοποθετείται και έχουμε έναν πολύ φιλόδοξο στόχο για τα αιολικά πάρκα μέχρι το 2030. Η ενέργεια και η πράσινη μετάβαση είναι προφανώς πεδία που θα προσελκύσουν πολλές επενδύσεις, η τεχνολογία, ο τουρισμός συνεχίζει να είναι ελκυστικός στις διάφορες εκδοχές του. Έχουμε επίσης ένα καλό εργατικό δυναμικό που μπορεί να προσελκύσει επίσης πολυεθνικές στις υπηρεσίες. Θα έλεγα πως η χώρα έχει μια επιπλέον ευκαιρία καθώς μετά τον κορωνοϊό πολλές επιχειρήσεις και πολλοί εργαζόμενοι έχουν την δυνατότητα να εργάζονται από πολλά σημεία του πλανήτη, γιατί όχι και από την Ελλάδα.
Ερώτηση: Αρκετές επιχειρήσεις πάντως παραπονιούνται για ελλείψεις εργατικού δυναμικού. Τι μπορεί να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση;
Απάντηση: Τα τελευταία 4 χρόνια δημιουργήσαμε 300.000 θέσεις εργασίας και σήμερα έχουμε περίπου 500.000 εγγεγραμμένους ανέργους. Στόχος μας πρέπει να είναι διαρκώς η διεύρυνση της προσφοράς εργατικού δυναμικού. Σε αυτό το στόχο έχουμε ένα πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες χώρες.
Το ποσοστό του πληθυσμού της χώρας που εργάζεται παραμένει χαμηλό. Άρα έχουμε πολλά περιθώρια να βρεθεί αυτό το εργατικό δυναμικό εάν ακολουθήσουμε τις σωστές πολιτικές. Πρέπει να συνεχίσουμε να μεταρρυθμίζουμε τη χώρα μας να την εκσυγχρονίζουμε, καθιστώντας την περισσότερο ελκυστική και να κερδίσουμε για παράδειγμα το στοίχημα του brain regain φέρνοντας πίσω στη χώρα όσο περισσότερους μπορούμε από τους 500.000 συμπολίτες μας που έφυγαν αλλά και ευρύτερα από τη διασπορά.
Από εκεί και πέρα, εάν δούμε τα κομμάτια του πληθυσμού που έχουν τα μεγαλύτερα περιθώρια είναι οι γυναίκες, οι νέοι και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία. Η συμμετοχή των γυναικών στην Ελλάδα παραμένει από τις χαμηλότερες στην ΕΕ ενώ και το ποσοστό των νέων μας που εργάζονται παραμένει χαμηλό. Για τους συνταξιούχους γίνονται παρεμβάσεις όπως η κατάργηση της παρακράτησης του 30%. Θα γίνουν και άλλες παρεμβάσεις ώστε να πετύχουμε τη διεύρυνση του εργατικού δυναμικού σε όλες τις κατηγορίες.
Αν δεν το κάνουμε αυτό, θα αντιμετωπίσουμε δυσκολίες να πετύχουμε τους ρυθμούς ανάπτυξης όχι λόγω έλλειψης επενδύσεων αλλά λόγω έλλειψης εργατικού δυναμικού και αυτό θα οδηγήσει και σε πληθωρισμό και σε μια σειρά από άλλα ζητήματα. Πρέπει να είναι ένας από τους κεντρικούς μας στόχους. Βέβαια στο βαθμό που οι επιχειρήσεις ψάχνουν και δεν βρίσκουν εργατικό δυναμικό πρέπει και οι ίδιες να αυξήσουν και τους μισθούς.
Ερώτηση: Η ευνοϊκή ρύθμιση όταν κάποιος έρχεται από το εξωτερικό να έχει ευνοϊκή φορολόγηση για 7 χρόνια θα επεκταθεί πέραν των 7 χρόνων;
Απάντηση: Δεν νομίζω πως θα γίνει κάτι τέτοιο. Ως ρύθμιση θα ισχύει.
Ερώτηση: Η κυβέρνηση έχει θέσει μάλλον ψηλά τον πήχη για την αντιμετώπιση του χρόνιου προβλήματος της φοροδιαφυγής. Γιατί μπορεί να πετύχει εκεί που πρακτικά έχουν αποτύχει οι προηγούμενες κυβερνήσεις; Είναι θέμα νοοτροπίας η φοροδιαφυγή ή αποτέλεσμα των υψηλών συντελεστών φορολόγησης σε σχέση με άλλες χώρες;
Απάντηση: Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι σημαντική κυρίως για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης. Δεν μπορούν να πληρώνουν συνέχεια οι ίδιοι και οι ίδιοι. Όμως είναι και ζήτημα δημοσιονομικού χώρου αλλά είναι και ζήτημα οικονομικής αποτελεσματικότητας ή μάλλον καλύτερης κατανομής πόρων καθώς δημιουργείται μεταξύ άλλων και θέμα άνισου ανταγωνισμού. Δεν μπορεί μια επιχείρηση να πληρώνει κανονικά και μια άλλη όχι και παράλληλα αυτές οι δύο να έχουν την ίδια δυνατότητα να ανταγωνίζονται η μια την άλλη.
Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής όπως και η επιτάχυνση στην απονομή της Δικαιοσύνης δεν είναι στόχοι που επιτυγχάνονται με μια ή δύο παρεμβάσεις,. Απαιτούν στρατηγικό σχέδιο και να κάνουμε πολλά, ξεχωριστά πράγματα. Έχουν ήδη γίνει πολλά. Ξεκίνησε με το 30% των δαπανών μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών, επεκτάθηκε μέσω της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης και των ηλεκτρονικών βιβλίων, που δεν ήταν δεδομένα για μια χώρα με εκατοντάδες χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις, τώρα υπάρχει το μεγάλο project της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με POS. Η προσπάθεια δεν σταματά. Συνεχίζεται με διάφορες δράσεις που θα οριστικοποιηθούν με το νομοσχέδιο που θα καταθέσει το υπουργείο Οικονομικών Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο.
Δεν θα μιλήσω για τις προηγούμενές κυβερνήσεις. Μπορώ όμως να πω πως κάθε στόχο που βάζει κανείς για να τον πετύχει θα πρέπει να οργανωθεί και να τον προσεγγίσει συστηματικά. Εδώ μιλούμε για έναν προσωπικό στόχο του Κ. Χατζηδάκη και συνολικά της κυβέρνησης. Μιλάμε για δομικές αλλαγές, για μια στρατηγική προσέγγιση, ανεξάρτητα από τις μειώσεις φορολογικών συντελεστών που ούτως ή άλλως θα δρομολογήσει σταδιακά η κυβέρνηση.
Ερώτηση: Και τα έσοδα από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής; Που πρέπει να δοθεί προτεραιότητα; στη Μείωση των δαπανών ή στη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης με δεδομένο πως η χώρα έχει υποστεί μια υπέρμετρη φορολόγηση τα τελευταία χρόνια;
Απάντηση: To προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας είναι σαφές. Και αυτό θα εφαρμοστεί δεν αλλάζουν οι στόχοι. Τώρα σε ένα θεωρητικό επίπεδο εάν αναφερόμαστε στο πιθανό όφελος από την φοροδιαφυγή. Θα έλεγα πως και τα δύο χρειάζονται. Για παράδειγμα εάν έχεις κάποιους έξτρα πόρους υπάρχει μια σαφής ανάγκη ενίσχυσης του ΕΣΥ κα παράλληλα μια ανάγκη να μειωθούν φορολογικοί συντελεστές. Μην προτρέχουμε όμως ας φτάσουμε στο σημείο να αποδώσει η μάχη κατά της φοροδιαφυγής και θα γίνει ορθή διαχείριση ανάλογα με τις ανάγκες της οικονομίας.
Ερώτηση: Πότε εκτιμάτε πως θα ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες; Τι έχει να ελπίζει και τι να φοβάται η Ελλάδα;
Απάντηση: Η εκτίμησή μας είναι ότι θα χρειαστεί καιρός. πιθανόν να φθάσει μέχρι την Άνοιξη του 2024. Σήμερα η βασική διαφωνία είναι μεταξύ Γερμανίας, Γαλλίας, Ιταλίας σε διάφορα πεδία, το κυριότερο από τα οποία είναι ο κανόνας όπου όταν το έλλειμμα υπερβαίνει το 3% του ΑΕΠ είναι υποχρεωμένη η χώρα να το μειώνει κάθε χρόνο κατά 0,5%. Η Ελλάδα δεν έχει τέτοιο ζήτημα διότι το έλλειμμά μας είναι ήδη μικρότερο του 3%.
Προφανώς διαπραγματευόμαστε με στόχο το βέλτιστο για την ελληνική πλευρά. Εκτιμώ όμως πως είμαστε σε καλή κατάσταση. Για εμάς ειδικά, ο βασικός μας κριτής συνεχίσουν και παραμένουν οι αγορές. Στο βαθμό που εμείς τηρήσουμε τη δημοσιονομική σταθερότητα και μια σταθερή πορεία απομείωσης του χρέους οι αγορές μας ανταμείβουν –όπως κάνουν τώρα– και θα ικανοποιούμε και τους δημοσιονομικούς κανόνες. Ο βασικός μας στόχος είναι η απομείωση του χρέους και θα αναφερθώ σε ένα νέο ορόσημο μπροστά μας: η πτώση του χρέους μας ως ποσοστό του ΑΕΠ κάτω από αυτό της Ιταλίας, κάτι που περιμένουμε να γίνει το 2025 – 2026 κατά προσέγγιση.
Ερώτηση: Είστε ένας από τους στενότερους συνεργάτες του Πρωθυπουργού, στο ίδιο πόστο για δεύτερη πλέον τετραετία. Πως οραματίζεστε την Ελλάδα το 2030;
Απάντηση: Περάσαμε μια δεκαετία μένοντας στην Ευρώπη και τώρα θέλουμε να γίνουμε Ευρώπη. Ως Έλληνες περάσαμε τόσα πολλά και τόσο δύσκολα χρόνια που έχουμε χάσει ίσως υποσυνείδητα και την αυτοπεποίθηση μας και ίσως δεν μπορούμε να συναισθανθούμε πόσα πολλά μπορούμε να πετύχουμε αλλά και πόσο δρόμο έχουμε ήδη διανύσει. Είμαι ένας αισιόδοξος άνθρωπος που πιστεύει, όπως έχει πει και ο Στάθης Καλύβας πως η χώρα πέρασε την καταστροφή και τώρα βρίσκεται σε μια περίοδο που θα οδηγηθεί στο θρίαμβο. Αυτό βέβαια θέλει πολλή δουλειά και πολλά χρόνια. Οραματιζόμαστε μια Ελλάδα που όλοι θα είμαστε περήφανοι για τη χώρα μας.
Διαβάστε επίσης
Πατέλης στο CNBC: Ξεκάθαρη ήττα για τον λαϊκισμό η νίκη Μητσοτάκη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ρωσία: Σύγκρουση τρένων στην περιφέρεια Μούρμανσκ – Περισσότεροι από 10 τραυματίες
- Τάσεις MRB: Στο 22,9% η ΝΔ και 14,2% το ΠΑΣΟΚ – Ποιες λέξεις εκφράζουν τους πολίτες
- Μπακογιάννης: Οι Τράπεζες είχαν ενημερώσει από τον Απρίλιο τον Δούκα για το χρηματοδοτικό κενό στο γήπεδο του ερασιτέχνη ΠΑΟ
- Υπουργείο Παιδείας: Ανακοινώθηκαν οι ελάχιστες βάσεις εισαγωγής για τις Πανελλήνιες