ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΑΚΑΚΗΣ
Εργασιομανής. Διαχρονικά συντηρητικός στον επιχειρηματικό βηματισμό του. Εύστροφος, διορατικός, αλλά και με ιδιαίτερα ανεπτυγμένο το «εγώ« του.
Σήμα κατατεθέν του Mr Jumbo, Απόστολου Βακάκη, είναι ο χειμαρρώδης και αποκαλυπτικός λόγος του, διανθισμένος κατά κανόνα με ισχυρές δόσεις… βιτριολικού χιούμορ. Που πάντα προκαλεί πολύπλευρη αίσθηση. Στοιχείο χαρακτηριστικό της αυξημένης επιδραστικότητας, την οποία και διαθέτει.
Στη διάρκεια της περσινής χρονιάς βρήκε πολλές φορές την ευκαιρία να γκρινιάξει: Από τις μεθόδους των click away και click inside, μέχρι τους «αυστηρούς και δυσανάλογους περιορισμούς για το μέγεθος των καταστημάτων της Jumbo» που επέφεραν τα μέτρα για την πανδημία. Και από τις «συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού» μέχρι τις «χαοτικές καταστάσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα».
Ο Απόστολος Βακάκης ήταν επίσης ο πρώτος που μίλησε έγκαιρα και ανοικτά για τους «κλυδωνισμούς τεραστίων διαστάσεων από τις ανατιμήσεις στις αγορές πρώτων υλών και τις αυξήσεις των ναύλων στις διεθνείς μεταφορές». Στοιχεία κομβικά για την επιχειρηματική πορεία της Jumbo, η οποία έχει εδραιωθεί στην αγορά με «όπλο» τις προσιτές τιμές των προϊόντων που διαθέτει στο καταναλωτικό κοινό. Καθώς για τη συντριπτική πλειονότητα των «κωδικών» πώλησης, η μέση τιμή είναι στα 4,99 ευρώ. Και το πετυχαίνει αυτό, εισάγοντας το 70% από την Κίνα.
Θεωρούμενος σκληρός ως εργοδότης, βρέθηκε στο στόχαστρο των οξύτατων επικρίσεων που διατυπώθηκαν για τον κανονισμό εργασίας. Για να προχωρήσει αμέσως μετά σε αυξήσεις 2+2% στο προσωπικό της εταιρείας.
Οι επιπτώσεις από τη βεβαρυμμένη επιδημιολογική κατάσταση στην Ελλάδα, αλλά και τα Βαλκάνια, έχουν οδηγήσει τον Αλεξανδρινής καταγωγής 67χρονο επιχειρηματία, στη στρατηγική επιλογή να «παγώσει» το άνοιγμα νέων καταστημάτων. Αναμένοντας να διαμορφωθούν ευνοϊκότερες συνθήκες. Μάλιστα, όπως ο ίδιος θυμόσοφα λέει «ακολουθούμε την πολιτική Γκάντι. Δεν τρώμε ελπίζοντας ότι θα νικήσουμε το τέρας»…
Τουλάχιστον με βάση τα έως τώρα οικονομικά δεδομένα, αυτή η νίκη έχει επιτευχθεί. Στο πρώτο 6μηνο του 2021 τα καθαρά κέρδη της Jumbo έκαναν άλμα 34,9% και διαμορφώθηκαν στα 67,2 εκατ. ευρώ περίπου. Σε συνέχεια της καθαρής κερδοφορίας των 138,7 εκατ. ευρώ, που αν και μειωμένη κατά 21,9% επιτεύχθηκε στην ετήσια χρήση του 2020. Δηλαδή μέσα στον ενάμιση χρόνο της πανδημίας τα καθαρά κέρδη έφτασαν στα 205,9 εκατ. ευρώ. Αξιοζήλευτη επίδοση για οποιονδήποτε επιχειρηματία, μέσα σε τέτοια συγκυρία.
Εκτός όμως από την κερδοφορία ο όμιλος της Jumbo ενίσχυσε θεαματικά και τα ταμειακά του διαθέσιμα, τα οποία στα τέλη του περσινού Ιουνίου έφτασαν στα επίπεδα των 755,5 εκατ. ευρώ. Και όπως ή ίδια η εταιρεία λέει, αυτό οφείλεται στο πολύ πετυχημένο επιχειρηματικό της μοντέλο, στην αυξημένη κερδοφορία και στη συγκράτηση του λειτουργικού κόστους.
Πέραν τούτων, το μικτό περιθώριο κέρδους της Jumbo ήταν σχεδόν στο 53,07% στο πρώτο 6μηνο του 2021. Έναντι του 51,78% στην ετήσια χρήση του 2020 και του 52,34% κατά την περίοδο του 2019. Τέτοιου είδους μικτά περιθώρια κέρδους επιτυγχάνονται μάλιστα διαχρονικά.
Τη «μυστική συνταγή» του πώς συμβαίνει αυτό, τη γνωρίζει βέβαια καλύτερα από τον οποιονδήποτε ο 67χρονος επιχειρηματίας. Όλοι οι άλλοι τη βλέπουν σαν αποτέλεσμα στα κέρδη, στο γεμάτο ταμείο και στα διανεμόμενα μερίσματα. Τα οποία στην περσινής χρονιάς έφτασαν στα 104,8 εκατ. ευρώ.
Στη χρονιά αυτή ο Απόστολος Βακάκης εκποίησε το 3,85% της Jumbo έναντι 77,175 εκατ. ευρώ. Ρίχνοντας το ποσοστό συμμετοχής του στο 19,36%. Από το μερίδιο στα μερίσματα και την πώληση του μετοχικού «πακέτου» η προσωπική ρευστότητα Βακάκη αυξήθηκε πέρσι κατά 97,5 εκατ. ευρώ. Και κατά 125,8 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα διετίας.