ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Ορσαλία Παρθένη πριν από είκοσι χρόνια στην παραλία του Αγίου Σώστη στη Μύκονο… «φυσούσε». Το ίδιο και σήμερα. Τώρα πια όμως σηκώνει και τη μεγάλη ευθύνη του ονόματος Parthenis. Έχει ανεβάσει την εταιρεία σε επίπεδο ανώτερο της πατρίδας της. Ενώ αναλαμβάνει πλήρως και την ευθύνη του κλάδου της ως νεοεκλεγείσα πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Σχεδιαστών.
Μόδα με ιστορία
Το όνομα Parthenis ταυτίζεται με την ελληνική επιχειρηματική διάνοια.
Ο πατέρας της Ορσαλίας, Δημήτρης Παρθένης, εμπλούτισε το ελληνικό καλοκαίρι με ένα ένδυμα διεθνών προδιαγραφών. Αντίστοιχα, χάρισε στην ελληνική μόδα ένα όνομα με διεθνή απήχηση.
Η εταιρεία ξεκίνησε στη Μύκονο το 1979, όταν το νησί βίωνε πραγματικά την παρθενική του αίγλη.
Τα ρούχα φορούσαν αριστοκράτες, βιομήχανοι, εφοπλιστές, επιχειρηματίες, αστέρες από όλο τον κόσμο που κατέφθαναν στο νησί των ανέμων για να βρίσκονται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Αυτό ήταν το ελληνικό του μήνυμα: Η θάλασσα, ο αέρας του νησιού, τα άνετα, απέριττα, ποιοτικά ρούχα που εναρμονίζονταν με το ελεύθερο πνεύμα του.
«Νομίζω ότι το πέτυχε με το να δημιουργήσει ένα universal (καθολικό, παγκόσμιο) προϊόν. Ένα universal προϊόν δεν μπορεί να είναι εθνικοκεντρικό. Πρέπει να εκφράζει τον τόπο από τον οποίο προήλθε, αλλά και τη διεθνή κοινότητα. Για αυτό εγώ επιμένω ότι δεν μπορεί να είναι μόνο φολκλόρ η Ελλάδα».
Η αισθητική του Παρθένη ενσάρκωσε την αφαίρεση και τον μινιμαλισμό.
«Νομίζω επίσης ότι η έννοια του μινιμαλισμού, του “striping down to the basics” (σ.σ. διατηρώ μόνο τα βασικά), ήταν πάρα πολύ σημαντική για να το πετύχει αυτό. Και το έκανε σε μια εποχή που η μόδα παγκοσμίως βρισκόταν σε φουλ μαξιμαλισμό».
Μινιμαλισμός, διαχρονικότητα αειφορία
Ο μινιμαλισμός δεν βρίσκεται πάντα στη μόδα. Ωστόσο, «νομίζω ότι το πιο σημαντικό για να μπορέσει να επιβιώσει ένα μπραντ είναι να παραμείνει πιστό στον εαυτό του. Αν αρχίσει να μεταλλάσσεται με τον άνεμο της μόδας που είναι διαφορετικός κάθε σαιζόν δεν θα έχει τη μακροβιότητα ενός μπραντ με συγκεκριμένη ταυτότητα».
Το μίνιμαλ «μπορεί να μην αρέσει σε όλους αλλά νομίζω ότι κατά κάποιο τρόπο όλοι το καταλαβαίνουν και όλοι έχουμε ένα κομμάτι τέτοιο στην καθημερινότητά μας. Με την έννοια του ευκολοφόρετου και του universal που έλεγα πριν αλλά όχι του simplistic».
Η Ορσαλία στη Βουλή
Έτσι, de facto, το όνομα Parthenis ταυτίζεται με την αειφορία αλλά και το non binary φαινόμενο (εξω-δυαδικό φύλο). Δηλαδή ό,τι πιο πρωτοποριακό και κοινωνικά ευαίσθητο επιβάλλεται παγκοσμίως στη βιομηχανία της μόδας.
Μάλιστα προ ημερών η Ορσαλία Παρθένη συμμετείχε με ομιλία της στη Βουλή. Το θέμα της συζήτησης αφορούσε την αειφορία. (Εξάλλου, το 2019 τιμήθηκε με το βραβείο βιωσιμότητας, καινοτομίας και υπεύθυνης επιχείρησης).
«Θεωρώ ότι ο μινιμαλισμός στο ντιζάιν αποτελεί έναν τρόπο να αντιμετωπίζεις την αειφορία. Γιατί κάτι απλό και καλοφτιαγμένο μπορείς να το φοράς για χρόνια μέχρι να χαλάσει», επισημαίνει η ίδια. Έτσι, διαχρονικότητα και αειφορία πορεύονται χέρι χέρι.
«Όπως και να το κάνεις, θα κάνεις και λάθη. Το θέμα είναι να προσπαθείς με τον καλύτερο τρόπο που μπορείς».
H δεύτερη γενιά
Η Ορσαλία Παρθένη αποδείχθηκε άξια διάδοχος. Αλλά ο δρόμος δεν στρώθηκε με ροδοπέταλα. Άλλωστε η ελληνική μόδα και το retail, δέχτηκαν ιδιαίτερες πιέσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η Ορσαλία Παρθένη ανταποκρίθηκε εγκαίρως και επαρκώς.
Η εταιρεία απολαμβάνει διαδικτυακή παρουσία από το 2009 ενώ κάθε χρόνο σημειώνει αύξηση πωλήσεων.
Το 2021, δημιούργησε το Parthenis Cafe στο ιδρυτικό κατάστημα στη Μύκονο. Πολλαπλασιάζοντας τα οφέλη από το περιουσιακό της στοιχείο, ειδυλλιακά τοποθετημένο κοντά στη «Μικρή Βενετία», μπροστά σε μία γραφική πλατεία με θέα τη θάλασσα.
Επίσης, μόλις δημιουργήθηκε διαδικτυακό outlet με εκπτωτικά προϊόντα «στο πλαίσιο ξανά της λογικής να μην πετάμε εμπορεύματα» (αειφορία).
«Τα φυσικά καταστήματα αυξάνονται με τη μορφή συνεργασιών, δηλαδή έχουμε συνεργάτες οι οποίοι ανοίγουν με franchise μαγαζιά δικά μας. Είναι δύσκολο πια να αυξήσεις τα φυσικά καταστήματα, γιατί νομίζω ότι το online τραβάει πολύ, άρα πρέπει πολύ προσεκτικά να κάνεις επιλογές», παρατηρεί η Ορσαλία Παρθένη.
Συμμαχίες, σκέψεις
Μαγαζιά Parthenis υπάρχουν (εκτός από τη Μύκονο) στο Κολωνάκι, στα Χανιά, στις Σπέτσες και στην Πάτρα.
Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε συζητήσεις για συνεργασία με κατάστημα στη Θεσσαλονίκη.
Διατηρείται επίσης και ένα μεγάλο δίκτυο χονρικής περίπου σε περίπου 40 σημεία στην Ελλάδα. Όσον αφορά την δυνατότητα οικονομίας κλίμακος:
«Έχω σκεφτεί ότι θα μπορούσαμε εδώ που κάνουμε παραγωγή, να φτιάχναμε και τα ρούχα συναδέλφων.
Το θέμα είναι ότι επειδή οι χρόνοι παραδόσεων των πρώτων υλών δεν τηρούνται ποτέ τυπικά, βρισκόμαστε πάντα σε πανικό. Για αυτό δεν ξέρω πόσο εύκολο θα μπορούσε να μπει σε εφαρμογή ένα τέτοιο πρόγραμμα».
Πέρυσι εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από το εξωτερικό για εξαγορά της εταιρείας Parthenis, αλλά η προσφορά δεν αποδείχθηκε αρκετά δελεαστική και την απέρριψε.
Όμως, η αλλαγή σκυτάλης παραμένει πιθανή μελλοντική πιθανότητα.
Η ίδια έχει εκπονήσει δεκαετές πλάνο μέχρι να ωριμάσουν τα παιδιά της και να βρίσκονται σε θέση να αποφασίσουν ώριμα πώς θα πορευτούν.
«Δεν θα ήθελα τα παιδιά μου να αισθάνονται αυτή την πίεση, όπως την είχα εγώ. Και παράλληλα, αν δεν ασχοληθούν τα παιδιά μου, θα ήθελα αυτό το brand να συνεχίσει. Είναι κομμάτι της ιστορίας», επισημαίνει η Ορσαλία Παρθένη.
Σεβασμός στον εαυτό μας
Η Ορσαλία Παρθένη, ως επιχειρηματίας με ιστορικό όνομα και δημιουργός που σέβεται τον εαυτό της, ενδιαφέρεται για το κοινό καλό του κλάδου της. Διάφοροι λόγοι συνέβαλαν στην απόφασή της να θέσει υποψηφιότητα.
«Η συλλογικότητα βοηθάει να διεκδικήσουμε κάποια πράγματα.
Πιο σημαντικό από όλα ήταν, όμως, να υπάρχει σεβασμός απέναντι στο επάγγελμα μας.
Υπάρχουν μεγάλες βιοτεχνίες, που κάνουν μαζικά ρούχα -πιο φθηνά, high street ρούχα. Αλλά οι σχεδιαστές σαν σχεδιαστές δεν απολαμβάνουν την εκτίμηση που θεωρώ ότι θα έπρεπε να έχουν με επιχειρήσεις οι οποίες θα μπορούσαν να προάγουν τον ελληνικό πολιτισμό προς τα έξω.
Γιατί η δημιουργική βιομηχανία αποτελεί το σύγχρονο πρόσωπο του πολιτισμού μας. Χέρι-χέρι με τον τουρισμό μπορεί να προβάλλει την Ελλάδα.
Αυτό δεν νομίζω ότι κανείς το έχει πάρει στα σοβαρά όλα αυτά τα χρόνια. Σίγουρα έχουμε και εμείς ευθύνες. Μπαίνουμε σε μία καθημερινότητα, πολλές από τις επιχειρήσεις μας φτιάχνουν ρούχα κατά παραγγελία, σε μικρό scale. Δεν έχουν αναπτυχθεί αρκετά ώστε να έχουν μια μεγαλύτερη εμβέλεια.
Δεν υπάρχει ενδεχομένως και η γνώση από τη μεριά των σχεδιαστών, σχετικά με το πώς μπορούν να προσελκύσουν επενδύσεις».
Παράλληλα, «νομίζω δεν υπάρχει και το αντίστοιχο ενδιαφέρον από τρίτους να επενδύσουν σε κάτι τέτοιο. Ένας σχεδιαστής από μόνος του νομίζω δεν μπορεί εύκολα να πετύχει κάτι τέτοιο».
Επιδιώξεις
Μία από τις επιδιώξεις της Ορσαλίας Παρθένη σχετίζεται με τη σύλληψη και ίδρυση ακαδημίας μόδας για τους σχεδιαστές. Επίσης, θεωρεί εξίσου σημαντική την αναβάθμιση της εκπαίδευσης στο κομμάτι της παραγωγής, των τεχνικών του κλάδου.
Προσβλέπει και στη θέσπιση μιας οργανωμένης ελληνικής εβδομάδας μόδας που να απολαμβάνει και τη συνεργασία της πολιτείας, όχι μόνο των ιδιωτικών κεφαλαίων.
«Εμείς ονειρευόμαστε μία fashion week που να εκπροσωπεί όλες τις πλευρές, όλες τις φωνές του συλλόγου μας και να προσελκύσει νέα μέλη», εξηγεί η Ορσαλία Παρθένη.
Η Ορσαλία Παρθένη βέβαια διακρίνεται για την κουλτούρα της και την υψηλή μόρφωσή της.
Ύστερα από την αποφοίτησή της από τη Pierce, σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και της Αρχιτεκτονικής στο περίφημο Brown University (Μπράουν) στην Αμερική. Ύστερα στο Λονδίνο, ιστορία της μόδας στο διάσημο Courtauld Institute of Art.
«Αλλά το μεγάλο πανεπιστήμιο για μένα ήταν ότι τα κατάφερνα πέρα μόνη μου, ότι βρισκόμουν σε μέρη που από μόνα τους ήταν έμπνευση και γνώρισα διαφορετικούς ανθρώπους. Το λέω και στα παιδιά μου. Το μεγαλύτερο σχολείο είναι οι άνθρωποι και οι τόποι».
Η Μύκονος ως πηγή έμπνευσης
Ως τόπος, η Μύκονος αποτελεί ξεχωριστό κεφάλαιο τόσο για την Ορσαλία Παρθένη όσο και για την Parthenis.
«Εκεί είναι όλες οι παιδικές μου αναμνήσεις. Αλλά και ένας τόπος πολύ σημαντικός για τη δουλειά μου. Εκεί έκανα και το Parthenis Cafe που έδωσε άλλη πνοή στο χώρο».
Η Μύκονος per se αποτελεί πηγή έμπνευσης για την Ορσαλία Παρθένη.
«Σου δίνει μια εικόνα σχετικά με το ποιο είναι το κοινό που έχει χρήματα και τι θεωρεί ελκυστικό. Δηλαδή σου δίνει μια ματιά άμεση».
Πάντως η προσέγγιση της Ορσαλίας Παρθένη παραμένει ανθρωποκεντρική.
«Εγώ πιστεύω ότι η έμπνευση της μόδας δεν μπορεί να είναι αυτοαναφορική. Γίνεται βαρετό, τουλάχιστον για μένα. Πρέπει να ξεκινάει με πολλές προσλαμβάνουσες με επίκεντρο τον άνθρωπο, όπως είπα και πριν. Πρόκειται για κάτι που ο άνθρωπος χρησιμοποιεί κάθε μέρα. Είναι πολύ κοντά στο σώμα μας και στο ποιοι είμαστε. Τι βοηθάει τις ανάγκες, την κίνησή του; Μετά είναι η τέχνη και η αρχιτεκτονική».
Η μόδα μεταμορφώνει, ενδύεται κανείς έναν ρόλο.
«Ή δεν σε μεταμορφώνει. Σε βοηθάει να είσαι ο εαυτός σου. Εγώ πίστευα πάντα ότι φτιάχνω ρούχα που κάνουν τον άλλον να αισθάνεται όμορφα. Χοντρός, λεπτός, γκέι, στρέιτ, γυναίκα, άνδρας, ό,τι να ‘ναι. Δεν είχαν ποτέ ρατσισμό τα ρούχα μου. Και φορέματα έχω δώσει σε άνδρα. Τα περισσότερα separates είναι unisex. Ήταν πάντα one size, ακολουθούσαν αυτή τη φιλοσοφία. Τώρα βγάζουμε κάποια νούμερα γιατί τα ζητάει ο κόσμος. Αν με ρώταγες, θα τα έκανα όλα one size».
Ελευθερία, ομορφιά, πρωτοπορία, δικαιοσύνη. Η Ορσαλία Παρθένη παραμένει το γνήσιο παιδί της Μυκόνου. Και μια γυναίκα του 21ου αιώνα.