H Eurobank Equities προτείνει συστάσεις αγοράς για τις μετοχές της HelleniQ Energy (ΕΛ.ΠΕ) με τιμή στόχο τα €8,6 και για τη Motor Oil με τιμή στόχο τα €22,5. Η χρηματιστηριακή εκτιμά ότι οι τιμές των μετοχών δεν συγχρονίζονται με τα θεμελιώδη μεγέθη αφήνοντας θετική σχέση κινδύνου-απόδοσης.

Τα ελληνικά διυλιστήρια οδεύουν προς έτος ρεκόρ,  με τα σταθμισμένα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) του τρίτου τριμήνου να είναι έτοιμα να τριπλασιαστούν σε ετήσια μεταβολή σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις της χρηματιστηριακής, μετά από αύξηση πάνω 300% στο πρώτο εξάμηνο.

Από πλευράς τιμών, οι μετοχές έχουν υπεραποδώσει σε σχέση με το ΧΑΑ φέτος (ΕΛΠΕ +19%, ΜΟΗ +36%).

Παρ’ όλα αυτά, δεδομένης της εκτίναξης της κερδοφορίας του 2022, υπήρξε μια μαζική υποτίμηση στις αποτιμήσεις.

Ακόμα και με πιο “κανονικές” εκτιμήσεις για το 2023, οι αποτιμήσεις παραμένουν υποτονικές, με τις δύο μετοχές να διαπραγματεύονται σε χαμηλότερα επίπεδα από 4,5 φορές σε όρους EV/EBITDA το 2023, αισθητά κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο των ομοειδών της ΕΕ που είναι 5,5 φορές.

Η ενίσχυση του δολαρίου αποτελεί “πρόσθετο άνεμο” για τα διυλιστήρια και σε αυτό το πλαίσιο βλέπει η Eurobank Equities ότι τα ελληνικά διυλιστήρια βρίσκονται σε καλό δρόμο για να δημιουργήσουν EBITDA άνω των 800 εκατ. ευρώ το 2023, μετά από μια εξαιρετική χρονιά το 2022 (1,4-1,5 δισ. ευρώ).

Ο φόρος “έκτακτων κερδών” θα κοστίσει €540 εκατ. σύμφωνα με τις υποθέσεις της Eurobank Equities.

Το επενδυτικό κλίμα από το Σεπτέμβριο έχει επιβαρυνθεί από τις ειδήσεις σχετικά με την επιβολή φόρου “έκτακτων κερδών” στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια (και τις πετρελαϊκές εταιρείες) στο πλαίσιο των προσπαθειών της ΕΕ να καταπολεμήσει τη συνεχιζόμενη ενεργειακή κρίση.

Η εισφορά αλληλεγγύης προβλέπει φόρο 33% επί των “πλεονασματικών” κερδών του 2022 (δηλ. κέρδη προ φόρων που υπερβαίνουν την αύξηση κατά 20% των μέσων κερδών του προηγούμενου 4ετούς διαστήματος).

Το πραγματικό κονδύλι δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, αλλά οι εκτιμήσεις της Eurobank Equites κάνουν λόγο για ένα συνολικό ποσό κοντά στα 540 εκατ. ευρώ για τα δύο ελληνικά διυλιστήρια.

Αυξανόμενη κλίση προς τις ΑΠΕ

Τα ελληνικά διυλιστήρια βρίσκονται σε ένα σημείο καμπής, στρέφοντας την προσοχή τους στην επέκταση των ΑΠΕ, σε συμφωνία με τους στόχους της ενεργειακής μετάβασης της ΕΕ. Ενδεικτικά, το β’ τρίμηνο ξεκίνησε η εμπορική λειτουργία του ηλιακού πάρκου 204MW της HelleniQ Energy στην Κοζάνη, ενώ το γ’ τρίμηνο ο όμιλος απέκτησε άλλα 55MW αιολικών πάρκων.

Νωρίτερα το 2022, η Motor Oil προχώρησε στην εξαγορά του 75% του βραχίονα ΑΠΕ της Ελλάκτωρ (493MW σε λειτουργική ισχύ), με τη συμφωνία να αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους.

«Εκτιμούμε ότι και οι δύο Όμιλοι θα ξεπεράσουν τα 70 εκατ. ευρώ EBITDA από ΑΠΕ μέχρι το 2025 (10%-12% του μείγματος EBITDA τους)», εκτιμά η Eurobank Equites.

«Έχουμε επικαιροποιήσει τις εκτιμήσεις μας, εισάγοντας υψηλότερα περιθώρια διύλισης το 2022 και ένα ισχυρότερο δολάριο, ενώ ενσωματώσαμε επίσης τον έκτακτο φόρο (€540 εκατ. και για τα δύο διυλιστήρια) στους αριθμούς μας. Η αύξηση των εκτιμήσεών μας αντισταθμίζεται από τον αντίκτυπο του έκτακτου φόρου», καταλήγει η Eurobank Equites.

Διαβάστε επίσης:

Morgan Stanley: Τα τρία κλειδιά των ενδιάμεσων εκλογών στις ΗΠΑ

Ebury: Μήπως το Κογκρέσο κατευθύνεται προς αδιέξοδο;