Έμφαση στην προώθηση της βιωσιμότητας δίνει η  Κομισιόν και δημοσίευσε σχετική  πρόταση με στόχο να υποστηρίξει τα κράτη μέλη, τα σχολεία, τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τις μη κυβερνητικές οργανώσεις και όλους τους παρόχους εκπαίδευσης προκειμένου να συμβάλουν ώστε οι μαθητές να αναπτύξουν σχετικές ικανότητες και την αντίληψη της βιωσιμότητας, της κλιματικής αλλαγής και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Ένα νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο σχετικό με την αειφορία  χαρτογραφεί τις ικανότητες που απαιτούνται για την πράσινη μετάβαση, συμπεριλαμβανομένης της κριτικής σκέψης, της ανάληψης πρωτοβουλιών, του σεβασμού της φύσης και της κατανόησης του αντίκτυπου που έχουν οι καθημερινές ενέργειες και αποφάσεις στο περιβάλλον και το παγκόσμιο κλίμα.

Ο Αντιπρόεδρος για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής, Μαργαρίτης Σχοινάς, δήλωσε: “Η συμμετοχή των νέων έφερε επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε το κλίμα και το περιβάλλον. Μέσω των προγραμμάτων μας για τη νεολαία, του Ευρωπαϊκού Σώματος Αλληλεγγύης και του DiscoverEU, προωθούμε την προσπάθεια αειφορίας που περιλαμβάνει Αυτό είναι ένα βήμα παραπέρα στο έργο για μια καλύτερη ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στην εκπαίδευση».

Η Επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας, Μαρίγια Γκάμπριελ, δήλωσε: «Γίνεται τεράστια δουλειά σε όλη την Ευρώπη για να βοηθηθούν τα παιδιά, οι νέοι και οι ενήλικες να μάθουν και να ασχοληθούν με την κλιματική αλλαγή, την απώλεια της βιοποικιλότητας και τη βιωσιμότητα. Στόχος μας είναι να βασιστούμε σε αυτές τις προσπάθειες και να συνεργαστούμε στενά με τα κράτη μέλη για να θέσουμε τη βιωσιμότητα στο επίκεντρο των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης. Όλοι οι μαθητές, από μικρή ηλικία χρειάζονται ευκαιρίες για να κατανοήσουν και να αναλάβουν δράση για την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, για την προστασία του πλανήτη μας και του μέλλοντός μας».

Η πρόταση της Επιτροπής καλεί τα κράτη μέλη για:

Παροχή πρόσβασης σε μαθητές όλων των ηλικιών σε εκπαίδευση και κατάρτιση υψηλής ποιότητας και χωρίς αποκλεισμούς σχετικά με την κλιματική αλλαγή, τη βιοποικιλότητα και τη βιωσιμότητα·
Καθιέρωση της μάθησης για την περιβαλλοντική αειφορία ως τομέα προτεραιότητας στις πολιτικές και τα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, προκειμένου να υποστηριχθεί και να δοθεί η δυνατότητα στον τομέα να συμβάλει στην πράσινη μετάβαση·
Ενθάρρυνση και υποστήριξη προσεγγίσεων αειφορίας ολόκληρου του ιδρύματος που περιλαμβάνουν τη διδασκαλία και τη μάθηση.την ανάπτυξη οραμάτων, σχεδιασμού και διακυβέρνησης,την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και του προσωπικού, τη διαχείριση κτιρίων και πόρων και συνεργασίες με τοπικές και ευρύτερες κοινότητες.
Κινητοποίηση εθνικών και κοινοτικών κονδυλίων για επενδύσεις σε βιώσιμες και πράσινες υποδομές, κατάρτιση, εργαλεία και πόρους για την αύξηση της ανθεκτικότητας και της ετοιμότητας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης για την πράσινη μετάβαση.
Όταν ρωτήθηκε σε έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, ποιες θα πρέπει να είναι οι κορυφαίες προτεραιότητες για την ΕΕ τα επόμενα χρόνια, η πρώτη απάντηση των νέων ήταν η προστασία του περιβάλλοντος και η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής (67%), ακολουθούμενη από τη βελτίωση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. 56%).

Το πρόγραμμα Erasmus+ 2021-2027 δίνει επίσης μεγάλη έμφαση στην πράσινη μετάβαση στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Για το ετήσιο πρόγραμμα εργασίας του 2022, θα δοθεί προτεραιότητα σε έργα που αναπτύσσουν πράσινες ικανότητες και δεξιότητες, προγράμματα σπουδών προσανατολισμένα στο μέλλον και προγραμματισμένες προσεγγίσεις για τη βιωσιμότητα από τους παρόχους εκπαίδευσης.

Μια ειδική πρόσκληση για έργα μεγάλης κλίμακας θα παράσχει χρηματοδότηση για τον εντοπισμό, την ανάπτυξη και τη δοκιμή καινοτόμων προσεγγίσεων στην εκπαίδευση για περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Η Επιτροπή θα παρέχει επίσης ευκαιρίες κατάρτισης και κοινότητες πρακτικής για εκπαιδευτικούς μέσω του School Education Gateway και του eTwinning. Η νέα πύλη του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης της Επιτροπής επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες για την εκπαίδευση και την κατάρτιση στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων ειδικών πληροφοριών για την πράσινη εκπαίδευση.

Επόμενα βήματα

Η πρόταση της Επιτροπής θα συζητηθεί από τα κράτη μέλη και στη συνέχεια θα εγκριθεί από τους υπουργούς Παιδείας της ΕΕ. Η Επιτροπή θα υποστηρίξει την εφαρμογή της σύστασης μέσω μάθησης και ανταλλαγών μεταξύ των κρατών μελών, των ενδιαφερομένων και των χωρών εταίρων.

Ιστορικό

Για την προετοιμασία της πρότασης, η Επιτροπή πραγματοποίησε ευρείες διαβουλεύσεις σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση όσον αφορά τις ευκαιρίες μάθησης για την περιβαλλοντική βιωσιμότητα στην ΕΕ. Μια δημόσια έρευνα, η οποία διεξήχθη από τον Ιούνιο έως τον Σεπτέμβριο του 2021, έλαβε πάνω από 1.300 απαντήσεις καθώς και 95 έγγραφα θέσεων. Τα στοιχεία συγκεντρώθηκαν επίσης κατά τη διάρκεια μιας σειράς διαδικτυακών εργαστηρίων διαβούλευσης με υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, εκπαιδευτικούς, οργανώσεις νεολαίας, κοινωνικούς εταίρους, ερευνητές και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς και οργανισμούς. Οι διαβουλεύσεις υπογράμμισαν τον κρίσιμο ρόλο της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στο να βοηθήσουν τους ανθρώπους να κατανοήσουν και να αναλάβουν δράση για την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Στη δημόσια έρευνα, το 71% των ερωτηθέντων κατέταξε την εκπαίδευση και την κατάρτιση ως τον πιο σημαντικό τομέα από αυτή την άποψη, πριν από τους δημόσιους φορείς και τις κυβερνήσεις (56%) και τα μέσα ενημέρωσης (34%). Η παροχή ποιοτικών ευκαιριών επαγγελματικής ανάπτυξης σε δασκάλους, εκπαιδευτές, ηγέτες νέων και ακαδημαϊκό προσωπικό σχετικά με το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα θεωρήθηκε βασική προτεραιότητα για την προώθηση της βιωσιμότητας στην πράξη.