Αφιέρωμα Charge N Go
Η Νέα Οδός διαθέτει το μοναδικό ταχυφορτιστή της διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη στο ΣΕΑ Αταλάντης. Σύντομα θα ακολουθήσουν και άλλοι.
Προσωπικά πιστεύω πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν φτιαχτεί για να ταξιδεύουν. Το στηρίζω αυτό στη δυσκολία που παρουσιάζουν οι μπαταρίες ιόντων λιθίου στην διαχείριση του θερμικού φορτίου υπό σταθερή ταχύτητα. Όπως ακριβώς το κινητό σας ζεσταίνεται άμα μιλάτε πολύ ώρα και πέφτει η μπαταρία του, έτσι και η μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου που είναι ίδιας τεχνολογίας, υπερθερμαίνεται και πέφτει η αυτονομία της υπό σταθερό φορτίο/ταχύτητα. Κινούμενος σύννομα στον αυτοκινητόδρομο με 120-130km/h η υπερθέρμανση της μπαταρίας οδηγεί σε εκθετική μείωση του προσδόκιμου διανυθέντων χιλιομέτρων.
Θελήσαμε να τα διαπιστώσουμε όλα αυτά στην πράξη. Πρώτα απ’ όλα εξασφαλίσαμε το πιο δημοφιλές ηλεκτρικό αυτοκίνητο της αγοράς, το Peugeot 208. Εν συνεχεία μελετήσαμε το ταξίδι έχοντας στο μυαλό μας την ασφαλή μετακίνηση.
Το τμήμα της Αθηνών Θεσσαλονίκης που λειτουργεί και συντηρεί η Νέα Οδός έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός υπερσύγχρονου, κλειστού αυτοκινητόδρομου με όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας. Διαθέτει ευκρινή σήμανση, φωτεινές ενημερωτικές πινακίδες, αντιολισθητικό ασφαλτοτάπητα, τηλέφωνο έκτακτης ανάγκης αν χρειαστείς (1075) μέχρι και ανακύκλωση υλικών και διαχωρισμό αυτών, όντας με την Κεντρική Οδό, οι μόνες εταιρείες παραχώρησης στη χώρα, που παρέχουν αυτή τη δυνατότητα στους οδηγούς.
Σε τακτές αποστάσεις υπάρχουν parking με καθαρές τουαλέτες αλλά και Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) προς εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών, στους οποίους βρίσκονται και οι ειδικοί κάδοι ανακύκλωσης. Τέλος στο κέντρο διαχείρισης της κυκλοφορίας επί 24ωρου βάσεως υπάρχουν εξειδικευμένοι υπάλληλοι, οι οποίοι παρακολουθούν όλο τον αυτοκινητόδρομο μέσω των καμερών ασφαλείας και είναι έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να διαχειριστούν κάθε περίπτωση ατυχήματος ή έκτακτης ανάγκης.
Ξεκινήσαμε λοιπόν από τις εγκαταστάσεις της Autoone στο Μαρούσι με στόχο να αξιολογήσουμε αν μπορούμε με το Peugeot e208 να φτάσουμε ηλεκτρικά χωρίς ταλαιπωρία και παρακάμψεις, μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Γιατί Θεσσαλονίκη; Γιατί το να πας στα Γιάννενα για παράδειγμα είναι εύκολο καθώς η Ιόνια Οδός, ο δεύτερος αυτοκινητόδρομος που λειτουργεί και συντηρεί η Νέα Οδός, παραμένει μέχρι και σήμερα ο πρώτος και μοναδικός αυτοκινητόδρομος που διαθέτει σε όλο το μήκος των 196km του από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα δηλαδή σε κάθε ΣΕΑ, από τους πιο προηγμένους και γρήγορους ταχυφορτιστές σε όλη την Ευρώπη.
Πολύ σύντομα θα γίνει το ίδιο και στο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου ΑΘΕ που διαχειρίζεται η Νέα Οδός, μέχρι τότε όμως τα πράγματα δεν είναι απλά. Το Peugeot e208 όταν το παραλάβαμε, έδειχνε 300km αυτονομίας, η μπαταρία του, χωρητικότητας 50kwh ήταν γεμάτη. Το ΣΕΑ Αταλάντης απέχει από την Autoone στο Μαρούσι 135km.
Κινηθήκαμε σύννομα με χρήση κλιματισμού, δυο άτομα με δυο σακίδια πλάτης. Υπήρξαν μερικές ολιγόλεπτες στάσεις για την οπτικοποίηση της δοκιμής, οι οποίες βοηθούσαν και στην ψύξη της μπαταρίας. Η μέση κατανάλωσή μας ήταν στις 16kwh/100km οπότε λογικά τα 300km αυτονομίας θα έπρεπε να επιβεβαιωθούν.
Κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Αντίθετα, φτάνοντας στο ΣΕΑ, η αυτονομία ήταν στα 90km. Η αυτονομία δηλαδή είχε «μειωθεί» κατά 75km. Αυτό συνέβη λόγω της σταθερής ταχύτητας ταξιδιού. Υπό σταθερό φορτίο, η μπαταρία (ιόντων λιθίου) ζεσταίνεται και η απόδοσή της πέφτει εκθετικά. Όπως ακριβώς συμβαίνει και με το κινητό σας, μετά από παρατεταμένη χρήση. Διαπίστωσα στο πλαίσιο της δοκιμής μου, ότι το e208 βγάζει 300km ή και παραπάνω εντός πόλης.
Στο ΣΕΑ Αταλάντης φορτίσαμε στον ταχυφορτιστή, ο οποίος έχει ρυθμό φόρτισης 50kwh καθότι τροφοδοτείται από μέση τάση (συνεχές ρεύμα). Μας πήρε 38 λεπτά για να δείξει το e208 κατά 95% φορτισμένο. Προφανώς αυτή η διαδικασία κράτησε «ζεστή» την μπαταρία, οπότε η αυτονομία μετά ήταν μόλις στα 190km. Ούτε λόγος να συνεχίσουμε προς Θεσσαλονίκη, πως να καλύψεις 360km μ’ αυτά τα δεδομένα; Πρέπει να κάνεις παράκαμψη προς Σοφάδες όπου η Κεντρική Οδός προσφέρει τη δυνατότητα φόρτισης στον ομώνυμο ΣΕΑ για να ξαναφορτίσεις σε ταχυφορτιστή. Θα φτάσεις τελικά Θεσσαλονίκη σε 7 ώρες!
Αναστροφή λοιπόν και επιστροφή. Στα πρώτα 50km από Αταλάντη για Αθήνα, η αυτονομία είχε πάει στα 100km! Σβήσαμε τον κλιματισμό και αρχίσαμε να σκεφτόμαστε μεταξύ αστείου και σοβαρού πόσο σημαντική είναι η άμεση οδική βοήθεια στον αυτοκινητόδρομο. Βλέπετε στη Νέα Οδό με ένα τηλεφώνημα στο 1075 έχεις αμέσως βοήθεια. Υπάρχουν συσκευές SOS τηλεφώνων κατά μήκος του δρόμου, ώστε να μπορείς να επικοινωνήσεις ακόμη κι αν έχεις ξεχάσει το κινητό σου.
Εν τέλει κινούμενοι με 100km/h, φτάσαμε στην Αθήνα, έχοντας 35km αυτονομία. Προφανώς το e208 δεν έχει φτιαχτεί για να ταξιδεύει. Από τη στιγμή όμως που θα τοποθετηθεί ένας τουλάχιστον φορτιστής σε κάποιο άλλο ΣΕΑ επί της Αθηνών – Θεσσαλονίκης, μετά την Αταλάντη το ταξίδι ως τη συμπρωτεύουσα υπό περιορισμούς θα είναι θεωρητικά τουλάχιστον εφικτό.
Θα πρέπει να τονίσουμε πως όταν θα αρχίσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποκτούν σημαντική παρουσία θα απαιτηθούν πολλοί φορτιστές αλλά και ένα σύστημα που να σου επιτρέπει να πας με ραντεβού στη φόρτιση, σε συγκεκριμένο χρονικό παράθυρο. Αλλιώς προβλέπω απίστευτες ουρές και ταλαιπωρίες.
Διαβάστε περισσότερα για την ηλεκτροκίνηση και τις αλλαγές που φέρνει στη ζωή μας στο μεγάλο αφιέρωμα Charge N Go του mononews.gr