Πενήντα ένα χρόνια μετά την καθιέρωση της «Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος», το 1972, από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, έχει γίνει πλέον σαφές σε όλους μας ότι η τριπλή πλανητική κρίση -κλιματική αστάθεια, ρύπανση και απώλεια του φυσικού περιβάλλοντος- μπορεί να αντιμετωπισθεί μόνο με οργανωμένο και ολοκληρωμένο σχέδιο μετάβασης σε μια κυκλική οικονομία. Φέτος, μάλιστα, το μήνυμα για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος, στις 5 Ιουνίου, μας αφορά όλους, αφού με σύνθημα το «Beat Plastic Pollution» («Νικήστε την πλαστική ρύπανση») καλούμαστε να κάνουμε την ανατροπή και να αλλάξουμε οριστικά τον τρόπο ζωής μας προς όφελος όλων.

Ώρα για πράξεις: Το παράδειγμα της METRO

Ποιος θέλει, αλήθεια, να βλέπει πλαστικά ακόμη και στην πιο «παρθένα» παραλία; Υπάρχει άνθρωπος που του αρέσει να κολυμπά ανάμεσα σε αυτά ή που να μη στενοχωριέται όταν συνειδητοποιεί ότι καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο μέρος στον πλανήτη μας; Σύμφωνα με το Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον, σήμερα παράγουμε, παγκοσμίως, γύρω στους 400 εκατ. τόνους πλαστικών αποβλήτων σε ετήσια βάση.

Μήπως ήρθε, λοιπόν, η ώρα των πράξεων και της αλλαγής; Να αφήσουμε τα πλαστικά στην άκρη ή αν δεν μπορούμε να τα αποφύγουμε, να τα ανακυκλώνουμε σωστά και να τα επαναχρησιμοποιούμε, ακολουθώντας το παράδειγμα εκείνων που δείχνουν το δρόμο προς τα εμπρός;

Μία τέτοια περίπτωση είναι αυτή της METRO (My market και METRO Cash & Carry), η οποία με στοχευμένες δράσεις προς την κατεύθυνση της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων και την αύξηση της ανακύκλωσης, κατάφερε σε έναν μόλις χρόνο να ανακυκλώσει περίπου 3,5 τόνους χαρτιού, 178 τόνους πλαστικού, 146 τόνους ηλεκτρικού & ηλεκτρονικού εξοπλισμού, 47 τόνους μετάλλων, 18 τόνους ελαίων, 7 τόνους μπαταριών, 9 τόνους υφασμάτων & ενδυμάτων και 159 κιλά αποτσίγαρων! Επιπλέον, με τις δωρεές τροφίμων, η εταιρεία κατάφερε να αποφύγει τη δημιουργία 105,4 τόνων αποβλήτων τροφίμων. Μέσω αυτών των δράσεων αποφεύχθηκαν εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) περίπου 8 τόνων! Και όλα αυτά από μία και μόνο εταιρεία!

Ωστόσο, η προσπάθεια δεν σταμάτησε εκεί: με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή μείωση του πλαστικού, η εταιρεία επανασχεδίασε τις συσκευασίες των private label προϊόντων της, μειώνοντας σημαντικά τη περιεκτικότητά τους σε πλαστικό.

Έχοντας επίγνωση των βλαβερών συνεπειών των πλαστικών στη θαλάσσια ζωή, την ανθρώπινη υγεία και την κλιματική αστάθεια, επέλεξε, πέρα από τις επιβεβλημένες δεσμεύσεις σε σχέση με την ανακύκλωση και την απαγόρευση των πλαστικών μίας χρήσης, να εστιάσει σε δράσεις που συμβάλλουν περαιτέρω στη μείωση της πλαστικής ρύπανσης.

Η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος 2023 είναι μόνο μια υπενθύμιση ότι οι ενέργειες όλων μας έχουν σημασία, είτε μεμονωμένα, είτε συλλογικά. Είναι ώρα να αλλάξουμε τον τρόπο που παράγουμε, καταναλώνουμε και απορρίπτουμε το πλαστικό που χρησιμοποιούμε. Ας κάνουμε όλοι λίγο περισσότερο απ’ όσο νομίζουμε ότι μας αναλογεί!

Ρύπανση, πλαστικά
Πηγή: unep.org

Ανακαλύψτε το αφιέρωμα Nature First